yle.fi


Työn kautta syntyy inspiraatio

Työn kautta syntyy inspiraatio

toteaa käsikirjoittaja ja ohjaaja Paavo Westerberg
8. maaliskuuta 2010 Kirjoittaja: Marja-Leena Lehtimäki Kommentit: 5

Jälkilämpö
 

- Irtiottojen ja Pahan maan jälkeen halusin kirjoittaa henkilöistä, joilla on jo enemmän kilometrejä takana. Lisäksi vastuu aiheena kiinnosti minua, ja avioero maastona loi paljon mahdollisuuksia sekä henkilöiden että aiheen käsittelyyn, kertoo Jälkilämpö – tv-draaman käsikirjoittaja ja ohjaaja Paavo Westerberg.

Jälkilämmössä draama lähtee liikkeelle Andersin (Ville Virtanen) ja Julian (Mari Rantasila) avioerosta. Avioeron jälkeisiä tapahtumia seurataan kolmen henkilön silmin.

- Jälkilämpö on selviytymistarina. Se on samalla minun yritykseni herättää draaman keinoin keskustelua perheiden ongelmista ja hinnasta, jonka useimmiten maksavat lapset.
 

Ihmisyyden äärillä
 

Jälkilämpö on ollut pitkä prosessi, sillä ensimmäiset ideat aiheesta alkoivat pyöriä Westerbergin mielessä jo viisi vuotta sitten.

-Oli hyvä, että minulla oli aikaa pyöritellä aihetta. Opin vuosien aikana ymmärtämään Andersia, Juliaa ja Lottaa (Emmi Pesonen) entistä paremmin.

Westerberg kertoo myös halunneensa kirjoittaa ennen kaikkea ihmisiä, ei roolihenkilöitä.

- Minua kiinnosti se, kuinka raadollisia ja inhimillisiä henkilöt voivat olla. En halunnut myöskään luoda tarinaa, jossa etsitään syyllisiä tai jossa annetaan henkilöhahmoille selkeät hyvä - paha asetelmat.
  -Työskentely tämän jutun näyttelijöiden kanssa oli suuri nautinto. He olivat ihailtavan rohkeita, Paavo Westerberg sanoo. Kuvassa Anders (Ville Virtanen) ja Julia (Mari Rantasila)

Näkökulmakysymyksiä
 

Westerberg halusi antaa kaikille henkilöille ”puheoikeuden” ja päätyi vaihtamaan näkökulmaa sarjan jokaisessa osassa.

Ensimmäisessä osassa Anders nähdään puhtaasti ex-vaimo Julian silmien läpi vätysmäisenä miehenä, toisessa osassa Anders taas nähdään hänen uuden tyttöystävänsä, Lotan, ihannoivan katseen kautta. Viimeisessä osassa Julia näyttäytyy Andersin näkökulmasta.

Tämä dramaturginen ratkaisu mahdollisti sen, että Westerberg pääsi  mahdollisimman vapaaksi käsikirjoittamisen konventioista.

- Harha, joka henkilörakentamiseen liittyy on se, että katsoja samaistuisi yksiselitteisesti vain sympaattisiin henkilöihin. Katsoja samaistuu lähinnä päähenkilön pyrkimyksiin ja silloin on kyse aina toiminnasta ja toiminnan suunnasta.
 

Kakku lusittavana
 

- Varsinainen käsikirjoitusvaihe on välillä jopa vähän lusimista, Paavo Westerberg hymähtää.

Mielenkiintoisinta Paavo Westerbergille käsikirjoittamisessa onkin vaihe, jolloin aihe on löytynyt ja muistikirja täyttyy aiheeseen liittyvästä tiedosta ja huomioista. Sanat taustatyö ja työkuri vilahtelevat Westerbergin puheessa tiuhaan.

-  Minulla on aina hyvin tarkka työjärjestys ja työsuunnitelmat, joita seuraan spartalaisesti. Tosin suunnitelmat usein muuttuvat matkalla, mutta en osaisi kirjoittaa ilman niitä, Westerberg kertoo.

Westerberg sanoo pyrkivänsä työskentelemään siten, että suunnitteluvaihe on mahdollisimman pitkä ja kirjoittamisvaihe taas vastaavasti mahdollisimman lyhyt.

Perusteellinen pohjatyö palkitsee tekijänsä: 

- Parhaimmillaan sitä pääsee luovaan tilaan ja jutut kirjoittavat itse itsensä. Jossain vaiheessa henkilöt tietävät enemmän kuin sinä. Ehkä sitä voi kutsua inspiraatioksi, vaikka en kirjoittamiseen mystifioiden suhtaudukaan.
 

- Jos käsikirjoituksessa ei lue, että sininen Volvo sammuu talviselle metsätielle, ei kuvauspaikalla ole sinistä Volvoa eikä talvista metsätietä. Käsikirjoitus on raamattu, jonka pohjalta jokainen työryhmän jäsen lähtee tekemään töitä, Paavo Westerberg sanoo. Kuvassa Lotta (Emmi Pesonen).

Käsikirjoittajan paras ystävä
 

Huolimatta tarkoista suunnitelmista, ei valmista tule kerralla. Westerberg korostaakin uudelleen kirjoittamisen tärkeyttä ja toteaa huomanneensa, että lähes poikkeuksetta teksti paranee jokaisen version myötä.

-Kaikki käsikirjoittamiseen liittyvät ongelmat ratkeavat kirjoittamalla, pitää olla valmis kuluttamaan työtuolin pintaa.

Toisaalta kirjoittajan pitää olla herkkä sille, milloin teksti on valmis luovutettavaksi eteenpäin.
 
- Deadlinet ovat taiteilijoiden parhaita ystäviä, muuten juttujaan hioisi loputtomiin, Westerberg hymyilee.
 

Viimeinen käsikirjoitusvaihe: leikkauspöytä
 

Kun Westerberg aloitti Jälkilämmön kirjoittamisen, ei hän tiennyt myös tulevansa ohjaamaan sen. Aloite ohjaamiseen tuli sarjan tuottajilta.

Henkilöohjaaminen on Westerbergille tuttua teatterista, ja elokuva taas välineenä tuttu näyttelijänä ja käsikirjoittajana, joten Westerberg uskalsi ottaa haasteen täysimittaisesta tv-esikoisohjauksesta vastaan.

-    Oli hienoa päästä viemään prosessi kokonaisvaltaisesti alusta loppuun, se oli oman käsialan kannalta tärkeää. Viimeinen käsikirjoitusvaihe oli tällä kertaa leikkauspöydällä.

Vaikka Jälkilämmön tuotantoprosessi muodostuikin Westerbergin sanojen mukaan hyvin orgaaniseksi ja eläväksi, eivät käsikirjoittajan ja ohjaajan roolit sulautuneet yhteen.

- Se on huomionsiirtokysymys. Käsikirjoittajana kiinnitän huomioni tiettyihin asioihin. Kun siirryn ohjaajan saappaisiin, suhteeni tekstiin muuttuu, ja samalla muuttuu myös fokus.

Myös prosesseina käsikirjoittaminen ja ohjaaminen ovat hänelle hyvin erilaiset.

-    Minulle kirjoittaminen on äärettömän fyysinen tapahtuma. Ohjaaminen taas on paljon henkisempi prosessi, johtuen ehkä siitä, että siinä vaiheessa teksti fyysistyy näyttelijöihin.

- Kuvasuunnittelu ja kuvauspaikkojen etsiminen oli hyvin nautinnollinen työvaihe, kertoo Westerberg. Kuvassa Anders (Ville Virtanen).

 

Haastavinta ohjaamisessa Westerberg sanoo olleen sen, miten tuoda oma visio työryhmälle kirkkaasti esiin. Hieno työryhmä teki Westerbergin työstä helpompaa:

- Lopputulos on sitä, mitä salaa toivoin ja rukoilin sen olevan, ja enemmänkin.

 

3-osainen Jälkilämpö esitetään YLE TV1:n Kotikatsomossa maanantaisin 8.-22.3.2010. 

Uusinta perjantaisin 12.-26.3.2010 YLE TV1:llä.

Lisää sarjasta Kotikatsomon sivuilla.

Jälkilämpö

 Käsikirjoittaja ja ohjaaja Paavo Westerberg
Tuottajat Rimbo Salomaa, Lasse Saarinen
Kuvaaja Robert Nordström
Leikkaaja Benjamin Mercer /The EDL Company
Äänisuunnittelija Kirka Sainio
Musiikki Joonas Pirttilä
Lavastajat Christer Andersson, Heini Granberg
Pukusuunnittelija Karoliina Koiso-Kanttila
Maskeeraaja Mari Vaalasranta 

Päärooleissa Mari Rantasila, Emmi Pesonen, Ville Virtanen, Mikko Kouki

Suomen Elokuvasäätiö / Jukka Asikainen
Yhteistyössä:
YLE Yhteistuotannot / Erkki Astala
SVT Drama
Nordiska TV & Samarbetsfonden
© Kinotar Oy 2009

 

Lisää näihin:
2
tykkää tästä

Kommentit

Miller 12.03.2010, 13:10

No enpä ihmettele ettei ole kommentteja . Täähän oli sen vahvuista luterilaista höpsää, ettei taas nähdä yhtään kunnon luovaa irrottelua . Menee ylen classroom - tuotannon jatkoksi ?

Hitsi , eikö tässä maassa osaa enää irrotella edes "taiteilijat" ?

Tiina Trezzi 23.03.2010, 08:55

Katsoin illalla 3. jakson ja heitän kommentin, kun kerran kässärikurssin takia tällä sivustolla näemmä notkun. Eka jaksossa minua ärsytti suunnattomasti Virtasen roolihahmo, joka oli minulle raivostuttava, vastenmielinen, puolitaiteellinen nössö. Joten kanava vaihtui toiseksi hyvin pian. Suotakoon se meille, jotka emme katsele sarjoja ammattilaisen silmin.

Sitten eilen illalla, lopettaessani oman, kapisen stepoutlinen kirjoittamisen aloin katsoa sarjan kolmatta jaksoa. Toista en siis ole nähnyt. Ero olikin kuin yöllä ja päivällä. Tyyppi oli muuttunut mieheksi! Sympatiani olivat välittömästi miehen puolella, ymmärsin häntä suuresti ja ajattelin miesparkoja, jotka rämpivät avioerojen, lasten ja entisten ja uusien vaimojen paineissa. Neljän isoveljen pikkusiskona olin nuoresta asti ajatellut perustavani Pelastakaa edes miehet ry:n, niin onnetonta on vierestä katsella suomalaista miestä. Nyt en puhu veljistäni. Mutta aiheesta isot pisteet Westerbergille.

Visuaalisuus oli sopivan pelkistettyä, jossa oli hienoja otoksia kuten tuo uimahallikuvakin. Kaiken kaikkiaan koin eilen, että kuva ja toiminta kulkivat hyvin yhdessä käsi kädessä. Henkilöt olivat onnistuneita, varsinkin Mari Rantasila (aplodit). Ja ne lapset - oi niin syötäviä! Miten voi tuonikäinen pikkutyttö näytellä noin aidosti kohtauksessa, jossa häntä pelotti mennä nukkumaan. Ehkä siinä Virtasen lässynlässyn meni vähän yliäidilliseksi suukotteluksi. Niinpä. Hirvittävää on miesten raiskaus nykyään. Soo, soo sossu - kohta alkaa taas pahojen poikien aika. Pinnan alla kytee jo.

Katriina 23.03.2010, 11:28

Alkoholismi, avioero ja sydänkohtaus, hanki ja omakotitalot. Ja pakkourheilu. Hm, lasten näkökulma ei kyllä tullut esille. Se onkin vaikeaa kirjoitettavaa. Lasten piirustuksissa, tarinoissa yms. omissa tuotoksissa näkyy miten eri tavalla lapset usein kokevat esim. avioerotilanteen kuin aikuiset. Tässä taustatyötä olis voinut tehdä vaikka tuonkaltaisen materiaalin kanssa.
Lapsilähtöisyys on jotain muuta kuin aikuisen näkökulma. Lapsilähtöisyyteen voi tutustua esim. tutkimusverkoston Lapset kertovat -sivuilla.
Jälkilämmössä lasten kokemus on aikuisuudella "puskuroitu".
Muuten tv-draama-kerrontana perusasetelmista, esim. siitä, etteivät viranomaiset ymmärrä miehen puhetta, ihan ok.

Stella 24.03.2010, 01:48

En nähnyt ensimmäistä tai toista osaa, mutta kolmannen perusteella voin sanoa, että erittäin koskettavaa draamaa. ¨Katariinan¨ kanssa olen eri mieltä siitä, miten lasten tuntemuksia kuvattiin - omasta mielestäni lasten tunteet heijastuivat onnistuneesti heidän käytöksestään ja kanssakäymisestä vanhempien, varsinkin isän kanssa. Mahtava näyttelijäkaarti ja hieno toteutus,taidokas kuvaus..hyvä nähdä kotimaista draamaa parhaimmillaan,olen erittäin positiivisesti yllättynyt.Kiitos..!

töllistelijä 26.03.2010, 23:29

Oli loistava sarja, vaikkakin osat olivat kovin epätasaisia, keskimmäinen oli vähän pinnallinen??? Kolmas taas todella raivostuttavan oikeanlainen... Paitsi vähän tietenkin pisti taas silmään sossun kova arvostelu, mitä en kyllä yhtään epäile etteikö aihetta olisi. Virtasen rooli oli kovin aito, eli paskiainen mutta samalla kuitenkin hyvä isä, eli kuten me kaikki ei ole vain hyviä ja pahoja vaan kaikissa meissä on molempia piirteitä. Rantasilan maneeri ilmeily hapan/äkeä meinasi välillä harmittaa, mutta kolmannessa osassa hän puhkesikin yhtäkkiä todella vakuuttavaksi riidellessään Virtasen kanssa portilla, wau!! Kiitos kovasti sarjasta, toivottavasti saatte tehdä lisää.