Kuinka estää nuorten kolareita?

 MIka Kanerva
Kolme nuorta kuoli ja yksi loukkaantui auton suistuttua tieltä ja törmättyä puuhun Porissa syyskuussa. 18-vuotias kuljettaja kuoli ja kaksi matkustajaa loukkaantui auton törmättyä mäntyyn Mikkelissä syyskuussa. Kolme nuorta kuoli ulosajossa Oulussa viime kesäkuussa. Nuorille on tapahtunut viime aikoina useita kuolemaan ja vaikeisiin vammoihin johtaneita liikennettomuuksia. Kerro miten nuorten liikenneturmia voisi estää?

> Katso video

Pauli Jokikyyny (ei varmistettu) 7.4.2010 18:00

Vanhoja autoja voisi tuunata poliisiautoiksi. Ne pantaisiin parkkiin risteyksiin ja teiden varsille ja hämättäisiin siis autoilijoita luulemaan, että poliisi valvoo liikennettä. Tämä hillitsisi kaahailua satavarmasti.

pauli Jokipyy, Södertäljestä

Teuvo Gynther (ei varmistettu) 9.2.2010 15:53

Vakavat liikenneonnettomuudet aiheutuvat melkein poikkeuksetta suurista ylinopeuksista. Tämä ongelma poistuu, kun autoihin ja moottoripyöriin tehdään pakolliseksi nopeudenrajoitin, niin jo k-autoissa on pakollisena. Jos suurimmaksi nopeudeksi rajataan 120km/h, tulevat vakavat kolarit ja ulosajot vähenemään ja näin liikenneturvallisuus paranee. Rajoittimesta vapaat olisivat tietysti hälytysajoneuvot.
Toinen ongelma tulee kuitenkin tilalle eli mistä valtio kerää puuttumaan jäävät sakotustulot? Juuri tämä lienee ollutkin syynä ettei rajoitinta ole aiemmin määrätty pakolliseksi.

Leena Suonenjoelta (ei varmistettu) 1.2.2010 10:54

Vaikka kaikkinainen kasvatus tuleekin antaa ensisijaisesti kotona, tulisi liikenneopetusta mielestäni lisätä peruskoulun ohjelmaan, niin että alemmilla luokilla se painottuisi jalankulkuun ja pyöräilyyn ja ylemmillä luokilla jo moottoriliikenteeseen.Suojattuja , valvottuja harjoittelualueita , liikennemerkkien opetuksen ohella, tulisi siksi käyttää jo yläluokilla. Liikennekurin tärkeyttä: painottamalla syy-/seuraus opetusta voisi vahvistaa esimerkein.' Ennakoi tuleva tilanne', opetti Ensio Itkonen aikoinaan liikenneopetus ohjeenaan. Liikenteessähän tulee hallita ajoneuvo, ja osata varmasti liikennemerkit ja niitten merkitys. Joten onko muutaman ajokerran jälkeen kukaan valmis siihen? Muistan autokoulun opettajan sanat aikoinaan, että ' on parempi odottaa vuoroaan siinä kolmion takana, kuin ensiapu polilla'. Myös entisajan 80-lappu auton taka ikkunalla saattais hillitä kaasujalkaa!

Leena Suonenjoelta (ei varmistettu) 1.2.2010 10:54

Vaikka kaikkinainen kasvatus tuleekin antaa ensisijaisesti kotona, tulisi liikenneopetusta mielestäni lisätä peruskoulun ohjelmaan, niin että alemmilla luokilla se painottuisi jalankulkuun ja pyöräilyyn ja ylemmillä luokilla jo moottoriliikenteeseen.Suojattuja , valvottuja harjoittelualueita , liikennemerkkien opetuksen ohella, tulisi siksi käyttää jo yläluokilla. Liikennekurin tärkeyttä: painottamalla syy-/seuraus opetusta voisi vahvistaa esimerkein.' Ennakoi tuleva tilanne', opetti Ensio Itkonen aikoinaan liikenneopetus ohjeenaan. Liikenteessähän tulee hallita ajoneuvo, ja osata varmasti liikennemerkit ja niitten merkitys. Joten onko muutaman ajokerran jälkeen kukaan valmis siihen? Muistan autokoulun opettajan sanat aikoinaan, että ' on parempi odottaa vuoroaan siinä kolmion takana, kuin ensiapu polilla'. Myös entisajan 80-lappu auton taka ikkunalla saattais hillitä kaasujalkaa!

Harri Perälä (ei varmistettu) 16.12.2009 21:04

. Mielestäni hyvä keino painavalle kaasujalalle on mikroautoilu. Viedään nuoret kaahailunhaluiset formula- ja rallikansan edustajat mikroauton rattiin. Siellä saa kokeilla koko sielullaan vauhtia ja vaarallisia tilanteita, eikä vaaranneta muita. Täytyyhän sitä ajotaipaleen alkumetreillä vähän kokeilla rajojaan.
Itsekin silloin tällöin käyn päästelemässä liikoja paineita mikroautoilemalla.Muutkin suojatuissa paikoissa tapahtuvat ajokokeilut ovat suositeltavia. Niitä tarvitaan lisää.
Itselleni on myös kouluajoilta jäänyt mieleen kolarikuvien katselu videolta poliisimiehen toimesta. Ilmeisesti useampikiakin keinoja kannattaa käyttää. Pääasia on, ettei tieliikenne toimi kilparatana ja aiheuta turhia kuolonkolareita.

Markku Ehn (ei varmistettu) 16.12.2009 20:13

Yksi asia, mitä pitäisi tehdä on se, että jo kouluissa olisi liikennetunti kerran viikossa ja jossa todella näytettäisiin valokuvia oikeista kolarin uhreista.
Kuvien tulisi olla erittäin järkyttäviä. Eli oikeasta kolarista otettuja kuvia/filmejä.

Jos tämäkään ei auta, niin sitten ollaan hukassa. On nimittäin turha ihmetellä mitä pitäisi tehdä nuorille jotka luulevat olevansa kaikkivoipia autojensa kansssa.Heidät täytyy SHOKEERATA!

Lisäksi ihmettelen sitäkin, miten vanhemmat ostelevat nuorilleen komeita Bemareita ja Seatteja jotka ovat kovia kulkemaan. Eikö vanhemmat yhtään mieti mitä tekevät? Sama koskee mopojen virittelyä.

Toinen konsti olisi myös hyvä minkä näin jokin aika sitten televisiossa.
Nimittäin isän autoon asennettiin laite, joka lähetti tekstiviestin isän kännykkään heti, jos poika ajaa yli 80 km/tunnissa. Näin poika auton lainaamisen loppumisen pelosta ajaa rauhallisesti melko varmasti.
Tämä taisi olla Saksan maalla tehty uutinen.

Reijo Penttinen, Halli (ei varmistettu) 15.12.2009 08:34

Esitän uusien kuljettajien 80-"lätkään" seuraavaa : uusi kuljettaja ei automaattisesti saisi 80-merkkiä ajoneuvoonsa ,ellei hän olisi syyllistynyt törkeään ylinopeuteen,törkeään liikenteen vaarantamiseen tms. Poliisi voi tiedostoistaan tarkistaa, tuleeko kuljettajalla olla merkki ajoneuvossaan näkyvillä. Ehkä tällä tavalla siinä olisi pieni ennakkopelotevaikutuskin. Tosin vaikeasti asennevammainen yksilö tod.näk.rehvastelisi kaltaisilleen saamastaan merkistä. Kuitenkin nykytilanne on sietämätön ja "tarttis tehrä jotain". Ja nopeasti!

Terock (ei varmistettu) 10.12.2009 15:25

Viime vuosi kymmenen alussa poistettiin 'ilmainen moottoripyöräkortti' kun ajoi ajokorttia, sai enää B:n. Seuraava hyvä innovaatio oli rajoittaa A-kortilla ajavien pyörien maksimitehoa, miksei tuota voi suoraan soveltaa autoihin? 18-vuotias mulli saa heti kortin saatuaan kuskata jos jonkin tehoista autoa ilman minkäänlaista auton hallintataitoa. Alle otetaan osamaksu BMW jossa tehoja on niiin mahottomasti ja kiihtyvyyttä enemmän kuin tarpeeksi, jonka jälkeen korttelirallissa menetetään auton takapään hallinta ja lopputulos on nähty eripuolella Suomea. Sehän nyt ei sinällään haittaa, että he itsensä likvidoivat tuolla tavalla, mutta kun kadut/tiet on yleisiä alueita niin se vähän aiheuttaa pelkoa muissa tien käyttäjissä. Voitaisiin jopa osalle myöntää kuuluisa Darwinin palkinto, kun ovat osaltaan edistäneet evoluutiota ja poistaneet oma-aloitteisesti epäkelpoa perimää ihmislajon keskuudesta. Mutta asiaan, eli yksinkertaisesti ensimmäiset kaksi vuotta saisi ajaa autoa jonka maksimi tehot olisivat 80 hv:n kieppeillä, siitä seuraavat kaksi vuotta rajana olisi esim. 140 hv ja kuuden vuoden jälkeen oltaisiin jo valmiita valitsemaan auto järkevimmin perustein kuin pelkän moottoritehon mukaan. Myöskin nuorten kuskien kaahailusta kortti herkemmin pois ja puolenvuoden karenssin jälkeen kirjallisten sekä inssiajon kautta takaisin muun liikenteen sekaan. Uusintana kaahailu vuoden sisään ja karenssina vuosi. Rattijuopomuksista ehdottomasti vapausrangaistuksia jos ylittää törkeän rajan tai toistaa 0,5 promillen rikkeen vuoden sisällä ja auto menee valtiolle ja sitä kautta Kuusakoski oy:lle paalattavaksi. Rattijuopumus on kuitenkin mielestäni harkittu kuolemantuottamuksen yritys ja monesti jopa onnistunut tapponakin. Kyllä se sieltä lähtee kun vähän lisää kuria. Sillä ihan varmasti kaikki liha tottelee kuria.

Tapsa (ei varmistettu) 10.12.2009 11:00

Minun mielestäni on tehty karhunpalvelus,kun on vähennetty poliisivalvontaa.Valvontaa lisättävä,ja otettava joku Englannin kaltainen malli,luulen että kaasujalkaa löysätään,jos on pelko että seuraavasta rikkeestä lähtee kortti.Lätkät ja turvavyöt ei auta ulkopuolista kun rysähtää.Täälläkin päin on 3-4 "vähäjärkistä" terrorisoimassa kylän keskustaa,ja lähin poliisi 50km:n päässä.Samanlaisia "säästöjä" on tehty monella muullakin sektorilla,ja taitaa niissäkin loppulasku tulla kalliimmaksi

tekniikaa avuksi (ei varmistettu) 9.12.2009 20:10

Esitän, että nuorten autoihin asennetaan nopeudenrajoittimia tai kierroslukurajoittimia.

Ajatus on, että teknisesti rajoitetaan auton nopeutta esim. 80 km/ tunnissa ja niin, ettei autolla pääse ajamaan kovemmin. Nykyäänkin on rajoittimia olemassa, joten tekniikkaa ei tarvitse edes keksiä.

Mikäli nuori aikoisi ajaa ilman rajoitinta varustetulla autolla, seuraisi siitä pitkä ajokielto ja myös luovuttajaa rangaistaisiin.

Lähetä linkki

Esitysaika

 

 

 

Suomi express Areenassa

YLE Areena

YLE Areena
Ohjelma on nähtävissä Areenassa 7 päivän ajan tv-esityksen jälkeen.

> Areenaan

Elävä arkisto

Elävä arkisto



Muualla Yle.fi:ssä