Spotify ravistelee rakenteita

Julkaistu Pe, 30/01/2009 - 12:55
  • Spotify (Kuva: Logo: Spotify)
  • Mainoksilla ja kuukausimaksulla toimiva Spotify voi hyvinkin muuttaa rajusti musiikkibisneksen rakenteita. Mutta ovatko ihmiset valmiita maksamaan striimimusiikista?

Spotifyta on jo ehditty kutsua iTunesin tappajaksi. Valtaosa Spotifyta testanneista on ollut tulokkaasta haltioissaan. Jos palvelu breikkaa isosti, tulee se muuttamaan tapaa, jolla musiikkia kuunnellaan.

Voi siis hyvin olla, että lähitulevaisuudessa musiikkia kuunnellaan enemmän ja ostetaan vähemmän. Jos kuluttaja selviytyy voittajana, niin onko artisti eittämättä häviäjä? Minkälainen ansaintamalli Spotifyn takana on? Kuka kerää hillot?

All-you-can-eat -musiikkipalvelu

Spotifyta on kuvailtu Pandoran, Last.fm:n ja iTunesin risteytykseksi. Käytännössä sen perustoiminnot ovat nettiradion kaltainen musastriimi tai käyttäjän määrittelemien musatyylejä ja esittäjiä soittava jukeboksi. Lauluja ei voi ladata omalle koneelle, vaikkakin se on mahdollista raottamalla lompakkoa Spotifyn yhteistyökumppanikaupoille.

Palvelu perustuu löyhästi sosiaalisen median hyödyntämiseen. Biisilistojen, laulujen ja levyjen linkkejä voi jakaa ystävien kesken.

Kaikki neljä suurta levy-yhtiötä tekee yhteistyötä Spotifyn kanssa. Levy-yhtiöissä palveluun suhtaudutaan ilmeisen positiivisesti.

– Ilmaisversiossa on matala kynnys ihmisille lähteä mukaan. Toivottavasti tällaiset palvelut saavat suosiota, koska se tulisi kallistamaan viisaria oikeaan suuntaan, pois laittomista keinoista, sanoo EMI:n Jari Petäjäniemi.

Mistä rahat?

Spotifyn ilmaisversio pyörii äänimainoksilla ja kympillä kuukaudessa saa myynninedistämisilmoitukset pois häiritsemästä. Spotify tienaa mainoksilla ja kuukausimaksulla, mutta mistä artisti repii rahansa?

– Artistit saavat korvauksen samalla tapaa kuin download-myynnistä. Spotify kerää statistiikan, jonka mukaan maksetaan. Kuuntelukerrasta maksetaan luonnollisesti vähemmän kuin ladatusta kappaleesta, mutta täytyy muistaa että palvelu perustuu volyymiin. Käyttäjä voi kuunnella yhtä biisiä monta kymmentä kertaa, Petäjäniemi selittää.

Spotify on tehnyt sopimukset  neljän suurimman levy-yhtiön kanssa musiikin striimauksesta. Tässä vaiheessa ei vielä ole tietoa minkälaiset mahdollisuudet pienemmillä levy-yhtiöillä on päästä mukaan.

Muuttuuko musiikkimaailma?

iTunesia ja muita online-kauppoja Spotify ja sen seuraajat tuskin tappavat. Mutta striimipalveluihin tulevat mobiilisovellukset voivat hyvinkin laittaa erilliset mediasoittimet kyykkyyn. Harva haluaa täyttää taskujansa elektroniikalla, varsinkin jos kännykkään voi hankkia palveluja, joita mediasoittimeen ei ole mahdollista saada.

Spotify on vasta lanseerausvaiheessa, ja Suomessa sitä testaillaan vielä betana. Alku on kuitenkin ollut melkoista hypeä. Media ja valveutunut nettiväki on ollut palvelusta aidon innoissaan. Suuri kysymys on, miten tavallinen kanssa suhtautuu nettiyhteyttä vaativaan mainokselliseen tai maksulliseen Spotifyyn? Nettipalveluista ei ole vieläkään totuttu maksamaan kuukausimaksuja, joten ainakin maksullinen palvelu voi kohdata aluksi nihkeän vastaanoton.

– Ei välttämättä. Jos tarkastelee laajemmin, niin on olemassa valtava kuluttajakunta, joka on tottunut maksamaan datapaketeista, nettiyhteydestä sekä ohjelmistojen kuukausilisenssistä, arvioi Jari Petäjäniemi.

Jos tässä vaiheessa pitäisi hinkata kristallipalloa ja ennustaa, niin kunhan Spotify ja muut striimauspalvelut kehittävät toimivat mobiilisovellukset, ovat iPodit sun muut mediasoittimet historiaa. Eivätkä kansalaiset enää omista kuuntelemaansa musiikkia.

Mutta niinhän se on kopiosuojauksen vuoksi ollut jo pitkään.