Käsittelin aikaisemmin tässä kuussa australialaista We Are Hunted -palvelua.
Virallisten myyntilistojen merkitys musiikin arvon mittaajana on nykyisin kyseenalainen, tähän on montakin syytä ja se on ehdottomasti toisen aiheen juttu.
We Are Hunted kuitenkin pyrkii kartoittamaan sitä, mitä musiikkia ihmiset kuuntelevat, ei siis sitä mitä ihmiset ostavat.
Kiinnostuin yläkerrasta saamani kehotuksen myötä kuinka palvelu todella toimii, siispä laiton We Are Hunted -palveluun viestiä, ihan about-sivun kehotuksen mukaisesti.
Kysymyksiini vastasi kohteliaasti David Novakovic. Heitän saamani vastaukset tähän juttuun myös englanniksi, koska osassa niistä tuntui olevan tietyllä tasolla ”tulkinnanvaraa”.
David Novakovicia voi Twitterissä seurata osoitteessa: http://twitter.com/dpn, jospa We Are Huntedin kehitystyö kiinnostaa.
Mutta joka tapauksessa:
We Are Hunted – Tästä on kysymys
Tässä lähettämäni kysymykset ja saamani vastaukset:
Arttu:
No ensinnäkin ehdottoman tärkeänä kysymyksenä pidin informaatio-otantaa ja maakohtaisia rajauksia. Käytännössä, kuinka suurella otannalla informaatiota haarukoidaan ja haarukoidaanko informaatiota maittain, maanosittain tai muuten vain alueittain.
David:
- We generally import data from wherever we can all the time and adjust depending on how quickly those data sources are moving with new information. The system learns to visit busy information more frequently. We do have some specific location aware data sources but we don't expose the information directly through the web interface. This particular issue is one that everyone seems to be asking about, so it is a big issue to start offering region specific charts.
Suomeksi:
- Pääsääntöisesti haemme informaatiota mistä tahansa ja koska tahansa riippuen siitä, kuinka nopeasti informaatio missä ja milloinkin liikkuu. Systeemi oppii käymään nopeasti paikoissa, missä informaatio vaihtuu nopeimmin. Meillä on olemassa joitakin tarkkoja sijainteja informaatiolle, mutta emme altista informaatiota suoranaisesti web-liittymäämme. Tämä kyseinen asianhaara on sellainen, josta kaikki tuppaavat kysymään, joten tuntuisi olevan iso asia alkaa tarjota alueellisia listoja.
Arttu:
- Kun haette informaatiota esimerkiksi MySpacesta, mihin te keskitytte? Käyttekö lävitse kappaleiden tai tiettyjen artistien kuuntelumääriä, keskustelua ”kommentti-pöydillä” (comment board) vai uusien kavereiden määrää.
David:
- With myspace we use several pieces of information, mostly how much people are listening to certain tracks and also some otehr chart data that myspace makes available.
Suomeksi:
- Myspacen tapauksessa me käytämme useita infromaation palasia, enimmäkseen kartoitamme sitä, kuinka paljon ihmiset kuuntelevat tiettyjä kappaleita ja muutamia muita listatietoja, joita MySpace julkaisee.
Arttu:
- Keräättekö te informaatiota artisteista kokonaisuutena vai ainoastaan yksittäisistä kappaleista.
David:
- Both! We are also adding support for albums in the near future too. Being able to track specific releases as album or a single is important too.
Suomeksi:
- Molemmista. Me olemme lisäämässä lähiaikoina listan, joka tukee pelkkiä albumeja (siis albumilistan?). Yksittäisten julkaisujen seuraaminen albumeina ja singleinä on yhtä tärkeää.
Arttu:
- Mistä haette varsinaiset We Are Hunted -palvelussa streamattavat kappaleenne?
David:
- Wherever we find them. We regularly have to purge links and search for them, but we want to make it perfectly clear that we do not host any of the music content ourselves. We'd like artists/managers to be able to send us music though, so we'll be adding support for that soon.
Suomeksi:
- Mistä ne ikinä sattuvatkin sitten löytymään… Meidän täytyy tasaisin väliajoin etsiä linkkejä ja etsiä kappaleita, mutta me haluamme tehdä täydellisen selväksi, että me emme ylläpidä mitään musiikkisisältöä sivullamme. Me haluaisimme, että artistien ja managereitten olisi mahdollista lähettää meille musiikkia, joten aiomme lisätä tämän ominaisuuden sivuillemme lähiaikoina.
Arttu:
- Jos verrataan myyntilistoja We Are Hunted -palvelun listoihin, kummat ovat luotettavampia ja miksi?
David:
- There are certainly charts on the site that would be more accurate than the best seller charts simply because buying a track doesn't mean people are listening to it. On the other hand there are also charts that provide more 'breaking' listens. ;)
Suomeksi:
- Palvelussa on ehdottomasti luotettavampia listauksia yksinkertaisesti siksi, että kappaleen ostaminen ei välttämättä tarkoita sitä, että ihmiset kuuntelisivat sitä. Toisessa kädessä, meillä on myös listoja, jotka tarjoavat enemmän potentiaalisia kuunteluja.
Arttu:
- Viimeisenä ja kiinnostavimpana, millä tavoin We Are Hunted -palvelu tuottaa?
David:
- We'll be using affiliate links to music stores as our earliest source of revenue, but our super business plan is still a secret. :)
Suomeksi:
- Me tulemme käyttämään suoria linkkejä musiikkikauppoihin meidän helpoimpana tulonlähteenä, mutta meidän super hyper business -suunnitelma on vielä salaisuus (myydä alueellisia listoja eri medioille?)