Jeesuksen viimeiset päivät

Julkaistu tiistaina 30.03.2010 19 189

Minisarja kuvaa Jeesuksen (Joseph Mawle) elämän kolmea viimeistä viikkoa.

TV1 torstaina 5.4.2012 klo 23.05 - 00.30 ja perjantaina 6.4.2012 klo 23.20 - 00.45

Yle Areenassa 14 päivää

Pääsiäisen erikoisohjelmistoon kuuluu HBO:n kaksiosainen minisarja Jeesuksen viimeiset päivät (16).

Sarja kertoo Jeesuksen elämän viimeisestä viikosta kolmesta eri näkökulmasta: uskonnollisten auktoriteettien, roomalaisten ja Jeesuksen omasta.

 

Raskas juhla

Ensimmäisessä osassa tuhannet pyhiinvaeltajat saapuvat Jerusalemiin viettämään vuoden tärkeintä juhlaa.

Roomalaisille viikko on vuoden raskain, koska väkeä on valtavasti. He tietävät odottaa ikävyyksiä, etenkin kun huhu kertoo, että palmusunnuntaina matkaa Jeesuskin aasilla ratsastaen kaupunkiin Itäportista. Monet uskovat, että hän pelastaa.

 

Viimeinen ehtoollinen

Toisessa osassa Jeesus kutsuu opetuslapsensa viimeiselle ehtoolliselle ja pian sen jälkeen hänen tiensä käy ristille. Sitten tapahtuu järisyttävä ylösnousemuksen ihme ja Jeesus näyttäytyy läheisilleen.

Marokossa kuvatun minisarjan rooleissa nähdään muun muassa Joseph Mawle (Jeesus), James Nesbitt, Paul Nicholls, Ben Daniels, Penelope Wilton, Denis Lawson ja David Oyelowo. Ohjaus on Michael Offerin ja käsikirjoitus Emmy-palkitun Frank Deasyn.

Tuotanto: BBC ja HBO.

Minisarja on esitetty edellisen kerran TV1:llä 2. - 3.4.2010.

 

Suosittele189 Suosittelee

Kommentit

keskiviikkona 31.03.2010

Hienoa kun esitätte tämän sarjan Jeesuksesta. Toivottavasti tämän voi katsoa myös Areenassa!

sunnuntaina 04.04.2010

Kiitokset hienosta sarjasta.
Tämä oli näkemistäni Jeesuksen elämää käsittelevistä elokuvista/sarjoista selkeästi paras. Toivottavasti tämän esittämisestä tulee pääsiäisperinne - ja voisi sarjan toistaa joskus toisenakin ajankohtana.

tiistaina 20.04.2010

Toivottavasti Jeesuksen viimeisistä päivistä tulee YLE:n pääsiäisperinne. Upea ja vaikuttava sarja joka tuo Jeesuksen kärsimyksineen todella lähelle katsojaa. Suosittelen lämpimästi!

torstaina 05.04.2012

Vielä kun joku tekisi lähde- ja tekstikriittisen Jeesus-elokuvan - siis sellaisen, jossa ei uskota kaikkea, mitä Raamatussa sanotaan vain siksi, että Raamattu on joillekin ihmisille "totta".

torstaina 05.04.2012

Sillä me emme voi mitään totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta (2.Kor.13:8)

torstaina 05.04.2012

Jeesuksen ansiosta minä saan elää! Joh.1:12

torstaina 05.04.2012

Jos elokuva kertoisi Frodo Reppulin viimeisistä päivistä, ohjelmatietoihin luultavasti laitettaisiin maininta elokuvan perustumisesta Tolkienin kirjoittamaan kirjaan. Jeesuksen ollessa kyseessä, Yle ei toimi näin...miksi? Nyt jutusta voi saada käsityksen, että elokuva perustuu oikeisiin tapahtumiin.

torstaina 05.04.2012

Kiva, että esitetään, mutta miksi niin myöhään. Toivottavasti tulee (23:30) aikaisemminkin, ja olisi myös hienoa, jos vanhoja Hollywood suurelokuvia aiheeseen liittyen tulisi jälleen niinkuin ennen tuli.

torstaina 05.04.2012

Olen tosi iloinen kun tällainen filmi on nähtävänä. Itse sain käydä paratiisissa pitkäperjantaina v.-95. Kun sain leikkauksen jälkeisen komplikation ja tukehduin . Puhuin Jeesuksen kanssa ja hän sanoi että" hän kärsi ristinkuoleman, juuri minun syntieni tähden, mutta jatkoi että" sinulla on vielä maassa pieni tehtävä kertoa minun rakkaudestani" En halunnut millään palata tuskaiseen kuumeiseen ruumiiseeni takaisin mutta näin vain kävi, että tuntui kuin neuloja olisi joka puolella ruumista pistelemässä kun verevkierto alkoi toimia. Joka puolella oli vain hoitohenkilokuntaa, enkä voinut puhua kun äänihuulet olivat vaurioituneet. Kirjoitin paperille että olin paratiisissa ja puhuin Jeesuksen kanssa ja hän sanoi, "että kuumeeni kestää vain 3 tuntia. Sitä kun oli ollut jo 2 viikkoa.Janiin myös kävi . Pääsin kotiin ja kertomaan Jeesuksen rakkaudesta kaikkialla missä liikun. Tämä tulkoon tiedoksi että se on todella tapahtunut. Jeesus kuoli että joka uskoo Häneen hänen ei tarvitse kuolla synteihinsä. Ja sen vielä sanon , että paratiisi on tosi upee paikka ei sitä täällä voi verrata mihinkään. Kaipaan päästä sinne.Kuolema ei enää pelota ollenkaan kun tiedän päämäräni. Jeesus tulee vastaan ja sanoo " minä niin paljon sinua rakastan nyt sinä vihdoin tulet kotiin!!"

torstaina 05.04.2012

Tänään aamulla sanoin kaverille, että toivottavasti pääsiäisenä tulee joku Jeesuksesta kertova elokuva tai muu sellainen! Upeaa, mahtavaa!
Saisi olla enemmän raamattuun liittyviä juttuja yle areenassa!

torstaina 05.04.2012

Mahtavaa kun tv:stä tulee jotain ohjelmaa joka liittyy pääsiäisen todellisiin tapahtumiin ja miksi me tätä juhlaa vietämme.
Monet vain juovat ja miettivä pääsiäis tipuja!
Pääsiäisen merkitys on hiljentyä muistelemaan näitä tapahtumia ja iloitkaamme koska Herramme nousi kuolleista se on myös voiton juhla! :)

torstaina 05.04.2012

Kaikki sellaiset sarjat, joissa ei Jeesus Kristuksesta tehdä kaupallista ja epätodellista ihmistä, ovat todella tärkeitä! Hän on varmasti elänyt maan päällä! Meitä ei todennäköisesti enää olisi täällä, jos ei Hän olisi tehnyt käsittämättömän suurta tehtäväänsä maan päällä! Nyt koko ihmiskunta on pelastettu mutta valitettavasti valtiollinen kirkko ei ole mukana pelastustyössä. Ihminen on jälleensyntyvä henkiolento, ei mikään yhden elämän pelle, joka voi tehdä mitä tahansa, eikä sillä ole seurauksia, Väärät teot elämää vastaan tulevat aina vastaan tulevissa elämissä. Jumala "kostaa väärät teot aina kolmanteen ja neljänteen polveen asti" ja se tarkoittaa, että mitä teet väärin toista ihmistä ja elämää vastaan, tulee sinun hyvittää seuraavassa elämässä! Tämä totuus! Ihminen on Jumalan kuva hengessä. On ihan naurettavaa uskoa, että elämme kaikki vain yhden kerran. Kunnnia olkoon Jumalalle korkeuksissa ja maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto!

perjantaina 06.04.2012

YLE meni joko tarkoituksella tai tietämättään vanhaan lankaan: ei Jeesus kutsunut viimeiselle ehtoolliselle, vaan ENSIMMÄISELLE EHTOOLLISELLE, mutta kylläkin viimeiselle illalliselle!

perjantaina 06.04.2012

Liian myöhänen esitysaika, valitettavasti.

perjantaina 06.04.2012

Liian myöhäinen esitysaika!!!!

perjantaina 06.04.2012

Kiitos Jeesuksen viimeiset päivät -sarjasta. Toivottavasti se ja ehkä jotkin vastaavat sarjat ja elokuvat voisivat vuorotella joka vuosi Ylen pääsiäisohjelmistossa. Ja jo alkuillasta, viimeistään iltayhdeksältä, parhaaseen katseluaikaan, kuten juhlan päähenkilön arvolle sopisi...? Ja kiitos, lisätkää pääsiäispäiviin myös muuta kristillistä ohjelmistoa. Arkipäivien koti- ja ulkomaiset viihde- ja hupailusarjat voi hyvin jättää väliin uskonnollisina juhlapyhinä. Tämä olisi hyvää Ylen palvelua katsojia kohtaan. Kaupallisilla kanavillahan ei ohjelmatarjonnasta enää edes erota, onko menossa joulu, pääsiäinen vai ihan tavallinen vapaapäivä-lauantai. - Jos Yle voisi vielä lähettää livenä keskiyön pääsiäismessuja, olisi hyvä juttu, siihen laittaisin mieluusti ainakin omia verorahojani!

perjantaina 06.04.2012

Miksi tätä ei voikaan katsoa Areenassa?

lauantaina 07.04.2012

Arvelisin syynä siihen, ettei tätä ei voi katsoa Areenassa, olevan jotain tekijänoikeudellisia esteitä. Melkein kaiken muunhan sieltä nykyään näkeekin, paitsi useimmat ulkomaiset elokuvat. Jos tekijänoikeudet olivat jälleen syynä, Yle voisi näyttää Jeesuksen viimeiset päivät tulevina vuosina parempaan kellonaikaan.

Suhteutettuna muihin samanaiheisiin elokuviin ja sarjoihin tämä on keskitasoinen. Hyvää oli sopivuus lapsille, mutta olennaisin sisältö jäi pliisuksi ja näyttelijätyö oli kankeahkoa.

tiistaina 10.04.2012

Jeesuksen viimeiset päivät Areenassa

Kaksiosainen Jeesuksen viimeiset päivät on Areena-katselussa:
http://areena-beta.yle.fi/ng/areena?q=Jeesuksen+viimeiset+p%C3%A4iv%C3%A4t

Päivi
verkkotoimittaja

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä