Prisma: Heräävätkö hirmuliskot henkiin?

Julkaistu maanantaina 26.04.2010 0 178

Voisiko lintujen DNA:n avulla luoda dinosauruksen? Voisiko otollinen lähde olla kuvan kameramiehen kohteena oleva Emu?

TV1 maanantaina 3.5. klo 19.00

1990-luvun alussa tutkijat löysivät miljoonia vuosia vanhan hyönteisen meripihkan sisältä. Hyönteisestä kyettiin eristämään DNA-näyte, ja syntyi ajatus dinosaurusten DNA:n jäljittämisestä.

Spekulaatiosta sai innoituksensa muun muassa Jurassic Park -kirja ja siihen perustuva Steven Spielbergin ohjaama menestyselokuva. Tutkijoiden kokeet eivät kuitenkaan olleet aukottomia, ja vähitellen ovi dinosaurusten maailman näytti sulkeutuvan.

Asiat kuitenkin muuttuivat, kun vuonna 2003 löydettiin 68 miljoonaa vuotta vanha Tyrannosaurus Rexin luuranko. Syrjäiseltä paikalta löydetyn luurangon siirtämisessä jouduttiin käyttämään apuna helikopteria, jonka seurauksena Tyrannosauruksen valtava reisiluu halkesi kahtia.

Myöhemmin laboratoriossa luun sisältä löytyi pehmytkudosta, mitä ei oltu pidetty aiemmin mahdollisena niin vanhojen fossiileissa. Kudosnäytteiden avulla saatettiin ottaa taas uusi askel kohti dinosaurusten DNA:n selvittämistä

Dinosauruksen jälkeläiset apuna

Dokumentissa Heräävätkö hirmuliskot henkiin? (Dinosaurs: return to life?) Jurassic Park -elokuvan paleontologian avustajana toiminut professori Jack Horner pohtii, kuinka dinosaurukset voitaisiin palauttaa maan päälle.

Ajatuksena ei kuitenkaan olisi korjata dinosaurusten muinaista DNA:ta, vaan luoda se uudelleen esiin dinosaurusten nykyisistä jälkeläisistä - linnuista.

Tutkijat ovat jo jonkin aikaan tienneet, että linnut ovat tänä päivänä ainoita dinosauruksista polveutuvia eläimiä, ja viimeaikaisten geeniteknologiassa tapahtuneiden edistysaskelten avulla on kyetty vahvistamaan, että niiden geneettinen perimä on täsmälleen sama kuin dinosauruksilla.

Professori Horner uskookin, että avain dinosaurusten uudelleen luomiseksi piilee lintujen DNA:ssa, josta muinainen koodi saattaa olla mahdollista jäljentää takaisin esiin.

Hornerin mukaan genetiikan nopean kehityksen johdosta esimerkiksi emun kaltaisen elävän dinosauruksen kehittäminen voisi olla mahdollista jo seuraavien 50 vuoden aikana.

Dokumentissa seurataan tutkijoiden työtä dinosaurusten geneettisen perimän selvittämiseksi sekä valotetaan lintujen ja dinosaurusten suhdetta ja niiden evoluution kiinnostavia yksityiskohtia. Tuotanto:

Discovery, Yhdysvallat 2008.

Dokumentti uusitaan tiistaina 4.5. klo 23.15 ja lauantaina 8.5. klo 11.10