yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Kuvakäsikirjoituksen tekeminen

Kuvakäsikirjoituksen tekeminen on verraton keino hahmottaa yhteistä elokuvaa. Koko työryhmä näkee, mitä ollaan tekemässä. Suunnittelussa, kuvauksissa ja myöhemmin leikkauksessakin kuvakäsikirjoitus on korvaamaton rakennuspiirustus ja muistiapu. Kuvakäsikirjoituksen voi tehdä piirtämällä paperille tai käyttämällä apuna Mediakompassin kuvakortteja tai Kuvakäsikirjoituskonetta.

A

Kannattaa käydä kuvauspaikoilla etukäteen katselemassa ja kuuntelemassa ja tehdä kuvauskokeiluja. Kameralla pienestä saadaan suurta, rumasta kaunista ja päinvastoin, mutta kaikki ei kuvassa näytä siltä, miltä kirjoituspöydän ääressä voisi luulla. Kamera on lahjomaton.

B

Katsoja ei näe muuta kuin sen, mitä kuvaan on rajattu. Sekä näytelmä- että dokumenttielokuvassa tehdään paljon valintoja. Tarpeen mukaan kohteesta voidaan antaa erilaisia vaikutelmia. Opettele katsomaan maailmaa kameran kautta. Se helpottaa kuvasuunnittelua.

C

Ensin katsojalle on näytettävä missä ollaan ja keitä henkilöitä on paikalla. Tämä, usein laajahko kuva, luo perustan seuraaville kuville. Johtuen siitä, että henkilöt kiinnostavat katsojaa, on melko pian leikattava tiiviimpiin kuviin ja esiteltävä heidät. Tässä voidaan jo mennä kuva-vastakuva -rakenteeseen, lähelle katselinjaa, suojaviivaa.

D

Opettele tarkkailemaan kuvassa suuntia oikea-vasen. Muista suojaviivasääntö. Jalkapallo-ottelussakin kaikki kamerat ovat samalla puolella kenttää. Muutoin katsojalta menevät joukkueet ja pelisuunnat sekaisin.

E

Karsikaa suunnitelmasta pois kaikki kuvat, joita ei välttämättä tarvita. Jokaisen kuvan tulee olla perusteltu. Jos päätöksenteko on vaikeaa, voitte varmuuden vuoksi kuvata muutamia versioita. Palaaminen kuvauspaikalle myöhemmin voi olla vaikeaa - ellei mahdotonta.

 
 

Poimintoja  

olento pallo

Miltä koulu näyttää Helmerin silmin

Vuorentaustan koulun oppilaat toteuttivat Helmerin matkassa -multimediatyön. Se kertoo Vuorentaustan koulussa asuvasta Helmeri -tontusta, jot... Lue lisää