Urheiluauto kauppakassina?
Lotus Exige S, 69 990 € (koeajoauto 84 500 €); KTM X-Bow "Street", 85 000 €
Puskurin kevään ensimmäisessä jaksossa 15.3. vertailtiin kahta tajunnan räjäyttävää urheiluautoa. Millaisia ohjelmassa mainitsematta jääneitä pikkuhuomioita osui matkan varrelle, ja voisiko näitä autoja harkita ihan arkiajoonkin?
Aika usein urheiluauton ajatellaan olevan jonkinlainen kakkos- tai kolmosauto, jota ei voi käyttää ympärivuotisesti arkikäytössä. Ei pidä paikkaansa. Allekirjoittanut kurvailee ympäri vuoden pikku lelulla nimeltä Smart Roadster-Coupe. Samoin vaikka Audi TT tai Porsche 911 ovat aivan käypiä autoja talviseenkin arkiajoon. Tiedän Suomessa jopa 911 GT2:n jatkuvassa ympärivuotisessa päivittäisessä ajossa. Ja miksipä ei hauskalla autolla ajaisi, jos sellainen on?
Puskurin kaksintaistelussa otelleet Lotus Exige S ja erityisesti KTM X-Bow ovat kuitenkin aivan toista maata. Lotuksessa sentään on ikkunat ja katto, joten sateella pysyy kuivana. Kojelaudasta löytyy radio ja... no, siihen ne mukavuusvarusteet melkein jäävätkin. Ehkä yllättävin puute oli tupakansytytin, joten navigaattorista loppui akku kesken matkan.
KTM X-Bow on jo niin epätavallisen villin näköinen auto, ettei siltä odotakaan mitään tavallisen autonavigaattorin käyttömahdollisuuksia. Tähän laitteeseen pitää suhtautua tieliikennehyväksyttynä kilpa-autona. Ajamisen sensaatiomainen formulakuskifiilis on tärkeintä, ja siinä X-Bow on kaikkien Suomessa myytävien uusien autojen kärjessä.
Tämä Batman-autoakin etäisesti muistuttava peto on itse asiassa niin kiva ja helppo auto ajaa, että hyvällä säällä sillä tekisi mieli kulkea ihan kaikki ajonsa. Ongelmat tulevat kuitenkin ensimmäisellä parkkeerauksella tai tankkauksella. X-Bow on ehkä huomiotaherättävintä, erikoisinta ja villeintä, mitä monikaan on nähnyt suomalaisessa liikenteessä. Ihmiset vauvasta vaariin tulevat kyselemään kuskilta samat kysymykset, joihin on saanut vastata jo kyllästymiseen asti.
"Pitääkö käyttää kypärää?" Ei, mutta se on mukavampaa, jos törmää vaikka ampiaiseen.
"Mikä kone siinä on?" VW-konsernin 2.0 TFSI 240-hevosvoiman versiona.
"Kuinka kovaa se kulkee?" Nollasta sataan 3,9 sekuntia.
Jos näette joskus X-Bow'n parkkeeraamassa, älkää kysykö kuskilta ainakaan näitä. Jos hän näyttää kiireiseltä, älkää kysykö mitään; ihailkaa vain autoa ja ymmärtäkää tilanne. Hän on ehkä kymmenen minuuttia myöhässä edellisen parkkipaikan kysymyspiirityksestä johtuen.
Raimo Tengvall