Varovaiset suomalaiset

Suomalaisilla on tylsä automaku. Anteeksi nyt, en tahdo olla ilkeä, mutta totuushan tavallisesti sattuu. Tuulipukukansa ostaa tuulipukuautoja – varovaisen tavallisia, mitäänsanomattoman näköisiä harmaita purkkeja. Katsokaapa liikenteessä ollessanne vaikkapa autojemme väritystä: harmaat ja hopeiset värit jyräävät. Harvassa ovat punaiset tai keltaiset ilopillerit.

Muutakin olisi tarjolla. Tämä seikka nousi taas mieleeni kun teimme juttua korealaisista uutuuksista Chevrolet Cruzesta ja Kia Soulista. Cruze on kaksikosta se tavanomaisempi (niin ja koeajoauto oli tietenkin harmaa) mutta Soul yrittää jo pistää valtavirralle kampoihin. Poikkeuksellinen ilme ja lähestymistapa paistavat Soulissa. Sillä on sielu. Mutta mitä sanovat suomalaiset? Eräs kollegani totesi Soulista ensimmäiset kuvat nähtyään napakasti: onpa ruma auto! Soulit ja sen kanssasisaret – vaikka kauniitkin – tuppaavat jäädä kauppoihin.

Kauneus on tietenkin katsojan silmissä, mutta rumakin auto voi olla mielenkiintoisempi kuin mitäänsanomaton harmaa massatuote. Vaan haluammeko sellaisen? Uskallammeko erottua massasta? Pelkäämmekö että naapuri nauraa jos emme ostakaan samaa perusmössöä kuin kaikki muut?

Otettaisiinko välillä erilainen asenne autonhankintaan ja uskallettaisiin poiketa massasta? Turha varovaisuus latistaa. Vertaus ruokakulttuuriimme toimii mielestäni hyvin: mämmin ja maksalaatikon vastapainoksi tarvitaan välillä mangoa ja melonia. Maistetaan, edes!

Harry Kuurio

2 kommenttia

Niinpä niin ... mutta mangot, melonit ja passionhedelmät vain maksavat huomattavasti enemmän kuin tuulipukukansan maksalaatikko - ehkä syy numero 1 elikkäs Uno på svenska.

Toisekseen, eiköhän nuo autotehtaat voisi tuoda markkinoille räväkämpiä värejä kuin nykyisin (musta ja harmaan värisävyt) - käsittääkseni siellä määritellään värit. Toki itse kukin voi käydä maalauttamassa autonsa vaikka leppäkertuksi tai kirjavaksi papukaijaksi ... melkein ilmaiseksi.

Totta, että suurin osa autoista on tylsiä tuulitunneleissa "muotoiltuja" klooneja - tämä pätee osin myös urheilullisempiinkin menopeleihin.

Minua nuo eivät häiritse, mutta minä ajankin Saabilla ;)).

Jälleenmyyntiarvo ja perisuomalaisen kateuden pelko ovat varmaan hinnan lisäksi tekijöitä, jotka ohjaavat suomalaisten autovalintoja harmaaseen massaan. Hintaan kuuluu ostohinta ja ylläpidon kulut.