Kirjaudu sisään

Viimeisimmät kommentit

Paikalla

Paikalla on nyt 0 jäsentä ja 0 vierasta

Karsintajärjestelmä

Huomautin tästä YLE:lle jo vuosi sitten:

Nyt käytössä oleva alkukarsintasysteemi syrjii sävellyksiä artistien kustannuksella: Jokainen artisti pääsee jatkoon esittämiensä sävellysten tasosta riippumatta. Näin on mahdollista, että jollain artistilla on kaksi "huonoa" kappaletta ja toinen pääsee kuitenkin jatkoon. Jonkin toisen artistin molemmat kappaleet saattavat olla "erinomaisia", mutta toinen tippuu jatkosta joka tapauksessa. Kyseessä on kuitenkin SÄVELLYSkilpailu.

Käytännön esimerkki löytyy tältäkin vuodelta: Toiseen alkukarsintaan oli (makuasioista huolimatta) arpa valinnut selvästi muita mitäänsanomattomampia kappaleita, joista puolet kuitenkin pääsi jatkoon. Viimeisessä alkukarsinnassa Lauran biisit ovat molemmat koko alkukarsintakierroksen keskitasoa parempia ja kuitenkin toinen tipahtaa pois automaattisesti!

Pitäiskö YLE:n jälleen kerran sekoilla uusi karsintasysteemi ensi vuodeksi vai jättää ideointi jollekin ulkopuoliselle taholle kuten tehdään "postikorttien" kanssa tänä vuonna?

Onneksi Lovex pelastaa!?

Karsintajärjestelmä

Karsintajärjestelmää on mielestäni uudistettava ensi vuodeksi.

Minun ehdotukseni vuoden 2008 karsintasysteemiksi:

12 artistia valitaan yhteistyössä levy-yhtiöiden kanssa kuten nyt, mutta tällä kertaa jokainen kutsuartisti esittää vain yhden kappaleen, ja tämän lisäksi järjestettäisiin myös avoin sävellyskilpailu josta valittaisiin 12 kappaletta mukaan karsintoihin.

Sitten järjestettäisiin 4. semifinaalia joissa jokaisessa olisi 3 kutsuartistia ja kolme avoimen sävellyskilpailun kautta kilpailuun päässyttä artistia (yhteensä 6) joista kolme parasta pääsisi finaaliin. Finaalissa olisi siis 12 artistia.

Jep

Ei hullumpi idea..

Mallikas ehdotus

Mallikas ehdotus! Riittävän iso seula, josta valuu jokaiselle jotakin jota voi finaalissa äänestää.

Karsintajärjestelmä

Tavallaan ihan totta, mutta nyt kyseessä kuitenkin on makuasiat, eikä mitään ABSOLUUTTISEN hyvää sävellystä ole olemassakaan, puhumattakaan, että olisi jonkinlaiset kriteerit joilla voitaisiin arvottaa sävellyksiä. Kuitenkin kilpailukappaleeksi pääsee vain YKSI kappale, eikä tällöin auttaisi vaikka esimerkiksi juuri Laura saisi viisitoista kappaletta finaalikarsintaan, sillä jos ei yleisö häntä halua, ei hän pääse kilpailuun. Todennäköisyyslaskennalla ei euroviisujen kanssa ole mitään tekemistä.

Tosiasahan on, että nykyään euroviisuissa ei enää pärjää pelkällä sävellyksellä, vaan myös itse esiintyjältä vaaditaan äärettömän paljon.

Karsintajärjestelmä

Euroviisuissa on nykyään kansanäänestys eli ei todellakaan etsitä mitään absoluuttisen hyvää kappaletta vaan sitä, joka vetoaa eniten suureen yleisöön.

Tässä nykyisessa karsintasysteemissä jollain artistilla sattaa olla kaksi suureen yleisöön erityisen hyvin uppoavaa biisiä, mutta toinen putoaa pois jo heti alku vaiheessa, koska karsinnan säännöt näin selkeästi määräävät? Eikö tässä tosiaankaan mikään muka töki??

Karsintajärjestelmä

Vaikka kyseessä nykyään on enemmän ja enemmän kokonaisuus niin ei kai kukaan voi kieltää, että onnistuneesta sävellyksestä on apua? Mikä sitten on "onnistunut" sävellys on asia erikseen. Kyse lienee aika paljon onnesta ja taidosta olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan?
Vuonna 1973 Jukka Kuoppamäki voitti Syksyn sävelen kappaleella Kultaa taikka kunniaa. Irwin otti sijat toinen ja kolmas kappaleilla Vain elämää ja Si si si. Ei liene vaikeaa kuvitella kenen biisi olisi voittanut jos Irwin olisi ollut mukana vain yhdellä kappaleella. Eli se, että artistilla on kilpailussa useampi kappale voi toimia myös artistia itseään vastaan. Viisukarsintoja yksinkertaistaisi huomattavasti jo se, että kullakin artistilla olisi esitettävänään vain yksi kappale alkukarsinnoista lähtien Laughing out loud