Ke 10.01.2007 @ 15:21admin

Lennokki putosi - etusivu uusiks!

Olen ihmetellyt koko pienen ikäni miksi ihmeessä lentävän kulkuneuvon onnettomuus tai kolari on niin mahdottoman tärkeä asia että se pitää jokakerta uutisoida niin valtavalla volyymilla.

"Helikopteri putosi Anjalankoskella, lentäjällä meni jakaus sekaisin ja pottuvarpaan kynsi mustaksi"

Hei haloo! Jos jokaisen auton, mopon, polkupyörän, veneen, ilmatyynyaluksen, traktorin, leikkuupuimurin tai minkä tahansa muun maalla liikkuvan ajoneuvon jokainen ojaanajo tai muun epäonnisen matkan keskeytyminen kerrottaisiin ei lehdissä, nettisivuilla, uutislähetyksissä niin radiossa kuin televisiossa muuta olisikaan. Mikä ihme tekee lentävien härveleiden onnettomuuksista niin erilaisia. Ja en nyt todellakaan tarkoita niitä satoja ihmishenkiä vaativia matkustajakoneiden onnettomuuksia vaan näiden pienkoneiden harmittomien pakkolaskujen uutisointia.

"Purjekone laskeutui kaurahalmeeseen Heinävedellä - vilja-allerginen lentäjä toimitettiin saamaan ensiapua hengitysvaikeuksiinsa Savonlinnan sairaalaan."

Onkohan niin, että lentäminen on vielä niin suuri mysteeri ihmiskunnalle että siihen liittyvien poikkeuksien kertomiselle on yksinkertaisesti pakonomainen tarve. Tarve tiedottaa ettei ihminen vieläkään ole ratkaissut maan vetovoiman mystistä salaisuutta.

"Ultrakevyen lentokoneen pakkolaskussa Tuupovaaran Öllölässä ei loukkaantuneita. Silminäkijä kertoo kuulleensa ennen tapahtunutta pörinää ja laitteen takana olevista suulakkeista tulleen savua."

(otsikot keksittyjä, lat.huom.)

3 kommenttia

Nooh, pientä rispektiä nyt onnettomuuden kohdanneita kohtaan sentään, hyvä mies. Mutta asia asiana, onko todella niin paljon dramaattisempi skenaario, että taivaasta putoaa ilma-alus, jos kyytiläiset selviävät säikähdyksellä, kuin että kaksi peltilehmää kohtaa toisensa sumuisella maantiellä fataalein seurauksin? Hyvä kysymys otsikoiden rustaajille esitettäväksi. Ennen kaikkea katse kääntyy liikennekulttuuriimmme - on vain muka jotenkin sosiaalisesti hyväksyttyä, että maanteillä pelti kolisee.

Eipä juuri näy otsikoissa juttua: "Koulutusajossa ollut henkilöauto ajoi pellolle Juvalla" - kukaan ei loukkaantunut, mutta ajoneuvo kolhiutui pahoin. Tutkimuslautakunta on matkalla onnettomuuspaikalle, tiedotustilaisuus pidetään illalla Juvan nimismiehen toimistossa.

Liikennekuolemia noin 400 kpl. Ennaltaehkäisy-, valistus- ja tutkimustyöhön kulutetaan 230 miljoonaa. Vertailuksi itsemurhat noin 1300 kpl, liukastumiset ja kaatumiset 2200 kpl ja työtapaturmat 580 kpl vuodessa.
Pitäisi antaa liikennekuolemien olla tilastollista tarpeistoa, sillä 230 miljoonalla pelastetaan 400 itsarin tekijää. Jäisi yhteiskunnalle todelista hyötyäkin.
Llentoliikenteessä kuioli 2006 luultavasti 8 ihmistä maassamme. Se on noin parin päivän itsarin tekijät, tai noin yhden päivän kaatumalla kuolleet. Mitä tämä on? Pudonneen purjekoneen asiaa alkaa tutkia lautakunta. Sen suoranaiset kulut kuukaudessa ovat satatuhatta ja tutkimus kestää puoli vuotta. Tuloksena tieto, että "vasemman siivekkeen sarana oli kulunut". Hinta 600000 euroa1 Mitä tämä on?
Löytyisikö virkamieskunnasta jokin herra joka sanoisi, että rahat laitetaan uuteen kiertoon tarvitsijoille. Tämä 230 miljoonaa on mennyt aivan turhaan reikään. Pelastetaan sillä mieluummin 400 itsarin tekijää, 500 kaatuvaa ja 100 työtapaturmaa.

Juha Blomberg - totta ja tarua

Juha Blomberg on Radio Suomen kanavajuontaja. Äänessä usein yöllä ja viikonloppuisin.

Tilaa Juha Blomberg blogilista.fi:n suosikiksi (toimii vain blogilistalle kirjautuneena).

"Olen erinomaisen kiinnostunut kaikesta, mikä liikkuu Internetissä. Bloggaaminen nyt viimeisimpänä kotkotuksena.

Meitä ympäröivään maailmaan mahtuu monenlaisia pieniä asioita, jotka katoavat mediakohinaan. Yritän pongata niitä ja kirjata ylös esimerkiksi tähän blogiini. Otan mielelläni vastaan kommentteja ja vinkkejä - parhaimmillaan asiat jalostuvat jutuiksi yöradioon. Tai sitten ei."