Porsche 911 - ylittämättä kertaakaan nopeusrajoitusta

Puskurin pienistä ylinopeuksista kertovaan juttuun valitsin työkaluksi auton, jolla ei varsinaisesti ole mainetta muiden jalkoihin jäävänä hidastelijana. Porsche 911 Carrera 4 PDK jatkuvasti rajoitusten mukaan ajaen, mitä vaikeaa siinä muka olisi...?

Moottori hörähtää käyntiin takana. Onneksi kuskin ovi on vielä auki, joten jännä korahtelu kuuluu korviin äänieristämättömässä muodossa. Katsaus kojelautaan: öö tuota... Ei niitä kaikkein selkeimpiä näkymiä, kun urheiluauton kabiiniin on ängetty luksusauton varustus. Ja mittareita on kuin Hornetissa.

Vaihde D:lle ja automaattisen helposti liikkeelle. Jämäkkä paketti seuraa tammikuisen pakkaspäivän tienpintaa millintarkasti. Ei siis mukavasti, vaan urheiluautosti. Risteyksestä tielle kääntyessäni ajattelin tutustua kaasupolkimeen, kun ajonvakautuksella varustetun nelivetoautonhan pitäisi lähteä kuin tykin suusta ratin osoittamaan suuntaan. Ja vielä mitä, perä lennähti sivulle kuin 70-luvun Escortissa! Äkkiä vastaohjausta ja keula tien suuntaan. Ohoh...

Todella liukkaalla tiellä takapainoinen tehopakkaus tuottaa kehittyneelle ajonvakautuksellekin liiallisia haasteita. Tai sitten auton käyttäytymiseen oli tarkoituksella jätetty jotain klassista - ja siis itse asiassa tosi hauskaa - urheiluautosärmää. Kun koeajon aikana autoon alkoi tottua, ja unohti laajoissa luisuissa etenevät etumoottoriset nelivedot, rupesin todella arvostamaan Carrera 4:n talviajettavuutta. Siinä yhdistyy takavedon hauskuus nelivedon etenemiskykyyn.

Niin, ne nopeusrajoitukset? Kaikki edelliset huomiot pystyi tekemään rajoitusten puitteissa ilman muun liikenteen vaarantamista. Itse asiassa tällainen ajettavuudeltaan erittäin tarkka auto on liukkailla keleillä hyvinkin turvallinen, kun ratissa tuntee millintarkasti etupyörien lipsumisen jäisellä tiellä. Ja osaa siksi pitää järkevää tilannenopeutta.

Rajoitusten mukaan ajamisesta helppoa tekee tietenkin vakionopeussäädin ja rennon miellyttävä fiilis. Viimeksi mainittu lähtee auton lisäksi kuskista, joka osaa nauttia tehoreservien suomasta mahdollisukksien tunteesta. Totta kai voisin tällätä kaasun pohjaan ja suhahtaa teidän kaikkien ohi. Mutta ketä se hyödyttäisi? Kaikki tietävät, että Porsche on nopea.

Urheiluautolla kaahaava näyttää idiootilta, joka on saanut auton tunniksi koeajoon. Liikenteen mukana vaatimattomasti kruisaillen taas näyttää hyvinkin siltä, että auto olisi oma.

Raimo Tengvall

5 kommenttia

Olisit voinu ajaa yhtä hyvin Ladalla ton. Onkos kiva leikkiä meidän mediamaksulaisten rahoilla, tulkaa pellet joskus tänne Oulun pohjospuolelle! Tengval sohi ittes suohon

R.Koo kirjoitti:

Olisit voinu ajaa yhtä hyvin Ladalla ton. Onkos kiva leikkiä meidän mediamaksulaisten rahoilla, tulkaa pellet joskus tänne Oulun pohjospuolelle! Tengval sohi ittes suohon

Joo ja mitä se uus muija siel teköö? Kovin on lautanen sössöttäjä, voisko yrittää puhuva niinöttä tajuaa mistä on kyse? Onkos sillä ajokorttia, aina kun kävelöö vaan? Mullon ollu helevetin hyvä 406 varmari, ottakee jokin kestotesti joskus ei ne Sitikat kesthä mitää. Ämmät kotio notta saaraan rauha.

R.Koo kirjoitti:

Olisit voinu ajaa yhtä hyvin Ladalla ton. Onkos kiva leikkiä meidän mediamaksulaisten rahoilla

Totta, sen olisi voinut ihan hyvin ajaa Ladalla, mutta kustannuksiin se ei olisi vaikuttanut. Bensankulutus moottoritieajossa oli Porschella 10 l/100 km luokkaa, Ladalla ei kuitenkaan ihan hirveän paljon vähemmän. Muita kuluja ei autosta tullut kuin noin 30 euroa bensaa, maahantuojat lainaavat automedioille autot ilmaiseksi koeajoon. Jos joutuisimme maksamaan autoista vuokraa tai ostamaan ne, ohjelmassa ei nähtäisi ikinä mitään 2000-luvun autoja.

Törkeen makee auto ja hyvä artikkeli, tykkäsin tosi paljon tosta pienten ylinopeuksien huomioimisesta. Ihan oikein että moisella ajetaan justiinsa rajoitusten mukaan - ihan niin kuin kaikilla autoilla pitää. Kaahailut radalla sitten!

Ja ihme negatiivisia tyyppejä täällä muuten, löysätkää vähän pipoa ja ajelkaa iisimmin, jotain hyvää musaa poppiskoneisiin ja aurinkolasit päähän, kyllä se siitä.

Tuon 4 Carreran PDK:n saa takavedoksi vetäisemällä käsijarrua yhdenpykälän. Näppärää jos haluaat etsiä (radalla/muu turvallinen ymp.) auton takaveden rajoja.