Hyvä poika
-
Zaida Bergroth: Elämää ennen ja jälkeen ensi-illan
Hyvän pojan tekeminen on ollut mahtavaa. Tarina ja sen hahmot ovat minulle rakkaita, ja koko tekoprosessi, näyttelijöiden ja työryhmän luottamus ja sitoutuminen, on tuntunut melkeinpä lahjalta. Totta kai viime vuoteen sisältyi kaikenlaisia kovia paikkoja, mutta silti tyynen ja paineettoman fiiliksen säilyttäminen onnistui melkein ensi-iltaan asti.
-
Elina Knihtilä: Näyttelijä näyttelee näyttelijää
Kun kuvauspaikalla tekninen ryhmä hiki päässä rakentaa seuraavaa kuvaa varten settiä valmiiksi, sitä joskus havahtuu miettimään, että mitähän ne meistä näyttelijöistä ajattelee? Ajatteleeko ne, että näyttelijät, nuo sietämättömän lapselliset narsistit? Nuo maskeeraajan pitämän sateenvarjon alla lämmittelytakeissaan tuhisevat isot vauvat. Ne joilla on aina joko liian kylmä tai kuuma. Ne joiden mielentilaa ja verensokeria pitää tarkkailla ettei homma lähde täysin lipeämään käsistä ennen kuin valo laskee ja ylityötunnit paukkuu.
-
Tuottaja Elli Toivoniemi: Hullujen ja optimistien hommaa
Tammikuussa 2010 myin kalaa Hakaniemen hallissa. Vuosi 2009 oli kiitänyt ohi Turun Taideakatemiasta valmistumisen, kahdessa pitkässä ja lukuisessa mainoselokuvassa työskennellen. Takana oli myös juuri ensi-iltansa saanut lasten lyhytelokuva Gorilla, joka oli ensimmäinen ammattituotanto jossa toimin tuottajana. Kaikesta hyvästä pöhinästä, ja kivasti alkaneesta tuottajan urasta huolimatta havahduin vuoden 2010 alussa siihen, että yhä silti työskentelin elääkseni kalojen, en elokuvien parissa.
-
Näyttelijät Samuli ja Anna: Tää on ihana
Samuli Niittymäki (Ilmari) ja Anna Paavilainen (Karita) keskustelevat käsikirjoittajan musiikkivalinnoista osana roolityötä elokuvassa Hyvä poika.
-
Kuvaaja Anu Keränen: Näkymättömällä rajalla
Koska Hyvä poika-elokuva oli päätetty tehdä suhteellisen pienellä budjetilla ja kuvauspaikalle tahdottiin mahdollisimman vapaa ja rento ilmapiiri, päätettiin kuvata kevyellä kalustolla ilman varsinaista kuvasuunnitelmaa. Kameran tuli seurata näyttelijää ja kääntyä sinne, mikä tuntui olevan kaikkein tärkeintä, ja reagoida edessä tapahtuviin asioihin. Tärkeää oli myös kuvata kronologiassa, jotta näyttelijöillä olisi mahdollisuus toimia edellisten kohtausten pohjalta. Tästä syystä päätettiin, että unohdetaan jalustat ja ratojen rakentaminen ja päätettiin kuvata käsivaralla. Muistankin jonkun alkupalaverin jossa Zaida ”lupasi” työntää kuvaajan (ja kameran) huoneeseen näyttelijöiden kanssa, ja katsoa sitten mitä tapahtuu.
-
Käsikirjoittaja Jan Forsström: Hyvän pojan musiikista
Jo varhaisessa vaiheessa Hyvän pojan suunnittelua tehtiin päätös käyttää enimmäkseen olemassa olevaa levymusiikkia. Tähän oli monia syitä: meillä oli hyviä kokemuksia edellisistä elokuvista, ja levymusiikki tuntui ajatuksena sopivan Hyvässä pojassa haettuun rosoiseen tyyliin perinteistä elokuvamusiikkia paremmin. Lisäksi taustalla vaikutti ääneen lausumaton syy, jota yritän tässä sanallistaa ja avata.
-
Ohjaaja Zaida Bergroth: Kontrollifriikki tarttuu hetkeen
Elokuvia pääsee tekemään niin harvoin, että kun tuotanto vihdoin starttaa, sitä on yleensä ehtinyt kasata itselleen jo valtavasti paineita ja kokee olevansa tulosvastuussa moneen suuntaan. Tämän peruspaineen päälle kasautuu vielä kuvausten konkreettinen paine: aikataulut ovat tiukkoja, ja ratkaisuja on pakko tehdä nopeasti. Kuvausryhmä odottaa, avustajat värjöttelevät, aurinko alkaa jo laskea ja puolet kohtauksesta on kuvaamatta.
test
Uusimmat blogimerkinnät
Pertti
Kirjoittaessa on parempi katua jälkeenpäin kuin pelata etukäteen varman päälle.
Uusimmat kommentit