yle.fi


Suomalainen unelma suomalaisessa käsikirjoittamisessa

Suomalainen unelma suomalaisessa käsikirjoittamisessa

2. maaliskuuta 2010 Kommentit: 5

Taideteollisessa korkeakoulussa järjestettiin viime syksynä käsikirjoittamisen tutkimuksen seminaari Rethinking Screenwriting. Itselleni yksi seminaarin mielenkiintoisimmista puhujista oli amerikkalainen käsikirjoittaja Thomas Pope, joka on tutkinut amerikkalaista unelmaa amerikkalaisessa käsikirjoittamisessa. Unelmalla Pope tarkoittaa mytologiaa, kaiken perustana olevaa premissiä, jolle kulttuuri on rakentunut. Hän oli tehnyt kiinnostavan analyysin tämän unelman ilmenemisestä amerikkalaisissa elokuvissa ja sen muuttumisesta vuosikymmenien aikana.

Viime perjantaina Suomen elokuvasäätiö näytti 40-vuotisjuhlansa kunniaksi neljän tunnin koosteen suomalaisia elokuvatrailereita 60-luvulta tähän päivään. Trailereita oli valittu koosteeseen 2-3 / vuosi. Vanhojen trailereiden camp-viihdearvon lisäksi nelituntinen tarjosi kiinnostavan vyörytyksen suomalaisen elokuvan sielunmaisemaa viimeisen 40-vuoden ajalta. Vaikka kyse ei ollutkaan tämän kattavammasta otannasta, heitän koosteen pohjalta muutamia havaintoja suomalaisesta unelmasta suomalaisessa elokuvassa ja näiden unelmien muuttumisesta tultaessa 60-luvulta tähän päivään.

Useissa 60- ja 70-luvun trailereissa silmiinpistävää oli elokuvien vasemmistolainen poliittisuus. Tähän kuului suora kantaaottavuus ja idealistinen unelma paremmasta maailmasta. Tyypillinen tämän unelman elokuva oli sosiorealistinen kuvaus, jossa sympataan ahtaalla olevaa työläistä. Tähän liittyvänä hauskana trailereiden erityispiirteenä täytyy mainita katsojan suora puhutteleminen. Todella monessa tuon ajan trailerissa näyttelijät kertoivat omana itsenään suoraan kameralle, että minä olen se ja se ja esitän tässä elokuvassa tällaista tyyppiä – tulkaa katsomaan.

Vasemmistolaisen unelman ohella tuon ajan elokuvissa esiintyi voimakas seksuaalisen vapauden unelma. Hillittömimmillään tämä näkyi Jörn Donnerin elokuvan 69 Sixtynine trailerissa, jossa ohjaaja itse kertoo englanniksi, vaaleanpunainen kylpytakki päällä kameralle kuinka uskallettu tämä ”skandinaavinen” elokuva on. Väliin leikataan todisteeksi alastonkohtauksia elokuvasta. Lopuksi kamera tilttaa alas kylpytakin vyöhön, joka roikkuu Jörkan jalkojen välissä pitkälle polviin. No, enpä tiedä missä määrin tämä kuvastaa seksuaalisen vapautumisen unelmaa ja missä määrin kyse on vain yrityksestä rahastaa ruotsalaisen Vilgot Sjömanin ”rohkeiden” Olen utelias keltainen ja Olen utelias sininen elokuvien menestyksellä maailmalla.

Jos jokin unelma on säilynyt uljaana elokuvissa 60-luvulta miltei tähän päivään, niin se on miehinen unelma siitä että pääsisi panemaan useita kauniita naisia. Tai jos nyt ei panemaan, niin näkisi heitä edes alasti. Ei ollut montaakaan traileria ilman tissejä. Vasta 90-luvulle tultaessa, Anna-Leena Härkösen Akvaariorakkauden sekä Kaisa Rastimon Suolaista ja makeaa elokuvien myötä, naiset ottivat omakseen oikeuden seksuaalisen unelmointiin. Siihen asti elokuvat saarnasivat enemmänkin synnin seurauksena syntyvien aviottomien lasten vaikutuksista tyttörukkien elämään.

Kuten amerikkalaisessa, myös suomalaisessa  elokuvassa vapaus on ollut hyvin keskeinen unelma. Toisaalta vapauden unelma on näkynyt sotaelokuvina, joissa koko Suomi kamppailee itsenäisyytensä puolesta tai työväestö nousee taisteluun omien oikeuksiensa puolesta. Toisaalta moni elokuva käsittelee yksilönvapauden teemaa. Aika tyypillinen suomalainen sankari oli ahdistavan yhteiskunnan asettamissa paineissa kamppaileva mies. Tyypillisesti aito vapaus löytyi luonnosta, kuten Arto Paasilinna -filmatisoinnissa Jäniksen vuosi.

Etenkin komediapuolella vapaus ilmeni hetkellisenä vapautumisella vaimon tai työnantajan ikeestä. Tässä on kyse jonkinlaisesta poikien kanssa kännissä seikkailemisen unelmasta. Myöhempi muunnos tästä unelmasta on yleisempi äijänä olemisen unelma. Se on tasa-arvoyhteiskunnassa elävän konttorirotan unelma fyysisestä ylivertaisuudesta ja henkisestä Audi-miehisyydestä.

Pitkälle 90-luvulle yksi elokuvien keskeinen teema oli eri tavoilla ilmenevä rakennemuutoksen kipuilu. Maalta kaupunkeihin ja pienemmistä kaupungeista isompiin kaupunkeihin muuttaminen on useamman sukupolven kansallinen trauma. Elämä kaupungeissa ja kaupunkilainen elämäntapa kuvattiin elokuvissa ongelmalliseksi. Maalaiselämää alettiin nostalgisoida. Unelma entisaikojen onnellisesta maalaiselämästä näkyy hyvin esimerkiksi Markku Pölösen elokuvissa. Vasta vuonna 2000 Aleksi Bardyn kirjoittama Levottomat aloitti pienen buumin elokuvia, joiden nuorille päähenkilöille kaupungissa asuminen ei ollut mikään ongelma, päinvastoin – jonkinlainen kaupunkikulttuuri oli syntymässä.

80-luvulle tultaessa elokuvissa alkoi näkyä mielestäni selkeästi myös kokemus jonkinlaisesta arvotyhjiöstä. Tämä kiteytyy hyvin Kaurismäkien kirjoittamassa Arvottomissa, jonka trailerin mainoslause kuuluu: ”Tämä on elokuva maailmasta, joka oli tullut hulluksi ja ihmisistä, jotka eivät enää välittäneet siitä”. Perinteiset suomalaiset unelmat olivat kriisissä, mikä näkyi elokuvien kyynistymisenä.

Toisaalta elokuvista alkoi tulla 80-luvulla jotenkin itsetietoisempia. Ainakin itselleni tuli trailerikavalkadista sellainen tunne, että elokuva alkoivat olla enemmän suhteessa aiempaan elokuvaan kuin tekijöiden kokemaan todellisuuteen. Tämä on sikäli ymmärrettävää, että uudet tekijät edustivat sukupolvea, joka oli pikkulapsesta saakka marinoitu elokuvilla.

80-luvun tekijäsukupolven sinänsä ihan ymmärrettävä pyrkimys vanhemman sukupolven elokuvista erottautumiseen näyttää ainakin näin jälkikäteen hieman itsetarkoitukselliselta. Suosituksi tyylilajiksi tuli absurdismi tai sen suomalainen versio ”vähän outo”. Kutsun tätä suomalaisen elokuvan unelmaa unelmaksi kohtauksesta, jossa alaston mies ja nainen kävelisivät kohti meren taakse laskevaa aurinkoa ja yhtäkkiä kuvan poikki kävelisi elefantti.

Yksi yhä itsetietoisemmaksi muuttuneen elokuvan unelmista on unelma todella rankasta elokuvasta. Siinä keskeistä on elokuvantekijän halu osoittaa kykynsä provosoida tai emotionaalisesti järkyttää katsojaa. Laajemmin tämä palvelee suomalaisten unelmaa itsestämme rajuna kansana, joka on kykeneväinen kuluttamaan rankempia elokuvia kuin vaikkapa ruotsalaiset. Tätä Rauni Molbergin kuninkuuslajia on jatkanut kunniakkaasti esimerkiksi Aku Louhimies.

Vastakohta tälle rajuilulle on 2000-luvulla elokuvaan palannut positiivisten premissien muoti. Ainakin itse koin nuorena kirjoittajana positiivisen maailmankuvan ja ratkaisumallien tarjoamisen suorastaan radikaalina. Toisaalta kyse oli ehkä koko suomalaisen elokuvateollisuuden unelmasta kehittyä teollisuutena tekemällä ”yleisöystävällisempää” elokuvaa.  

Tähän liittyy ehkä tuorein trendi suomalaisesta unelmasta suomalaisessa elokuvassa: kansainvälistyminen. Toki tällä asialla oli jo Jörn Donner 69 Sixtyninellään, mutta 2000-luvulla unelma on alkanut näkyä suomalaisissa elokuvissa laajemminkin. Elokuvien aiheiksi on valittu helpommin kansalliset rajat ylittäviä aiheita. Suomalaisia erityispiirteitä on alettu käsitellä nimenomaan kansainvälisiä markkinoita silmälläpitäen kuten Hannu Tuomaisen ja Marteinn Thorissonin kirjoittamassa animaatioelokuvassa Niko – Lentäjän poika tai AJ Annilan, Iiro Küttner ja Petri Jokirannan kirjoittamassa kung-fu-elokuvassa Jadesoturi. Takaisin maalle haikailemisesta on tultu pitkä matka unelmaan kansainvälisestä menestyksestä.

    

 

Lisää näihin:
1
tykkää tästä

Kommentit

Kohtaus, Pertti 02.03.2010, 14:56

Tässä tulee esiin kysymys joka koskettaa meitä suomalaisia laajemminkin. Minkälaista mainetta metsästämme? Miksi kansainvälisyydestä tulee heti mieleen sanat yksinkertainen, turvallinen, ennalta-arvattava? Toisaalta, kansainvälisesti menestynyt elokuva Miehen työ (Aleksi Salmenperä) ei ole mitään niistä. Kaurismäki on tehnyt suomalaisesta melankoliasta brändin. On eroa sillä, onko kansainvälinen vai kansainvälisesti menestynyt.

Anonyymi 04.03.2010, 10:26

Hienoa olisi unelma terveestä kansallisesta itsetunnosta. Jo riittää häpeän pelko ja itsemme arvioiminen muiden silmin. Siltä pohjalta ei synny kansainvälistä kamaa puhumattakaan kansainvälisestä menestyksestä.

Eeva K. 26.10.2011, 14:37

Viittaus seminaariin on miellyttävä, sillä kaikki kutsuvieraat ovat varmasti saaneet opinto-oikeuden niin kuin akateemisiin referenssiseminaareihin yleensä unelmoituaan kyllin saa. Se mikä asiassa on mediakeskeistä on seminaarin kansainvälisyys.

Unelma on oikeastaan käsitelty kauniisti Popen symbolisesta lähtökohdasta, jossa unet ovat myös unelmointia. Selkeyttävien reaalisten merkitysyhteyksien vapautumista liberaaliksi sivistyksen pääomaksi on puhuttu myös trendejä korostavista ja kohoisteisiksi loitontavista lähtökohdista, joka mahdollistaa tämän aivan upean keskustelun. Se miten mytologinen unelmointi heijastuu ajankuvaukseen on jo virtuaalirealismissa latentisti representoitu. Esimerkiksi siinä kuinka monen aikavyöhykkeen kanssa tietokoneella voi ajatella - saati tietokoneen näytön LCD-tilassa - silmänhermojen valppaus on kevyttä torkkumista vastaava. Dream state, hey? Niin mytologioiden lukemisessa kuin virtuaalireaaliseen maailmankuvaan tottumisessa on useiden vuosikymmenien rinnakkainen haaste. Sielunmaisema on ihmisen stabiliteetin (vakauden) keskeisiä lähtökohtia elokuvataiteessa, mutta kirjoittamani teksti antaa myös mahdollisuuden havaita sama maisema kirjailijoiden pittoreskeissäkin yrityksissä havaita tämä näyttöpääte niin kuin viljapelto. Tämä on jonkun kulttuurihistorian alku; ja miksipä se olisi utopia? Määritelmät menee kansallisromantiikassaan vuosisadoissa jos minkään niin naurettavan universaalin kuin unelmoinnin merkitysyhteyksiä tulkitsee kansallisuuden lähtökohdista. Onko se markkinoinnin kannalta välttämätöntä? (Markkinatalous takaa tässä muutaman tutkijan, jonka sukup. M tulevaisuuden sensuroimalla pois esimerkin unelmoinnin universaalisesta arvoasetelmasta.)

Mitä tulee huomioihin esimerkiksi taistolaisromanssien saati sosiaalitoimen kommentoimiseen lehdistön tasolla tässä ammatissa, on trailerienkin pyörittäminen vasta alussa. Rekonstruktio ottaa aikansa, mutta kysymys on jo laajemmalla tavalla unohtumattomasta kulttuurihistoriasta. Idealismi unohtuu sen muodostettua infastruktuurin ja tarvittavat kaupalliset velvoitteet. Utopiat korvaavat nopeasti traditioihin luottavan kuvauksen modernismin jälkeisellä keskustelukulttuurilla, jota esimerkiksi chat-huoneet edustavat. Chattaaminen todistaa jo suoran puhuttelemisen olevan mahdollista, vaikka vastaanottaja saattaa olla jo dialogin tavoittamattomissa. Se miten näyttelijät antautuvat nähdyiksi, on käsitelty varmasti niin kosmetologiassa kuin vastavalmistuneiden ylioppilaiden nuoruuden haihattelussa, elämänkatsomustiedossa on kirjoitettu jo siitä mitä on ruman kaunis. (ks. el.kt. 38/8 2010).

Se mitä vaaleanpunainen seksuaalinen vallankumous on, on llähinnä romanttista toisintoa informaatiokritiikistä. Informaatiokritiikin mukaan ajankuvaus syntyy siitä mitä edellinen sukupolvi on antanut meidän tietää niin ympäröivästä yhteiskunnasta kuin meistä itsestämme "toimivan sosiaalijärjestyksen osana". (anonymous), niin ollen aktiivisena tekijänä mitä unelman kuvauksessa ei ole välttämättä estetisoitu yhtä tehokkaasti. Entä jos unelma on tänäkin päivänä kaunis nainen esitettynä yhä kauniimmin? Myös alasti. Tämä teeskentelemätön vuosikymmen on alussa; sen kattotavoitteet ovat tosin niin keskeisiä kysymyksiä, etteivät niiden lunastamiseen riitä enää naisinen seksuaaliunelmointi lakanoissa (niin kauniita kuin ne glamourissaan ovat). Lähtökohtani edustaa huomattavaa pakottomuutta, joka unelmointiin kuuluu.
Keskuslyyrisyys näkyy myös huomiona, joka ei kuulu domain-kulttuuriin. Vaikka brändäys ja imagonluonti kilpailevat yksityiselämän kanssa sosiaalisessa tilassa (ajassa ja avaruudessa). Toivottavasti se pätee myös siihen kloonaamisen (toisteisuuden, korvaamisen ja sijaisuuden) kulttuuriin, jota toistuvasti esimerkiksi amerikkalaiseen unelmaan liittyvä tunnemoraali käsittelee.

Vapauden unelma on ensitulkinnalta yksinkertaisesti vapaus orjuudesta (social liberalism), jota meidän kirjastomme voivat edustaa siinä vapauden pääomana jota esimerkiksi tietoliikennepalvelut ovat. Toisaalta sota on lähtökohtaisesti niin hankala keskustelunaihe, että sen yksittäiset partikkelit on tehokkaampaa paljastaa ennen kuin keskustelu luisuu yksityisyyden ja yleisen suhteeseen mm. uutisoinnissa.

"Toisaalta moni elokuva käsittelee yksilönvapauden teemaa." Eikä vain elokuva! Hahmotyyppien (elokuvassa: tyyppihahmo) ei ole hauska rekonstruktoitava ja saa toisinaan mm. näyttelijänvalinnassa tragedian muotoja. Kaikki tyypit on löydettävissä kirjallisuudentutkimuksen tutkimussuuntauksesta, joka on ollut vallitseva 2000-luvun ensimmäisenä kymmenenä vuotena. Pyöreää hahmoa ei unohda, litteistä kirjoittaa nopeita liuskoja. Tämä kuvaus on huomattu myös elokuvakäsikirjoittamisessa. Itsetietoisuus näkyy myöhemmin hahmotyyppien (ks. ed.) siirtymä edistää jo ajatusta IT-teknologian tulevaisuudesta kaikilla kulttuurin aloilla. Fiktiivisen referenssin realisoiminen mahdollistaa ainoastaan huomion yhteistyökumppanien luotettavuuteen. Siitä suuri kiitos.

Se miten valinnat komediasta tragediaan vaikuttavat myös autobiografisiin henkilökuvauksiin, näkyy lähinnä visuaalisessa sentimentaalisuudessa monien kuvausten laajamittaisessa läpileikkauksessa myös silloin kun kyseessä on keskeneräisyyden ja kypsymättömyyden tunnistaminen. Se aiheuttaa kaiken vaivaantuneen kikattelun myös kotikatsomoissa. Eivät sellaiset kasvukertomukset silti koskaan ole olleet turhia. Kauniita kasvoja saa aina kommentoida, mutta lajityypin tunnistava voi myös kunnioittaa originaalia lähdeaineistoa niistä generoiduista näkemyksistä käsin, jotka pystyvät löytämään yksittäisestä mokasta (virhe, erehdys) myös sen vapautumisen, jota inhimillisyyden tunnistamiseen kuuluu vahvasti koneellistuneena ja informaatioteknologian muodostamien verkostoitumisten aikana. Tämä on maisemakuvaukseen ja paikallistumiseen soluttautunut tutkimussuuntaus, joka rauhoittaa myös kaanoniin kirjoittaneet suuruudet, joilta on kunnia oppia se mitä opittavissa on.

Viittaus 80-luvun tekijäsukupolveen yllättää siinä missä ikäluokkaan kuulumatta saman sukupolven edustajat tekevät nyt niitä päätöksiä, jotka ovat jo merkittäviä seuraaville vuosikymmenille. Kansainvälistymistä ja markkinointia käsittelevässä kaupallisessa keskustelussa kuitenkin liian genreytymistä voi vielä välttää, sillä jos tämän ilmiön sitoo tietoliikenneverkkoon huomaa asettavansa ihmisten suhteen myös fyysisyyden kyseenalaistavia haasteita ihmisyyden ja tunteiden todellistumisesta. Jos suomalainen elokuva keskittää ekonomisen kulutushistorian ja charminsa vain lajityyppien hahmottamiseen, on hyvä kysymys kuinka laaja tietoluokkahaku on meneillään.

Tekijänoikeuskorvauksia unohtamatta, terveisiä maalta. Coctaileille siitä!

Eeva K. 03.11.2011, 17:40

Unelma ja yhteisökeskeinen individualismi

Taiteessa näkyvä ajanmukainen uudelleenrakentaminen on yhden sodan representaatio. Se rekonstruktio, joka on urbaanin kaupunkikulttuurin ja suunnittelun sosiaalirealismia, on virtuaalirealismin aiheuttaman muuttoliikkeen ja pakolaisvirtojen tulos. Se vastaa meidän luuseriamme viljapellossa (mm. HS) ja huomioi kaupunkisuunnittelussa sen ihmislähtöisyyden, joka on esimerkiksi seksuaalisen liberalismin premissi. Kokeileva kritiikki (mm. Tuli&Savu) on mahdollistanut melodraaman synnyttämän satiirin, joka on ainoa keino aloittaa diskurssi sukupolvierossa, joka ei kuitenkaan ole sukupuoliero. Työläs diskurssilähtöisyys on mm. assistenttien ja opistoissa koulutettujen työllistymisen mahdollisuus, johon kannattaa myös näyttelijäntyössä nyt keskittyä. Assistentteja ja videokuvaajia on paljon, mutta jos yleisöystävällisestä ohjaamisen mallista voidaan siirtyä suoraan yleisölähtöiseen (täysin interaktiiviseen) opiskeluun, oppimiseen ja työympäristöihin, on Unelman asettama produktioluonnos valmis. Verkostoituminen suorassa lähestymisessä on vapautumista elämäntavasta, joka on mm. kampanja-avusteisella työllistymisellä usein korvattavissa. Esittäytyminen pyrkii esittämiseen. Se mitä on löydetty koskettavan maineen nominoimisessa turvalliseen, ennakoitavaan ja kansainvälisesti menestyneeseen tuotteistamiseen on myynnissä mallikappaleina (esim. 80-luvulla syntyneiden tekemissä tuontimusiikin markkinointiin videoissa), joka edistää mahdollisen elokuvatuotannon onnistumista.

Sitoutumattoman wanhan traagikon osallistuminen keskusteluun esimerkiksi tehokkasta estetiikasta on nähty mm. pukusuunnittelussa ja kuvituksessa. Se näkyy niissä vaikutteissa, jotka on hyvä ottaa huomioon kun keskustelua käydään mm. sukupolvierosta (ks. gender gap). Tämä pätee myös paikallistumiseen, jota kuvauspaikat ovat (mm. Münich-Brussel-Venice-Berlin) Se audiovisuaalinen taltiointi mikä meillä pääomana jo on, muodostaa parlourin satiirin, ammatinvalinnan ja ammatillisen referenssi-opportunismin kanssa. Virtuaalireaaliseen maailmankuvaan tottumisessa on vuosikymmenien rinnakkainen haaste myös tohtoritasolla. Se utopia, jonka kommentoimattoman tekstin konditionaali esittää, on suhteessa mm. utopiaan ranskankielisestä tietoliikenneverkostoitumisesta. Latentisti representoitu biseksuaalisuus on referoitavissa avoimeen sarkasmiin ja hyperbolan kritiikkiin, jota realisoiminen ja realisoituminen tehokkaasti estetiikkaan kauniin traagikon hahmossa on.

Näyttelijävalinnan yhteydessä on hyvä puhua suosituista vaatimuksesta, jota vastavalmistuneet osaavat esittää. Nuori osaaminen näkyy teeskentelemättömyydessä, jota vapautuminen uudelleentehtävässä rekonstruktoinnissa on. Formaatin ylittävä kritiikki aiheuttaa ajanmukaisen keskustelun hahmonrakentamisesta (tyypillisestä tyyppiin) niin kritiikissä kuin laajemmassa kirjallisuustieteen teoreettisessa käsikirjoituksen markkinointiin perustavassa taideopetuksessa, jota mm. opistotason markkinointi on ennen julkaisusopimusta. Näyttelijänvalintaan tämän tulee vaikuttaa silloin kun voidaan havaita, että edellä mainittu erottautuminen ei ole enää kypsymätöntä parodiaa sentimentaalisuudesta, vaan sen lajityypin kriteereitä korostavaa parodia on vain positiivista marxismia. Yllättävää kyllä tietoliikenteen omistava luokka on yksilökeskeisyyden lähtökohdassa jäämässä kulutushysteriaan ellei lainaussuhteiden teeskentelemättömyys ole huomioitavissa aiemmin mainittujen yksityis- ja toimihenkilöiden kunnioituksessa.

Eeva K. 16.04.2012, 12:16

Kommenttini liberaalista unelmasta ei ilmeisesti ole nostanut yleisen hyvän maun mukaisen keskustelun tasoa. Valitettavasti ei myöskään kirjasta ole maksettu minkäänlaisia myyntikorvauksia saati sen tuottoa UNELMAn tultua julkaistuksi. Kiitos helsinkiläisestä yhteistyöstä!

Add comment

Muistathan, että olet vastuussa siitä, mitä kirjoitat. IP-osoitteesi tallennetaan.

4 plus 1 =
Ratkaise yllä oleva laskutehtävä ja kirjoita vastauksesi (esim. kysymykseen 1+1 kirjoita 2).
Laskutehtävän tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

test

  • Courier New

    Pekko Pesonen on Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut vapaa käsikirjoittaja ja Käsikirjoittajien killan puheenjohtaja. Hän on kirjoittanut elokuvat Tyttö sinä olet tähti ja Lapsia ja aikuisia, palkitut minisarjat Veljet ja Sitoutumisen alkeet, sekä Jussi-palkitun, katsojaennätyksiä rikkoneen komediaelokuvan Napapiirin sankarit. Pekko on myös kahden pikkutytön isä ja musiikki-intoilija.

    Pekon blogi jatkaa 15.1.2012 alkaen osoitteessa suomileffa.fi.

Uusimmat kommentit

Pertti

Runouden tehtävä on vietellä.