yle.fi


Jättiläinen korkokengissä - step outline 1.versio

Jättiläinen korkokengissä - step outline 1.versio

25. maaliskuuta 2010 Kommentit: 1

Kohtaus X: Juhlissa Klemolan huvilalla, ilta
Esko riisuu turhautuneena vessassa naamionsa ja peruukkinsa, pesee meikit ja kuoriutuu naisten vaatteista miesten vaatteisiin.
Näytetään, että Esko on transvestiitti, joka ei tunne oloaan kotoisaksi.

Kohtaus X: Klemolan huvilan edessä, ilta
Klemola yhyttää juhlista livahtavan Eskon ja keskustelevat.
Osoittaa Eskon lähtötilanteen, häpeilevä ja vaimoltaan salaileva transvestiitti, jolle jopa naamiobileet tuntuvat liian avoimelta toiminnalta, vaikka onkin kaltaistensa joukossa.

Kohtaus X: Eskon autotalli, ilta
Jäätelöä hakiessaan Sirpa saa Eskon lähes kiinni piilottamasta tyttöilykamoja, Esko valehtelee hakeneensa työkaluja remontointiin, josta Sirpa kehuu leikillään miestään näkevän ihanasti vaivaa Sirpan suunnittelemaan oleskelutilaan, keskustelevat illan kulusta, josta Esko valehtelee.
Alleviivaa Eskon kaksoiselämää ja osoittaa Sirpan sympatian Janne Klemolaa kohtaan ja lasitetun oleskelukuisti-remontointiprojektin, jolla Esko osoittaa kömpelösti rakkautensa Sirpaa kohtaan.

Kohtaus X: koti, ilta
Esko liittyy Sirpan ja tämän ystävän seuraan katsomaan romanttista nyyhkyelokuvaa, naiset kyynelehtivät, Esko peittelee omaa liikuttumistaan lähtemällä tekosyyn varjolla vielä remontoimaan kuistia. Kuulee Sirpan puhuvan vaimeasti, että Esko on juuri tuollainen juro, joka ei ikinä puhu tunteistaan.

Osoittaa Eskon kykenemättömyyden feminiiniseksi koettujen tunteiden osoittamiseen.

Kohtaus X: viikko edellisestä, Eskon kylpyhuone, työaamu
Esko pukemassa liituraitapuvun alle pikkupöksyjä ja taiteilemassa puhelua, kun Sirpa haluaa päästä sisälle vessaan.
Osoittaa Eskon salapukeutumisen ja työnarkomaanin luonteen, kun hoitaa työasioita jo aamutoimien lomassa.

Kohtaus X: kylpyhuoneen ovella, työaamu
Sirpa vitsailee Eskon avattua oven, että yleensä naisia pitää odotella vessasta. Sirpa yrittää pysäyttää Eskon ehdottomalla jotakin heidän tulevaan lomaansa liittyvää, mutta Eskolla on kiire töihin, sanoo palaavansa illalla.

Kohtaus X: näyteikkuna työmatkan varrella, työaamu
Esko kävelee salkku kädessä töihin, pysähtyy katsomaan upeaa punaista mekkoa myymälän ikkunassa, mutta huomatessaan vastaantulijan katseen painaa päänsä alas ja jatkaa matkaansa ripeästi.

Osoittaa Eskon mielenkiinnon naisten vaatteisiin ja Eskon paranoidin pelon siitä, että joku saisi selville hänen salaisuutensa.

Kohtaus X: kokous työpaikalla, aamupäivä
Esko huomaa sihteerillä samanlaisen asun kuin näyteikkunassa, sihteerin poistuttua appi vitsailee seksistisesti sihteeristä ja vastaa Eskon ihmettelyyn Kelmolan poissaolosta, että Kalevin Bismarck-buldoggi hoitaa tästedes Klemolan tehtävät.

Esitellään appiukon asenne (ei välitä muista kuin koirastaan ja omasta vallastaan) ja pedataan Klemolan irtisanomista.

Kohtaus X: työpaikalla Kalevin huone, aamupäivä
Kalevi kertoo Eskolle ja Vesalle irtisanoneensa markkinointipäällikkö Janne Klemolan.
Näytetään appiukon asenteellinen luonne ja kuinka hankala tilanne tulee Eskolle, joka appiukon ja Klemolan välikädessä.

Kohtaus X: työpaikan tupakkaparveke, iltapäivä
Esko polttaa hermostuneena tupakkaa ja yrittää taivutella Klemolaa luopumaan jutusta, Klemola päätyy vihjaamaan rumasti Eskon omasta kaappitrasvestiittiuden paljastamisesta. Päätyy siihen, että keskustelu lakimiehen kautta.
Osoitetaan, että intressit vastakkaiset: Esko haluaa sopia jutun nopeasti, Klemola taisteluasenteella.

Kohtaus X: työpaikan ruokala, iltapäivä
Esko ja Vesa puhuvat ja ilmentävät tilanteen hankaluutta ja ympäröiviä muita työpaineita. Vesa päättää, että heidän saatava Klemola kiinni kasvotusten.

Esko on vastahakoinen, koska pelkää Klemolan paljastavan hänet veljelleen jos he etsivät tämän käsiinsä.

Kohtaus X: tanssisali, ilta
Esko ja Vesa menevät ylipuhumaan Klemolaa tanssiharjoituksiin ja tarjoavat miehelle erorahaa. Klemola nolaa miehet tanssiesityksellä ja kieltäytyy, aiheuttaen Eskolle kiusallisen tilanteen huikkaamalla keskustelevansa vain Eerikan kanssa.
Näytetään Klemolan valta Eskoon ja tilanteen hankaluus.

Kohtaus X: koti, ilta
Eskon remontointiin keskittyminen loukkaa heidän yhteistä rakkausmatkaa suunnittelevaa Sirpaa, Esko sanoo tekevänsä vielä vähän kuistia ja tulevansa sitten. Ihmettelee että mitä nyt on tapahtunut kun Esko haisee tupakalta eli on ostanut tupakkaa, vaikka ei ole polttanut vuosikausiin.

Kohtaus X: työpaikka, Kalevin huone, aamupäivä
Kalevi läksyttää Eskoa ja Vesaa otsikoihin saakka päässeestä tiedosta ”lahjontayrityksestä”.

Lataa päähenkilölle lisää paineita.

Kohtaus X: työpaikan ruokala, iltapäivä
Esko ja Vesa todistavat, kun Kalevi valehtelee tyttärelleen kohusta, isä ja tytär päätyvät riitoihin.

Näytetään tyttären ja isän huonot välit ja tyttären epäluottamus isäänsä tämän pettämistaustan takia.

Kohtaus X: Eskon työhuone, päivä
Esko vastaa puhelimeen kieltäytymällä kommentoimasta toimittajalle Klemolan erottamisjupakasta. Vesa avautuu Kalevin huonosta johtotaidosta siihen saakka kunnes Kalevi tulee käskemään heidät huoneeseensa.

Näytetään tilanteen kärjistyminen ja miesten voimattomuus Kalevin edessä.

Kohtaus X: Kalevin työhuone, päivä
Kalevi paljastaa Eskolle ja Vesalle saaneensa kiristyssoiton esimiesvalintaprosessissa syrjityltä ex-työntekijältä ja imartelee Eskon maksamaan työntekijän hiljaiseksi puhumalla siitä, kuinka olisi aina halunnut pojan, ja kuinka näkee Eskon jonain päivänä firman puikoissa, toisin kuin tyttärensä. Kalevi tekee tämän kaiken leperrellessään ja puhuessaan koiralleen. Vesa saa tarpeekseen ja lopettaa leikin kesken.

Osoittaa, ettei Kalevi luonnevikaisena anna arvoa tyttärelleen ja kuinka vahvasti Kalevin määräysvallan alla Esko on.

Kohtaus X: kotona iltapuuhat, ilta
Esko välttelee keskustelemasta uteliaan Sirpan kanssa Klemolan lahjontakohusta, mutta yrittää samalla vaivihkaa selvittää tämän asennetta dragesiintyjistä.

Salailun verkko tiivistyy.

Kohtaus X: Eskon työpaikan parveke, päivä
Esko vastailee journalistien puheluihin samalla kun polttaa tupakkaa, saa tarpeekseen ja soittaa hotelliin varatakseen huoneen illaksi. Soittaa Sirpalle, että joutuu lähtemään työmatkalle.

Käänne, Esko purkaa työstressinsä.

Kohtaus X: hotellihuone, iltapäivä
Sulkee kommunikaattorin, heittää miesten vaatteet komeroon, ottaa lasin viiniä. Hypistelee naisten vaatteita ja purskahtaa paineiden purkautuessa helpottuneeseen itkuun. Tunteenpurkauksen jälkeen viettää itsekseen tyttöilyillan laittautuen naiseksi meikkejä myöten, lakkaa kynsiä, keimailee peilin edessä.

Kohtaus X: hotellihuone, ilta
Työtietokone on päällä, puhuu chatissa Klemolan eli Didi von Leen kanssa, paljastuu Eskon taustoja kuten se, että Klemola pelastanut itsetuhoisissa ajatuksissa olevan Eskon vuosia sitten, ja tehnyt Eskon hutsulookista leidin. Sopivat, että foorumilla voivat pysyä väleissä, vaikka arkielämässä taisteluprosessi on kuumimmillaan, vaikka Klemola paljastaakin, ettei enää halua takaisin töihin, vaan oikeutta. Nukahtaa sängylle rentoutuneena.

Avaa Eskon taustoja.

Kohtaus X: hotellihuone, aamu
Viimeistelee solmionsa solmun hyräillen peilin edessä, ja lähtiessään huoneesta Esko heittää tupakat roskiin.

Näytetään tyttöilyn funktio, virkistys ja stressinpurku.

Kohtaus X: koti, aamupäivä
Kotona Sirpa puhuu kotiin saapuvalle Eskolle innostuneena eri matkakohteista ja ihmettelee virkeätä miestään, joka jopa pyöräyttää häntä vyötäisistä ympäri. Esko lupaa Sirpalle hienon kuistin ja että matkalla pääsevät rentoutumaan, kunhan työkiireet ovat ohi. Ryhtyy heti remontoimaan ja pettyy kun Sirpa suuttuu hänen remontointi-innolleen kun tuntee itsensä hylätyksi vähäisen matkansuunnitteluinnon vuoksi, vaikka Esko osoittaa tunteitaan tällä tavalla.

Osoittaa Sirpan ja Eskon kommunikointiongelman.

Kohtaus X: palaveri, päivä
Sirpa tulee vihaisena pyytämään Eskon ulos puisevasta palaverista. Esko säikähtää.

Esko pelkää jääneensä kiinni.

Kohtaus X: työpaikan käytävä, päivä
Sirpa kysyy miksi hänen ystävänsä oli nähnyt Eskon hotelliin. Esko saa valehdeltua ja saavat tehtyä hellän sovinnon.

Lähentyminen.

Kohtaus X: kodin eteinen, ilta
Esko ripustaa takkia vihellellen naulaan ja huikkaa heit Sirpalle vastausta saamatta, joten luulee olevansa tyhjässä talossa.
Siirtymä.

Kohtaus X: kodin makuuhuone, ilta
 Esko löytää Sirpan makuuhuoneesta kädessään Eskon pitsipöksyt eikä osaa vastata Sirpan pettämisepäilyihin. Sirpa käskee Eskon häipyä heidän kodistaan.

Merkittävä käänne, joka osoittaa Eskon kykenemättömyyden puhua salaisuudestaan Sirpalle.

Kohtaus X: hotellin respa, ilta
Tuttu respatyttö kysyy tarvitseeko Esko huonetta yhdeksi illaksi. Esko vastaa tarvitsevansa toistaiseksi. Tyttö jää katsomaan miehen perään.

Tiivistää Eskon epätoivoisen tilanteen.

Kohtaus X: hotellihuoneen ovella, aamu
Esko laittaa ”ei saa häiritä” -kyltin huoneensa oveen lähtiessään aamulla töihin.

Huoneen lattialle jäävä tyttöilyvarustus osoittaa, ettei Esko kaipaa silminnäkijöitä salaisuudelleen, edes siivoojista.

Kohtaus X: Eskon työhuone, alkuilta
Kalevi löytää myöhään illalla tyhjästä toimistosta Eskon tekemästä töitä, sanoo Klemolan soittaneen ja Esko säikähtää, että Klemola kertonyt Eskon salaisuuden Kaleville. Kalevi ilmoittaa, että heidän pitää ottaa uudet aseet käyttöön ja mennä Klemolan kanssa oikeuteen saakka.

Osoittaa Eskon uppoutuvan töihin liiallisesti Sirpan ollessa poissa kuvioista, Kalevi tuo viestin, että paluuta ei ole joten tiedotustilaisuus on järjestettävä.

Kohtaus X: hotellihuone, ilta

Esko katselee hotellihuoneessa samaa elokuvaa, mitä ei kyennyt Sirpan kanssa katsomaan loppuun, ja kyynelehtii tyttöasussaan samalla kun luo katseen yöpöydälle asetettuun hääkuvaansa. Pistää leffan pauselle ja valitsee puhelimeen Sirpan numeron, mutta ei saa vastausta.

Osoittaa, kuinka Esko ikävöi vaimoaan.

Kohtaus X: Eskon työhuone, päivä
Vesa tulee suostuttelemaan Eskon kanssaan baariin miesten iltaan kuultuaan vaimoltaan, että Esko on muuttanut hotelliin.

Vesa suostuttelee allapäin olevan Eskon ja pohjustus illan avautumiseen.

Kohtaus X: baari, ilta
Kaljatuopin äärellä Vesa kyselee varovaisesti Eskon ”suhteesta”. Esko harmittelee keskeytynyttä remonttia ja Esko yrittää kautta rantain käydä keskustelua tyttöilystä Klemola-keissin kautta, mutta Vesa käsittää väärin ja heittää lähinnä hölmöä tietämättömän läppää.

Osoittaa, kuinka Esko puhuu tärkeistä asioista niiden peitenimillä.

Kohtaus X: baari, ilta
Klemolan baaridragshown jälkeen Eskon ja Klemolan tiet kohtaavat baarissa, ja Klemola provosoi Eskoa vihjailemalla tyttöilystä lähes paljasamalla tämän Vesalle saaden Eskon taisteluasemiin.

Kohtaus X: baarin ulkopuolella, yö
Vesa ja Esko eroavat illassa ja Vesa kehottaa Eskon hoitamaan asiansa kuntoon Sirpan kanssa kuin myös käyttävän järkeä töissä.

Kohtaus X: työpaikalla, päivä
Esko yrittää Vesan puheista rohkaistuneena lähestyä Sirpaa, mutta ei tosipaikan tullen keksikään mitään muuta kuin tarjota tulevansa vielä pistämään remontin viimeisen vaiheen kuntoon, jotta Sirpa pääsisi nauttimaan uusista tiloista. Sirpa kieltäytyy ja Esko puristelee turhautuneena nyrkkiä kämmeniinsä.

Osoittaa Eskon kykenemättömyyden vielä kommunikoida Sirpan kanssa.

Kohtaus X: työpaikka, päivä
Äkämystyneen Sirpan nähdessään Kalevi vitsailee Eskolle mistään mitään tietämättä pienistä rypyistä rakkaudessa ja heittää vielä hölmöä ”rakkaudesta se hevonenkin potkii”-läppää päälle.

Osoittaa Kalevin totaalisen tietämättömyyden ja mielenkiinnon puutteen Eskon ja Sirpan yhteiseloa kohtaaan.

Kohtaus X: työpaikka, päivä
Sirpa saa kuulee ohimennen Kalevin ja Eskon keskustelun, jossa paljastuu Eskon kätyröinti irtisanomisjutussa, ja osoittaa pettymyksensä halveksuen kaksikkoa ja ilmoittaen irtisanoutuvansa.

Esko luulee menettäneensä vaimonsa iäksi.

Kohtaus X: hotellihuone, ilta
Tiedotustilaisuutta edeltävänä iltana Esko soittaa Klemolalle ja pyytää hiiltymistään anteeksi ja kertoo huomenna olevan tiedotustilaisuuden, johon Klemola kertoo ettei voi jättää leikkiä kesken, koska ei tee enää asiaa itsensä, vaan ihan kaikkien vähemmistön edustajien takia ja ilmoittaa, ettei halua koskaan enää kuulla Eskosta tahi Eerikasta.

Esko ymmärtää vihdoin, kuinka moraalisesti turmeltuneeseen positioon luisunut.

Kohtaus X: työpaikan auditorio, päivä
Auditorion backstagella Kalevi nojaa tekosyyhyn koiran viemisestä eläinlääkärille olla menemättä vastaamaan toimittajien kysymyksiin ja lykkää mediapuheen Eskolle. Esko ryhtyy paineessa lukemaan tekstiä läpi.

Vastuu on siirretty täysin Eskon harteille.

Kohtaus X: työpaikan auditorio, päivä
Tiedotustilaisuudessa Esko ei pysty toistamaan puhetta, vaan kertoo irtisanoutuvansa ja pyytää julkisesti anteeksi. Lähtee eikä jää odottamaan toimittajien lisäkysymyksiä.

Esko voittaa vihdoin sisäiset demoninsa.

Kohtaus X: työpaikan auditorio, päivä
Törmää backstagelta vakoilevaan Kaleviin, joka ryhtyy raivoamaan Eskolle. Esko jatkaa matkaansa kysyen vain, että eikös Kalevin pitänyt olla eläinlääkärillä.

Kohtaus X: parkkipaikka, päivä
Esko läimäyttää auton oven kiinni ja starttaa autonsa kasvoillaan määärätietoinen ilme.

Kohtaus X: kotiovella, päivä
Oven avanneelle Sirpalle Esko kertoo, että hänen on pakko näyttää tälle jotain.

Ilmaisee Sirpan vastahankaisuuden nähdä Eskoa.

Kohtaus X: autotalli, päivä
Esko avaa lukollisen työkalusäilytykseen tarkoitetun kaapin, ja paljastaa Sirpalle kenkävarastonsa ja tyttöilynsä. Käyvät keskustelun ja Sirpa pyytää vihaisena Eskoa poistumaan.

Eskon salaisuus paljastuu ja ristiriitaiset tunteet pyrkivät pintaan.

Kohtaus X: hotellihuoneen ovi, ilta
Esko on yksin hotellihuoneessa, ja Sirpa tuo Eskon lompakon, jonka unohtanut autotalliin ja Esko käyvät kipeän ovensuukeskustelun.

Kohtaus X: hotellihuone, ilta
Esko avaa hotellihuoneen parvekkeen oven ja katsoo pimenevässä illassa pois kiiruhtavan Sirpan perään.

Loppu jää toiveikkaan avoimeksi luvaten myrskyn jälkeen tyyntä.

 

Jättiläinen korkokengissä

Päälinjat kulkevat hyvin tarinan alusta loppuun, Eskon kamppailu sekä työpaineiden keskellä että salaisuutensa säilyttämisen osalta kerrotaan ekonomisesti pääasiaan keskittyen,  tunnejuonen kuljetusta unohtamatta. Erityisen iloinen olen tyttöilyosaston materiaalista, sillä siihen uskoo, se koskettaa ja saa lukijan toivomaan Eskolle rohkeutta hankalan dilemmansa parissa.

Kaksi huomiota pienemmistä juonikuljetuksista: Vesaa ei oikein nyt esitellä. Hän vain kummasti putkahtaa mukaan. Mistä tiedämme, kuka hän on ja millainen on hänen suhteensa Eskoon?

Toinen asia on Sirpan työhön liittyvä materiaali, jota on toki vähän, mutta onko jopa liian vähän? Tämän version perusteella tuntuu siltä, että hän voisi yhtä hyvin olla olematta töissä isänsä firmassa. Nyt Sirpan irtisanoutuminenkaan ei tuota mitään mihinkään suuntaan. Mitä ”Sirpa töissä” –kuljetus tällaisenaan tuo lisää tarinaan? Uskoakseni sen pitäisi aiheuttaa jotakin Eskon ja Sirpan välillä, tai hankaloittaa jollakin tavalla Eskon selviytymistä Klemolan jutusta ja sitä kautta aiheuttaa uhkaa salaisuuden paljastumiselle. Tai sitten Eskon irtisanoutuminen voisi olla Sirpalle lopussa iso juttu, jota hän ei ehkä itse olisi uskaltanut omalta kohdaltaan edes harkita aikaisemmin. Tämä taas mahdollisesti saisi Sirpan kunnioittamaan Eskon rohkeutta uudella tavalla.

Eskon ja Sirpan juonikuvio tuntuu toimivalta ja tuottaa hyvää jännitettä pitkin tarinaa Eskon tyttöilykuvioon. Yksi ”bonari” step outlinessa on lisäksi mielestäni ihanasti idullaan, lähes huutaa tulla huomatuksi, nimittäin Eskon pikkupöksyt. Alussa näemme, miten Esko pukee ne päälleen liituraitapuvun alle. Kohtauksessa, jossa Sirpa ja Esko tapaavat Eskon ensimmäisen hotellikäynnin jälkeen ja vaimo ihmettelee virkeätä miestään, olisi tuhannen taalan paikka lunastaa pöksyt.

Olen alusta asti Sirpaan tutustuttuani pyöritellyt päässäni kysymystä hänen seksuaalisuudestaan. Onko niin että heillä ei Eskon kanssa ole lainkaan seksielämää? Ainakaan tässä versiossa ei ole. Sen sijaan meille kerrotaan, että Esko ei osaa näyttää vaimolleen tunteitaan. Olisko mahdollista, että Sirpa kuitenkin kaipaisi seksiä? Jolloin voisi olla luontevaa, että nähdessään miehensä virkistyneenä (hotellityttöilyn jälkeen) hän rohkaistuisi tekemään aloitteen. Ehkä Eskokin olisi valmis, mutta sekä Esko että katsoja tietävät, että juuri tuolla nimenomaisella hetkellä(kin) Eskolla on puvun alla naisten pikkuhousut…!

Sitten kohtaustasolle. Olet kirjannut jokaiseen kohtaukseen myös kohtauksen funktion, ikään kuin perustelut kohtauksen olemassaololle. Oikein hyvä tapa, niin käsikirjoittajan tulee ainakin päänsä sisällä tehdä ja nimenomaan jokaisen kohtauksen osalta. Ihan paperille kirjattuna kirjoittajalla lienee vielä pienempi mahdollisuus luistaa perustellusta argumentoinnista.

Mietin kovin, onko nykyinen ensimmäinen kohtaus oikealla paikallaan, sillä se herättää liudan kysymyksiä.

- Onko se, että näemme ”näin paljon” Eskon salaisuudesta heti alkuun hyväksi vai menetetäänkö siinä jotakin salaisuuden jännitteestä ja mahdollisuuksista kasvattaa sitä katsojalle vähitellen?
- Tietääkö Klemola jo juhlailtana saaneensa potkut?
- Jos tietää, asia varmaan olisi tavalla tai toisella Eskon ja Klemolan välillä olemassa jo tuolloin. Mikä taas edellyttäisi Eskolta jonkinlaista kannanottoa siihen.
- Vai onko asia ehkä ilmassa, mutta ratkaisua ei ole vielä tullut? Jolloin Eskon reaktio voisi olla esim. selkääntaputtelua ja ”kyllä se Kalevi vielä siitä” –tyyppistä kannustusta. Mikä taas tarjoaisi paikan hyvälle käänteelle, kun Esko pannaankin  kauhukseen asiaa töissä hoitamaan.
- Vai olisiko tarinan kannalta viisasta sijoittaa juhlat myöhemmäksi, jolloin Esko uskaltautuisi ensimmäisen kerran tämän verran kaapista, mutta motiivi olisi väärä, eli työasia, siis Klemolan pään kääntäminen.

Kehottaisin siis miettimään, mihin suuntaan kohtausta kannattaa mielestäsi tarinan kokonaisuuden kannalta rukata. Tällaisenaan se tuntuu jättävän liikaa avoimia kysymyksiä ja toisaalta sivuuttavan tiettyjä kerronnallisia mahdollisuuksia.

Ensimmäiset kohtaukset työpaikalla tuntuvat hiukan hatarilta, osin juuri edellisestä johtuen. Lisäksi kaipaisin tilannetta, jossa Esko saa selkeästi tehtävänannon Kalevilta (työjuoni) ja näemme Eskon kauhun tapahtuneesta (Eskon salaisuus ja tunnejuoni).

Sirpan työkuvioon liittyvä kohtaus työmaaruokalassa, jossa Esko ja Vesa todistavat Sirpalle Kalevin valehtelevan tyttärelleen, tuntuu ylimalkaiselta. Miten miehet todistavat ja miksi? Mistä isä ja tytär riitelevät ja mihin se johtaa tarinan kokonaisuuden kannalta? Kohtauksen ongelmat liittyvät jo edellä käsiteltyyn problematiikkaan Sirpan työssä olemisen motivoinnista ja merkityksestä kokonaisuudessa.

Lopuksi muutaman asia ajateltavaksi tuotannollisesta näkökulmasta. Olisi hyvä tsekata tarinassa käytettävät lokaatiot. Miten monta interiööriä ja eksteriööriä? Jos ulkokuvauspaikkoja on kovin paljon, kannattaa katsoa, voiko niitä yhdistää / karsia, koska ne ovat tuotannollisesti kalliita toteuttaa. Onko mukana paikkoja, joita käytetään vain kerran? Ne kannattaa heti suosiolla karsia pois ja siirtää kohtaus jonnekin sellaiseen paikkaan, jota jo muutenkin käytetään.

Ja vihonviimeiseksi tuotannollinen näkökulma kiertyy koko prosessin alkuun – henkilöön. Viimeistään tässä vaiheessa on syytä tarkastaa, ettei mukana ole yhtään ylimääräistä henkilöä, sellaista jota ei oikeasti ja todella tarvita tarinan kuljettamisen kannalta tai sellaista, joka vain vilahtaa tarinassa. Jättiläisessä tällainen henkilö on Sirpan ystävätär. Mieti, miten onnistuisit tulemaan toimeen ilman häntä. Tai toisaalta, voiko hänen osuuttaan perustellusti kasvattaa, esimerkiksi juuri luottohenkilönä Sirpan seksuaalisten toiveiden osalta?

Leena Virtanen

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Pertti 25.03.2010, 16:47

Kaikille kirjoittajille vihjeeksi: jos suinkin ehditte, lukaiskaa myös muiden saamat palautteet. Sekä Leena että Mikko ovat antaneet kaikille kirjoittajille yleisiä tv-draaman käsikirjoittamiseen ja tuotantoon liittyviä ohjeita.
Terveisin,
Pertti

test

  • Jättiläinen korkokengissä

    Kirjoittaja on ylivilkkaalla mielikuvituksella varustettu 25-vuotias maisterisnainen, jonka mielestä värillä ei ole väliä kunhan se vain on violetti. Tämä helsinkiläistynyt susirajan kasvatti pitää korkeista paikoista, hankkii elantonsa viestintätehtävistä ja on hahmotellut Suurta Romaania lähes yhtä monta kertaa kuin Elviksen on väitetty elävän. Halusi pienenä ralliautoilijaksi, esteratsastajaksi ja kirjailijaksi.

Pertti

Pakko ja tyhjä pankkitili ovat erinomaisia motivaattoreita