Loppu mielessä
-
Elämäni elokuvat
Jokaisella teatterin pimeydessä istuneella on muistoja elokuvista, jotka liittyvät elämän tärkeisiin käänteisiin. Ne ovat vilpittömiä ja liikuttavia, tai huvittuneita, joskus ironisiakin kommentteja elämäämme, sattuman suuren käsikirjoittajan tarinaamme sijoittamia detaljeja, jotka kertovat päähenkilön luonteesta, jotakin meistä.
-
Vääriä ystäviä
Kielitieteessä termi ”väärät ystävät” tarkoittaa sanoja, jotka kahdessa eri kielessä muistuttavat toisiaan, mutta merkitsevät joko osittain tai kokonaan eri asioita. Suomen ”lounas” on lähellä viron ”lõunaa”, mutta ilmansuuntana ”lõuna” on ”etelä”, ei ”lounas”. Vieraan kielen sana voi helppouttaan tuntua ystävältä, vaikkei sitä ole.
-
Hyvä vaimo
Hyvässä televisiosarjassa on ytimessään kone, joka tuottaa tarinallista liikettä. Se on jokin ristiriita, tapahtumaympäristö, ammattirooli tai sosiaalinen tilanne, joka antaa tarinalle luvan ja tavan aueta.
-
Sirjungan duuni
Vierailin The Pirate Bay –sivustolla. Naputin sivun hakulaatikkoon käsikirjoittamani elokuvan nimen suomeksi ja englanniksi ja löysin siitä kaksi jaossa olevaa torrenttia. Toista niistä jakava nimimerkki Sirjunga kirjoittaa saatesanoinaan: “Toivottavast torrentti toimii, tää on mun eka leffa torrentti jonka duunasin dvd:ltä”.
-
Tiedän kuin tiedänkin
”On olemassa tiedettyjä tiedettyjä; asioita, jotka tiedämme tietävämme. Tiedämme myöskin, että on tiedettyjä ei-tiedettyjä; toisin sanoen tiedämme, että on asioita, joita me emme tiedä. Mutta on myös olemassa ei-tiedettyjä ei-tiedettyjä – asioita, joista tietämättömyyttämme me emme tiedä.”
-
Tarinoita, tarinoita
Juhannuksesta alkaa aika, jota työssäkäyvät kutsuvat lomakaudeksi. Heinäkuun pitkien viikkojen uhatessa Suomen tuhannet käsikirjoittajat ihmettelevät jälleen miksi valitsivat ammatin, jossa ei ole sen paremmin selvärajaisia työkuukausia kuin vapaitakaan. Hyviäkin puolia tietysti on. Käsikirjoittaja saa istua laiturillaan tai parvekkeellaan auringossa, miettiä millaisia tarinoita seuraavaksi kirjoittaisi.
-
Sarjamuotoisista tarinoista II
Rannasta löytyy tuntematon vainaja. Poliisi tulee paikalle, tutkii. Kuolinsyyksi paljastuu ulkoinen väkivalta – kyseessä on murha. Kuolleen henkilöllisyys selviää. Poliisi alkaa kaivella hänen historiaansa, paneutuu uhrin elämään, joutuu itsekin vaaraan, mutta on sinnikäs ja hahmottaa kiemuraisen tapahtumalinjan, jonka viimeinen pysäkki on kuolema. Kiinniotto-operaation päätteeksi tekijä pidätetään. Poliisi jatkaa kohti seuraavaa selvittämätöntä tapausta.
-
Sarjamuotoisista tarinoista I
Otetaan kolme televisioalan ammattilaista, pannaan heidät yhteiseen pöytään seminaarin lounastauolla, annetaan yksi täkysana: ”tv-sarja”. Kuinka kauan kestää ennen kuin joku näistä kolmesta sanoo: ”sarja on televisionomaisin draaman muoto” ja kaksi muuta nyökkäilee vakavana? Veikkaan: neljäkymmentä sekuntia. Olen itse ollut sekä tuo sanoja että toinen nyökyttelijöistä – useimmiten molemmat.
-
Logomi - ajatuksia adaptaatioista
Olen viime vuosina saanut työssäni pohtia prosessia, jossa proosaa sovitetaan elokuvaksi tai televisiodraamaksi. Kirjoitin elokuvakäsikirjoituksen Virpi Hämeen-Anttilan ”Suden vuodesta” ja – yhdessä Seppo Vesiluoman kanssa –draamasarjan Matti Röngän neljästä ensimmäisestä Viktor Kärppä –romaanista. Projektit olivat keskenään hyvin erilaiset, mutta ne molemmat alkoivat kirjan lukemisesta ja paniikista: miten ikinä voin tukeutua toisen ihmisen teokseen ja tehdä siitä jotakin uutta?
-
Kolme mekaanista virhettä
Vanhan totuuden mukaan kaikesta kirjoittamisesta on komedian kirjoittaminen vaikeinta. Itse asiassa komedian kirjoittaminen ei ole vain vaikeinta kirjoittamista, se on myös vaikeinta kaikista vaikeista asioista. Vain Higgsin bosonin löytäminen saattaa olla vaikeampaa. Ja eräät kohokasreseptit.
test
Uusimmat blogimerkinnät
Pertti
Kauppalista ei itsessään ole kirjallisuutta, vaikka sellaisessa saattaa piillä suuren tragedian ainekset.
Uusimmat kommentit