You can't request more than 20 challenges without solving them. Your previous challenges were flushed.

Kuningaskuluttaja: Mikä ruoassa maksaa?

Julkaistu tiistaina 02.08.2011 20 185

Terhi Simola ja Ville Alijoki juontavat yhdessä Kunkkua.

TV1 torstaisin klo 19.30 - 20.00

Yle Areenassa 7 päivää

Kuningaskuluttaja sai suomalaiset mittaamaan nettiliittymiensä nopeuden. Pitävätkö operaattoreiden nopeuslupaukset?

QR-koodit tarjoavat tietoa älypuhelimien käyttäjille.

Kolme kovaa antavat lopputuomion halkaisukirveille.

  

Asiallisia, mutta ei tylsiä

Ohjelmaa juontavat Terhi Simola ja Ville Alijoki. Molemmat ovat jo aiemmin Kuningaskuluttajasta tuttuja, mutta nyt heidät nähdään ruudussa yhdessä.

"On hienoa päästä juontamaan yhdessä Terhin kanssa. Samalla poistumme studioympäristöstä ja lähdemme niin sanotusti oikeaan maailmaan, eli pyrimme entistä lähemmäksi katsojia, kertoo toimitussihteeri Ville Alijoki.

"Lupaamme olla asiallisia, mutta emme tylsiä."

 

Hyvät neuvot tarpeen

Kuningaskuluttaja on entistä enemmän läsnä lähetysajan ulkopuolella.

Hyvän vastaanoton saaneessa Kuningaskuluttajan Facebook-ryhmässä ohjelman toimittajat jakavat mielenkiintoisia uutisia ja linkkejä kulutuksen maailmasta, sekä tietysti keskustelevat ihmisten kanssa juttuaiheista.

Tavaroiden, palvelujen ja elintarvikkeiden ostaminen on 2010-luvulla entistä monimutkaisempaa. Hyvät neuvot ovat siksi tarpeen, suuntaapa sitten puhelinkauppaan, kodinkoneliikkeeseen tai ruokakauppaan.

Tuottaja: Mari Kiukas, tuotanto YLE Asia.

Ohjelma uusitaan maanantaisin ja tiistaisin.

   

Muualla netissä:

Kuningaskuluttaja

Kuningaskuluttaja Facebookissa

 

Suosittele185 Suosittelee

Kommentit

tiistaina 23.08.2011

Laskekaa miten kuluttajahinta muodostuu alkutuottajalta kuluttajalle. Alkutottaja lähettää tukkuun tuotteen verottomana, tuotteeseen lisätään kuljetuskustannukset, tukku lisää siihen oman myyntipalkkionsa josta lasketaan alv joka lisätään tuotteen myyntihintaan. Tukku myy kauppaan tuotteen alvillisena, siihen lisätään kuljetuskulut + alv = kaupan sisäänostohinta. Tähän lisätään kaupan myyntipalkkio johon lisätään vielä arvonlisävero = kaupan ulosmyyntihinta. Vähittäiskauppa saa vähentää tukkuliikkeelle maksamansa alv:n tilittäessään alv:tä valtiolle. Kauppias maksaa sisäänostaessaan jo osan siitä.
Lisäksi teollisuus antaa mainostukea tukuille ja vähittäiskaupalle ns. mainosrahan muodossa. Tämä raha tietysti on laskettu jo tukkuhintaan mukaan, kuten kaikki tuotanto- henkilöstö-ym. kulut. Tämä johtaa siihen, että mainosrahaa vastaan kaupan on pakko ottaa vvalikoimiinsa sellaisiakin tuotteita millä ei ole kysyntää. Aikoinani työssäni näin konkreettisesti, miten ketju pakotti tilaamaan myymälään kaikkia niitä tuotteita, mitä mainostettiin, huolimatta siitä ostettiinko niitä kyseisellä alueella. Moni tuote meni jätteisiin. kauppa ei aina saanut valita myyntiin niitä tuotteita, mitä asiakkaat olisivat halunneet ostaa. Eivät kuuluneet valikoimiin. On hyvä jos hinnanmuodostus laskettaisiin faktoihin perustuen, että kuluttajatkin tietäisivät miten vedätetään. Esim. kuinka suuri prosentiosuus tuotteen kokonaishinnasta on alv: osuus jne
Vähittäiskaupan hävikkiä lisää kun tilaukset pitää antaa tavarantoimittajille usein jo ennen kuin edellinen kuorma on hyllytetty. Lisäksi peräkkäisissä kuormissa voi tuoretavaran päiväykset olla samat, mikä lyhentää myyntiakaa. Teollisuus harvoin ottaa vastuuta näistä virheistä. Kaupan on hionnoittelussaan huomioitava myös hävikkiprosentti.

torstaina 01.09.2011

Kuningaskuluttaja:
Olkaa hyvä ja erottakaa puun pinnan värjäytymisen aiheuttajat toisistaan. Ohjelmassa puhutaan koko ajan homeesta, mutta nuo jäljet puun pinnalla ovat sinistäjä sienen aiheuttamia värimuutoksia. Ei pidä lietsoa homepelkoa.

torstaina 08.09.2011

Ohjelmassa sanottiin, että vesiliukoinen maali sopii kaikkien maalien päälle, mutta öljymaali ei. Minun käsittääkseni asia on päinvastoin. Öljymaalia voi panna lateksin päälle. Tietenkin siitä on raavittava irtoava maali pois.

sunnuntaina 18.09.2011

Tuohon ensimmäiseen ALV ketjuun on vain yksi vastaus, sen maksaa loppukuluttaja, se ei kertaanu jokaisella portaalla, kuin tuosta kirjoituksesta voisi päätellä.

Maatalous ei ole markkinataloutta vaan EU ja Suomi tukiaisten varassa tapahtuvaa toimintaa , että maa pysyisi asuttuna ja toimintana erittäin kallista.

tiistaina 11.10.2011

Kuinka te puhutte ihmisistä,joille jää 1200€ kuukaudessa käteen kun minä saan900€
josta vuokra 450€ sähkö 45€ lääke-sairaala menot300€ puhelin 30€ eli käteen jäävä osuus on 75€ joten 1200€ saavat ovat rikkaita minuun verrattuna.Sosiaalitoimesta en mitään saa.

torstaina 20.10.2011

Siis hetkinen, mitkä Opel-mallit ovat kyseessä? Meni ohjelma ohi. Siis missä on vikaa?

perjantaina 21.10.2011

Tarkista Opel-mallit YLE Areenasta

Kunkun jakso, jossa kerrottiin Opelin vioista on katsottavissa viikon ajan YLE Areenassa:
http://areena.yle.fi/video/1319131434471

Päivi
Verkkotoimittaja

lauantaina 05.11.2011

Hei!
Toivoisin, että vielä jaksaisitte perehtyä ohjelmassanne vr:n uuden lipunmyynnin aiheuttamiin ongelmiin vaikka vr:n ongelmat ovat useammalle suomalaiselle jokapäiväinen ja tuttu asia! On aivan järkyttävää kuinka vaikeaksi esim . lipunmyynti on ko. firmassa mennyt. Kaksi kertaa verkkokauppa on vienyt rahat mutta maksamisen jälkeen ei ole siirtynyt takaisin verkkokauppaan ja lippu on jäänyt saamatta. Ensimmäisellä kerralla VR suureellisesti lupasi kaikille rahat takaisin ja ne tulivatkin kohtalaisen nopeasti puolitoista kertaisena. Kaksi viikkoa sitten kävi sama juttu nyt vaan tuntuu, että rahoja ei kuulu ei näy vaikka olen tehnyt ohjeistuksen mukaisen oikaisupyynnön vr:n omien nettisivujen lomakkeella. Asiakaspalvelussa on jatkuva ruuhka eikä se vastaa. Olen viikon ajan päivittäin soittanut asiakaspalvelunumeroon eri vuorokaudenaikoina ja jonottanut vähintään 15min kunnes on pakko luovuttaa. Raivostuttavaa.
Palautteisiin ei myöskään saa minkäänlaista vastausta . Eikö tuolle firmalle kukaan voi mitään ???Entinen lippupalvelu pelasi erinomaisesti ja sitä oli nopea ja sujuva käyttää. Ei haitannut vaikka paikkaa ei voinutkaan valita, pääasia , että homma toimi.
Varailen lippuja pojalleni opiskelupaikkakunnalle harva se viikko ja tämä asia on kertakaikkisen turhauttava. Miten nykyaikana voidaan toimia tällä tavoin ??
Eikö vr:n lipuilla ole mitään kuluttajasuojaa ? Entä ne matkustajaparat, joilla ei ole puhelimessa nettiyhteyttä eikä kotona tulostinta ? Vanhassa systeemissä lipun sai puhelimeen tekstiviestinä ja homma toimi hyvin.
Vr:lle sopii sanonta että "vanhassa vara parempi"

tiistaina 08.11.2011

Hei,

Kun puhutaan energiansäästöstä niin puhe kääntyy helposti ilmalämpöpumppuihin. Meilläkin on sellainen. Tosin se ei lisää asumisviihtyvyyttä vaan päinvastoin. Siksi se onkin meillä pääsääntöisesti suljettuna. Pumppu on noin 2 vuotta vanha. Takuuaikana otin asian, jonka minä määrittelen viaksi, esille laitteen asentaneen liikkeen kanssa. Ei apuja. Eivät ymmärtäneet miksi käyttäytyy näin. Asennusliike otti puhelimitse yhteyttä laitteen myynneeseen lvi alan tukkuun, josta kommentoivat näkemättä tilannetta, että: "verhot estävät toiminnan. Joten se kierros tuli nähtyä.
Laitteen maahantuoja Åhsell Oy on rakentanut www sivustonsa niin, että asiaa ei voi viedä näin eteenpäin. Lähetin yhteensä 12 e-mailia vuoden aikana Åhsellille, toivossa, että ottaisivat yhteyttä. Tämäkin tie tuli käytyä loppuun tuloksettomana.
Vaihdoin roolia ja otin yhteyttä Ko firman markkinoinnin ylimpään portaaseen, muun asian varjolla. Näin sain oikean ihmisen tavoitettua. Huoltopäällikkö. Nyt luulin asian jo järjestyneen. Hän ystävällisesti siirsi asian huoltoneuvojalle. Hienoa, ajattelin, nyt asiaani suhtaudutaan asiallisesti. Ko henkilö ei suostunut uskomaan ettei laite toimi oikein. Lähetin hänelle kamerakuvat tilasta ja litteessä selostin tilan muodon. Seuraava yhteydenotto tulikin häneltä jo kahdenviikon kuluttua, kun olin ensin muistuttanut asian keskeneräisyydestä huoltopäällikköä. Sain soiton joss minua kehoitettiin muuttamaan asetuksia ja seuraamaan tilannetta parin viikon ajan. He lupasivat palata asiaan. Nyt olen tilannetta seurannut jo yli kahdenkuukauden ajan eikä laitteen toiminnassa tai laitteen maahantuojan Åhsell Oy:n toiminnassa ole tapahtunut muutosta.

Kumpa joku tietäisi kertoa lämpöpumppuni osalta, että ovatko meillä ilmenevät ongelmat, laitteen vika vai ominaisuus.

LAitteemme on Hitachi merkkinen "testivoittaja"

Ystävällisin terveisin,

Jyrki Ahvenainen

torstaina 01.03.2012

Olisiko monen polttopuun hinta hinta kirjava 40 litra klapeja / 3 - 8 eur , klapit heittokuutio / 30 - 80 eur , monessa heittokuutiossa pinottava 30 cm pituinenklapi kuutiossa 0,5 - 0,7 kuutiossa , pino 1 metrin halko kuutiossa 10 eur - 40 eur useissa lehdissä tietona . Oli monia lasku tapoja kutenkin on kirjavaa . Puunjalostus on kiinto kuution tariffi hinnoteltuna kaiketi tukkeina / 9 eur - 40 eur kuutiolta .
Olisiko uteliaisuus "Kuningaskuluttaja"na mahdollista .

torstaina 01.03.2012

Kiitos juttuvinkistä!

Polttopuun hinnoitteluun liittyvä juttuvinkki lähti eteenpäin Kunkun toimitukseen. Kiitos siitä!

Päivi
verkkotoimittaja

perjantaina 16.03.2012

Kuningaskuluttaja-ohjelmassa 15.03. 2012 ruodittiin mm. vaatteitten kestävyyttä. Itse hankin suurimman osan vaatteistani, myös alusasut, kirpputoreilta. Olen huomannut niiden hinta-laatu -suhteen enimmäkseen ostajaa hiveleväksi, ja vaatteet kestävät pitempään kuin uutena hankitut halpistuotteet. Lienee niin, että kirpputoreille myytäviksi asti säilyvät vain hyvälaatuiset vaatteet. Kehnot pyntteet taas sukeutuvat lumpuksi niin nopeasti, ettei niistä enää riitä kirpputoreilla myytäviksi. (Harva käytetyn tavaran harrastajakauppiaskaan käyttää kallista esittelytilaansa koettaen myydä huonokuntoisia tekstiilejä edes pilahintaan vaikkapa matonkuteeksi. Tosin vaate-elämänsä jo eläneet romppeet saattavat löytää uuden olomuodon esimerkiksi matonkuteita tai kertaluonteista teatteri- tai kuvausrekvisiittaa havittelevien ihmisten käytössä.)

maanantaina 02.04.2012

Olen joutunut käyttämään Opel Astraani 3 kertaa takuuaikana huollossa Vantaan Magneetissa. Joka kerta olen joutunut taistelemaan käyttööni vara-auton veloituksetta vedoten siihen, että tarvitsen auton käyttööni, kun omani on korjattavana ja takuuaikana ei takuukorjauksista saa tulla kuluttajalle ylimääräisiä kuluja (vara-auton vuokra olisi 62 euroa/pv). Liike, josta auton ostin, ei ole päivittäisen työmatkani tai kotini lähellä ja takuuhuoltoon vienti on siten aina ylimääräinen kulu. Liikkeen kanta on, että jos huolto kestää vain päivän, vara-auto pitää maksaa itse. Voisiko tästä aiheesta saada jutun, koska moni varmasti maksaa tietämättään turhaan.

maanantaina 02.04.2012

Kiitos juttuvinkistä!

Välitän juttuvinkkisi Kuningaskuluttajan toimitukselle.

Päivi
verkkotoimittaja

perjantaina 27.04.2012

Miksi kaikki täytyy viedä naamakirjaan eikö muu it-yhteys enää Ylelle kelpaa ! Naamakirja ; Elämän ja Ohjelman autuus !!! ?

keskiviikkona 02.05.2012

Kuningaskuluttaja on kanavanne ehkä paras ohjelma, mutta viime torstain 26/iv -12 lumppujuttu oli lähtökohdiltaan surkea. Toimittaja esitteli kolme vaatekappaletta ainoastaan kierrätykseen kelpaavina, vaikka ne olivat täysin tai lähes ehjiä! Jokin sauma oli vinossa, paidassa oli maalitahroja, farkuissa pikkuinen reikä - voi anna kaikki kestää! - paljon kuluneempiakin farkkuja voi pitää jopa julkisessa käytössä, ja maalitahraista paitaa voi pitää kotioloissa kun ei ole vieraita paikalla. Lumppu on niin hauraaksi kulunut vaate että sitä ei enää käy neulominen tai paikkaaminen. Ohjelmassa esitetyt vaatteet olivat kaukana siitä. Jos tuollainen käyttökelpoiseen tavaraan kohdistuva tuhlailuasenne jatkuu ja laajenee, ollaan hyvin huonolla polulla.

maanantaina 07.05.2012

Katsoin ja kuuntelin mielenkiinnolla, kun käsittelitte nettiostamista.
Itse olen joutunut hyvin mielenkiintoisen ja mielivaltaisen systeemin uhriksi.
Olen aina ollut "kilpailuhenkinen", ota osaa kyselyymme ja voita. Ei ostopakkoa jne... jne...
Liityin toimijan (PointShop.fi) jäseneksi. Luin ehdot ja myös ymmärsin ne. Elämääni tuli isoja muutoksia, joten päätin irtisanoa jäsenyyteni, jonka tein 7.11.2011. Asia ei mennyt kuin onnellisen lopun elokuvissa.
Tilitäni otettiin edelleen jäsenmaksu. Protestoin, joten sain purettua jäsenyyteni - heidän toimesta - 1.1.2012. Tililtäni menee edelleen 45 euroa. Asiaan en voinut reagoida koska olin kolme kuukautta vuoden alusta ulkomailla.
Sähköpostia on tullut noin 3-5 kpl/per päivä. Olen asemoinut ne suoraan roskapostiksi. Tänään (7.5.) reklamoin heitä hyvinkin kriittisesti, vastausta saan todennäköisesti odotella viikkoja.
Yhteiskuntamme on yhä enenevässä määrin siirtymässä nettiin ja sosiaaliseen mediaan, joten valmius reagoida väärinkäytöksiin pitäsi olla läpinäkyvää, ilman syyllisyyden tai häpeän tunnetta.

sunnuntaina 09.09.2012

Kirjakerhot ja bonukset.
Olen pitkään ollut uudet kirat kirjakerhon jäsen. Jäsenenä olen tienannut bonuksia. Nyt kun kirjakerho on liitetty wsoy:n kirjakerhoon, bonusjärejstelmästä luovutaan. Toki helmikuun loppuun bonuksia voi käyttää. Aiemmin järjestelmä oli oikeudenmukainen ja tarjonta monipuolinen. Sai jopa 2 bonuksella kirjoja ilmaiseksi. Yleensä hinnat 1,2,3 bonuksella, joskus kokonaan ilmainen ( toki lähetyskulut)
Mutta nyt. Me bonusten kerääjät kärsimme vähintään 3-kertaisen tappion entiseen verrattuna.
Esim voisin käyttää 6 bonusta ja saisin kirjan hintaan 9,90. Jos käyttäisin vain 3 bonusta saisin kirjan hintaan 14,90.Jos ostaisin sen lehdestä tarjouksena, se maksaisi vain 19,90€.Jos ymmärtäisin netistä tilata saisin saman kirjan hintaan 9,90 ilman että tuhlaisin bonuksia! Tuntuu jotenkin epäokeudnmukaiselta!
Todennäköisesti monet vanhemmat tilaavat kirjansa kerholehden kautta ja näin maksavat tupla tai triplahintoja
.
Nimimerkki
Kohta entinen kirjakerholainen

maanantaina 29.04.2013

Olen 3 kertaa tiedustellut milloin esitetään katsojakysymykseni pirellin huonoista kesärenkaista? Luvattu esittää jo puoli vuotta sitten. Yhtään vastausta en ole saanut. Väkisinkin herää kysymys, onko kuningaskuluttaja maksettu hiljaiseksi?!

maanantaina 29.04.2013

Hei,

valitettavasti meille tulee niin paljon yhteydenottoja, että emme kaikkiin posteihin pysty vastaamaan.

Valitsemme katsojakysymykset sen mukaan, mistä on eniten hyötyä suurelle yleisölle. Yksittäistapauksia emme käsittele.

Terveisin,

Ville Alijoki
toimitussihteeri Kuningaskuluttaja

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä