45-vuotias fantasiapeli Metin 2 pelaaja huomasi kauhukseen, että kahden vuoden aikana kertynyt virtuaaliomaisuus oli hävinnyt kuin tuhka tuuleen. Seitsemän miljoonan Yangin arvoinen omaisuus piti sisällään mm. siamilaisveitsen, feenikskengät ja taivaankyynelrenkaan. Reaalimaailman valuutaksi muunnettuna irtaimiston arvo on nykykurssilla noin 1000 euroa.
Kasvava ongelma
Virtuaalirikos ei ole ainoa laatuaan. Viitisen vuotta sitten alkanut rötöstely on kasvamassa oikean maailman ongelmaksi. Poliisi ja lainsäätäjät ovat pulassa rikosten selvittämisessä ja ehkäisyssä. Lait eivät ole ajan tasalla eikä kukaan osaa pitävästi määritellä minkä maan lakeja globaalissa pelimaailmassa pitäisi noudattaa. Myös määrittely omistusoikeudesta on vaikea, koska oikeasti fantasiapelien siamilaisveitsiä sun muita ei ole olemassa. Tietokoneen ykköset ja nollat ovat hankala asia lainoppineille.
Lait eivät päde virtuaalimaailmassa
Virtuaalisen ja oikean maailman rajapinnassa meno on pahimmillaan todella raakaa. Pelimaailma on muuttunut persaukisten esiteinien leikkipaikasta keskiluokkaisten tavisten pakopaikaksi. Siellä hyvätuloiset ja -uskoiset aikuiset kuluttavat palkkaansa virtuaaliomaisuuteen.
Ongelmia tulee jo siitä, että nettipelissä ostettu ”tavara” ei yleensä oikeasti ole käyttäjän oma. Pelaaja maksaa itse asiassa tavaran käyttöoikeudesta. Harva on kuitenkaan tottunut ”omistamaan leikisti” ja ”maksamaan oikeasti”, joten tavaroita pidetään omina. Ja kun "omat" tuhannen euron varusteet lähtevät virtuaalivoron matkaan, niin ottaahan se päähän.
Tuskaa lisännee tieto, että varkaalla voi olla hyvä mahdollisuus myydä vääryydellä hankittu tavara eteenpäin ja realisoida rikoksesta saatu hyöty ihan oikean maailman valuutaksi.
Verkkomafioita ja bordelleja
Rikokset saavat uusia muotoja, kun rahavirrat peleissä suurenevat.
Etelä-Koreassa on jo pystyssä virtuaalisia mafioita, jotka vaativat pelien aloittelijoilta suojelurahaa. Sims -onlinepelissä naisena esiintynyt 17-vuotias poika perusti bordellin ja myi alan virtuaalipalveluja sim-valuuttaa vastaan. Pelifirma sai lopulta prostituoidun kiinni ja lopetti hänen pelitilinsä ennen kuin hän ehti realisoida palkkansa riihikuivaksi.
Second Life -pelissä on keinoteltu pörssikursseilla laittomasti ja jopa kavallettu 10 000 dollaria ihan oikeaa rahaa.
Edellä mainitut esimerkit ovat luonnollisesti jäävuoren huippu. Pieniä rikoksia virtuaalipeleissä tapahtuu jatkuvasti.
Pelifirmat helisemässä
Pelivalmistajat pyrkivät aktiivisesti estämään rikoksia, mutta joka paikkaan eivät kehittäjätkään ehdi. Ennaltaehkäisy on vaikeaa, koska myös virtuaalimaailmassa on varomattomia ja tietämättömiä ihmisiä.
Hidasteita voi varkaiden eteen kehittää, mutta se harvemmin kokonaan estää rikoksia. Suurimmassa osassa peleistä esimerkiksi on oma valuutta, jota voi olla vaikea muuttaa nopeasti riihikuivaksi irl-rahaksi.
Asenteet uusiksi
Menee vielä todella pitkään ennen kuin tosimaailman lainvartijat ja – säätäjät suhtautuvat vakavasti virtuaalimaailman ongelmiin.
Tulevaisuudessa lain koura ulottuu varmasti paremmin myös verkkoon ja rahansa varkaalle menettänyt saa helpommin oikeutta. Paljon hankalampi asia on täysin verkossa tapahtuneet rikokset, kuten pahoinpitelyt ja raiskaukset. Onko virtuaalimaailmassa tapahtunut raiskaus rikos? Nykyisellään ei ole, vaikka vahvasti pelimaailmassa elävälle raiskaus voi olla kova paikka. Suomessa henkisistä kärsimyksistä voi oikeudessa saada korvauksia, kunhan rikos on tapahtunut IRL - in real life.
Nykyisessä asenneilmastossa vaatisi pokkaa mennä ilmoittamaan poliisilaitoksen Reinikaiselle, että voro on varastanut 7 miljoonan yangin edestä tavaraa. Tuntomerkit: Siamilaisveitsi, feenikskengät ja taivaankyynelrengas. Näkyy vain tietokoneen ruudulla.
Onneksi rikosilmoituksen voi tehdä netissä..