A-studio: Talk – Koululaiset kuriin vaikka sakolla

Julkaistu torstaina 17.01.2013 20 93

Keinoja lintsaamisen estämiseksi mietitään nyt opetusministeriötä myöten.

TV1 torstaina 17.1. klo 21.05 - 22.00

Yle Areenassa 30 päivää

Lintsaavat oppilaat ovat yhä useamman koulun riesa. Kuri on höltynyt ja opettajat valittavat, ettei heillä ole keinoja puuttua pinnaamiseen.

Lisäksi erilaiset käytöshäiriöt, nimittely ja väkivalta rassaavat kouluja. Onko vika oppilaissa, vanhemmissa vai opettajissa?

A-studio: Talk kysyy, pitäisikö esimerkiksi koululintsarin vanhempia sakottaa?

 

Vanhemmat käräjillä Lempäälässä

Suomessa lakiin on kirjattu yleinen oppivelvollisuus. Se koskee kaikkia 7-17 -vuotiaita. Vastuu oppivelvollisuuden noudattamisesta on yksiselitteisesti lapsen huoltajalla.

Lempäälässä Hakkarin koulussa tehtiin erään oppilaan lintsaamisesta lopulta poliisiasia, koska vanhemmat eivät puuttuneet asiaan toistuvista huomautuksista huolimatta. Pirkanmaan käärjäoikeus tuomitsi joulun alla lempääläisen pariskunnan oppivelvollisuuden valvonnan laiminlyönnistä.

Lempäälässä on otettu kaikissa kouluissa tiukka suhtautuminen lintsaamiseen ja siihen halutaan puuttua ajoissa. Kunnassa korostetaan, että asia viedään poliisille vasta, kun kaikki muut keinot on jo kokeiltu.

 

Lintsaus lakiin?

Lintsaukseen puuttuminen on arka asia, ja useissa kouluissa mietitään nyt erilaisia keinoja kurin palauttamiseksi. Opetusministeriö aikoo pohtia lintsausta uudessa koulurangaistuksia tarkentavassa lakiluonnoksessa.

A-Studio:Talkin vieraina ovat rehtorit Jari Andersson Sastamalasta ja Sanna Oikarinen Lempäälästä sekä Vanhempainliiton Tuomas Kurttila ja 9-luokkalainen Mimmu Korvenpää.

 

Suosittele93 Suosittelee

Kommentit

torstaina 17.01.2013

Vanhemmat ovat yksiselitteisesti vastuussa jälkikasvustaan. En kannata sakkoa, sillä perheissä, joissa vanhemmat laittavat rahansa esim. päihteisiin, niitä rahoja ei koskaan saada perittyä.
Ehdotan sen sijaan, että vanhemmille ja jälkikasvulle määrätään vapaaehtoistyötä. Osoitteeksi kunnan vanhainkoti, jossa varmasti tarvitaan ihmisiä ulkoiluttamaan vanhuksia.

torstaina 17.01.2013

Ohjelmassa on kaksi rehtoria, jotka poikkeuksellisen paljon välittävät lapsista. Hyvä, että jotkut haluavat kantaa kasvatusvastuuta ja tarjoavat aitoa kasvatuskumppanuutta vanhemmille.

Tämä vanhempainliiton kaveri, joka ylimielisesti kommentoi, ei pärjäisi koulussa opettajana varmaan viikkoakaan. Selvasti sellainen "mennään sieltä missä aita on matalin" -kaveri.

torstaina 17.01.2013

Kun vanhemmat ottaa kouluun yhteyttä siitä, että opettja kiusaa tai esim kurittaa ruumillisesti seisottamalla alakoululaista jälki-istunnossa yhden lattialaatan alueella yli tunnin liikumatta, niin reaktio on se, että vanhemmat kutsutaan rehtorin puhutteluun ja syytetään ylireagoinnista ja koulun sisäisiin asioihin puutttumisesta. Onhan se helppo patsastella tv-studion parrasvaloissa, että vanhempien kanssa halutaan tehdä yhteistyötä!

torstaina 17.01.2013

olen nyt veronmaksajana Ylen työnantaja. Ensi töikseni antaisin potkut ammattitaidottomille toimittajille. Tässä ohjelmassa toimittaja on Puolueellinen, keskeyttävä, pilkkaava ja ärsyttävä toimittaja. Antakaa rahalle vastinetta.

torstaina 17.01.2013

Tuttu asia omasta ystäväpiiristä. Tavalliset perheet, normaali kaveripiiri, ei kiusaamista. Koulusta ollaan pois - paljon! Päivisin on hauskempaa tekemistä kuin koulu. Vanhemmat eivät puutu. Pikkuhiljaa ajaudutaan sivuraiteille, ongelmat seuraavat toisinaan. Lopputulos on ollut useammassa tapauksessa surullinen. Nuoren ihmisen elämän päättyminen on aina traaginen. Tiukka puuttuminen luvattomiin poissaoloihin olisi katkaissut kierteen ja estänyt uusien ongelmien syntymisen. Nollatoleranssi lintsaamiseen heti!

torstaina 17.01.2013

JARI ANDERSSONISTA OAJ PJ JA OPM KONSULTTI

MIEHELLÄ ON MILJOONA KERTAA ENEMMÄN TAJUA MITEN LAPSIA TULEE KASVATTAA

LAPSET EI VITTUILE KUN HEISTÄ VÄLITETÄÄN

KESKISUOMESSA AINAKIN NAISREKSIT OVAT PIHALLA KOULUKURIN PITÄMISESTÄ
PENNUT TEKEE MITÄ LYSTÄÄ

KLOOONATKAA ANDERSSON HÄIRIÖ KOULUIHIN

OPET TSEMPAA HOMEESSA JA TEKEE POLIISIN DUUNIA

MIKSI OPEN PITÄÄ OLLA PSYKIATRI

HÄIRIKÖT MUUALLE NORM LUOKASTA

ANDERSSON EDUSKUNTAAN JA TEE KIRJA!!!!

torstaina 17.01.2013

Omalla tavallaan surullista katsottavaa. Muutos, joka on alkanut jo 70-luvun lopulla jatkuu entistä vahvempana. Koulukiusaaminen ja häriköinti eli negatiivinen individualismi on "hyväksyttävää", vaikka virallisissa puheissa ei sitä hyväksytäkään.

Vanhemmuus on hämmästyttävän usein hukassa (luultavimmin opit ovat liike-elämän ja muun ansiotyön kilpailuoppeja), kurinpito jo lainsäädännönkin kannalta erittäin haastavaa ja lapset eivät tiedä aikuisten esimerkkien perusteella mikä olisi oikea suunta ja tapa toimia.

Aikuisuus on hukassa.

Harvinaisen hyvin pitää paikkansa tarina sopasta, jossa on liian monta kokkia. Ei IT-insinöörikään opeta sydänkirurgia tai päinvastoin.

Koulu on oppimista varten. Oppimisen rauha ja mahdollisuus on nostettava prioriteetiksi. Ei välien selvittelyä (onneksi harvojen) epäpätevien isien ja äitien ja opettajien kanssa. Vanhemmat huolehtivat ja kasvattavat lapasiaan, eikä heidän tulekaan siirtää vastuuta opettajille.

Paha vain, etteivät nykyiset mittarit mittaa kokonaisuutta. Siihen ei PISA eivätkä muutakaan mediassa niin suositut mittarit riitä.

torstaina 17.01.2013

Lasten kasvatus lähtee jo kotioloista, Ei koulu kasvata lapsia!! se vaan opettaa perusasioita laskemiset sun muut.. yms.. Kotikasvatus tekee lapsesta sen mikä siitä sitten joskus tulee!! Ja media sun muut videopelit myrkyttää lapset!! Ei ennen ollut sotapelejä eikä sota piirrettyjä!! Oli vaan aku ankkoja sun muita disneyn hyviä piirrettyjä!! ketään ei koskaan niissä ammuttu tai haavoitettu!! Ja miksi 10 vuotiaat lapset norkoilevat kaupungilla illalla klo 22?? Vähän pitäis vanhempien puuttua jo!!

torstaina 17.01.2013

Ihme hälinä tullu siitä yhdestä sakosta. Mun mielestä täysin syystä annettiin se vanhemmille jotka eivät edes halua keskustella vuoden poissa olevasta lapsestaan! Kyllä lailla ja sanktioilla on oma paikkansa - kaikki eivät vaan toimi hyvällä tahdolla! Sama on vieraannuttamisen suhteen. Jos ei ole mitään uhkaa niin pieni, mutta tuntuva osa vanhemmista elää kuin elopellossa..ja lapsethan siitä kärsii!

torstaina 17.01.2013

Vanhemmilla vastuu kasvatuksesta, ei opettajilla.

torstaina 17.01.2013

Itselläni on 39 vuotias poika,hän kirjoitti aineen ja siinä tuli ilmi,että hänt' oli kiusattu siitä,kun ärrä ei tullut oikeeseen osoitteeseen heti.Äitinä pääsin tämän aineen ajatuksen kanssa lukemaan vasta ,kun lapseni oli 29 vuotias,silloin vasta oivalsin miten vakavaa.Elämän sivu on vaan lapsen mentävä,vaikka tätä alistamista ja asenteella isäsi on juoppo,ei sinustakaan voi tulla kunnollista,lapsi leimataan näin,häntä ei kunnioiteta,mielestäni kaikkia lapsia,tulisi koulussa arvostaa samalla tavalla.

torstaina 17.01.2013

tsorge, en tykännyt ohjelmasta. Juontaja keskeytti hyviä ajatukisa koko ajan ja varsinkin vanhempien edustaja jäi piiloon: Harmi. Epäselväksi jäi pitääkö juontaja koulussa vanhempien roolia minään. Noh, siltä se tuntuu vanhemmastakin kun koulussa käy.

torstaina 17.01.2013

Kyllä tuo oli aika tuttua tarinaa, että lapsi tulee kouluun lokakuussa krockseissa ja shortseissa. Vanhemmuus on hukassa monella tämän ajan vanhemmalla. Joudun työssäni tekemään paljon sellaista, mikä ei varsinaisesti minulle kuulu, kuten paikkaamaan vaatteita. Välillä on aika raskasta kuunnella oppilaiden tarinoita kotioloista ja sellaisista asioista, jotka kuuluisivat vanhemmille, mutta jotka eivät joko ehdi tai jaksa kuunnella lastaan. Aikuisen ihmisen tarve ja läheisyys on kovassa huudossa nyky päivän koulussa ja koen oman työni haasteelliseksi, mutta paljon antavaksi.

torstaina 17.01.2013

Ohjelman viisaimmat kommentit tuli Mimmulta, oppilaalta. Oppilaat ovat asiantuntijoita omissa asioissaan ja heidät tulee ottaa mukaan heitä koskevien asioiden kehittämiseen.

Mies rehtori kaipasi lainsäätämistä ja naisrehtori selitti, ettei voi muuta tehdä kuin viedä oikeuteen vanhemmat jos he eivät toimi kuten koulu haluaa. Lait ja rangaistuksetko tekevät lapsistamme hyvinvoivia ja muista ihmisistä välittäviä aikuisia.

Koululla on peiliin katsomisen paikka kun he eivät saa asioita sujumaan koulussa. Yritys hoitaa asioita pakolla ei toimi muuallakaan yhteiskunnassa. Vankiloissa on jo liikaa ihmisiä joita on koitettu kasvattaa pakolla. Ei kannata tehdä tai antaa koulun enää olla lasten vankila. Jos opettajat eivät osaa kasvattaa ilman pakkoa ja rangaistuksia, heidän ei ehkä tuli olla kasvattajia. Poliisin tai vanginvartijan työt voisi soveltua sellaiselle opettajalle paremmin. Tai sitten lisäopintoja välittämisen, ihmisten kohtaamisen, kuuntelemisen ja ohjaamisen taidoissa. Toki tarvitaan myös Vanhempainliiton edustajan ansiokkaasti vaatimaa aikaa vanhemmuuteen ja myös kasvattamiseen koulussa.

Opettajia on paljon hyviä, jotka tulevat toimeen lasten ja nuortenn kanssa ja saavat heidät oppimaan sekä asiatietoa, että elämää. Heistä tulisi ottaa mallia. Ei näistä kahdesta ohjelmassa esiintyneestä rehtorista.

Oppilaat mainitsivat ohjelmassa, että joskus ei vaan jaksa mennä kouluun. Oppilaat oli tässäkin viisaampia kuin opettajat. Kannattaa mieluummin hoitaa uupumus levolla kuin hankkia masennusta tai kasvattaa ahdistusta kuten liian moni aikuinen tekee. Ja päätyy masennuksen tai ahdistuksen takia pitkälle sairaslomalle tai eläkkeelle. Rehtorit ja opettajat kehoittaa olemaan kuulematta ihmisen omiat tuntemuskia ja noudattamaan järjesetelmän normeja. Ihan kuin kaikki ihmiset olisivat koulua varten, eikä koulu elämän tukemista varten.

Olen liki parikymmentä vuotta sitten lukenut maailmalla olevista hyvistä käytännöistä joilla hyvinvointia ja oppimista voidaan viedä uudelle paremmalle tasolle. Ei ole opettajien käyttöön päätynyt nämä tiedot näemmä vieläkään. Kirja johon soisin kaikkien opettajien ja rehtorien tutustuvan on Oppimisen vallankumous : ohjelma elinikäistä oppimista varten / Gordon Dryden ja Jeannette Vos ; suomentanut Raimo Salminen

torstaina 17.01.2013

Opettajat ja rehtorit tulevat kouluun työpaikalleen joka päivä uupumuksesta huolimatta, usein sairaanakin. Oppilaat näkevät koulun aikuisista joka päivä esimerkin, että kotiin ei voi jäädä heti kun vähän masentaa tai ahdistaa. Suomi ei pysy pystyssä sillä, että opetetaan nuoret linnottautumaan kotiinsa ja vähitellen syrjäytymään. Nuorilla on myös velvollisuuksia itseään, muita ja tätä yhteiskuntaa kohtaan, ei vain oikeuksia. Työtä tulee tehdä ja aina yrittää parhaansa, muuten hukka perii tämän maan.
Nostan hattua Jan Anderssonille, joka on pyrkinyt Sastamalassa tekemään rehtorin työnsä suurella sydämellä nuorten parhaaksi ja varmasti työtuntejaan/aikaansa säästämättä!

torstaina 17.01.2013

Kyllä vanhempien on otettava vastuu lapsiensa kasvatuksesta ensi sijaisesti,,, koti ei voi vaatia koulua kasvattamaan lapsiaan ( koulun rooli tässä myös tärkeä) Lapsia pitää osata kieltää ja kannustaa/rakastaa kotona ja antaa vastuuta ja vapautta oikeasa suhteessa. Vapaa kasvatus ok, mutta se ei tarkoita että lapset tulee ja menee niin kuin itse haluavat vaan luodaan oikeat rajat kotiintuloaikoina, käyttäytymisenä,vanhempaa ihmistä kunnioittavana jne..

torstaina 17.01.2013

Vanhemmat, rehtorit ja opettajat saavat oppilailta juuri sen verran kunnioistusta ja arvostusta kuin aikuisina ansaitsevat. Ei lapset ja nuoret ole tyhmiä. He tunnistavat kyllä ketkä heistä välittävät ja pyrkivät edistämään heidän kasvuaan. Niitä vanhempia kunnioitetaan jotka sen ansaitsevat. Kouluissa on onneksi sellaisiakin opettajia. Liian monet eivät sitä ole. Hekin tarvitsisivat tukea voidakseen tehdä työtään niin, että heidän työtään arvostettaisi, myös nuorten suunnalta.

Ja malli, että sairaana ja uupuneena tehdään töitä on onneton malli, niin lasten ja nuorten kuin Suomenkin kannalta. Työtuntien määrä ei pitäisi enää olla ratkaisevaa vaan laatu. Laatua ja tuottavuutta syntyy hyvinvoivien itsestään huolehtivien ihmisten työstä.

torstaina 17.01.2013

Eikös Lempäälän koulun tapauksessa ollut kyse koulun huoneilma ongelmista? Minusta keskustelu meni ihan asian vierestä. Annettiin ymmärtää,että vanhemmat on suurinpia syylisiä.Eiköhän kunnan olisi parempi ensin tutkia ja sitten vasta hutkia.Itse olen käynyt lähes samanlaisen taistelun n.17 vuotta sitten.

perjantaina 18.01.2013

Lempäälän koulun tapauksessa ei todellakaan ollut kyse huoneilmaongelmista.

torstaina 17.01.2013

Opettajia on moneksi

Ohjelmassa esiintyi esimerkillisiä, välittäviä opettajia. Aika usein lapset ja vanhemmat törmäävät ylimielisiin opettajiin tai ohjaajiin. Jotkut opettajat ovat liian kiireisiä pitämään yhteyksiä kotiin tai koulussa muihin opettajiin. Silti samat opettajat ehtivät istumaan kunnanvaltuustoissa tai tekemään sivutöitä. Selkeistä vaikeuksista ei ilmoiteta kotiin, yhteydenottoa pantataan kuukausia vanhempainvarttia varten.

Opettajat eivät halua ilman korvausta käyttää vapaa-aikaansa työtehtäviin. Yläasteella luokanvalvoja tapaa vanhemmat 15 min lukuvuodessa, ja silloinkin osa ajasta käytetään kuuntelemalla valitusta siitä, kun pitää vapaa-aikaa käyttää koulutyöhön. Työelämän puristuksissa ilmaisia ylitöitä paiskivien silmissä opettajat tuntuvat keskittyvän vain omiin oikeuksiinsa.

Useimmat peräävät vanhempien tukea opettajien auktoriteetille. Ohjelmassa kypsäntuntuinen oppilas halusi oppilaiden kuulemista, yhteistyötä opettajien ja oppilaiden kesken. Opettajille ohjeeksi: luottamus herättää luottamusta, arvostus herättää arvostusta.

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä