Prisma: Ensimmäiset eläimet

Julkaistu tiistaina 29.11.2011 9 181

Viisisilmäinen obapinia on esihistoriallinen eläin.

TV1 maanantaina 12.12. ja 19.12. klo 19.00 – 20.00

YLE Areenassa 7 päivää

Sir David Attenborough on omistanut yli 50 vuotta kestäneen uransa tutkimukselle maapallolla eläneistä ja elävistä lajeista.

Nyt tutkimuskysymykset on suunnattu maailman ensimmäisiin lajeihin. Dokumentissa Ensimmäiset eläimet (First Life) kysytään, miten lajit kehittyivät alkuräjähdyksen jälkeen?

Löydökset heräävät henkiin

Viimeiset 20 vuotta Attenborough on kiertänyt maailmaa tapaamassa fossiileja metsästäviä arkeologeja, jotka ovat löytäneet satoja miljoonia vuosia säilyneitä petojen ja hyönteisten fossiileja.

Maailma ei näyttäisi nykyään tältä ilman evoluution ja luonnonlakien panosta. Historiassa tapahtuneet luonnonkatastrofit ja toisaalta onnelliset sattumat ovat kaikki olleet tekijöitä, jotka ovat johtaneet meidät nykyiseen tilanteeseen.

Tiedemiesten löydökset yhdistettynä taitavien animaattorien hyödyntämään huipputekniikkaan takaavan meille ensimmäistä kertaa pääsyn liki 600 miljoonan vuoden taakse tapaamaan lajeja, joita ei tältä planeetalta enää taatusti löydy.

12.12. Alkulähteillä

Ensimmäisessä osassa matka kohti elämän alkulähteitä alkaa Leicesteristä, josta löydetty fossiili mullisti käsityksemme evoluutiosta.

Reitti vie Newfoundlandiin ja Australiaan, josta ovat löytyneet kaikista vanhimmat fossiilit.

Ensimmäiset liikkuvat elämänmuodot ja ensimmäiset syövät suut ovat tärkeitä merkkipaaluja pitkässä kehityksessämme, joka tänä päivänä esimerkiksi mahdollistaa ihmisen ja ensimmäisiä lajeja mallintavantekniikan.

Jakso uusitaan tiistaina 13.12. klo 23.15 ja sunnuntaina 18.12. klo 12.35.

19.12. Lajiräjähdys

Sir David Attenborough'n matka jatkuu Kanadan Kalliovuorten runsaiden fossiililöytöjen parista. Valtamerten lisäksi eläimet nousivat myös maankamaran ja ilmatilan valtiaiksi.

Jakso uusitaan tiistaina 20.12. klo 23.15 ja sunnuntaina 25.12. klo 13.50.

Tuotanto: BBC, Iso-Britannia 2010.

Asiasanat:

tiistaina 13.12.2011

Ensimmäiset eläimet ovat olleet hyvin erikoisia, suorastaan kummallisia.

tiistaina 13.12.2011

Taas evoluutio-uskontoa esitetään täytenä totena! Me ihmiset emme ole sokean sattuman tänne heittämiä, vaan meidät on luotu Jumalan kuvaksi. Ihanaa että elämällä on tarkoitus!

tiistaina 13.12.2011

Vai oikein jumalan kuvaksi luotu?

Älähän höpötä, taikauskoinen 'Ihmettelijä'.

tiistaina 13.12.2011

Hieno ohjelma. Attenborougia lisää telkkuun!

maanantaina 19.12.2011

- Jos meidät on tänne luotu, niin kukas on tuon luojan sitten luonut? Mistäs se on saanut alunperin alkunsa? Joku toinen jumala/luoja loi sen? Mutta kukas sen sitten on luonut? Joku kolmas? Tätähän voisi jatkaa loputtomiin. Elämällä on muutenkin tarkoitus vaikkei meitä ole tänne erikseen luotukkaan.

maanantaina 19.12.2011

Tiede ei ole uskon asia.

Tulkitsette vain aavikkokansojen yhteisestä mytologiasta kumpuavaa muutaman tuhannen vuoden takaista kirjaa omien rajoittuneisuuksienne puitteissa.

Uskokaa Te uskovat keskenänne vaikka tonttuihin, mutta pitäkää asia omana tietonanne. Kiitos!

keskiviikkona 21.12.2011

Juuri loppui. Aivan mahtava sarja!

sunnuntaina 25.12.2011

Tiede on tässä tapauksessa täysin uskonasia.Tiede ei pysty uskottavasti todistamaan, että maailma olisi syntynyt alkuräjähdyksestä. Miten alkuräjähdys pystyy syntymään tyhjästä, kun ei ole mitään olemassa??? Höpö-höpö -uskontoa koko juttu.

lauantaina 07.01.2012