MOT: Panimolätkän pelikirja

Julkaistu perjantaina 03.05.2013 2 50

Hollantilainen Heineken sponsoroi Karjala-merkillään Suomen A-maajoukkuetta.

TV1 maanantaina 6.5. klo 20.00 - 20.30

Yle Areenassa 30 päivän ajan

Jääkiekon MM-kisat ovat näytönpaikka paitsi pelaajille myös kansainvälisille olutjäteille.

Ottelut kokoavat suuria yleisöjä, ja olutvalmistajat pyrkivät saamaan markkinointiviestinsä läpi niin pelaajien paidoista kuin kaukaloista sekä tv- ja lehtikuvistakin.

Alkoholimainonnan kansainvälisesti kiristyneet rajoitukset ovat johtaneet siihen, että viihdetapahtumien ja urheilun sponsoroinnista on tullut alkoholiteollisuudelle yhä tärkeämpi markkinointikanava.

 

Jokaisella seuralla panimokumppani

Kaikki maailman neljä suurta olutjättiä näkyvät MM-kisoissa. Joka toisen kisoihin osallistuvan maan kiekkoliitolla on panimokumppani.

Kotoisessa SM-liigassa olut on mukana vielä vahvemmin: jokainen seura tekee yhteistyötä jonkin panimon kanssa.

”Me haluamme olla niissä hetkissä, jotka suomalaisille ovat tärkeitä”, perustelee urheilusponsorointia Suomen suurimman panimon Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen.

Tiainen toimii myös panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton puheenjohtajana.

 

Alkoholi – tunteet pelissä

Pääministeri Jyrki Kataisen (kok) hallitus on aikeissa tiukentaa alkoholimainonnan rajoituksia hieman. Ulkomainonta kiellettäisiin, mutta viihdetapahtumien ja urheilun olutsponsorointi saisi jatkua.

”Vahvan tieteellisen näytön mukaan alkoholimainonta aikaistaa ja lisää alaikäisten alkoholinkäyttöä”, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoissuunnittelija Markku Soikkeli MOT:lle.

”Kun Suomessa alkoholista puhutaan, se aiheuttaa aina voimakkaita tunteita. Suurin haaste on, että on tutkimuksia, jotka kestävät akateemisen katselmuksen ja on tutkimuksia, jotka ovat hyvin epäselviä. On puoleen ja vastaan”, sanoo puolestaan Sinebrychoffin Tiainen.

 

”Sit ne ostaa sitä äijäolutta”

MOT pyysi neljää nuorta katsomaan ja kommentoimaan jääkiekossa näkyviä mainoksia. He kuuluvat Lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään, joka välittää nuorten näkemyksiä lainsäätäjille ja muille päättäjille

”Kyllä musta tuntuu, että aika monelle suomalaiselle oluelle on brändätty semmoinen miehekäs äijäjuoma. Monet pojat haluaa vähän näyttää ja olla cooleja, niin ne ostaa sitä äijäolutta, että mulla on nyt tätä, mä oon tosi iso jäbä”, järvenpääläinen Ida Pasanen sanoo.

Ohjelman toimittaa Hannu Sokala.

 

Muualla netissä

MOT

 

Suosittele50 Suosittelee

Kommentit

maanantaina 06.05.2013

Kuinka Yle voi lähettää näin puolueellisesti tehdyn ohjelman "ASIAohjelmana"? Tekijällä on tainnut olla liian vahva oma mielipide, että olisi voinut tehdä kunnollista ohjelmaa. Koko kanavan uskottavuus kärsii näin tökeröstä tekeleestä.
Faktat puolueettomasti esille!

tiistaina 07.05.2013

Hyvä että kiekkomaailman asioita vähän pengotaan. Yököttää tuo panimoiden tuppautuminen joka paikkaan.

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä