Kotimaiset tv-ohjelmat suomalaisten mieleen

Julkaistu torstaina 20.01.2011 0 202

TV1:n suosittu Tohtori Kiminkinen palaa ruutuun. Tapani Kiminkinen tapaa 23.1. ensimmäisessä jaksossa lonkkamurturman kokeneita. Lonkkaryhmään kuuluvat Anni Hoppula (vas.), Eeva-Liisa Pirttiniemi ja Tuula Ahonen.

Televisio on vankentanut asemaansa suomalaisten tärkeimpänä mediana, vaikka internetin käyttö kasvaa. Taloustutkimuksen selvityksen mukaan erityisesti kotimaisen televisio-ohjelmien arvostus on Suomessa suurta.

84 prosenttia kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että kotimaista tv-tarjontaa ei saa supistaa. Suomalaisten tekemät ohjelmat koetaan läheisiksi, koska ne nostavat keskusteluun suomalaisille tärkeitä asioita.

Medioiden arvostus 2010 -tutkimuksessa kolme neljästä vastaajasta on erittäin tai melko tyytyväinen vapaasti katsottavien kotimaisten kanavien tarjontaan. 70 prosenttia ilmoitti, ettei ole kiinnostunut hankkimaan ulkomaisia tv-kanavia kotiinsa.

 

Asiaohjelmat tärkeimpiä

Kotimaisista ohjelmista tärkeimpiä olivat uutis- ja ajankohtaisohjelmat sekä dokumentit. 73 prosenttia vastaajista piti niitä erittäin tai melko merkityksellisinä.

Nuoriin vetoaa varsinkin kotimainen viihde. Nuorista vastaajista 51 prosenttia arvostaa kotimaisia tv-sarjoja, draamaa, elokuvia ja viihdeohjelmia.
60 prosenttia vastaajista pitää suomalaisten tekijöiden tapaa käsitellä asioita kiinnostavampana kuin ulkomaisten.

 

Television asema vahvistunut

Televisio on vahvistanut asemaansa suomalaisten tärkeimpänä tiedotusvälineenä. Melkein 40 prosenttia 15 - 79 -vuotiaista suomalaisista ei voisi kuvitella luopuvansa televisiosta. Vaikka internetin käyttö kasvaa, myös television merkitys on kasvanut vuodesta 2008.

Television vahvuus on tutkimuksen mukaan se, että televisio pitää ajan tasalla maailman tapahtumista ja antaa tietoa suomalaisten yhteiskunnan tapahtumista ja ilmiöistä.

Televisio on myös puheenaiheiden luoja. 69 prosenttia vastaajista keskustelee vähintään viikoittain tv-ohjelmasta tai sen esiin nostamasta aiheesta.

 

Kotimainen tuotanto kallista, mutta tärkeää

Kotimainen sisältö on ulkomaiseen ohjelmistoon verrattuna televisioyhtiöille kallista. Varsinkin kotimaisen draaman tekeminen on hintavaa. Televisiodraaman tuottaminen kotimaassa maksaa noin kymmenen kertaa niin paljon kuin laadukkaan ulkomaisen televisiosarjan hankinta.

Ylen toimitusjohtaja Lauri Kivinen, MTV Median toimitusjohtaja Pekka Karhuvaara ja Sanoman toimitusjohtaja Anu Nissinen pitävät kuitenkin kommenteissaan kotimaisen tuotannon merkitystä yhtiöiden televisiokanavilla erittäin tärkeänä.

Esimerkiksi Yle käyttää kotimaisen sisällön tuotantoon vuosittain 219 miljoonaa euroa eli kotimaisiin sisältöihin menee lähes 90 prosenttia Ylen ohjelmatarjonnan kustannuksista, sanoo Kivinen.

Medioiden arvostus 2010 -tutkimuksen teettivät Yle, MTV MEDIA sekä Nelonen Media. Tutkimusta varten Taloustutkimus haastatteli vähän yli tuhatta ihmistä tammi-lokakuussa 2010 sekä järjesti internet-panelin yli 2500 nettikäyttäjälle.

Lähde: YLE Uutiset

 

Suosittele202 Suosittelee

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä