Saab 9-5 - haluaisiko entinen saabisti paluumuuttaa?
Hukkumisen partaalla olleella Saabilla on ainakin tällä hetkellä nenä pinnalla. Hyvä niin, tunnumme käytännössä kaikki ajattelevan tuosta meille aikanaan niin läheisestä merkistä, vaikkemme aikoisikaan ikinä enää ostaa Saabia. Ilmiö on melkein sama kuin se, miten moni on huolissaan Nokian säilymisestä Suomessa... käyttäen silti itse Samsungia tai iPhonea.
Saab pelastetaan parhaiten ostamalla niitä. Mutta kannattaako uhrautua?
Itse kuulun siihen isoon osaan suomalaisia, joilla on aiemmin ollut Saab. Itse asiassa jopa kolme Saabia, viimeinen oli turbokoneinen 9000, vuosimallia -92. Ja tässä olisi nyt sen perillinen 19 vuotta myöhemmin: uusi 9-5, tämäkin vähän päälle 200-hevosvoimaisella bensaturbolla ja automaattivaihteistolla. Saako tämä auto minut haluamaan paluumuuttaa saabistiksi?
Ensitunnelmissa kuskin paikalle istuessa on jotain tavallista syvemmällä tavalla miellyttävää. Tämä on Saab, ja vielä hieno, ja selkeästi tätä päivää. Vähän kuin tapaisi uudestaan teinivuosien ensimmäisen tyttöystävän, jolle sen jälkeen aika ei ole tehnyt oikeastaan yhtään huonoa. Paitsi että jotain vierasta kuitenkin on. Mieltä riipaisee: sehän on maannut Opelin kanssa!
Uusi 9-5 on suunniteltu vielä GM:n aikakaudella, ja perusrakenteensa se jakaa Opel Insignian kanssa. Tässä ei sinänsä pitäisi olla vielä mitään ongelmaa, koska Insignia on ihan kummallisen hyvä auto. Iso Saab kuitenkin tarvitsee perhe-Opelia enemmän kaikkea, joten ei muuta kuin venyttämään ja sisustamaan.
9-5 on karvan yli viisi metriä pitkä, joten venytys on onnistunut. Iso Saab on tosiaan iso, kun se ei enää meinaa mahtua vaikkapa parkkiruutuihin.
Sisustuspuolella asiaa ei ole hoidettu ollenkaan yhtä överisti. Laadun tuntu ei ole kummoinen isoihin germaaneihin, eikä myöskään Volvoihin verrattuna. Ajamani auton kojelaudan sisältä kuului ajoittain ärsyttävää muovin tärinä-ääntä. Nappulamaailma on Astraa tai Corsaa, siinä missä eräillä kilpailijoilla se on 7-sarjaa tai A8:a.
Ajossa 9-5 ei ole huono, mutta ei täydellinenkään. Aiemmin mainittu Opel Insignia on miellyttävän raikas ajettava kevyenä perusmallinaan omassa hintaluokassaan, mutta siihen nähden lisäpaino ja aivan toiset vastustajat eivät tee 9-5:lle hyvää. Vaikkapa nykyinen BMW:n 5-sarja tuntuu ajossa kaikin puolin paremmalta, paljon Saabia uudemmalta ja kalliimmalta autolta, vaikkei se ole.
Moni kuitenkin haluaa skandinaavisen auton. Itsekin arvostan sitä, miten ne tuntuvat ensisijaisesti rakennetun ihmisen ympärille, eikä vain hienoiksi koneiksi. Tällöin Saab joutuu vielä tekemisiin Volvon kanssa.
Nykyinen S80 alkaa olla jo vähän iäkäs traktori, joten siihen verrattuna 9-5:llä on edes jotain mahdollisuuksia. Mutta jos ei ihan välttämättä tarvitse Matti Vanhasen takajalkatilaa ja biljardipöydän laajuista takakonttia, niin nyt voisi olla oikea hetki ainakin harkita jopa vähän pienempää autoa. Uusi Volvo S60(/V60) nimittäin on yllättävän muikea pakkaus kohtuullisen nykyaikaista ajettavuutta ja ruotsalaista mukavanturvallista autonsuunnittelufilosofiaa.
Ei Saab nyt kovin hyvin onnistunut ole, jos entinen saabisti palaa innolla rakkaan merkkinsä rattiin, mutta päätyykin kaihoisasti muistelemaan muutaman kuukauden takaista lyhyttä koeajoa Volvolla.