Toyota Auris HSD - "sehän näyttää ihan tavalliselta!"

 

Hybridiautojen päällä on koko 2000-luvun ajan leijunut suorastaan hämmentävän suuri sädekehä. Nämä ekotaivaasta laskeutuneet enkelit ovat olleet monille tahoille niin kova imagojuttu, että niiden kanssa on mielellään kaveerattu. Moni firma on hankkinut hybridiautoja imagonsa kohottajiksi. Yhdessä vaiheessa joka toinen Hollywood-julkkis ajoi Toyota Priuksella.

Tässä ekoposeerauksessa on luonnollisesti ollut hyvin tärkeää, että kuka tahansa tunnistaa auton hybridiksi. Priuksen sekä Honda Insightin ja CR-Z:n pisaramaiset muodot huutavat hybriditekniikkaansa kilometrien päähän. Tästä voisi kriittisesti päätellä, että hybridiauto ei itsessään ole mikään paras mahdollinen ratkaisu, jos sen on pakko pukeutua ekoenkeliasuun saadakseen viestinsä perille.

Auris HSD tekee kaivatun pelinavauksen tavallisten hybridiautojen suuntaan. "Sehän näyttää ihan tavalliselta, tuollaisen voisi jopa ostaa" oli kommentti, jollaisia auto aiheutti hyvin spontaanisti. Erästä tuttavaani jouduin ihan oikeasti toppuuttelemaan, ettei hän olisi aivan päätä pahkaa rynnännyt liikkeeseen tekemään kauppoja. Tässä autossa on nimittäin pari muttaa.

Ensinnäkin hybridiauton ajaminen ei ole yhtä osallistuva kokemus kuin normaalin auton käskyttäminen. Hybridi itse päättää, mitä moottoria se kulloinkin käyttää. Ja vaikka tämä on nykyisessä hybridin kehitysversiossa jo varsin sivistynyttä, voimanlähteiden vaihtelu kyllä tuntuu ja kuuluu kuskille. Varsinkin Eco-moodia käyttäen hybridi-Auris myöskin lähtee hyvin laiskan tuntuisesti liikkeelle, ellei kaasua länttää aivan pohjaan. Jos haluat ennalta-arvattavan suoraviivaista vetoa, niin voit lopettaa tähän. Jos taas koet itsekseen erilaisia asioita puuhaavan auton jännänä sci-fi-high-tecinä, niin siirry seuraavaan kohtaan.

Auris on alunperin kehitetty tavalliseksi bensa- tai diesel-autoksi. Näin ollen hybriditekniikka vie tilaa takakontissa, ja vieläpä aika jälkiasennetun näköisesti. Jos pieni perheauto pikkuauton takakontilla kelpaa, voit siirtyä seuraavaan kohtaan.

Kulutus on kieltämättä pieni. Sekalaisessa maantie- ja kaupunkiajoa sisältäneessä koeajossa keskikulutus jäi ajotietokoneen mukaan 4,7 litraan sadalla, ja tankkaus vahvisti asian. Tämä on vähemmän kuin missään aiemmin koeajamassani sarjatuotantoautossa tavallisessa kaupunkiajoakin sisältävässä tosielämän ajossa. OK, esim. diesel-Smart menisi varmasti vähemmällä, mutta se ei enää kelpaa tavisautoa kaipaavalle. Jos siis olet vielä mukana, siirry seuraavaan kohtaan.

Kun tuo diesel-Smart tuli puheeksi, niin on hyvä pysähtyä miettimään ihan perusasioita. Kuinka iso ja erityisesti kuinka monimutkainen peruskulkuneuvon pitää olla? Tämähän ei ole muuta kuin tapa liikkua paikasta A paikkaan B. Hybridiä varten on tarvittu valtava määrä monimutkaista tekniikkaa ja materiaaleja. Olisiko ihan periaatteen vuoksi syytä kannattaa yksinkertaisempaa lähestymistapaa säästämiseen? Pikkudiesel tai kehittynyt pieni bensakone ei kuitenkaan vie paljoa enempää polttoainetta.

Hurjan monimutkaisen tekniikan käyttäminen säästämiseen on kuitenkin vähän kuin perhe, joka matkustaa Kouvolaan... säästääkseen olemalla menemättä Tykkimäkeen!

-Raimo Tengvall

P.S. Jos olet yhä mukana (Kouvolassa Tykkimäen ulkopuolella...), niin ehkä kannattaa käydä koeajamassa Auris HSD. Ei se nyt täysin toivoton auto ole.

5 kommenttia

5000 kilometriä Auriksen mittarissa ja voin sanoa olevani päivä päivältä tyytyväisempi hankintaan. Pääsen työssäni ajelemaan todella paljon erilaisilla uusilla autoilla ja voin sanoa rehellisesti että harvoin tulee vastaan saman hintaluokan autoa jossa kaikki vaan jotenkin natsaa. Kun menette koe-ajamaan tätä autoa niin sopikaa homma etukäteen siten että varaatte reilusti ajo aikaa, auton käyttäytyminen ei yksinkertaisesti avaudu 30 min ajossa. Itse kävin 3 kertaa kokeilemassa ja nyt 5:n tonnin jälkeen alan oppimaan kaikki niksit. Kulutuslukema hyvin sekalaisessa ajossa paukku pakkaset mukana 4,5 litraa satasella. Ilmat kun lämpenee niin päästään varmasti lähelle tehtaan ilmoittamaa lukemaa.

Koeajoin HSD Auriksen ja kokemus oli erittäin myönteinen. Kiihtyy perusohjelmalla tarpeeksi hyvin ja lisää saa tehoa nappulasta painamalla - kiihdytys tuntuu kuin tehoa olisi 40 heppaa enemmän kuin luvataan. Oikein revittämällä saa keskikulutuksen nousemaan noin 6 litraan satasella eli se jää yllättävän maltilliseksi. Kokeilin myös tavallista 1,6 litran bensaversiota ja HSD oli pirteämpi sekä mukavampi.
Säästeliäästi ajamalla en päässyt alle 4 litraan, jota esitteessä luvataan. Pimeällä ja talvikeleilllä ei sitä voi odottaakaan, koska kaikki sähkölaitteet ovat täysillä, alla karkeat talvirenkaat ja tiet lumiset.
Ajaminen oli yllättävän helppoa ja mukavaa. Ainut haittapuoli oli maantienopeuksissa jäykkä ohjaus. Sisätilat ovat riittävät ja mikä mukavinta, pääsin kipeän ja jäykän selkäni kanssa kulkemaan kuljettajan ovesta vaikeuksitta.
Varustelu oli riittävä ja asiallinen. Ainoastaan mittarivalon säädön puute kiusasi pimeällä ajettaessa, koska sen valo on tosi kirkas.
Perän tavaratilasta puheen ollen ei Auris HSD riitä lapsiperheelle. Tilaa on ensinäkemältä surkean vähän, mutta sitä on enemmän kätkettynä syvälle alaspäin pariin eri tasoon. Meikäläiselle tila riittää, koska saan niihin koloihin ja laatikoihin kaikki koko ajan mukana kulkevat nyssäkät ja tavarat.
Hybridi meni ostoslistalle tämän koeajon perusteella.

Kyllä tämä "hippi-Corolla" on selkeästi parempi auto, kuin 90-luvun Corolla Liftbackit, joiden jälkeläinen tämä on. Itselläni uudenkarhea Auris HSD ja kulutus 5-6 l/ 100km. Aika hyvä. Ja mukava etupenkki, sekä helpompi penkin kaato, kuin vanhoissa Corolloissa. Päihittää väännössä myös diesel-auton.

Laiskana en jaksa alkaa tutkimaan asiaa tarkemmin joten osaako kukaan valottaa kuinka nämä Hybridien akut kestävät Suomen pakkasia. Vai onko auto 10vuoden kohdalla siinä kunnossa että turhat "painot" mäkeen ja polttomottori jyllää.
Akkujen uusiminen lienee turhan kallis paukku vanhaan autoon. Äkkiseltään voisin kuvitella että akkujen hinta ylittää jälleenmyyntiarvon.
Onko hybridi eko? Mikä on sen hiilijalanjälki vs normaali polttomoottoriauto?

Kokonaisvaikutelma yllätti kirjoitti:

Koeajoin HSD Auriksen ja kokemus oli erittäin myönteinen. Kiihtyy perusohjelmalla tarpeeksi hyvin ja lisää saa tehoa nappulasta painamalla - kiihdytys tuntuu kuin tehoa olisi 40 heppaa enemmän kuin luvataan. Oikein revittämällä saa keskikulutuksen nousemaan noin 6 litraan satasella eli se jää yllättävän maltilliseksi. Kokeilin myös tavallista 1,6 litran bensaversiota ja HSD oli pirteämpi sekä mukavampi.
Säästeliäästi ajamalla en päässyt alle 4 litraan, jota esitteessä luvataan. Pimeällä ja talvikeleilllä ei sitä voi odottaakaan, koska kaikki sähkölaitteet ovat täysillä, alla karkeat talvirenkaat ja tiet lumiset.
Ajaminen oli yllättävän helppoa ja mukavaa. Ainut haittapuoli oli maantienopeuksissa jäykkä ohjaus. Sisätilat ovat riittävät ja mikä mukavinta, pääsin kipeän ja jäykän selkäni kanssa kulkemaan kuljettajan ovesta vaikeuksitta.
Varustelu oli riittävä ja asiallinen. Ainoastaan mittarivalon säädön puute kiusasi pimeällä ajettaessa, koska sen valo on tosi kirkas.
Perän tavaratilasta puheen ollen ei Auris HSD riitä lapsiperheelle. Tilaa on ensinäkemältä surkean vähän, mutta sitä on enemmän kätkettynä syvälle alaspäin pariin eri tasoon. Meikäläiselle tila riittää, koska saan niihin koloihin ja laatikoihin kaikki koko ajan mukana kulkevat nyssäkät ja tavarat.
Hybridi meni ostoslistalle tämän koeajon perusteella.

Kyllä se mittarivalon säätö löytyy. lukaiseppa manuaalia uudestaan.
Omaani olen tyytyväinen. Ison Volvon jälkeen pitää tosin hieman totutella "heppoisempiin" heebeleihin. Kulutus on ollut 5-6l välissä. Ihan eko-ajoa en ole testannut, vaan mennyt lähes samalla painannalla kuin ennenkin ja ero Volleen onkin aikamoinen.