Anna Puu ja ihmissuhteet kauppatavarana

Timo Harakka, 10 kirjaa rahasta -sarjan toimittaja

 

10 kirjaa rahasta –sarjan luku-urakoissa oli ääripäänsä. Vuorineuvos Maarit Toivanen-Koivisto kahlasi Buddenbrookien sukutarinaa yli 600 sivua, laulaja Anna Puu keskittyi kahteen novelliin – yhteensä kuusi sivua.

Enempää on kohtuutonta vaatiakaan lokakuussa syntyneen vauvan äidiltä. Ja sitä paitsi parhaiden novellien lumous on juuri se, että pieneen sirpaleeseen tiivistyy suuria asioita, usein viitteinä, vihjauksina ja välähdyksinä. Lyhyen tekstin täydentämiseen ja taustoittamiseen kuluu helposti monin verroin aikaa ja sivuja.

Ja Maria Jotuni (1880-1943) oli suomalaisen novellin mestari, kenties ensimmäinen. Hänen vuonna 1907 julkaisemansa lyhyt "Rakkautta"-novelli kestää kyllä perinpohjaisen tarkastelun, kuten toivottavasti käy ilmi tämän illan jaksosta (TV1 klo 21.30).

 

Erityisen ansiokkaasti novellin on ruotinut professori Lea Rojola kokoelmassa “Kohtauspaikkana kieli” (SKS, 2006).

Nainen kertoo toiselle naimakaupoistaan. Sananmukaisesti on kysymys kaupoista: sulhanen ja morsian neuvottelevat asiallisesti ehdoista ja summista, niin että otsikon “rakkaus” tuntuu yksinomaan ironiselta.

Mutta hetkinen: mitä se rakkaus sitten on? Jo sata vuotta sitten romanttisen rakkauden käsite alkoi murtua, eikä kai kukaan enää vakavissaan elättele Harlekiini-unelmia. Entäs jos se rakkaus on sitä, mitä kertojanainen sanoo kauppiaalle sanoneensa: “Se työ, jonka nainen pesään tekee, on on niinkuin vapaaehtoista hyvyyttä, ja ettei palkoista tule puhetta – niin, sitä voi sanoa vaikka rakkaudeksi.”

1800-1900-lukujen vaihteessa alkoi hahmottua “uusi nainen”: itsenäinen, omatahtoinen, vapaudenhaluinen. Lea Rojolan mukaan Jotuni ei ollut ensimmäinen, joka kuvasi “uutta naista”, mutta ensimmäinen, joka kirjoitti “uudelle naiselle” – nainen naiselle.

Kun L. Onervan lahjakas Mirdja-neiti (1908) etsii epätoivoisesti miestä, joka ymmärtäisi häntä, Jotunin naiset ovat älynneet moisen turhaksi: he löytävät ymmärtäjän toisistaan.
 

Laulaja Anna Puu on toiselta identiteetiltään kauppatieteen maisteri Anna Puustjärvi. Hän teki gradunsa metsäyhtiöiden ympäristöetiikasta – aiheesta, joka oli niin tulenarka, että metsäyhtiö kielsi käyttämästä lopputyöhön tehtyjä haastatteluaineistoja!

Ihmissuhteet ovat kauppatavaraa yhä. Naisia ei kenties naiteta taloudellisin perustein kuten 100 vuotta sitten – ainakaan Suomessa – eikä yksinhuoltajan tarvitse luopua lapsistaan. Mutta kuten Anna Puustjärvi toteaa: “Kaiken saa väännettyä kansantaloustieteeksi.” Globaalissa kapitalismissa markkina-ajattelu tunkeutuu syvälle yksityiselämään.

Björn Wahlroosin oppi-isä ja idoli, Nobelin taloustieteen palkinnon saanut Gary Becker on erityisen kuuluisa siitä, että hän soveltaa talousoppeja aivan kaikkiin elämän ilmiöihin. Niinpä rakastuminen on parinvalintaa, joka perustuu pitkän tähtäimen hyötylaskelmiin. Lapsia pitäisi kasvattaa samoilla palkitsemisopeilla kuin Wall Streetin pankkiireja (tosin miljoonabonukset korvattaneen Ville Vallaton –puikoilla).

Niinpä Becker toteaa, että lapsi on "kestokulutushyödyke". Niin kuin vaikka jääkaappi. Siis kallis hankkia, kestää useita vuosia, joten hankinnasta saatava hyöty ja mielihyvä on diskontattava pitälle ajalle, on kallis ylläpitää ja korjata, epätäydellisten jälkimarkkinoiden takia vaikea myydä eteenpäin. Ihmiset hankkivat siis lapsia samasta syystä kuin jääkaapin.

Joku voisi toki osoittaa eräitä eroja jääkaapin ja lapsen välillä – lapsen saa ilmaiseksi, mutta ei rahalla; sitä ei heitetä kaatopaikalle uuden mallin tieltä; toisaalta jääkaapille ei tarvitse lukea iltasatuja, se ei lähde Interrailille eikä muuta kotoa pois. Electroluxin poistuminen aiheuttaa harvalle tyhjän pesän syndroomaa. Mutta kaikki nämä ovat ekonomistin tarkastelussa sivuseikkoja.

Niin pitkälle on ihmisen kauppatavaroituminen mennyt, ettei Anna Puun 9-kuukautinen vauvakaan ole syntynyt vanhakantaisesti synnytyssairaalassa. Hänet on lanseerattu markkinoille HUS:n Lasten- ja naistentautien tulosyksiköstä.

Heti ensi hetkestä alkaen ihminen on tuote.

10 kirjaa rahasta -sarjan esittely

7 kommenttia

Oho, enpäs tiennytkään että laulaja on myös ekonomi. Kauppiksesta, Hankenilta vai onko peräti Uppsalan ekonomi? Ja mikä firma sensuroi Puun gradun?

Missä paikassa ohjelma kuvataan?

A.S.P. kirjoitti:

Oho, enpäs tiennytkään että laulaja on myös ekonomi. Kauppiksesta, Hankenilta vai onko peräti Uppsalan ekonomi? Ja mikä firma sensuroi Puun gradun?

UPM, jos ymmärsin oikein toimittaja Harakan kommentin. Siinä taisi muuten olla hallituksessa joku tuleva rauhannobelisti...

Anonyymi kirjoitti:

Missä paikassa ohjelma kuvataan?

Paikka on entinen patologian laitos Helsingin Siltasaaren yliopistokeskuksessa. Tuottaja Marika Kecskemetin löytö!

Raha on mainio avaaja. Rullaa auki lukijan kuin sardiinipurkin konsanaan.

timoharakka kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:

Missä paikassa ohjelma kuvataan?

Paikka on entinen patologian laitos Helsingin Siltasaaren yliopistokeskuksessa. Tuottaja Marika Kecskemetin löytö!

Kyseessä on siis entinen anatomian laitos, histologian mikroskopointiluokka.

Anna Puun järjettömyydenjuoksusta antaa parhaan kuvan se, että hän sanoo naisen euron olevan 80 senttiä ja tämän ekonomina. Suomessa ei ole tehty yhtään tutkimusta, joka todentaisi tämän. Tilastokeskuksen tilastot, jotka kertovat että naisten ANSIOT ovat 80 % miesten ansioista eivät ole tasa-arvotilastoja. Niissä ei ole otettu huomioon sitä, että kokoaikatyötä tekevät miehet tekevät noin 19 % enemmän työtunteja vuodessa kuin naiset. Miesten ja naisten tuntipalkka on siis suunnilleen sama. Työnantaja kohtelee miehiä ja naisia varsin tasa-arvoisesti työmarkkinoilla.Miehillä ja naislilla on sama markkina-arvo.

10 kirjaa rahasta

Miksi raha lumoaa, vangitsee ja suojelee meitä – ja antaa muodon epämääräisille intohimoillemme? Mitä raha kertoo ihmisluonnosta? Mitä kirjallisuus kertoo taloudesta?

10 kirjaa rahasta -sarjassa kymmenen tunnettua suomalaista jakaa henkistä pääomaansa palkitsevien kirjojen äärellä. Maanantai-iltaisin 6.6.-8.8.