Kytkin romukoppaan
Koeajoautoja ajaessa eräs asia nousee usein mieleen: taas automaatti. Miksi? Selitys on yksinkertainen - autonvalmistajat ovat viime vuosina olleet ahkeria kehittäessään uusia innovaatioita. Samaan aikaan kun autoilijan ajotapahtumaa helpottavat nykyaikaiset tekniset ratkaisut jyräävät tiensä yhä useampaan automalliin, tipahtaa toisesta päästä vanhoja vempaimia kyydistä. Ja nyt näyttää siltä, että seuraavaksi turhaksi käy kytkin. Siis se vasemmanpuolisin poljin.
Automaatteja on toki ollut markkinoilla jo todella kauan, varsinkin USA:n suunnalta tulleissa Amerikan-ihmeissä. Euroopassa suuntaus on ollut pitkään toinen, koska vanhan mantereen autoissa on totutusti ollut pienemmät moottorit ja kulutustakin on pidetty paremmin silmällä. Vanhanmallinen automaatti kun haukkaa niin sanotusti enemmän ”kakkua” kuin manuaalivaihtein varustettu auto.
Vaan eipä päde tämä, enää. Markkinoilla on saatavana esimerkiksi PDK, DSG, Lineartronic ja vaikkapa Multitronic vain muutamia mainitakseni – käytännössä siis nykyaikaisia kaksoiskytkinautomaatteja ja variaattorivaihteistoja. Ja lähes poikkeuksetta niillä saavutetaan pienemmät kulutuslukemat kuin manuaalivaihtein. Puhumattakaan kyseessä olevien laitteiden tuomasta huimasta käytön helppoudesta. Samaan aikaan myös perinteinen automaattivaihteisto on ottanut huimia harppauksia eteenpäin.
Vanhantyyppinen kytkin tulee tiensä päähän viimeistään sähköauton yleistyessä, siinä kun ei tarvita erillistä vaihteistoa välttämättä lainkaan. Kytkin on kuollut, eläköön automaatti!
Harry Kuurio
2 kommenttia
Ma 26.04.2010 @ 15:11
Automaatit joissa on kytkin jossain muodossa eivät oikeastaan lisää kulutusta taikka peräti päin vastoin. DSG/PDK on taloudellisempi sekä nopeampi (myös radalla) kuin manuaalivaihteinen.
Automaatti on nykyaikaa.
Ti 27.04.2010 @ 20:35
Automaatti on ehkä nykyaikaa, mutta samalla se ja ennen kaikkea sen elektroninen ohjaus tuovat autoon jälleen yhden mahdollisen vikakohteen. Toki käsivaihteistokin voi hajota, mutta keskimäärin varmasti paljon harvemmin ja ennen kaikkea halvemmin. Lisäksi automaattivaihteiston asianmukainen huoltaminen maksaa jonkin verran. Mutta ei hätää, sillä useimpien merkkien myyjät varmaankin valehtelevat sujuvasti, ettei automaattilaatikkoon tarvitse koskaan vaihtaa öljyä jne. Samalla tavallahan valehdellaan, että ruostesuojaus olisi muka tarpeeton.