Ylen visuaalinen ilme ja kanavailmeet uudistuvat

Julkaistu perjantaina 02.03.2012 4 176

Yle uudistuu palvellakseen paremmin kaikkia suomalaisia kaikissa välineissä. Yle ottaa 5.3. käyttöön uuden ilmeen, johon kuuluvat uusi värimaailma, logo ja kanavailmeet.

Tavoitteena on helpottaa Ylen ohjelmien ja nettisisältöjen löytymistä sekä erottumista nykypäivän laajasta mediatarjonnasta.

 

Ensimmäisenä televisiossa ja internetissä

Uusi ilme näkyy ensimmäisenä televisiokanavilla ja internetissä, myöhemmin myös yhtiön autoissa, valomainoksissa, opasteissa ja muissa materiaaleissa. Kaikilla tv-kanavilla on edelleen omat tunnusvärinsä ja -musiikkinsa, mutta nyt kanavia yhdistää Ylen uusi logo.

”Ihmisten mediankäyttö on muuttunut, internetistä on tullut television ja radion rinnalle merkittävä kanava. Myös erilaisia vastaanotinlaitteita on tullut lisää ja vuorovaikutteisuus on lisääntynyt. Näihin muutoksiin kiinnitämme huomiota toiminnassamme ja myös ilmeuudistuksessa. Uudistuksella halutaan helpottaa sisältöjen löydettävyyttä ja tuoda lisää selkeyttä”, toteaa Ylen toimitusjohtaja Lauri Kivinen.

”Ilmeuudistus kertoo myös Ylen käynnissä olevasta suuresta muutoksesta. Ylen strategiassa keskeistä on se, että haluamme palvella kaikkia suomalaisia ja kaikissa välineissä”, Kivinen lisää.

 

Lisää erottuvuutta

Nykyinen Yle-ilme on 90-luvun lopulta. Sen jälkeen internet- ja mobiilikehitys on ollut nopeaa. Siksi myös visuaalisen ilmeen ja logon käyttötarpeet ovat melkoisesti muuttuneet.

”Ylen uusi logo toimii entistä voimakkaammin laatuleimana kaikessa mitä yhtiö tekee. On tärkeää, että Yle erottuu tarjonnan runsaudessa ja että asiakkaat tunnistavat Ylen tarjonnan ja ohjelmat. Ilme on suunniteltu monikäyttöiseksi ja helposti yhdistettäväksi Ylen eri palveluihin”, sanoo markkinointijohtaja Päivi Nummi-Aho.

Noin kaksi vuotta kestänyt projekti on tehty pääosin talon omin voimin. Ilme uudistuu neljällä tv-kanavalla, kuudella radiokanavalla sekä internet- ja mobiilipalveluissa.

Uuden yhtiöilmeen ovat suunnitelleet Ylen graafikot Heidi Grönroos, Tuuli Laukkanen, Ili Marttinen, Pekka Sipilä ja Riikka Tähtinen. Uuden typografian on suunnitellut palkittu graafinen suunnittelija ja kirjainmuotoilija Saku Heinänen. Hankkeen projektipäällikkönä toimi Tuire Nuolivirta. Tv-ruudussa näkyvien kanavailmeiden uudistuksissa on ollut mukana myös muita Ylen visualisteja.

 

Suosittele176 Suosittelee
Asiasanat:

Kommentit

maanantaina 05.03.2012

Oi ei, Ylen uusi uljas logo on aivan liian näkyvä ja haittaa suunnattomasti!
Kyllä me tiedämme pienemmäläkin, taikka himmeällä logolla, millä kanavalla olemme milloinkin.
Kaikilla muilla kanavilla logot ovat huomaamattomampia!
Siis tehkää sille jotain pian!

maanantaina 05.03.2012

Ohjelmien välillä hirveä meteli kun logo ilmestyy ruutuun ja uusi tunnusmusiikki pamahtaa soimaan niin että rappaukset irtoaa seiniltä. Pois se kaamea melusaaste , vähempikin riittää!!

keskiviikkona 06.03.2013

Hirveää nuoli- ja viivasatoa,
- kaikissa mahdollisissa väreissä ja kaikista mahdollisista suunnista ja suuntiin hirveää vauhtia..
Puolet pois väreistä ja nuolten nopeuksista.

Onko uusi visuaalinen suunnittelija(t) päässyt valitsemaan myös juontajien pukujen ja kalusteiden värejä. Värimaailma oli ainakin eilen hirveä!

Esim.Mikon ja Ellan ohjelma:
Sohvat olivat fuksianpunaiset, Mikolla punaiset (ei fuksia) housut, takki ok.
Ellalla yläosa?, housut vihreät punaisella sohvalla ja sitten eripunaiset kengät.
HIRVEÄ VÄRIEN KAAOS!

Miksi urheilutoimittajat on luokiteltu kakkostasoon? Vaatteeksi kelpaa neuletakki tai vastaa.
Toimittaja, mikä toimittaja,.

Tehkää jotain ja pian, runsaus ei ole tyylikästä! VÄRIEN KIRKKAUS JA VASTAVÄRIEN RINNAKKAISUUS VAIN ÄRSYTTÄÄ!
(Kohta kaikki katsovat vain maikkaria.)

Liisa

maanantaina 06.05.2013

Äänimailma on todella ärsyttävä. Miksi jokaisen lauseen välissä täytyy olla rämpytys?
Jos haluaa kuunnella sinfoniaorkesteria mennään konserttiin eikä uutisien kuunteluun, melusaastetta
on muutenkin tarpeeksi.

Visuaalinen ilme muistuttaa karkkikauppaa ja vapputoria, aivan liian räikeää ja levotonta.
Entinen tyyli oli paljon mielyttävämpi.

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä