Pe 17.04.2009 @ 19:11Harry Kuurio

Kierrätä, pyöritä mua

"Pinnoitettu rengas kuuluu 1970-luvulle ja vain sinne. Kun en enää aja ruosteisella Datsun 100A:lla, vaan kunnon autolla, en tietenkään pane alle mitään uusiokumeja. 2000-luvulla ne tuntuvat vähän samalta kuin ostaisi kirpputorilta käytetyt alushousut." Näin ajatus kulkee monen autoilijan päässä. Luullaan että uusiorenkaat ovat vanhanaikaisia, vaikka totuus on päinvastainen. Ympäristön kuormaa säästävät uusiokumit ovat nykyaikaa jos mitkä - niiden parjaaminen on vanhanaikaista!

Tunnustan hurahtaneeni uusiorenkaisiin, käyn niihin suorastaan kuumana. Syitä on useita. Ensimmäinen niistä on hinta: uusiorengas voi olla jopa 65 % edullisempi kuin vastaava uusi. Tämä tarkoittaa rengassarjaa kohden noin 300–600 euron säästöä. Toinen seikka on ekologisuus, onhan kierrätys päivän sana. Mikä voisi olla järkevämpää kuin uudelleenpinnoittaa muuten hyväkuntoinen, mutta kulunut rengas? Eihän autoakaan romuteta, jos vaatii vain uuden maalipinnan.

Turhamaiset kulutusjuhlijat ovat ehdottaneet renkaiden polttamista ja syntyvän energian talteenottoa kuten joissakin Keski-Euroopan maissa tehdäänkin. Se vaatii kuitenkin renkaiden siirtämistä erityiselle ongelmajätelaitokselle. Ja mikä tärkeintä: voihan renkaan polttaa myös sitten kun se on todella ajettu loppuun, kerran jo pinnoitettuna. Muistutan, että rengas pinnoitetaan aina vain yhden kerran.

Eikä unohdeta kotimaisen käsityön tukemista. Suomessa toimii tällä hetkellä kaksi uusiorengastehdasta. Parhaimmillaan toimijoita on ollut noin kymmenkertainen määrä. Epäilijöille muistutettakoon, että Suomessa valmistetulle uusiorenkaalle saa aina uuden renkaan takuun. Ja jos hygieniasyistä ei uskalla käytettyyn kumiin koskea, voi ne ikiomat kuluneet renkaat toimittaa tehtaalle uutta pintaa varten. Näin tietää varmasti mitä saa. Hyvälaatuisten renkaiden rungot kestävät leikiten uudelleenpinnoituksen tuomat lisäkilometrit.

Hinnakkaimmissa renkaissa saa toki luotettavat ajo-ominaisuudet ja ehkä myös uusinta materiaali- ja innovaatiotekniikkaa. Tämän kevään eräs mielenkiintoisimpia uutuuksia on kesärengas, jossa kulutuspinnan kuluttua sen alta paljastuu uusi kulutuspinta. Renkaan suorituskyky pysyy näin uuden veroisena kuluneenakin. Kaukoidän renkaiden suhteen on useita ongelmia, vaikka hinta tietysti houkuttelee. Laadusta ei aina ole takeita, renkaiden rahtaaminen kaukaa ei ole ekologista, tuotanto ei ehkä kestä ihmisoikeudellisia vertailuja ja takuun kanssa voi tulla ongelmia. En suosittele näiden riskien ottamista.

Sen sijaan uusiorenkaiden käyttö ja suomalaisen käsityön tukeminen on fiksu juttu. Ja taas säästyy sekä rahaa että luontoa.

Sulosiipeni, kiinnostaisko sua pitkä viikonloppu Pietarissa? Mentäis junalla.
- Häh, taasko sä ukko sekoilet?
- Käväisin pikaseltaan uusiorengastehtaalla ja tekivät siellä meille uudet pinnat kesärenkaisiin. Säästettiin yli 500.
- Mä en voi ymmärtää tätä… Juna, se on niin romanttinen, ah!
 

Kuurio kuumana

Puskurin toimittaja-juontaja on automies henkeen ja vereen. CV:ssä on muun muassa autoalan perustutkinto ja valtava määrä tinkimättömästi toimitettuja juttuja, myös lehtipuolella. Blogissaan hän kertoo tositarinoita autoista ja autoilun epäkohdista maalipintaa syvemmältä. Keksimmekö auton uudelleen ennen kuin hautaamme sen?

Puskuri-ohjelman sivut