yle.fi


Loppu mielessä

  • Elämäni elokuvat

    9. tammikuuta 2012 0 4

    Jokaisella teatterin pimeydessä istuneella on muistoja elokuvista, jotka liittyvät elämän tärkeisiin käänteisiin. Ne ovat vilpittömiä ja liikuttavia, tai huvittuneita, joskus ironisiakin kommentteja elämäämme, sattuman suuren käsikirjoittajan tarinaamme sijoittamia detaljeja, jotka kertovat päähenkilön luonteesta, jotakin meistä.

    Lue lisää

  • Vääriä ystäviä

    2. joulukuuta 2011 2 0

    Kielitieteessä termi ”väärät ystävät” tarkoittaa sanoja, jotka kahdessa eri kielessä muistuttavat toisiaan, mutta merkitsevät joko osittain tai kokonaan eri asioita. Suomen ”lounas” on lähellä viron ”lõunaa”, mutta ilmansuuntana ”lõuna” on ”etelä”, ei ”lounas”. Vieraan kielen sana voi helppouttaan tuntua ystävältä, vaikkei sitä ole.

    Lue lisää

  • Hyvä vaimo

    1. marraskuuta 2011 3 5

    Hyvässä televisiosarjassa on ytimessään kone, joka tuottaa tarinallista liikettä. Se on jokin ristiriita, tapahtumaympäristö, ammattirooli tai sosiaalinen tilanne, joka antaa tarinalle luvan ja tavan aueta.

    Lue lisää

  • Sirjungan duuni

    3. lokakuuta 2011 1 4

    Vierailin The Pirate Bay –sivustolla. Naputin sivun hakulaatikkoon käsikirjoittamani elokuvan nimen suomeksi ja englanniksi ja löysin siitä kaksi jaossa olevaa torrenttia. Toista niistä jakava nimimerkki Sirjunga kirjoittaa saatesanoinaan: “Toivottavast torrentti toimii, tää on mun eka leffa torrentti jonka duunasin dvd:ltä”.

    Lue lisää

  • Tiedän kuin tiedänkin

    31. elokuuta 2011 1 2

    ”On olemassa tiedettyjä tiedettyjä; asioita, jotka tiedämme tietävämme. Tiedämme myöskin, että on tiedettyjä ei-tiedettyjä; toisin sanoen tiedämme, että on asioita, joita me emme tiedä. Mutta on myös olemassa ei-tiedettyjä ei-tiedettyjä – asioita, joista tietämättömyyttämme me emme tiedä.”

    Lue lisää

  • Tarinoita, tarinoita

    27. kesäkuuta 2011 2 4

    Juhannuksesta alkaa aika, jota työssäkäyvät kutsuvat lomakaudeksi. Heinäkuun pitkien viikkojen uhatessa Suomen tuhannet käsikirjoittajat ihmettelevät jälleen miksi valitsivat ammatin, jossa ei ole sen paremmin selvärajaisia työkuukausia kuin vapaitakaan. Hyviäkin puolia tietysti on. Käsikirjoittaja saa istua laiturillaan tai parvekkeellaan auringossa, miettiä millaisia tarinoita seuraavaksi kirjoittaisi.

    Lue lisää

  • Sarjamuotoisista tarinoista II

    31. toukokuuta 2011 6

    Rannasta löytyy tuntematon vainaja. Poliisi tulee paikalle, tutkii. Kuolinsyyksi paljastuu ulkoinen väkivalta – kyseessä on murha. Kuolleen henkilöllisyys selviää. Poliisi alkaa kaivella hänen historiaansa, paneutuu uhrin elämään, joutuu itsekin vaaraan, mutta on sinnikäs ja hahmottaa kiemuraisen tapahtumalinjan, jonka viimeinen pysäkki on kuolema. Kiinniotto-operaation päätteeksi tekijä pidätetään. Poliisi jatkaa kohti seuraavaa selvittämätöntä tapausta.

    Lue lisää

  • Sarjamuotoisista tarinoista I

    29. huhtikuuta 2011 0 3

    Otetaan kolme televisioalan ammattilaista, pannaan heidät yhteiseen pöytään seminaarin lounastauolla, annetaan yksi täkysana: ”tv-sarja”. Kuinka kauan kestää ennen kuin joku näistä kolmesta sanoo: ”sarja on televisionomaisin draaman muoto” ja kaksi muuta nyökkäilee vakavana? Veikkaan: neljäkymmentä sekuntia. Olen itse ollut sekä tuo sanoja että toinen nyökyttelijöistä – useimmiten molemmat.

    Lue lisää

  • Logomi - ajatuksia adaptaatioista

    29. maaliskuuta 2011 3 5

    Olen viime vuosina saanut työssäni pohtia prosessia, jossa proosaa sovitetaan elokuvaksi tai televisiodraamaksi. Kirjoitin elokuvakäsikirjoituksen Virpi Hämeen-Anttilan ”Suden vuodesta” ja – yhdessä Seppo Vesiluoman kanssa –draamasarjan Matti Röngän neljästä ensimmäisestä Viktor Kärppä –romaanista. Projektit olivat keskenään hyvin erilaiset, mutta ne molemmat alkoivat kirjan lukemisesta ja paniikista: miten ikinä voin tukeutua toisen ihmisen teokseen ja tehdä siitä jotakin uutta?

    Lue lisää

  • Kolme mekaanista virhettä

    28. helmikuuta 2011 4 7

    Vanhan totuuden mukaan kaikesta kirjoittamisesta on komedian kirjoittaminen vaikeinta. Itse asiassa komedian kirjoittaminen ei ole vain vaikeinta kirjoittamista, se on myös vaikeinta kaikista vaikeista asioista. Vain Higgsin bosonin löytäminen saattaa olla vaikeampaa. Ja eräät kohokasreseptit.

    Lue lisää

test

  • Loppu mielessä

    Käsikirjoittaja Mika Ripatin ajatuksia draaman ja komedian kirjoittamisesta. Ripatti on kirjoittanut useita tv-sarjoja (mm. Elämän suola ja Seitsemän yhdessä Seppo Vesiluoman kanssa) sekä Jussi-palkitun elokuvan Nousukausi.

Uusimmat kommentit

Pertti

Kauppalista ei itsessään ole kirjallisuutta, vaikka sellaisessa saattaa piillä suuren tragedian ainekset.