Loistava kulkupeli kuuroille ja kädettömille

Seat Ibiza 1.4 TSI 150 DSG FR, 24 493 €

Puskurin siviiliautolla rata-ajoa käsitelleessä jutussa ajettiin tuoreehkolla Seat Ibizan FR-versiolla. Sporttihenkinen laite on jonkinlainen kompromissi arkisen pikkuauton ja ratalelun välillä, edustaen sikäli hyvin sellaista autoa, jonka omistaja saattaisi olla kiinnostunut ainakin joskus testaamaan menopeliään radalla.

Ibizasta on olemassa myös kiivaampi 180-hevosvoimainen Cupra-versio, jossa on rokkia ja sporttia vielä enemmän. Cupran saa vain kolmiovisena, FR:n voi hankkia myös kyytiin tunkevia kavereita suosivana viisiovisena. Molemmat mallit ovat myynnissä ainoastaan DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla, mikä varmasti saa monen aktiivisen ajamisen ystävän pyörittelemään päätään. Kiivas pikkuherhiläinen vain automaattina, jo on aikoihin eletty?!

DSG on tavallisessa ajossa ihan miellyttävä kaveri, mikä tosin on makuasia. Kepittäjä-ihmislajiin kuuluvat tuskin kuolevat sukupuuttoon ikinä, joten heitä tekemisen puute voi ruveta rassaamaan hyvin pian. Siedätyshoitona kepittäjille tarjotaan ohjauspyörässä olevia pikku vaihtoläppiä, mutta ei niistä vaihtaminen kuitenkaan tunnu ihan siltä oikealta puuhalta. Auto tuntuisi haluavan mieluummin vaihtaa vaihdetta itse.

Ja sen se tekeekin, kun kierrokset nousevat tappiin. Vaikka mentäisiin radalla manuaalimoodilla, jossa kuski haluaa olla itse vastuussa omista vaihtovirheistään, auto auttaa... lähinnä niiden virheiden tekemisessä. Eli kiihdytyksessä juuri kun kuski haluaisi vaihtaa 3:lta 4:lle, auto tekeekin sen itse ja samalla kuskin antama vaihtokäsky vaihtaakin vaihteen jo 5:lle! Ääh, liian iso vaihde silmässä ja heti menetetään kymmenyksiä kierrosajasta.

Ajoinkin ratahomman loppuosan automaattiasennossa, mikä ei todellakaan kuulunut suunnitelmiin. No, tuli ainakin keskityttyä ajolinjojen hiomiseen vielä tarkemmin, kun jätti vaihteiston rauhaan. Lisähaastetta ratailuunsa hakeva kuitenkin jättänee DSG:n kauppaan ja valitsee jonkin muun auton, johon vielä saa "kunnon" manuaalin.

Toinen syy olla ostamatta sportti-Ibizaa on hirvittävä rengasmeteli. Suomalainen karkea asfaltti ei olé ollut Espanjan poikien mielessä tärkeimpänä ajoalustana. Näin on voitu säästää kalliissa äänieristeissä ja käyttää rahaa oleellisempiin asioihin, kuten kivoilla vanteilla pyöriviin 215/40R17-kokoisiin Pirelli P7:iin. Jotka tietysti myös ovat osavastuussa jo kaupunkinopeuksissa ilmenevästä korvia kiusaavasta kuminasta.

Mutta jos tykkää DSG-vaihteistosta ja ei häiriinny melusta, niin tämähän on aivan loistava auto! Hyperhelppo kompakti arkiauto, joka on luotettavan tuntuisesti kuskin käsissä sekä kaupungissa että maantiellä. Edes radalla auto ei ollut tippaakaan pois tolaltaan, kunhan kuski pääsi vaihteistoasian yli.

Lopulta jää vielä yksi makuasia: auton ulkonäkö ja FR-tyyliseikat. Auto näyttää nimittäin niin teiniltä, että sen pääkohderyhmällä ei ole varaa siihen. 25 000 euroa on ihan sikana rahaa nuorelle jannulle. Kyllä ehkä vähän halvennuttuaan käytettynä sitten... mutta ensin jonkun pitäisi ostaa se uutena ja ajaa kalliit ensimmäiset vuodet ja kilometrit pois alta. Tekisikö joku, pliis, tällaisen palveluksen tuleville autoilijoille?

4 kommenttia

Eka auto uutena oli aikoinaan Ibiza SXi vm. -89. Hauska peli ajella, mutta sadevesi ei pysynyt ulkopuolella:) Seatissa on tyyliä, mutta rengasmelu melkoista myös monissa uudemmissa malleissa. Viimeistely ja materiaalit menneet hurjasti eteenpäin VAG-konsernin aikana. Muotoilu on tosiaan välimerellistä, ja varmasti jakaa mielipiteitä. Sopiva hinta ja hyvä suorituskyky kuitenkin houkutelee asiakkaita. Voisin vieläkin harkita jotain Seatin mallia, esim. Exeo farmari 4-vetoisena voisi kiinnostaa.

Ohjelmassa oli joku softa gesmi-puhelimelle, joka näytti mm. ajettavan nopeuden. Mikähän softa oli kyseessä?

Anonyymi kirjoitti:

Ohjelmassa oli joku softa gesmi-puhelimelle, joka näytti mm. ajettavan nopeuden. Mikähän softa oli kyseessä?

http://www.racechrono.com/

Olipa lapsellisesti kirjoitettu teksti. Ryhtiä siihen hommaan perkele!