Yle on arvostetuin mediabrändi Suomessa

Julkaistu tiistaina 01.10.2013 0 32

Sadan arvostetuimman brändin joukossa on kolme Yle-brändiä: Yle, Yle TV1 ja Yle Teema.

Markkinointi&Mainonta ja Taloustutkimus ovat selvittäneet jälleen, mitä suomalaiset arvostavat. Sadan arvostetuimman brändin joukossa on kolme Yle-brändiä: Yle, Yle TV1 ja Yle Teema.

Brändien arvostus 2013 -tutkimuksessa selvitettiin yhteensä 1043 brändin arvostusta. Kahdensadan suosituimman brändin joukkoon ei mahtunut Ylen lisäksi muita suomalaisia mediataloja tai kanavia. Ei liioin kansainvälisiäkään Aku Ankkaa ja Googlea lukuun ottamatta.

Ylen kaikki suomenkieliset tv-kanavat nousivat arvostettujen listalla edellisestä vuodesta. Myös Yle yhtiönä on noussut sijalle 72, (aiemmin 90). Yle TV1 on listalla 82. (101), Yle Teema 87. (119) ja Yle TV2 124. (141). Yle Radio Suomi nousi sijalle 183 (234). Lisäksi Yle Puhe on kaikkien 1000 tutkitun brändin joukossa 10 eniten nousseen joukossa!

 

Tv-kanavat vahvoja brändejä

"Tutkimus kertoo, että tv-kanavien brändit ovat pysyneet vahvoina ja säilyvätkin varmasti sellaisina vielä pitkään. Kanavan kirkas brändi on katsojalle annettu lupaus tietynlaisesta ja tarkkaan suunnitellusta ohjelmistokokonaisuudesta", sanoo Ylen tv-päällikkö Riitta Pihlajamäki.

"Kun media-ala on muutoksessa ja sisällöntarjoajia tulee koko ajan lisää, kannattaa pitää huolta yleisöille tärkeistä brändeistä. Mitä enemmän tarjontaa on, sitä suurempi on tuttujen brändien merkitys", sanoo Ylen markkinointijohtaja Päivi Nummi-Aho.

Perinteisesti arvostusten kärkeen nousee ruoka ja käyttötavarat tai niitä edustavat firmat. Tutkimuksen voittoisa brändikolmikko oli jälleen Fazerin Sininen, Fazer ja Fiskars. Arvostetuin ulkomainen brändi oli Lego sijalla 10. Kovimpia nousijoita tänä vuonna olivat Kekkilä, Rapala ja Biolan.

Brändien arvostus -tutkimus on Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi&Mainonta-lehden teettämä vuotuinen tutkimus.

 

Suosittele32 Suosittelee

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä