Lastenkasvatus ranskalaisittain
Miksi ranskalaisvauvat nukkuvat läpi yön parikuisesta alkaen? Miksi ranskalaislapset eivät ravintolassa visko ruokaa ympäriinsä ja juokse villinä pitkin ja poikin? Miksi ranskalaiset äidit eivät näytä rekan yliajamilta?
Näitä kysymyksiä amerikkalainen toimittaja Pamela Druckerman huomasi pohtivansa tämän tästä muutettuaan brittimiehensä kanssa Pariisiin ja saatuaan siellä ensimmäisen lapsensa. Lapsensa, joka ei todellakaan nukkunut vauvana öitään ja joka myöhemmin sai puistoissa näyttäviä uhmakohtauksia toisin kuin hyvin käyttäytyvät ranskalaiskaverinsa. Niin, ja siellä puistossa hoikat, huolitellut ja rennot äidit juttelivat keskenään heidän lastensa leikkiessä iloisesti keskenään, kun taas Druckermanilla meni kaikki tarmo juostessaan ainokaisensa perässä.
Kun Druckerman sai vielä kaksospojat, kasvatus-ja selviytymisneuvoille alkoi olla todellista tilausta. Hän alkoi harjoittaa "tutkivaa vanhemmuutta". Hän aavisti, että ranskalaisten kasvatusfilosofiassa on jotain perustavanlaatuista eroa amerikkalaiseen verrattuna.
Tutkimusprosessinsa Druckerman kiteytti kirjaansa Kuinka kasvattaa bébé (Siltala 2012).
Kuinka bébé sitten kasvatetaan?
Kirja on hauskaa luettavaa siksikin, että se antaa suomalaislukijalle mahdollisuuden tutustua amerikkalaisten käsitykseen lasten kasvattamisesta: kaikki muuttuu, kun lapsi tulee taloon. Lapsi on keskipiste, jonka eteen tehdään kaikki mahdollinen. Ja jos lapsi ei nuku, se johtuu siitä, että hänellä on omat ainutlaatuiset nukkumistapansa, joihin vanhempien ei auta kuin sopeutua. Ja jos lapsi ei malta olla keskeyttämättä aikuisten juttelua omalla asiallaan tai jos hän pyörii ja riehuu, se johtuu vain hänen temperamentistaan, jota sitäkin on vain ymmärrettävä.
Ranskassa sen sijaan ajatellaan, että vanhemmuus on vain yksi osa elämää ja jotta elämä olisi tasapainossa, pitää siinä olla muitakin yhtä tärkeitä asioita. Ranskalaisnaiset eivät luovu naisellisuutensa hoitamisesta saatuaan lapsen. He eivät luovu aikuisten omasta ajasta. He uskovat, että jos lapsi on terve, hän oppii kyllä käyttäytymään hyvin, vaikka hänellä olisikin kiivas temperamentti.
Tässä vähän tarkemmin Druckermanin havaintoja ranskalaisten näkemyksistä - ja kyseessähän on siis yleistäminen! Kiinnostavaa on huomata, että osa opeista on suomalaisille varmasti itsestään selviä mutta amerikkalaisille ilmeisestikin uutisen veroisia.
Nukkuminen
Vauvalle aletaan kertoa heti ensimmäisten viikkojen aikana, milloin on aika nukkua. Ranskalaiset äidit tuntuvat uskovan, että vauva ymmärtää puhetta aivan mainiosti. Vauva pidetään päivällä päivänvalossa (myös päiväunien aikaan) ja yöllä pimeässä. Parikuisesta lähtien vauvalla on valmius nukkua läpi yönsä.
Lapsi herää luonnostaan noin kahden tunnin unijakson jälkeen. Jos vanhempi silloin kiirehtii heti ensimmäisestä inahduksesta vauvan luo, tämä oppii, että tarvitsee jatkossakin aina aikuisen apua nukahtaakseen uudestaan seuraavalle parin tunnin jaksolle. Siksi pitää odottaa aina pieni tuokio, ennen kuin vauvan luo mennään. Hänelle pitää antaa mahdollisuus rauhoittua itsekseen. Vanhempi voi viiden tai kymmenen minuutin ajan lempeästi tarkkailla, onko vauvalla oikeasti jokin hätänä vai nukahtaako hän itsekseen uudestaan. Toki jos vauva herää kokonaan ja itkee hädissään, hänet otetaan syliin ja rauhoitellaan.
Unirytmi pitää löytää ennen neljän kuukauden ikää, sen jälkeen se on paljon vaikeampaa. Ranskalaiset myös uskovat, että neljän kuukauden jälkeen vauvan ei tarvitse syödä yöllä. Eihän aikuinenkaan syö yöllä, vaikka heräisikin nälkään.
Syöminen
Neljän kuukauden ikäisistä lähtien ranskalaislapsilla tuntuu olevan kaikilla sama, täsmällinen ruokailurytmi. Aamupala kello 8.00, lounas kello 12.00, välipala kello 16.00 ja illallinen kello 20.00. Vauvankaan kohdalla ei puhuta syöttämisestä vaan aterioista. Vauvan ensimmäiset kiinteät ruuat ovat kasviksia ja niiden repertuaaria laajennetaan kunnioitettavan ahkerasti.
Taaperoikäisille tarjotaan jo kolmen ruokalajin aterioita, aina ja poikkeuksetta. Alkuruoka voi olla esimerkiksi porkkanasuikaleita ja vinaigrettea, pääruoka kalaa, kasviksia, riisiä ja juustoja sekä jälkiruuaksi tuoreita hedelmiä. Jo leikki-ikäiset osaavat rauhassa odottaa pöydässä, kunnes heille tarjoillaan.
Ruokailuun käytetään Druckermanin havaintojen mukaan tuplasti enemmän aikaa kuin hänen kulttuurissaan. Kun ruuasta keskustellaan, pelkkiä "en tykkää" tai "tykkään" ei hyväksytä. Makua ja ruuan tuntua suussa analysoidaan tarkemmin. Ranskassa ei tule kuuloonkaan, että puistoissa äidit kaivaisivat laukuistaan keksejä ja muita välipaloja lapsilleen. Välipaloja aterioiden välillä ei yksinkertaisesti anneta. Siksi lapset tulevat nälkäisinä pöytään ja syövät myös kasvikset mukisematta.
Lapselta ei kysellä, mitä hän haluaisi ruuaksi, vaan hän syö samaa ruokaa kuin aikuisetkin.
Käytöstavat
Ranskalaisetkin myöntävät, että lasten temperamenteissa on eroja, mutta heidän mielestään lapsi ei romahda, jos hänelle sanotaan välillä tiukka ei. Heidän mielestään terve lapsi osaa olla marisematta ja osaa odottaa hetken. Odottamisen taitoahan lapselle on opetettu jo vauva-ajasta lähtien.
"Lapsi, joka vaatii välitöntä tyydytystä, tekisi elämästä sietämätöntä", sanoivat ranskalaisvanhemmat Druckermanille. Lasta kuunnellaan, mutta hänelle tehdään alusta asti selväksi, että vanhempi on se, joka päättää.
On itsestäänselvää, että ranskalaislapset opetetaan taaperosta lähtien sanomaan "päivää, madame", "kiitos", "olkaa hyvä" ja "näkemiin, monsieur". On selvääkin selvempää, että heidän on tultava eteiseen tervehtimään kohteliaasti vieraita. Selvää on sekin, että heidän on päivällispöydässä vastattava vieraiden kysymyksiin muutoinkin kuin parin tavun sanoilla.
Kasvatuksessa kaiken lähtökohta on tiukka "cadre" eli kehys. Rajat, joiden yli ei kävellä. Lapsille selostetaan tarkkaan, mitä ei hyväksytä. Mutta rajojen eli kehysten sisällä lapsi saa olla hyvinkin vapaasti. Lasta ei siis suinkaan alisteta.
Lapsen kehittäminen
Ranskalaislapsen kehitystä ei yritetä nopeuttaa kuten suorituskeskeiset amerikkalaiset usein tekevät. Taaperouinnissa ei opeteta uimaan, vaan annetaan lapselle mahdollisuus "löytää" vesi. Lauantaiaamuisin lasta ei viedä musiikkitunnille, jotta tämän aivotoiminta saisi aktivointia vaan tarkoitus on pitää hauskaa.
Päiväkodeissa ei tuputeta virikkeitä liikaa, vaan annetaan lapsen "rakentaa itseään" omilla leikeillään. Ylipäätään lapsia kannustetaan leikkimään rauhassa yksin tai keskenään. Leikkipuistoissa äidit eivät juokse lasten perässä, vaan antavat näiden vaeltaa siellä itsekseen. Äidit sanovat osaavansa tarkkailla, milloin lapsi tarvitsee vanhempaa ja milloin ei.
Esikoulussa ei opeteta lasta lukemaan vaan tärkeämpänä pidetään keskustelutaidon ja ajattelukyvyn kehittämistä.
Lasta ei kehuta jatkuvasti ylitsevuotavasti. Jos lapsi tietää, että häntä kehutaan joka tapauksessa, hänen ei tarvitse yrittää mitään ja hän oppii toisaalta tarvitsemaan joltakulta toiselta hyväksyntää tunteakseen olonsa hyväksi.
Lasta ei tarvitse koko ajan viihdyttää. Yksi harrastus lukuvuotta kohden riittää.
Parisuhde
Koko perheen hyvinvoinnin kannalta parisuhteella on olennainen merkitys. Heti pikkuvauvavaiheen jälkeen parisuhde nousee ranskalaisilla jälleen keskiöön. Kun lapset laitetaan puoli yhdeksän maissa nukkumaan (eikä nukuttamisrumbaan luonnollisestikaan mene tuntitolkulla), alkaa aikuisten aika, joka ei ole mikään satunnainen, vaivalla hankittu ilo, vaan perustarve. Jo pienet lapset ymmärtävät, että aikuisilla on omat juttunsa.
Lomilla lapset saatetaan surutta viedä maalle isovanhempien hoitoon, jotta äiti ja isä saavat olla keskenään. Jotkut vanhemmat kertoivat Druckermanille luoneensa säännön, että viikonloppuisin lapset eivät saa tulla heidän makuuhuoneeseensa, ennen kuin he itse avaavat oven.
Ranskalaisnainenkin tietää, mitä on syyllisyydentunto, mutta he haluavat aktiivisesti päästä siitä eroon. He haluavat nauttia elämästä ja ottavat omaa aikaa hoitaakseen itseään.
Saatko irti mitään uutta ranskalaisesta kasvatuskäytännöstä - onko mukana hyviäkin pointteja vai vaikuttavatko kasvatusperiaatteet liian tylyiltä?
kommentit
Eihän tuossa ole kuin hyviä pointteja. Juuri noin se pitäisi tehdä. ainoa mikä särähti korvaan on se ettei lasta kehuta kokoajan. Toivottavsti kuitenkin tarpeeksi.
Tärkein asia mistä pitäisi täälläkin päästä pois on töydellisen vanhemmuuden vaatimus. Vanhempien jaksaminen ja parisuhdehan on kuitenkin kaiken perusta.
Kotimaiselta kasvatustyyliltä kuulostaa. Se mistä äitien pitäisi päästä eroon on syyllisyys. Että aina voi tehdä kaiken paremmin, vaikka ei tarvisi.
Ihan järkeenkäypäähän toi toki oli, mutta itse Ranskassa en kyllä löydä moniakaan ranskalaisia ystäväperheitäni tästä artikkelista. Eli aika rankkaa yleistystä on ko. amerikkalainen kirjoittaja tehnyt oman tuttavapiirinsä pohjalta.
Ranskassa lasta saa kurittaa fyysisesti ihan julkisesti ja se ei ole Ranskan lastensuojelulakien vastaista...eli avokämmenestä tuli heti poskelle, jos esim. juomalasi kaatui vahingossa ruokapöydässä. Ruokailla he kyllä osaavat ja nauttia ruoasta. Nirsoja lapsia on sielläkin, mutta ehkä amerikkalaisesta kirjoittajasta on ihmeellistä, jos lapsi ylipäätänsä syö papuja tai porkkanoita siis jotain vihanneksia hampurilaisten sijaan.
Vauvoja nukutettaan talon toisessa päässä, tai toisessa kerroksessa, mutta kuitenkin mahdollisimman kaukana äidistä ihan syntymästä saakka, imetys on paljon harvinaisempaa kuin Suomessa ja se lopetetaan yleensä viimeistään 3kk iässä, ja siksi nuo lapset ehkä nukkuvatkin 4kk eteenpäin koko yön, kun äiti ei kuule vaikka he itkisivätkin.
Koulu on erittäin vaativaa, prässäävää, päivät ovat 7-8h pitkiä ja läksyjä on hirveästi ja kilpailu on kovaa. Lapset laitetaan "kouluun" jo kaksi tai kolme vuotiaana.
Itselläni ainakin romuttui Ranskan vuosien aikana kuva ranskalaisnaisten tyylistä. Toki Pariisissa on alueita, joissa äidit ovat puistossa kuin muotilehtien sivuilta, mutta se ei kyllä anna kuvaa todellisesta väestöstä...joka edelleen melkein kuin keskiaikaset käyvät monet pesulla vain kerran viikossa, eivät aja sääri tai kainalokarvojaan ikinä ja pukeutuvat ihan yhtä "tätimäisesti" kuin paraskin suomalainen äiti leikkipuistossa tuulipukuunsa. Ylipainoisia he eivät yleensä siinämäärin ole kuten amerikkalaiset tai suomalaiset.
Joten suomalaisten kannattaisi olla mielestäni pikemminkin ylpeitä omasta koulujärjestelmästään, sen tuloksista ja varhaislapsuuden kasvatusmenetelmistämme, jossa lapsi on keskiössä ja lapsen annetaankin olla riippuvainen vanhemmistaan/äidistään.
Olisiko tarkoittanut ettei sanota "hyvä poika" aina kun lapsi syö, ryömii, nostaa purnukan tai lässyttää jotakin.
Kyllä suomalaisilta vanhemmilta unohtuu kunnioituksen opettaminen vanhempia kohtaan lapsilleen. Voi myös kysyä :miksi lapset eivät tervehdi?. Ei ole sattumaa että ranskalaiset pitävät suomalaista tapakulttuuria sivistymättömänä ja moukkamaisena. Tämä heijastuu sosiaaliseen elämään sitten myöhemmin ja sillä on myös selkeä yhteys masennukseen. Hyvät tavat, kohteliaisuus ja toisen huomioiminen ovat niitä sosiaalisen elämän rakennuspalikoita jotka perustavat hyvän itseluottamuksen ja luontevan sosiaalisuuden sitten vanhempana. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää Suomessa nykypäivänä? Näin ei ole aina ollut.
Tuntui kyllä hiukan kraavilta tuo pikkuvauvan "kasvattaminen". Kyllä alle puolivuotiaan lapsen syöttämisen kuuluu vielä mennä lapsentahtisesti. Ei kaikki lapset kasva saman kaavan mukaan. Toiset vastasyntyneet syövät pienen määrän tiheästi. Suurin osa alle puolivuotiaista tarvitsee yöllä vielä ruokintaa.
Korjaan kommnettiani Äitylin suuntaan. Tuo pikkulasten kohtelu vaikuttaa vähän tylyltä. Mutta vastaavasti käytöstapojen opettaminen ja vaatiminen ei varmasti tee lapsuudesta onnettomampaa.
Kokemukseni mukaan voin tehdä vertailun ranskalaisen ja suomalaisen kasvatuskulttuurin tuloksista. Ranskalaisnuoret ovat kohteliaita ja sosiaalisia, suomalaisnuorilta puuttuu käytöstavat ja sosiaaliset taidot. Tuloksena on suomalaaisten mieliterveysongelmat.Olisiko syytä palkata suomalaiseen koulumailmaan ranskalaisia
hyvien tapojen kouluttajia?
Tässä jutussa on tiivistetysti annettu erittäin monta hyvää ja perusteltua
ohjetta pikkulapsiperheille ja vanhemmille. Aika monessa suomalaisessa
perheessä on toisin kuin yllä annetaan ymmärtää, liu'uttu pitkälle amerikkalaisen
kasvatuksen suohon, jossa lapsi nähdään oppimiskoneena ja perheen
kinginä jolle kaikki on sallittua. Perheväkivaltaa tosin Suomessa, joka on
siinä Euroopan ehdotonta kärkeä, on meillä vasta murto-osa USA:n luvuista.
Jos olisin töissä perheneuvolassa luettaisin tämä jutun kaikille ensimmäistä
lastaan odottaville vanhemmille ja miksei muillekin.
Erikoista miten ennakkoluuloisia monet suomalaiset ovat amerikkalaisia kohtaan. Kyllä minä sanoisin äitinä ja paljon USAssa aikaa viettäneenä, että amerikkalaiset vanhemmat ovat huomattavasti vastuuntuntoisempia vanhempia kuin suomalaiset. En ole ikinä USAssa tavannut yhtä huonosti käyttäytyviä lapsia kuin Suomessa, jossa lapset monesti elävät kuin pellossa täysin ilman käytöstapoja (ja monet aikuisetkin).Lisäksi lapsilta odotetaan hyvin vähän täällä tai ollaan kyvyttömoä kasvattamaan joka joskus johtaa vanhemman holtittomaan räjähtelyyn, kun mitta täyttyy. Joten jos amerikkalaiset kasvattavatkin lapsensa "vapaammin" kuin ranskalaiset, niin ei se ole vielä mitään suomalaisiin verrattuna. Olisipa mielenkiintoista nähdä miten kirjailija suhtautuisi suomalaisten tapaan.
Suomalaisilla olisi paljon opittavaa lastenkasvatuksesta. On totta että teini-ikäiset elävät kuin pellossa. Syynä lienee vanhempien saama ns. vapaa kasvatus. Narsisteja on siis lisää tulossa tähän maahan. Siemen on jo kylvetty.
Joskus ihmettelen kun vanhemmat ei kiellä lapsiaan, vaan antavat niiden riehua paikassa kuin paikassa. Malli on annettu jo pienenä. Yleistää ei tietty voi.
Näyttää myös siltä että teinitytöt ovat törkeä käytöksen omaavia kuin pojat. Toisaalta järjestyksen valvojana toimiessani olen huomannut meillä olevan hienoa (n.25v)nuorisoa.
Suomessa tuollainen kasvatus aiheuttaisi huostaanoton. Nykyisen "ei saa kasvattaa" -tyylin huomaa kun alle 15 vuotiaat notkuu keskellä yötä kaupungilla ja rikkoo paikkoja.
Minusta nämä ranskalaiset ohjeet ovat aivan järkeenkäypiä, mutta pähkähullua suhtautumista lapsiin ei näe ainoastaan toisella puolella rapakkoa, vaan myös meillä. Ainakin minun tuttavapiirissäni monet kolmenkympin paremmalla puolella olevat ensisynnyttäjät tuntuvat tekevän lapsen saamisesta elämää suuremman asian. Vauvasta tulee projekti ja äitiydestä kilpailusuoritus, jonka täydellisyyteen naisen tulee keskittää koko tarmonsa. Oman elämän kuuluu mennä kokonaan telakalle ainakin pariksi vuodeksi, mielellään lapsen kouluunlähtöön saakka, ja tällä aikaa keskitytään hillittömällä vimmalla lapsentahtisuuteen, perhepetiin, vauvauintiin, vauvamuskariin, kestovaippailuun ja luomuporkkanoiden soseuttamiseen itse. Ei mikään ihme, että lapsista sitten tulee kaiken keskipisteitä huonolla tavalla; on melko vaikea oppia mitään käytöstapoja tai toisten huomioonottamista, jos äiti ja isä päivystävät koko ajan vieressä toteuttaakseen välittömästi piltin jokaisen mielihalun. Uskoakseni se, että vanhemmilla on vanhemmuuden lisäksi myös oma elämänsä, parantaa myös lasten elämänlaatua: äiti ja isä jaksavat paremmin sekä lapsia että toisiaan, jos saavat juoda kahvinsa rauhassa, nukkua yönsä ja käydä joskus vaikkapa teatterissa ihan kahdestaan.
No eipä ne perhepedit, imetykset ja kestovaipat paljoa vaadi ;D Kummaa yleistystä. Me kyllä perhepeteillään, imetin kauan ja kestovaipatkin on käytössä ja ruuatkin teen itse (vauvalle soseet) ja silti ihan muuta elämää olen pääasiassa elänyt tasapainoisesti pikkulapsivaiheen sivussa. Ei nuo mitään suoritteita VÄLTTÄMÄTTÄ ole, ehkä toki joillekin. On niitä suorittajia sellaisiakin, jotka ei kasvata lastaan "uusimpien trendien" mukaisesti.
Muuten ehkä ihan hyviä pointteja, mutta mielestäni vauvojen kuuluu olla vauvoja. En uhraisi imetystä varhain nukuttujen yöunien toivossa ja kouluttaisi niin pientä ihmistä. Yli yksivuotiaan kanssa onkin sitten jo saanut olla tarkka käyttäytymissääntöjen opettelusta. 1v 8kk ei toimi enää ollenkaan epäsuotuisalla tavalla lapsiryhmissä.
22-v opiskelijaäiti, jolla lapsi toivottavasti kouluun asti kotona
Kurissa ja nuhteessa meillä eletään :)
Minulla on lapsia ja neuvolan oppaista olen aikanani lukenut, että lapsi oppii vauva-aikana sen mitä voi ja saa tehdä, eli opitaan, ja sitten yli yksivuotiaana eli taaperoikäisenä lapsi oppii mitä ei saa tehdä. Kuulostaa aika rankalta nuo ohjeet pienten vauvojen hoitoon. Vauvahan tarvitsee hyväksyntää ja hoivaa koko ajan, kun eihän sellainen pikku ressukka ymmärrä tästä maailmasta vielä yhtään mitään, eihän se edes näe mitään, haistaa vain onko äiti lähellä vai ei. Minusta kuulostaa siltä, että ranskalaiset lapset oppivat jo vauvana, etteivät ole minkään arvoisia, heidän tarpeitaan ei huomioida, koska aikuiset on nostettu heidän yläpuolelleen aikuisten omine tarpeineen. Vauvoista kasvaa alistettuja lapsia, jotka kapinoivat ankarasti vanhempiaan vastaan teini-iässä salassa tehdyillä huumekokeiluilla (mikä on yleistä Ranskan nuorison keskuudessa, alkoholi on kuulemma niin "out"...).
Voihan se olla noinkin, mutta kirjan lukeneena tiedän, että Druckerman nimenomaan ihmetteli sitä, että ranskalaiset lapset eivät tosiaankaan vaikuta alistuneilta tai pelokkailta, vaan ovat eloisia, aktiivisia, toimeliaita ja toiset huomioon ottavia. Vanhemmat eivät latista heitä vaan päinvastoin kuuntelevat heitä ja ovat kiinnostuneita heistä. Mutta he eivät anna lastensa tehdä päätöksiä perheessä eivätkä anna heidän käyttäytyä miten tahansa. On tiukat rajat, mutta niiden sisällä lapsi saa olla vapaasti. Ennakoitavuus luo turvallisuutta lapselle, ei piiloutunutta uhmaa ja vihaa, joka vain odottaa ulos purkautumistaan. Mutta en tiedä Ranskan huumeongelmasta, sehän on varmaan totta. Täytyy kuitenkin muistaa, että Ranska on iso maa ja siellä on perheitä ja kasvatuskäytäntöjä varmasti joka lähtöön...
Kommentoin vielä lasten huonoista käytöstavoista: minulla on nyt 2,5 vuotias poika, jonka kanssa olen vauvasta lähtien liikkunut aktiivisesti julkisilla paikoilla. Lapsella oli n. vuoden iästä alkaen tapana tervehtiä jokaista vastaantulijaa. Hän huikkasi hymyillen joko "Moi!" tai "Päivää!". Erittäin harva vastaantulija vastasi hänen tervehdykseensä, jopa kaupan ja kahvilan kassat kohtelivat häntä kuin ilmaa. Hän on sittemmin lopettanut vieraiden tervehtimisen kokonaan, kun ei kukaan koskaan tervehtinyt takaisin. Kyllä hän vielä hymyilee, mutta hymykin hyytyy monesti kun vastaantulija mulkaisee takaisin yrmeänä. Tässä asiassa voisi jokainen aikuinen mennä itseensä ja miettiä vaatiiko se hymyyn tai tervehdykseen vastaaminen niin kohtuuttomasti vaivaa ettei sitä viitsi tehdä? Miksi toiselle aikuiselle vastataan, mutta ei lapselle?
Hyvä huomio. Meillä kävi aivan samoin: lapsi oppi jo vuoden ikäisesti kohteliaasti tervehtimään. Suomessa lapsia kuitenkin kohdellaan kuin ilmaa.
Suomi on hyvin lapsivihamielinen maa. Meillä on kyllä päiväkodit ja vanhempainvapaat mutta ideana on eristää lapset ja lapsiperheet muusta yhteiskunnasta. Ei ihme etteivät lapset opi käyttäytymään kun heidät pidetään erillään muista - ja jos ei pidetä, heitä ja heidän vanhempiaan mulkoillaan vihaisesti, jupistaan "hyökkäsyvaunuista", ei tervehditä lasta jne.
Etelä- ja keski-Euroopassa lomaillessamme aikusiet huomioivat kohteliaasti myös lapset. Lapsilta edellytetään käytöstapoja vastineeksi ja kas, homma toimii.
Hei,
Tuntuu kovin kärjistetyltä sanoa Suomea lapsivihamieliseksi maaksi. Lapsen oikeudet ovat täällä ilman muuta kehittyneet, mutta missäpä ne olisivat täydellisiä?
Vaikka etelä-euroopassa lapsi on hyvn tervetullut ravintolaan, omat kokemukset Italiasta lähinnä. Johtuuko se siitä, että muuten jäisivät rahat vanhemmilta saamatta, tai että on todella helppo hieman huomioida lapset ja saada vanhemmat hyvälle tuulelle. Seuraavaksi onkin sopivaa juottaa vanhemmat humalaan. No joo, yritän sanoa asioissa olevan aina ainakin kaksi puolta.
Lapsia voisi tosiaan kohdata ja huomata enemmän mitä Suomessa usein tehdään. Huomioiminen on usein tasolla "varmistetaan kaikille lapsille hyvä kouluruoka". Vai onko niin, ettei aikuisetkaan juuri huomioi toisiaan, tai vanhemmatkaan eivät huomioi toisten lapsia? Miten usein itse tervehdit ja seurustelet vieraidn lasten kanssa? Mistä lapsesi saisi hyvän esimerkin miten kuuluu toimia ja kenen olla esimerkkinä mille?
Tuo "ranskalainen" kasvatustapa on meidän kulttuurissamme aivan normaalia, tai sanoisin täysin poikkeavaa "suomalaisiin" verrattaen, olemme suomen-ruotsalaisia. Erittäin iso osa meistä on kasvatettu artikkelin mainitsemilla tavoilla ja siksi erotumme joukosta. Kasvatustapa opettaa meille muiden ihmisten kunnioittamisen ellei hän käyttäydy täysin moukkamaisesti, moukkia kohtaan olemme välinpitämättömiä. Kiitos kun ette vertaa meitä ruotsalaisiin koska emme ole ruotsalaisia, kasvatuksemme on toisenlainen. Poikkeuksia löytyy aina jokaisesta ihmisryhmästä.
Minä olen kasvattanut poikani, nyt 19, myös aika tavalla edelläkuvattuun tapaan, paitsi en ole antanut hänen itkeä yksinään kuin alle minuutin. Hyvä on tullut: ei yrmyile, tervehtii kohteliaasti, juttelee mukavasti kaikille, avaa ovet ja kantaa äidin ostoskassia, tuntee olonsa kotoisaksi missä vain ja suhtautuu toisiin ihmisiin avoimesti. Hän ei myöskään halua värjätä tukkaansa mustaksi eikä laitatuttaa tatuointeja ihoonsa. Kun nyt vielä löytyisi normaalisti käyttäytyvä tyttöystäväkin hänelle. Tuppaavat olemaan huonostikasvatettuja haistattelijoita ja/tai huomionkipeitä prinsessoja.
Otin kasvatuksessa mallia suomenruotsalaisilta ja saksalaisilta sukulaisilta.
Karseata yleistämistä, kansakunta ei määrää lapsenkasvatusta, vaan perhe. Yleistys esimerkit kuvaavat kasvatusta aikuisten (lähinnä perheen miehne=isän) tarpeista käsin. Naisen pitää olla kaunis ja hoikka ja huoliteltu, eli äitiys ei saa näkyä. Ällöjä, pinnallisia ihmisiä!
Valitettavasti ranskalaisessa kasvatuksessa ei karteta lyömistä ja tukistamista. Niillä keinoilla saa kovin nöyrää jälkikasvua.
Sain yhden tyttaren Suomessa ja se oli hyva kokemus ilman mitaan tuskaa..heti laitoksesta kotiin tultua han nukkui ensimmaisen yon kokonaan ja siita eteenpain nukkui aina yot ilman itkua..en joutunut valvomaan..oli ihanaa seurata hanen kehitysta liikaa siihen puuttumatta..
ruumiillinen kuritus tiukka ei..sita en kayttanyt ollenkaan hekisesti tai fyysisesti..en kehunut liikaa..lapsella on valtavat voimavarat han kehittyy vaikka siihen ei puutu liikaa..leikkia sai vapaasti..tuloksena oli onnellinen lapsi ..olin erilainen enka sopinut muiden joukkoon hiekkalaatikolle kasvatin eritavalla..valitettavasti jouduin eroon lapsesta kun han oli 6 vuotias mutta taman ajan sain 'kasvattaa' ja se oli ihana kokemus vaikka ilkeita ihmisia riitti ymparilla..
Druckermannin kirja yleistää aika pahasti. Tosielämä ei ole mustavalkoista.
Lapseni ovat syntyneet Ranskassa. Esikoiseni ehti käydä siellä peruskoulun neljä ensimmäistä luokkaa. Kuvatunlaista kasvatusta näkee varmasti pariisilaisen ylemmän keskiluokan vanhempien joukossa, mutta Ranskassakin on kansanosa, jolla on "vanhemmuus hukassa". Se näkyy tietyissä kouluissa. Suomalainen yhteiskunta on kaiken kaikkiaan yksilökeskeisempi kuin ranskalainen, missä ehkä nähdään lapset laumana, joka tulee koulia aikuisten normeihin jo mahdollisimman varhain. Molemmilla näkemyksillä on varmasti puolensa.
Druckermannin puhe esikoulusta on mielestäni puppua. 3-6 -vuotiaat viettävät päivät koulumaisissa, 25-30 lapsen luokissa, joita ohjaa yksi lastentarhanopettaja, mahdollisesti myös avustaja. Kotimaiset päiväkotimme ja ryhmäkokomme ovat niihin verraten luksusta! Ajattelukykyä esikoulussa kehitetään, totta. Koulumaisesti, suurissa ryhmissä. Vapaalle leikille siellä on vähän sijaa. Tämä on nyt hieman off topic, mutta ranskalainen koulujärjestelmä on minun kokemukseni mukaan (asennemaailmaltaan) vanhanaikainen, vaikka henk. koht. kokemukset peruskoulusta olivat hyviä.
En ole lukenut Druckermannin kirjaa enkä usko, että se toisi minulle uutta tietoa. Vaikuttaa kokoelmalta kliseitä.
Sanoisin ettâ melkein täyttä puppua Druckermannin kirja. Olen asunut Ranskassa 13 vuotta ja lapseni ovat kasvaneet täällä. Suomalaiset tavat ja opetus kunniaan, vauvasta vaariin. Muuten kaunis ja ihana maa tämä Ranska.
Ranskassa au pairina ja muutenkin lasten parissa työskennelleenä voin sanoa, että tuo on juuri se kultainen ulkokuori joka perheistä näkyy muille. Kotona lapset sitten ovatkin aivan toista maata. Kahdeksanvuotiaat heittelevät ruokaa lattialle, siitä vähän nuoremmat kiljuvat ja hakkaavat kun eivät halua tehdä läksyjä tai pukea päälle jne. Äiti on usein aivan voimaton ja lapsia uhkaillaan päivän mittaan isälle soittamisella ja usein isä sitten läiskiikin posket tai takamuksen punaiseksi selittämättä sen kummemmin lapselle mitä tämä teki väärin. Koulussa lapset kilpailutetaan aivan nuoresta asti ja kotona ei vähän heikompia numeroita uskalleta näyttää. Koulua on jo 6-vuotiaasta niin paljon, että kun kotiin on päästy ei ole millään voimavaroja enää keskittyä mihinkään. Kyllä lapset kylässä ja vieraiden läsnäollessa käyttäytyvät koska tietävät, että siitä palkitaan tai vaihtoehtoisesti huonosta käytöksestä tulee usein kovatkin rangaistukset. Tiedän myös lapsia, jotka itkevät koulussa, etteivät halua mennä kotiin.
Ja tosiaan kaikilla perheillä, joilla siihen on varaa on joku palkattu henkilö hoitamassa niitä lapsia. Kuten joku jo aiemmin kirjoitti niin se päivittäinen lasten hoito tapahtuu kyllä ihan toisella puolella taloa, kuin missä vanhemmat viettävät sitä kuuluuisaa omaa aikaansa.
Kyllä varmasti näyttää hyvältä ulospäin, kun lapset leikkivät keskenään ja äiti on aina kivan näköinen ja levännen ja hyväntuulisen oloinen. Mutta lapsetpa ovat tottuneet siihen, että vanhemmilta huomiota tai leikkihetkeä hiekkalaatikolla on turha odottaa ja sosiaalisen kulissin ylläpitäminen omaksutaan myös jo varhain. Ja äidin on varmasti helppo näyttää hyvältä kun hän ei todellakaan ole mukana lastensa elämässä ja kasvatuksessa samalla tavalla, kuin vaikka monet rekan yliajamat suomalaiset äidit.
Ei kauheesti oo kasvatusneuvoja.Linja-auton melkein yli ajamana edustus naisena voin todeta, että just noin mäkin tekisin.
aiheet
linkit
uusimmat
Kajahtanut käsityönäyttely!
TEE ITE – Kajahtaneet kudelmat SM-kilpailun parhaimmistoa voi nähdä Helsingissä Annantalolla järjestettävässä näyttelyssä.
Tee itse 219
Voita ja Sokeria -reseptit siirtyvät uuteen osoitteeseen
Lauantaiaamun 15.2. Voita & Sokeria -resepti on Heidi Pakarisen runsas uunilohiateria. Aamu-tv:n reseptit löytyvät jatkossa yle.fi:n Ruoka-sivulta.
Tee itse 0
Oscarit suorana Yle Teemalta
Yle Teema esittää Oscar®-gaalan suorana lähetyksenä Hollywoodista varhain maanantaiaamuna 3. maaliskuuta 2014. Järjestyksessään 86. Oscar®-gaala esitetään suorana yli 225 maassa.
Minä 15
Kaaso, älä kaadu häätaakan alle
Kaason tehtävä on tukea ja auttaa morsianta häätaakan alla, mutta kuka auttaisi kaasoa? Olotila kokosi vinkkilistan kaasoille.