Kotimainen MP3-kauppa ei kannata

Julkaistu To, 20/11/2008 - 12:50
  • iTunes
 (Kuva: Arttu Silvast)
  • Kuluttaja tarvitsee digitaalisen musiikkikaupan, jonka tarjonta on tarpeeksi kattava ja jonka musiikki on ostamisen jälkeen omistajan täydellisessä hallinnassa.

Kotimainen digitaalinen musiikkikauppa The Ground, formally known as Levyvirasto, ilmoitti lopettavansa toimintansa vuoden loppuun mennessä. Suomalaisen DRM-vapaan musiikin ystäville on siis toistaiseksi yksi palvelu vähemmän.

Palvelun perustaja Antti Peisa kommentoi asiaa Roklinnun yhden kysymyksen haastattelussa:

- Nopeasti sanottakoon, että Levyviraston pienlevytoiminta ei ole koskaan ollut järin kannattavaa. Laajentumista harrastustoiminnasta oikeaksi liiketoiminnaksi yritettiin erittäin tiukalla budjetilla (henkilökohtaiset riskit nollassa). Ja kuten nyt tiedetään: ei onnistunut.

The Groundin vähintäänkin innovatiivisena ideana oli, että se toimi ikään kuin digitaalisena torina, johon artistit ja musiikin tekijät saivat mennä musiikkiaan myymään. Ansaintamalli perustui siihen, että ns. toripaikan lunastaminen ei maksanut mitään, mutta levykauppa veti jokaisesta rahanvaihdosta oman osuutensa.

Tällaisen toiminnan pitäisi nauttia jonkinlaista valtion kulttuuritukea, The Ground nimittäin toimi tärkeänä digitaalisena markkinapaikkana nimenomaan indieartisteille ja pyrki tuomaan uudenlaista ansaintalogiikkaa kotimaan markkinoille DRM-vapaudellaan.

Suomalaisen digitaalisen musiikin kauppa on tällä hetkellä tilanteessa, että kaikki kynnelle kykenevät voivat halutessaan käydä ”vuokraamassa” listamusiikkinsa vaikkapa City Marketin musiikkikaupasta. Siistiä.

Valoa tunnelin päässä kuitenkin kajastaa.

Meteli.net lanseeraa marraskuun 28. päivä

Suomen suurin musiikkipalvelu ja Musiikki & Media -tapahtumassa parhaaksi kotimaiseksi verkkomediaksi valittu Meteli.net lanseeraa marraskuun lopussa uuden, niin ikään DRM-vapaata musiikkia myyvän digitaalisen musiikkikaupan.

Siinä missä The Groundissa epäonnistuttiin, Metelillä voi olla paljonkin toivoa. Palvelulla on jo valmiiksi noin 200 000 käyttäjää kuukaudessa ja sen pääsisältö on jossain muualla kuin itse musiikin myymisessä.

Koska musiikin digitaalisella myynnillä ei todellakaan voi kotimaassa rikastua, uskoisin että tarkoituksena on laajentaa palvelu kattamaan vieläkin suurempi lohko suomalaisen musiikin ystävän hyväksi ja tehdä tämä DRM-vapaasti.

Mitä digitaaliselta musiikkikaupalta odotetaan?

Kaikki digitaaliset musiikkikaupat kilpailevat laittoman lataamisen ja esimerkiksi Pirate Bay -palvelun kanssa, joka itse asiassa toimii nykyisin jonkinlaisena laittoman lataamisen Jeesuksena.

Jos sivuutamme laittomuuden, Pirate Bayn ja vastaavien palveluiden ongelmana on se, että kuluttaja ei koskaan voi tietää mitä hän saa. Ironista sikäli, että samaa ongelmaa löytyy myös ihan laillisista ja ennen kaikkea maksullisista digitaalisista musiikkikaupoista: harvemmin kuluttaja tietää onko hän ostamassa vai "vuokraamassa" musiikkia tai miten musiikkia voi käyttää, kun kysymyksessä on DRM-suojattu musiikki. Toiseksi, esimerkiksi Pirate Baysta ei todellakaan löydy kaikkea musiikkia, ja jos vielä mietitään kotimaista, niin sitä vieläkin vähemmän.

Kuluttaja tarvitsee digitaalisen musiikkikaupan, jonka tarjonta on tarpeeksi kattava ja jonka musiikki on ostamisen jälkeen omistajan täydellisessä hallinnassa.

Odotukset Metelin suhteen nousevat vähintäänkin korkealle.