Versio teemasta nimeltä Toyota

Toyota Verso 2,0 D-4D DPF Luxury 7p, 35 147 €

Puskurin kevään ensimmäisessä jaksossa 15.3. tarkkailtiin maantiella ohittajien vaihtelevia edesottamuksia Toyota Versolla ajaen. Mitä mielenkiintoista tuo auto piti sisällään? Vai pitikö mitään?

Suomalainen tuulipukukansa haluaa autoja, joissa arki tuntuu arjelta. On ehkä ihan henkisesti tervettä, jos ei tarvitse ympärilleen jatkuvaa glamouria. Suomalaisittainhan on hienoa olla vaatimaton, ettei vahingossa kilpaile naapurin kanssa... Vai kilpailemmeko me suomalaiset naapurin kanssa nimenomaan siinä vaatimattomuudessa?

BMW M5:n ostamalla saa ihmeellisiä katseita ja kommentteja, Toyota Versolla saa hyväksyntää. Mikä parasta, se on kaunistavan vaatimattomuutensa lisäksi riittävän samanlainen kuin muilla. Muistattehan, miten ala-asteella piti olla samanlaiset vaatteet ja kiinnostuksen kohteet kuin kavereillakin.

Pitäisikö kertoa Versosta nyt jotain? Kyllä te tiedätte. Se on helppo ajaa, tilaa on riittävästi viidelle ja huonosti seitsemälle, kuten kaikissa näissä keskikokoisissa tila-autoissa. Sen saa monena eri harmaan sävynä.

Tämä uusi malli ei tunnu edes kovin uudelta. Palasi taas mieleen, miten huonosti sitä aikanaan näkikään kurakelillä, kun tuulilasinpyyhkimet eivät ole nykyistä kunnolla puhdistavaa kumista mallia. Myös kolmen vilkautuksen kaistanvaihtovilkku puuttuu, joten tässäkin pääsee kokemaan nostalgiaa, kun on jo useamman vuoden ehtinyt tottua nykyiseen kaistanvaihtotapaan. Nämä varusteet löytyvät sekä lähes kaikista muista uusista koeajoautoista että omasta seitsemän vuoden ikäisestä pikkuautostani. Kääntyykö iso laiva hitaasti, eli onkohan Toyotan tehtaalla vielä paljon vanhoja pyyhkimiä varastossa?

Toyota kai ostetaan usein siksi, että siihen ollaan totuttu ja sitä pidetään toimintavarmana valintana. Tässä yksilössä oli moottorissa käyntihäiriöitä ja ABS, luistonesto sekä ajonvakautus menivät muutaman kerran vikatilaan. Lisäksi joissain tilanteissa ns. saattovalot jäivät autosta poistumisen jälkeen palamaan niin pitkään, että viiden minuutin jälkeen oli pakko palata autolle, kun ne eivät muuten ehkä olisi sammuneet ennen akun loppumista. Harvoin tulee vastaan näin moniongelmaista 16 000 km ajettua autoa, mutta yhden maanantaikappaleen perusteella on kuitenkaan turha vetää johtopäätöksiä. Tässäkin maassa on niin monia satoja tuhansia toimivia Toyotia.

Jos pieniegoinen lapsiperhe nyt etsii harmaata tilaihmettä, kannattaa ehkä silti miettiä, kuinka paljon haluaa vaatimattomuudesta maksaa. Edellisen mallin Corolla Verso ei tunnu ratkaisevasti tätä uutta vanhemmalta, ja sellaisen saa puoleen hintaan tähän uuteen verrattuna. Muutama vuosi ja vajaat 100 000 kilometriä tuskin on paha, jos Toyotan laatuun luottaa.

Raimo Tengvall

7 kommenttia

No kyllä se taitaa pikku hiljaa olla harmaa Skoda se teppotoppahousu miehen auto nykyisin.
Taitaa kaikki kolme toimittajalla olla jotain japanilaisia laatuautoja vastaa, huomaan sen melkein joka jaksossa. Ei itse en ole koskaan omistanut yhtään Toyotaa Mutta sitä merkkiä katselisin ratissani mielummin jos olisi pakko Skodan ja Toyotan väliltä valita. Aika synkästi saisi mulla mennä jos siinä lukisi skeida.

Mahtavaa tekstiä harmaan avensiskansamme autotottumuksista. Hyvin jännä miten paljon närkästystä se vähän erilainen auto aiheuttaa. Otetaan vaikka esimerkiksi 10 vuotta vanha Saksalainen takavetoinen perhemalli, M5. Onhan se toki kallis (hankintahinnaltaan lähes poikkeuksetta huomattavasti halvempi kuin tällä kertaa käsitelty toitsu) ja äärimmäisen tarpeeton, joten täytyyhän se naapurille joka ikinen kerta hyvin suurieleisesti tuoda myös julki. Se nahkasisustakin on talvella kauhean kylmä. Ja kuinka kuuma siinä mustassa autossa kesällä tuleekaan! Toivoisi lisää (jos nyt edes edes yhden) exigejä ja crossboweja maamme katukuvaan, ja etenkin pientalojen pihoihin. Olisi siinä sauvakävelijöillä nieleskeltävää ___b

Miks ihmeessä pitäis maksaa 35 tuhatta Toijotasta jossa polkimet irtoilee niin että miljoonat pitää kutsua korjattavaksi? halvempaa on ostaa Skoda, kunnon laatua Volkkaria halvemmalla, eipä naapurit onneks ymmärrä...

Saman olen huomannut. Itse "joudun" ajamaan vanhoilla japseilla, kun haluan, että autoon menee mahdollisimman vähän rahaa enkä osaa itse korjata. Siksi ajelen - ajo-ominaisuuksista tinkien - mieluummin vanhalla tojolla kuin vaikkapa vanhalla opelilla. Oikein hirvitti, kun tämänpäiväisessä (5.4.) jaksossa menivät hankkimaan sille naisparalle vanhan vectran ja vielä kehtasivat arvioida, että silä pääsee viitisen vuotta ongelmitta. Tunnen hyvin erään Opel-merkkikorjaamon mekaanikon, joka sanoo ettei ikinä ostaisi itselleen opelia.

Anonyymi kirjoitti:

Miks ihmeessä pitäis maksaa 35 tuhatta Toijotasta jossa polkimet irtoilee niin että miljoonat pitää kutsua korjattavaksi? halvempaa on ostaa Skoda, kunnon laatua Volkkaria halvemmalla, eipä naapurit onneks ymmärrä...

No pientä siihen verrattuna kun vagina groupin autoissa katkeilevat polkimet.

Uusin jakso ja taas japsien syrjintää: astra muka parempi kuin honda ja erityisen vastuutonta oli ostaa sille pikkubussin tarvitsijalle citikka ja vielä verrata sitä volkkariin. Juontaja sanoi, että volkkarit ovat osoittautuneet erittäin kestäviksi laitteiksi, mitä nyt turbot ja moottorit hajoilevat. Ihan ihme touhua. Missä oli Hiace, jolle 300 000 kilsaa ei ole mitään?

Anonyymi kirjoitti:

Uusin jakso ja taas japsien syrjintää: astra muka parempi kuin honda ja erityisen vastuutonta oli ostaa sille pikkubussin tarvitsijalle citikka ja vielä verrata sitä volkkariin. Juontaja sanoi, että volkkarit ovat osoittautuneet erittäin kestäviksi laitteiksi, mitä nyt turbot ja moottorit hajoilevat. Ihan ihme touhua. Missä oli Hiace, jolle 300 000 kilsaa ei ole mitään?

kaikki hiacet oli viety käsistä :-)