Median valtasuhteet
Median omistussuhteet ovat viime vuosikymmeninä muuttuneet merkittävästi sekä Suomessa että ulkomailla. Televisioyhtiöt, radioasemat, lehdet ym. ovat ryhmittyneet suuriksi mediakonserneiksi, joissa saman katon alla toimii useita eri välineitä.
Pienet mediayhtiöt ovat osittain jääneet isojen jalkoihin tai ne ovat erikoistuneet sisällön tai kohderyhmän mukaan.
Omistuksen keskittyminen on lisännyt kilpailua ja vaikuttanut myös mediasisältöihin. Vaikutukset ovat monitasoisia ja monisyisiä – ja osin kiistanalaisia.
Mitä median valta- ja omistussuhteista on hyvä tietää? Klikkaa avainsanoja.
Suorita haku jollain seuraavista hakusanoista.
Tarvitset Flash Player 7 (tai uudemman) sekä Javascriptiä tukevan selaimen.
Videot
Katso Median mahti
Tv-sarjan kolmannessa osassa pohditaan propagandan, erityisesti sotapropagandan, tyypillisiä keinoja median maailmassa. Huomaammeko aina kun meihin vaikutetaan? Ohjelmassa käsitellään myös suomalaisen median valta- ja omistussuhteita ja niiden vaikutusta mediakuluttajan arkipäivään.
Katso animaatio mediakonserneista
Miten mediamarkkinat ovat muuttuneet 2000-luvun alusta? Videossa on mukana animaatio, jossa havainnollistetaan suomalaisten mediatalojen omistussuhteita vuosina 2000 ja 2007.
Mediakonsernit kuvina
Vuosi 2000
Kuvat suomalaisten mediatalojen omistussuhteista vuonna 2000. Kuvista puuttuvat maakuntalehdet.
Vuosi 2007
Kuvat suomalaisten mediatalojen omistussuhteista vuonna 2007. Kuvista puuttuvat maakuntalehdet.
Poimintoja
Julkisuuden tähden
Mediajulkisuus on nykyajan valuuttaa. Julkisuuden myötävaikutuksella tullaan valituksi eduskuntaan, hankitaan mandaatti päätöksille, myyd... Lue lisää