Pe 20.03.2009 @ 15:19Harry Kuurio

Hei, meitä vedätetään!

Käytetyn auton huoltoon ei kannata, tai edes voi kulua yhtä paljon rahaa kuin uuden ylläpitoon, eihän? Kuluvat osat voi korvata halutessaan halvemmilla ns. tarvikeosilla. Huollot voi teettää asiantuntevalla, mutta huokeammalla korjaamolla. Vanhemman auton ylläpito tulee siis edullisemmaksi, eikö vain?

Periaatteessa kyllä, mutta tarkkana kannattaa olla. Tilanne voi olla myös aivan toinen. Varaosamyyjät osaavat nimittäin tarpeen tullen röyhkeästi ottaa pahaa-aavistamattomalta asiakkaaltaan sen viimeisenkin euron. Annan pari esimerkkiä tosielämästä.

Elettiin vielä markka-aikaa, vuosi oli 2001. Erään työtoverin vanhempi Nissan Sunny vaati kevyttä keväthuoltoa ennen katsastusta. Lupasin tehdä työn iltapuhteina ja otin auton pariksi päiväksi alle. Yksi pikkuvioista oli valoissa: pitkät eivät pysyneet päällä. Jäljitin syyksi valoreleen. Uutta relettä ei kuitenkaan ollut saatavana tarvikeosana vaikka auto oli varsin yleinen, koska japanilaisilla valmistajilla oli releessä oma napajärjestyksensä – muutoin se oli aivan tavallinen. No, kurvasin merkkiliikkeen pihaan. Osa löytyi, mutta olin saada halvauksen kuultuani hinnan: 494 markkaa, kiitos. 10 grammaa painava, yksinkertainen sähköosa maksoi noin 100-kertaisesti tarvikeosaan verrattuna! Jätin merkkiosan odottamaan hyllylle äveriäämpää asiakasta ja ostin tarvikereleen pariksi myös uuden relepohjan, jonka avulla ongelma ratkesi pienellä lisänäpertelyllä. Kokanaiskustannus: 8,50 markkaa. Valot ovat sittemmin toimineet.

Toinen järkyttävä esimerkki tulee parin vuoden takaa. Harrasteautoni tarvitsi uudet heilahduksenvaimentimet taakse. Alkuperäinen valmistaja oli Boge, joka toimii markkinoilla edelleen. Kyselykierros tarvikeliikkeissä tuotti parin hinnaksi edullisimmillaan 690 euroa, ja se tuntui kalliilta. Kysyin suoraan suomalaisen maahantuojan kautta, ja hinta tehtaalta Saksasta oli yli 400 euroa kappale. Siirryin nettiin. Amerikan ihmemaasta löytyi tunnin etsiskelyn jälkeen alustaosiin erikoistunut liike, josta kyseiset myös Boget oli saatavana. Hinta Suomeen rahdattuna ja tullattuna: 355 euroa pari! Kun paketti saapui, sain hämmästyksekseni huomata että osat oli valmistettu kuukautta aiemmin Saksassa. Hinta oli siis puolittunut, kun osat kävivät kääntymässä Yhdysvalloissa. Voi nykylogistiikan ihmeitä.

Käytetyn auton ylläpidossa jos missä hintojen vertailu kannattaa. Internetin käyttö edullisten ja laadukkaiden osien etsinnässä ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen, mutta maksaa nopeasti vaivan. Jos aikomuksena on pitää autoa pitkään, merkkikerhoon kannattaa ottaa yhteys, sillä sen jäsenien keskuudessa tieto varaosien saatavuudesta tiivistyy.

Käytetyn huoltaminen voi olla koukuttava harrastus, vaikka vain hankkisi tarvittavat osat itse ja kiikuttaisi ne sitten korjaamolle auton huoltoa varten. Kun on säästänyt satoja euroja netissä tehdyillä varaosakaupoilla voi käyttää samat varat vaikka viikonloppulomaan perheen parissa. Siippa voi hämmästyä mukavan yllätyksen alkuperästä:

- Hei rakas, lähdetäänkö perjantaina pikku lomalle kylpylään?
- No, mistäs nyt tuulee…! Mitä pahaa olet tehnyt?
- Tein tosi hyvät kansainväliset kaupat sun kauppakassin etuapurungosta, säästettiin parisen sataa.
- Oi, kultsi! Pääsenkö mä mutakylpyynkin?

Kuurio kuumana

Puskurin toimittaja-juontaja on automies henkeen ja vereen. CV:ssä on muun muassa autoalan perustutkinto ja valtava määrä tinkimättömästi toimitettuja juttuja, myös lehtipuolella. Blogissaan hän kertoo tositarinoita autoista ja autoilun epäkohdista maalipintaa syvemmältä. Keksimmekö auton uudelleen ennen kuin hautaamme sen?

Puskuri-ohjelman sivut