yle.fi


Huipulle ei ole tunkua

Huipulle ei ole tunkua

4. helmikuuta 2010 Kirjoittaja: Anna-Maija Halonen Kommentit: 2

Venla-gaalassa lauantaina 13.helmikuuta vuoden 2009 parhaasta tv-käsikirjoituksesta kilpailee kolme hyvin erilaista ohjelmaa: Timo Harakan ja Antti Karumon tv-elokuva Pääministeri (YLETV1), Atte Järvisen animaatiosarja Pasila (YLETV2) sekä Mikko Pöllän sarja Helppo elämä (MTV3). Näiden keskinäisen vertailun ja paremmuusjärjestykseen laittaminen täytyy olla mahdoton tehtävä.

- Itse asiassa valinta oli helppo, olimme yksimielisiä, vastaa Venlan draamaraadin puheenjohtaja, käsikirjoittaja, ohjaaja JP Siili. Joissakin muissa kategorioissa oli enemmän vääntöä.
Draamaraati johon kuuluivat Siilin lisäksi lisäksi tuottaja Leena Ojala (HS Tv-Nyt), näyttelijä Pamela Tola ja toiminnanjohtaja Petra Théman (Favex), valitsi kanavien ehdokkaista parhaan käsikirjoituksen lisäksi parhaan draamasarjan, ohjaajan, nais- ja miesnäyttelijän sekä parhaan tv-elokuvan. Käsikirjoituskategoriassa tarjolla oli kahdeksan ehdokasta.

- Se että valinta oli niinkin helppo, on huolestuttavaa. Toivoin että raati olisi käynyt kiihkeää keskustelua useasta huippujutusta, kukin puolustaen verissä päin omaa suosikkiaan. Se olisi ollut todiste siitä, että hyviä käsiksiä löytyy tarpeeksi. Mutta ei tänä vuonna.
Osasyyllinen on talouskurimus. Esimerkiksi Nelonen ei viime vuonna esittänyt yhtään uutta draamaa, joten kanavalta ei myöskään ollut yhtään tuotantoa kisassa mukana. Yksi seuraus asiasta oli se, hyvä tai huono, etten ollut jäävi tähän raatiin, virnistää Siili.

Elämys ja analyysi

- Vaikutelma on tärkeä, ei muoto, vasaa Siili kysyttäessä näinkin erilaisten ehdokkaiden arvioinnista. - Sillä on eniten merkitystä, minkälaisen emotionaalis-älyllisen kokemuksen ohjelmasta saa, miltä sen katsominen tuntuu. Siis nautinnon laatu ja määrä.Sen jälkeen ohjelman purkaa ammattilaisen näkökulmasta: toimiiko rakenne, onko aihe kiinnostava, näkökulma ja käsittelytapa omaperäinen jne.

Arvioinnissa siis vuorottelevat elämys ja analyysi, taviksen ja ammattilaisen näkökulma.
 - Mutta niukkaa elämystä ei kyllä pysty pelastamaan mikään taituruus. Totta kai tämä tarkoittaa, että arviointi on perusteiltaan subjektiivinen, toteaa Siili. Siksi on hyvä että raadissa on useita, erilaisia ihmisiä.

- Näin se on kotisohvallakin. Hyvä juttu vie mukanaan. Huono saa tekemään analyysia.
- Käsikirjoittajan tehtävä on luoda ja ylläpitää jännite. Jos se onnistuu, elämme mukana, jos ei, muutumme välinpitämättömäksi.

Pitkäkin voi pärjätä

Voisiko Kotikatu, Salkkarit tai Kakkosen tuleva päivittäissarja kilpailla käsikirjoituskategoriassa?

-Ei ole mitään estettä sille, että pitkän sarjan käsikirjoitus osallistuisi ja menestyisikin
Venla-kisassa; kanavat toimivat esiraatina ja ehdottavat mitä parhaana draamanaan kunakin vuonna pitävät. On toki niin, että lyhyemmällä, uudella draamalla on paremmat mahdollisuudet tulla palkituksi kuin arkeen jo juurtuneella vanhalla konkarilla.

Osa kokonaisuutta

Miten voi tietää, mikä on hyvässä ohjelmassa käsikirjoituksen ansiota, mikä taitavan ohjaajan, kuvaajan, lavastajan tai loistavien näyttelijöiden?
- Eri osa-alueiden erottaminen toisistaan on ammattilaisellekin vaikeaa, sanoo Siili. Valmis ohjelma on monen tekijän summa, teos joka ilman yhtä tekijäänsä ei olisi sama. Jos haluaisi arvostella vain käsikirjoitusta, pitäisi lukea pelkkä teksti näkemättä lopputulosta. Tämänkaltaisessa raatityöskentelyssä voi nojata vain kokemukseen ja ammattilaisen näkemykseen asioista, ja vähän elämästäkin.

- Mukana on myös pelin politiikkaa. Raati tekee valintojaan kussakin kategoriassa yhden jakson perusteella, oli sarja minkä mittainen tahansa. Jos samaa ohjelmaa ehdotetaan useampaan kategoriaan, jaksoja sarjasta voi asettaa yhtä monta. Kanavat saattavat taktikoida tällä ja altistaa raatilaisia hyvinkin usealla jaksolla, toivossa että monen rintaman hyökkäys on vaikuttavampi. Uskon, että raati osasi tämän ennakoida, ja pysytteli viileänä, eikä hämääntynyt, sanoo Siili.

Lopuksi perustelut

Draamaraati on valintansa tehnyt, ja vuoden 2009 paras käsikirjoitus julkistetaan Venla-gaalassa yhdessä muiden tv-fiktion palkintojen kanssa. Siihen saakka on elettävä jännityksessä, mutta Siili raottaa salaisuuden verhoa kolmen sanan verran: tässä lyhyesti, mikä oli hyvää kussakin ehdokkaassa:

Pääministeri: aihe.

Pasila: havainnot.

Helppo elämä: vääntö.

 

Venla-gaala 13.2.2010 kello 18:00 YLE TV2

Lisätietoa gaalasta ja ehdokkaista löydät täältä.

Lisää näihin:
1
tykkää tästä

Kommentit

Kimmo 04.02.2010, 17:16

Jos vastakkain ovat 'aihe', 'havainnot' ja 'vääntö', niistä voimakkaimman elämyksen taitaa kuitenkin synnyttää vääntö. Siksi(kin) veikkaan Helppoa elämää.

Mirri 04.02.2010, 22:43

Hyvät perustelut veikkaukselle, Kimmo! "Aihe" ei innostaisi yleensä, mutta tässä tapauksessa kyllä, sillä aihe oli Pääministerissä hyvä. Pasilan vahvuus taas on animaatiossa, sen avulla saatiin mehukkaasti kärjistettyä havaintoja maailmasta.