Innokas arvailijajärjestelmä

 

Puskurin kevään 7. jaksossa maanantaina 26.4. puhuttiin nopeusrajoitusmerkit tunnistavista järjestelmistä ja testattiin Opelin Astraan ja Insigniaan 700-800 eurolla saatavaa varsin toimivaa systeemiä. Mainitsimme myös, että samantyyppisen systeemin on saanut Blaupunktin navigaattoreihin, joista se on poistunut tuntemattomasta syystä. Mutta nyt sitten taas nopeusrajoitustunnistuksen saa kalleimpiin Mersuihin ja Bemareihin.

Jutun kuvaamisen jälkeen tässä keväällä otimme uunituoreen BMW:n 5-sarjalaisen vertailuun Mercedeksen E-sarjalaista vastaan. Juttu tulee ulos maanantaina 10.5. Kun koeajo-BMW oli varustettu 3 200 euron hintaisen huippunavigoinnin yhteyteen 400 euron lisähintaan saatavalla nopeusrajoitustunnistussysteemillä, niin pitihän sitä kokeilla.

Järjestelmä sanoo tarkkailevansa vallitsevaa nopeusrajoitusta sekä navigaatiojärjestelmän tietojen että tuulilasissa olevan kameran avulla. Mutta koska tunnetusti navin kartta-aineistossa rajoitukset ovat joskus vähän mitä sattuu, eikä varsinkaan talvinopeusrajotuksia ole huomioitu, on ihan hyvä, että toiminta tuntuu pääasiassa kuitenkin keskittyvän kameran saamaan infoon.

Systeemi toimiikin hyvin tehokkaasti. Toisin kuin vain maantienopeuksissa toimiva Opelin laite, Bemarin nopeusrajoitusnäyttö toimii kaikissa nopeuksissa ja jopa muistaa rajoituksen auton oltua sammuksissa. Se tunnistaa myös taajamamerkit, jolloin näyttöön lävähtää aivan oikein 50:n rajoitus. Tosin sitten moottoritiemerkki – tai mahdollisesti navin kartta-aineisto – sai sen ajattelemaan 120:n rajoitusta, mitä moottoritie ei tietenkään automaattisesti tarkoita...

Myös aivan selittämättömiä virhearvioita tuntui tässä järjestelmässä tulevan silloin tällöin. Esimerkiksi kerran 30:n alueella yhtäkkiä näyttö olikin vaihtunut 30:sta 40:een. Yritin etsiä 40:n merkkiä, mutta matkan varrelta löytyi vain parkkipaikan P-merkki, joka siis todennäköisesti oli saanut systeemin hämääntymään.

Maantienopeuksissa toiminta oli parempaa, ja näin tuulilasinäytöllä varustettuna sen toiminta ei voi jäädä huomaamatta. Kun rajoitusmerkki leijuu jatkuvasti näkökentässä, ylinopeuden ajaminen ei enää tapahdu vahingossa, vaan sitten se on kyllä selkeä valinta.

Raimo Tengvall
 

3 kommenttia

Eikös jossain päin Eurooppaa moottoritien merkki tarkoita automaattista 120 km/h nopeusrajoitusta samoin kuin Suomessa taajamamerkki 50 km/h:ta?

mikä sen naisen nimi, joka käy puskurissa niissä talleissa,jakso 7 se meni sinne tino "dino" kaarren luokse joka tuunasi toyota delican

Oma villi veikkaukseni Opelin järjestelmän rajoitukseen on se, että kaupunkiajossa nopeus on tyypillisesti juuri 50 km/h tai alle ja tässä ympäristössä löytyy todennäköisemmin myös järjestelmää hämääviä kylttejä, mainoksia ja opasteita. Se Anttilan -50 % tarjous kun ei tarkoita nopeusrajoitusta, vaikka järjestelmä siitä numerot todennäköisesti löytääkin.