Ruokamuistoja - matkoilta

Nimimerkki: Liipotti
Espanjassa lomalla tarjoiltu herkullinen ateria tapaksia.  Väsynyt fillarointiretki vuorten halki, ilta alkaa hämärtää. Tapaksia kiikutetaan pöytään ystävällisin elein: tortillaa, tulisia paprikoita, valkosipulissa paistettuja katkarapuja, kirpsakoita anjoviksia, rapeaa leipää ja kylmää sangriaa. Nätisti katettu pöytä kalastajakylän rannassa, kauniin kaupungin laidalla. Aah, kuva ja maku säilyvät mielessäni aina!

Nimimerkki: Jubbi
Etelä-Intia, pieni kalastajakylä merenrannalla. Perhe, jossa majoituimme päätti eräänä iltana valmistaa oikein juhla-aterian. Pääruoka on tandoori-kiviuunissa valmistettu napakasti maustettu Kingfish. Söimme sitä perunamuusin ja kylmän oluen kera. Varmasti unohtumattomin makuelämys tällä planeetalla -  100% positiivisessa mielessä.

Nimimerkki: Brenda
Pidin kovasti elokuvasta "Paistetut vihreät tomaatit". USA:n matkallani sain ensimmäisen kerran tilaisuuden nauttia kyseisestä herkusta :-)

Nimimerkki: Josku
Olin siskoni kanssa Kreetalla ja söin Moussakaa ihanassa terassiravintolassa meren äärellä. Aivan suussasulavaa. Mutt niin kuumaa, että kieli paloi. Ei haitannut. Sen jälkeen olen aina pitänyt herkkuruokanani moussakaa ja muutenkin kreikkalaista ruokaa.

Nimimerkki: Pepper
Vuonna 1998 Kyproksella syömäni pippuripihvi. Vaikka kastike oli aivan tavallista, itse pihvi oli parhainta, mitä olen koskaan syönyt. Ruokailuun liittyi vain sellainen hassu juttu, että nukahdin kesken syönnin. Olin niin väsynyt, vaikka pihvi oli erinomainen. Pippuripihvin maku on kuitenkin jäänyt lähtemättömästi mieleeni.

Nimimerkki: Uneksija
Pinaatti-pekonipasta Tallinnassa italialaisessa ravintolassa, jossa piipahdimme. Se oli NIIN hyvää, että ryhdyin kotona heti kokeilemaan sitä (mitään reseptiä en pyytänyt). Pakastepinaattia, kasvislientä, kevyesti käristetyt pekoninpalaset, creme fraichea, sitruunapippuria. Valmistuu muutamassa minuutissa. Pisin aika kuluu pastan keittoon, ellei käytä pikamakaronia. Versioista: pekonin voi jättää pois. Pinaatin voi korvata hienonnetulla parsakaalilla. Valkosipulia tai yrttejä voi kokeilla mausteiksi. Viimeksi lisäsin mausteeksi Marmite-uutetta.

haimaan matkallamme olimme käymässä eräässä pienessä kylässä, jossa oli pieni ravintola. Söimme thaimaalaista kana-kookos-cashew pähkinä kastiketta riisin kanssa, itse ravintola ei ollut kovin kummoinen, mutta en ole eläessäni saanut, ennen matkaa enkä sen jälkeen, yhtä hyvää kanakookos kastiketta. Kaiken kruunasi se, että ravintolasta oli suora näkymä isolle joelle. Ruokailun aikana katselimme kun vastarannalla paikalliset lapset olivat uimassa joessa. Tämä ruokailuhetki on jäänyt pysyvästi mieleeni.

Nimimerkki: Memmu
Thaimaan matkallamme kävimme pienessä kylässä, jossa oli pieni ravintola. Söimme thaimaalaista kana-kookos-cashew-pähkinäkastiketta riisin kera. Itse ravintola ei ollut kovin kummoinen, mutta en ole eläessäni saanut yhtä hyvää kana-kookoskastiketta. En ennen, enkä matkan jälkeen. Kaiken kruunasi se, että ravintolasta oli näkymä isolle joelle. Ruokailun aikana katselimme, kun vastarannalla paikalliset lapset uivat joessa. Tämä ruokailuhetki on jäänyt pysyvästi mieleeni.

Nimimerkki: Kirsikka
Kreikan reissuillani kreikkalainen ruoka moussaka jäi jotenkin lähtemättömästi mieleeni.. munakoisoa en ollut aiemmin kokeillutkaan..
Mutta sikäläinen, rantaravintolassa tarjoiltu ruoka kylmän juoman ja notkean tarjoilijapojan tarjoilemana oli kyllä eloa parhaimmillaan..
Kaikki palaset osuivat kohdalleen..

Nimimerkki: Kaitsu
Lomailimme Unkarissa, missä tilasimme elekielellä lihalientä neljän hengen seurueellemme (arviolta 4l astian). Se maistui taivaallisen hyvälle. Keitettyjä perunoita, jotka lähes uivat maalaisvoissa, pieniä possupihvejä ja lopuksi kermarahkalättyjä hillon kera. Loistava palvelu ja pikkuriikkiset hinnat, kaloreita ehkä tsiljoona.

Toinen matkamuistoni: Espanjassa suoraan vartaasta tarjotut lihavartaat, joita oli ainakin sen seitsämää sorttia. En edes halua tietää mitä ne muut vartaat olivat (siis possun, kanan, kaniinin, naudan ja viiriäisten lisäksi), mutta hyvää oli...

Nimimerkki: Mikael
Olin kesällä 1997 lomailemassa Yhdysvalloissa. Isäntäperheeni tarjoili minulle ensimmäisenä iltana ehkä amerikkalaisten perinteikkäintä ruokaa - juustomakaronia eli alkuperäisnimitykseltään "macaroni & cheese". Paksussa juustokuorrutuksessa olevaa makaronimössöä kauhottiin jokaisen lautaselle ja se oli aivan älyttömän hyvää ja täyttävää. Sekoituksessa oli ainakin kolmea eri juustoa ja voi helposti ymmärtää, miksi herkkusuu-jenkit siitä niin pitävät. Ainoa ongelma oli ruokapöydästä poistuminen jälkeenpäin - tätä ruokaa nimittäin tuli aina syötyä liikaa...

Nimimerkki: Kikka
Satopriään tai miten se sitten kirjoitetaankin.Olimme Kreetalla lomalla ja olin joskus kuullut hienon nimen. Ajattelimme juhlistaa lomaa hienolla aterialla ja kyllä se olikin mahtavaa ruokaa. Tarjoilija ja kokki toivat annoksen yhdessä ja siinä paloi hieno tulikin. Kokki ja tarjoilija annostelivat ruuan meille lautaselle - olimme kuin kuninkaalliset.

Sisiliassa rakkaiden ihmisten parissa nauttimani ateriat, erityisesti pasta con le sarde. Se on fantastinen, erikoinen ruokalaji, johon tulee mm. villifenkolia, pinjansiemeniä, korppujauhoja, sardiineja, rusinoita - sellainen makuyhdistelmä, etten vastaavaa muista. Upea kuten
kuten kaikissa hyvissä muistoissa, tässäkin ovat muut ihmiset tärkeässä osassa. Olen saanut nauttia heidän käsittämättömästä vieraanvaraisuudestaan, ystävällisyydestään, anteliaisuudestaan - se voittaa parhaimmatkin gourmet-luomukset (kaikki kunnia myös niille).

Nimimerkki: Matkamuisto
Parikymmentä vuotta sitten kävimme Jyväskylässä syömässä jossakin ravintolassa, jonka nimeä en muista. Söimme erittäin hyvät pihvit. Ne olivat paksut, mehevät, maustevoilla kuorrutetut naudanlihapihvit. Lisukkeena grillattuja kasviksia ja lohkoperunoita. Tarjoiltiin upealta kivilautaselta. Enpä ole sen jälkeen yhtä hyvään vastaavanlaiseen ateriaan törmännyt.

Nimimerkki: Marja-Liisa
Olimme yöpyneet Herajärven rannalla, sukulaistalon pihalla matkailuvaunussamme. Taloa isännöi kaksi poikamiesveljestä Antti ja Väinö. "Emäntä" oli Onni, kolmas veljeksistä. Aamulla tallustelimme tupaan. Meidät oli vaatimalla vaadittu aamupalalle sinne. Pirttipöydällä oli illalla puu-uuniin hautumaan laitettua ohrapuuroa, iso, tuoksuva ruislimppu, mehevä kimpale savukinkkua ja aamulla katiskasta nostetettua rantakalaa, joka oli kypsennetty voissa. Höysteeksi oli varattu klöntti aitoa voita ja juomaksi täysmaitoa ja pannukahvia kerman kera. Makoisin aamiainen, jota koskaan olen syönyt.

Nimimerkki: Kristiina
Mieleenpainuvin ruokamuisto on kuumana kesäpäivänä Etelä-Ranskassa lounaalla tarjoiltu tomaattisorbetti, joka tarjoiltiin basilikaöljyn ja tuoreiden basilikanlehtien kera. Siihen säähän ei mikään muu ruoka olisi istunut paremmin. Maku on unohtumaton. Siihen saakka turhakkeena pitämäni jäätelökone sai aivan uuden merkityksen.

Nimimerkki: Nefe^

Tarte Flambeé jäi mieleeni, koska se oli ensimmäinen ruoka, mitä Ranskassa söin, kun vihdoin sinne ensimmäistä kertaa pääsin!

Nimimerkki: Teemu
Las Vegasissa Golden Nugetissa saamani minulle ohjeitteni mukaan tehty omeletti huippukokin toimesta. Parasta ikinä maistamani.

Nimimerkki: Yki
Olimme äidin kanssa Pariisissa ja odotin ranskalaisesta keittiöltä paljon. Minusta ruoka oli mautonta. Ei mausteita, ei kastikkeita eikä elämyksiä. Menimme kiinalaiselle ruokatiskille, josta sai eri ruokia kilohintaan. Söin ensi kertaa mustekalaa ja ihastuin siihen oitis.

Nimimerkki: Empsuka
Aina kun mene täältä etelä-Suomesta käymään kotosalla itä-Suomessa, odottaa pöydässä juuri tehty (isän tekemä) karjalanpaisti! Oi sitä makunautintoa..

Nimimerkki: hafsah
Sain lammascouscousia aina käydessäni vierailulla hyvän ystäväni luona. Se oli hyvinlaitettua ja todella maukasta. Nyt yhteys kyseiseen ystävään on ikävä kyllä katkennut ja luulen että joudun opettelemaan kyseisen ruokalajin teon itse.

Nimimerkki: Tellu
Pääsin vuonna 1975 serkkujeni luokse New Yorkiin kesäksi ja siellä sain maistaa elämäni ensimmäisen pizzan! En muista edes mitä täytettä pizzassa oli, mutta muistan sen ihanan tuoksun ja valuvan öljyn ja tunteen, että nyt olen kokemassa jotain historiallista!

Nimimerkki: Minst
Tiramisu. Maistoin sitä ensimmäisen kerran Italiassa vuonna 1998 ollessani siellä aupairina. Aina, kun saan maistaa tiramisua, muistan Italian ajat.

Nimimerkki: Mimmukka
Bruschetta ja lasagne Ischialla Caffe Napoli nimisessä paikassa, vaatimaton ja pieni paikka, mutta loistavat annokset pikkunälkään!

Nimimerkki: Leena
Minulla oli Saksassa ollessani liberialainen ystävätär, joka laittoi afrikkalaista ruokaa. Hän teki siitä aina vähemmän tulista, jotta ylipäänsä
saisin sitä syötyä. Tulisuudestaan huolimatta se ruoka oli todella hyvää. Sormin sitä syötiin.

Nimimerkki: iitu
Olimme syksyllä ison porukan kanssa Torreviejassa ja minä tilasin lankkupiffin. Se oli tosi hyvää, kunnes suuhun tuli sitkeä lihan pala ja
aikani pureskeltua ajattelin, että nielaisen sen, mutta oli vähän liian iso ja kukaan ei huomannut, kun henki ei enään kulkenut kunnes sain
vierustoveriani tönästyä he rupesivat hakkaamaan selkään lensihän se kurkusta pois.Se ruoka on kyllä jäännyt mieleen.

Nimimerkki: gina
Barcelonassa venesataman ruokapaikassa sain elämäni parhaat täytetyt paprikat. Vieläkin vesi herahtaa kielelle, kun ajattelen niitä.

Nimimerkki: Tuittu
Ensimmäisellä Inter-railillani 17-vuotiaana komea pitsakokki teki minulle sydämen muotoisen pitsan Pariisissa. Olin otettu; muut saivat
tavallisen... :)

Muut ruokamuistot

kommentit

Ei kommentteja.

lisää kommentti

ruokamuistoja

Ruokamuistoja

Ruokamuistoja on Olotilan lukijoiden sekä Ylen ruutukasvojen muistoja ihanimmista, kamalimmista tai muuten vain mieleenpainuneista ruokakokemuksista. Ruokamuistoja on kerätty vuosina 2008-2009.