yle.fi


Lumottu metsä - step outline 1. versio

Lumottu metsä - step outline 1. versio

25. maaliskuuta 2010 Kommentit: 1

[Aika loppui, ja tämä on vielä aika pahasti kesken. Kohtaukset kaipaavat konkretiaa, Martan ja Paulan motiiveja ei ole esitetty riittävästi enkä ole vakuuttunut juonenkulusta kaikilta osin. Jatkan työstämistä kakkosversioon.]

1. Nikon viimeinen viesti (voice overina). Niko miettii, oliko hänellä koskaan oikeasti vaihtoehtoja? Olisiko jokin voinut olla toisin, niin että lopputulos olisi ollut toisenlainen?

2. Lenkkipolku metsässä varhain aamulla. Niko juoksee itseään tunnottomaksi. Nikon vetäessä henkeä vastaan tulee nuoria tyttöjä matkalla kouluun. Niko haukkoo henkeään ja pakottaa itsensä uudelleen liikkeelle.

3. Nikon asunto hetkeä myöhemmin. Paula ratsaa Nikon tietokoneen ja löytää sieltä nuorten tyttöjen kuvia. Niko saapuu paikalle ja livahtaa karkuun Paulalta.

4. Kirjasto myöhemmin aamupäivällä. Niko luo Lumottu metsä –internetsivustolle tyttöhahmon Sad Mad Elf. Hän kirjoittaa Lumottuun metsään viestin, jossa Sad Mad Elf kertoo itseinhostaan ja itsetuhoajatuksistaan.

5. Martan koti puolen päivän aikaan. Martta antaa puhelinterapiaa jollekin sen tarpeessa olevalle ja passaa aviomiestään Juhania. Sitten hän istahtaa tietokoneelle ja alkaa käydä läpi Lumotun Metsän käyttäjiltä saamiaan viestejä ja vastata niihin. (Martan käyttäjähahmo Kuunkaste on Lumotussa metsässä pidetty, koska hän mielellään kuuntelee ja tukee muita tyttöjä.) Martta lukee Sad Mad Elfin kirjoittaman viestin. Viesti jää vaivaamaan häntä: niin nuori ja niin toivoton.

6. Martan koti illansuussa. Martta ja Juhani syövät päivällistä. Martta on poissaoleva, miettii Sad Mad Elfiä.

7. Martan koti myöhään illalla. Martta ja Juhani ovat sängyssä, Juhani nukkuu, Martta valvoo. Martta nousee ylös, menee tietokoneelle ja alkaa kirjoittaa rohkaisuviestiä Lumottuun Metsään Sad Mad Elfille.

8. Yömaja puolenyön jälkeen. Niko majoittuu ensisuojaan. Edellisessä kohtauksessa alkanut Kuunkasteen viesti kuuluu taustalla voice overina.

9. Yömaja seuraavana aamuna. Niko saa aamupalaa ja vaatteita ja lähtee lenkille.

10. Yömaja myöhemmin aamupäivällä. Niko tulee suihkusta ja näkee käytävän päässä ulko-ovella Paulan hahmon, joka näyttää yömajan työntekijälle valokuvaa. Niko nappaa vaatekassin mukaansa ja livahtaa ulos takaovesta.

11. Kirjasto puoliltapäivin. Niko lukee Kuunkasteen viestin. Niko tutustuu Kuunkasteen profiiliin ja profiilikuvaan – hyväntahtoisen ja reippaan näköinen tyttöhahmo - ja tulostaa viestin ja profiilikuvan itselleen.

12. Metsä myöhään illalla. Niko majoittuu autiotaloon ja kiinnittää nastalla Kuunkasteen viestin ja profiilikuvan seinälle makuupaikkansa viereen.

13. Poliisiasema aamulla. Paula käy läpi Nikon jutun tilannetta esimiehensä kanssa. Tietokoneen sisällön ja viestiliikennetietojen valossa Niko on kiinnostunut 9-14-vuotiaista tytöistä. Mitään raskauttavaa todistusaineistoa seksuaalirikoksista koneelta ei kuitenkaan löydy. Nikon tavoittaminen on vaikeaa: hänellä ei tiedetä olevan työpaikkaa, ystäviä tai lähiomaisia. Nikon olinpaikka edellisyönä tiedetään ensisuojan valvontakamerakuvista. Lisäksi teleliikennetietojen perusteella tiedetään Nikon suosimat nettisaitit. Esimies kehottaa Paulaa seuraamaan niitä.

14. Paulan työpiste myöhemmin aamupäivällä. Paula on kirjautuneena Lumotussa metsässä Valon Soturin coolissa tyttöhahmossa. Työtoverit naljailevat Paulalle siitä, miten tämän elämä pyörii kokonaan ongelmanuorten ympärillä.

15. Kirjasto puolenpäivän aikoihin. Niko yrittää kirjoittaa viestiä Kuunkasteelle Lumotussa Metsässä. (Nikon sisäinen ristiriita alkaa kehkeytyä: yhtäältä hän tuntee Kuunkastetta kohtaan aitoa kiitollisuutta; toisaalta seksuaalinen halu nostaa päätään ja ulkoisten olosuhteiden ahdistavuus tekee sisäisten impulssien kontrolloinnista yhä vaikeampaa. Niinpä viestikään ei ota syntyäkseen.)

16. Uimahalli illalla. Nuoria tyttöjä uimassa. Niko seisoo kylmän suihkun alla.

17. Perjantai-ilta kaupungilla. Paula partioi nuorisojoukon keskellä Palveluoperaation Saappaan liivit päällä.

18. Martan kotona seuraavana aamuna. Martta on saanut Lumotussa metsässä viestin: Sad Mad Elf haluaa tavata Kuunkasteen ja ehdottaa tapaamispaikaksi kirjaston kahvilaa. Marttakin haluaa kovasti tavata Sad Mad Elfin, mutta ei tiedä miten se onnistuisi niin, ettei tämä kokisi tulleensa huijatuksi. Martan tyttärentytär Roosa soittaa ja muistuttaa Marttaa sovitusta tapaamisesta.

19. Kakkukahvila iltapäivällä. Martta tapaa Roosan. Tapaamisessa tulevat ilmi Martan ja hänen tyttärensä Suvin (Roosan äidin) tulehtuneet välit: Suvin mielestä Martta puuttuu toisten asioihin ja siitä seuraa aina sotkua. Samassa Martta keksii, miten tapaa Sad Mad Elfin jäämättä kiinni huijauksesta: Roosa esiintyisi Kuunkasteena, ja sitten Martta liittyisi heidän seuraansa. Martta esittelee suunnitelmansa Roosalle. Roosa suostuu.

20. Lumottu metsä illalla. Kuunkasteen viesti Sad Mad Elfille: tapaaminen kirjaston kahvilassa sopii Kuunkasteelle. Martta lähettää Sad Mad Elfille Roosan kuvan.

21. Erityisnuorisotyön nuorisokahvila illalla. Paula päivystää pöydässä ja käy samalla läppärillään läpi Lumotun Metsän käyttäjiä. Paula epäilee, että Sad Mad Elf on Niko ja jäljittää tämän viestien lähetyspaikaksi kirjaston tietokoneen.

22. Kirjasto seuraavana iltana. Paula on tullut kirjastoon ja toivoo löytävänsä Nikon sieltä.
Martta ja Roosa tulevat kirjaston kahvilaan. Roosa jää odottamaan Sad Mad Elfiä vapaaseen pöytään. Martta istuu samaan pöytään Paulan kanssa.
Martta aloittaa Paulan kanssa keskustelun siitä, miten mukavia paikkoja kirjastot ovat. Lastenosastoilla maailma on vielä niin kuin ennen vanhaan. Ja lukeminen on lapsille tärkeää, jotta he voivat jäsentää maailmaa. Maailmahan on aika monimutkainen paikka.
Paulan mielestä maailma on turvaton ja epäluotettava. On tärkeää valmistaa lapset riittävän varhain niin, että he osaavat pitää varansa. Selkeät ohjeet ja paljon tukea itsetunnolle. Turvalliset rajat ja ei päihteille. Elämänhallinta alkaa kotoa.
Niko ihastelee Roosaa kaukaa muttei tule kahvilaan sisälle.

23. Roosan kotikatu myöhemmin illalla. Martta saattaa Roosan kotiin. Niko seuraa heitä ja uskoo saaneensa näin selville, missä Kuunkaste asuu.

24. Martan kotipiha seuraavana aamuna. Juhani lähtee hirviporukan kanssa metsästysreissulle ja Martta jää yksin kotiin. Sehän sopii: tässähän on viime aikoina ollut aika lailla puuhaa.

25. Niko haluaa tavata Kuunkasteen, mutta ei tiedä miten se onnistuisi niin, ettei tämä kokisi tulleensa huijatuksi. Niko keksii esiintyä Sad Mad Elfin isänä: Sad Mad Elf ei voinut tulla tapaamiseen, mutta haluaa antaa Kuunkasteelle lahjan: Sad Mad Elfin isä voi tuoda sen Kuunkasteen kotiin iltapäivällä, kun Kuunkaste on tullut koulusta. Sad Mad Elf ehdottaa tätä viestissään Kuunkasteelle.

26. Martan kotona iltapäivällä. Martta lukee Sad Mad Elfin viestin ja pelästyy: nyt kaikki ei taida olla ihan kohdallaan.

27. Roosan kotipiha iltapäivällä. Martta kiirehtii Roosan kotirapun eteen odottamaan ”Sad Mad Elfin isää”. Suvi näkee Martan norkoilevan pihalla ja suuttuu: hän ei tiedä, mistä on kysymys, mutta on varma, että jotenkin Martta taas kerran aikoo sotkeutua hänen asioihinsa eikä kunnioita hänen reviiriään. Niko tulee paikalle. Martta tempaa hämmentyneen Nikon mukaansa ja pakenee läheiseen leikkipuistoon Suvin ulottumattomiin.

28. Leikkipuisto hetkeä myöhemmin. Kun on selvitetty, kuka kukin on, Martta ja Niko purkavat tuohtumustaan toisiinsa: Martta ei usko, että Nikon aikeet ovat kunnialliset. Nikokin tuntee itsensä hyväksikäytetyksi. Toisaalta Martan kirjoittamat rohkaisuviestit olivat hänelle tärkeitä, ja kun he eroavat, Niko antaa Martalle muistoksi Kuunkasteelle hankkimansa kauniin lahjan.

29. Hetken kuluttua Roosan kotona. Martta palaa Suvin luo hieromaan sovintoa. Suvi kiehuu raivoa ja huolta: poliisi on käynyt kyselemässä Roosasta.

30. Martan kotona myöhemmin iltapäivällä. Martalla on huono omatunto siitä, että nyt hän on todella sotkenut asioita. Hän päättää yrittää selvittää niitä. Hän laittaa Sad Mad Elfille viestin ja pyytää saada vielä tavata tämän.

31. Leikkipuisto illalla. Martta ja Niko tapaavat.

32. Martan kodin puutarhassa myöhemmin illalla. Martta antaa Nikon yöpyä huvimajassa.

33. Martan kodin huvimaja yöllä. Niko ja Martta nukkuvat.

34. Lumottu Metsä. Sad Mad Elf avautuu Kuunkasteelle kiinnostuksestaan nuoriin tyttöihin, yrityksistään hillitä taipumustaan ja ristiriitaisista tunteista, joita ensin Kuunkaste ja nyt Martta hänessä herättävät. Kuunkaste toivoo että Niko hakee apua ja lupaa olla tämän tukena kaikessa.

35. Huvimaja seuraavana aamuna. Niko on lähtenyt ennen kuin Martta on herännyt. Paula herättää Martan ja kuulustelee häntä Nikon olinpaikasta.

36. Martan koti myöhemmin aamupäivällä. Suvi tulee vaatimaan, että Martta ei saa olla enää missään tekemisissä Nikon kanssa tai hän kertoo kaikille, kuinka vastuuton ihminen Martta on, eikä anna Martan enää ikinä tavata Roosaa. Martta taipuu painostuksen alla.

37. Lumottu Metsä/Martan kotona. Niko lähettää Kuunkasteelle viestejä, mutta Martta ei reagoi niihin. Martta kärsii.

38. Martan kotona illansuussa. Juhani palaa kotiin metsästysretkeltä, näkee miten onneton Martta on ja koettaa rauhoittaa tätä. Martta tarvitsee Juhania kovasti.

39. Poliisiasema illalla. Paula näkee Lumotussa Metsässä Nikon viestin, jossa tämä ehdottaa Martalle tapaamista autiotalolla.

40. Autiotalo varhain aamulla. Paula menee tapaamiseen Martan sijasta. Nikoa ei näy. Nikon viimeinen viesti kuullaan uudelleen voice overina. Paula kävelee talolta rantalaiturille ja löytää Nikon ruumiin rannasta veden alta.
 


Viimeistään step outline on se vaihe, jossa yleensä ryhdytään kurkkimaan takaisinpäin. Ja yleensä on syytäkin. Ne perusongelmat, joita näissä tarinoissa on ollut synopsiksista lähtien, ovat joissain jutuissa mukana edelleen. Niitä ei edes ole mahdollista ratkaista tässä vaiheessa, kohtauksia viilaamalla, vaan palaamalla alkuun, synopsikseen.

Ja niin sen kuuluukin mennä. Näin tekevät kaikki, myös ammattilaiset.

Kun kirjoittajat joutuvat työskentelemään näin epäinhimillisissä oloissa, julkisesti, kiireessä ja oman toimen ohessa, tekemisen rentous helposti häviää. Tällainen kurssi ja palautteenantosysteemi vie helposti siihen, että kirjoittaja yrittää vain välttää ”virheitä”. Nämä palautteet pitäisi kuitenkin pystyä tarvittaessa nollaamaan, ja jatkamaan ihan siihen suuntaan, mikä hyvältä tuntuu. Tällaisessa aikataulussa se on vaikeaa, totta kai.

Mikä on kirjoittajan tärkein työkalu, aina ja kaikkialla? Se on mielikuvitus. Se taas ei ole koskaan parhaimmillaan tällaisissa oloissa, ei koulun penkillä yleensäkään. Kannustaisin kuitenkin kaikkia kirjoittajia rohkeasti esittämään hurmaavia järjettömyyksiä, tekemään yllättäviä tekoja, yhdistelemään vastakohtia, ottamaan riskejä. Rennosti siis.     

 
Lumottu metsä:

Valintoja, valintoja.

Nikon ja Paulan suunnat on helppo ymmärtää. Tiedämme, mitä Niko tahtoo (tai ainakin kuvittelemme tietävämme), ja Paula yrittää saada hänet kiinni. Martalle on tässä nyt selvästi moniulotteisempi rooli tarjolla. Itse mielelläni näkisin, että hän on se, jolta todellisuus ja kuvitelmat menevät pahimmin sekaisin. Miten?

Tässä meillä on juttu, joka ehkä yrittää hakea jotain sellaista, minkä esittämiseen draama ei välttämättä ole paras väline. Kirjoittajan alkuperäisen aikomuksen kunnioittaminen on tärkeää, välttämätöntäkin. Kaikkia juttuja ei ole tarkoitus yrittää pusertaa samaan muottiin. Ja kuitenkin: sen muotin nimi tässä tapauksessa on tv-draama. Draama, jonka tuottaminen on kaiken lisäksi varsin kallista puuhaa.
 
Petri mainitsee mm. että ”kolmen eri motiiveista luodun väärän identiteetin tarkastelu vuorotellen eri näkökulmista” on tämän tarinan juttu. Hyvä näin, mutta se ei kerro meille vielä paljoakaan. ”Identiteettien tarkastelu” ylipäätään kuulostaa ainakin minusta kovasti proosalta. Draama on toimintaa.

Miten saada tästä tarinasta draamaa rikkomatta munia ensin? Kuitenkin aiheeseen sisältyy paljon myös hyvin visuaalisia ja kiinnostavia elementtejä. Metsä ja hahmot.

Sen, että henkilöiden suunnat ovat draaman kannalta selkeitä, ja konfliktit isoja, ei pitäisi estää sitä, että jutun todellinen aihe voi koko ajan olla esim. se ”toisten kautta eläminen ja aikuisen roolin välttely”. Tarvitaan kuitenkin tarina, joka laajenee aiheeksi. Kaikki avaimet Petrillä on kyllä nipussaan. Vaihtoehtoja on liikaakin.

Olisiko virkistävää, jos se itseinhoinen luuseri, joka menettää henkensä, ei olisikaan Niko, vaan joku muu? Olisiko kiinnostavampaa, jos jompikumpi naisista päätyisi tällaiseen ratkaisuun? Mitä se meille kertoisi?

Suvi ja Roosa ovat ilman muuta käyttökelpoisia hahmoja, samoin Nikon ja Martan todellinen kontakti avaa uusia mahdollisuuksia. Jyrääkö virkavallan suoraviivainen toiminta herkän balanssin, joka on syntymässä? Jäävätkö pikkulinnut jalkoihin?  

Tässä vaiheessa kaiken kuuluukin olla auki, kaikki pitää voida kyseenalaistaa. Muodolle ja sisällölle täytyy pystyä tekemään väkivaltaa.  Julmat ihmiskokeet kuuluvat käsikirjoittamiseen. Delete-näppäin on aina lähellä. Se on käsikirjoittajan paras ystävä.

Jatkamme tästä maanantaina.

Itse pidän tämän tarinan potentiaalista erityisen paljon, ja toivon, että se löytäisi oman hehkunsa. Muodossa tai toisessa. Hehkun, joka näkyy ulospäin. Siis tarinan.

Mikko Reitala

 

 

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Pertti 25.03.2010, 17:36

Kaikille kirjoittajille vihjeeksi: jos suinkin ehditte, lukaiskaa myös muiden saamat palautteet. Sekä Leena että Mikko ovat antaneet kaikille kirjoittajille yleisiä tv-draaman käsikirjoittamiseen ja tuotantoon liittyviä ohjeita.
Terveisin,
Pertti

test

  • Lumottu metsä

    Petri Merenlahti on keski-ikäinen perheenisä Helsingistä. Hän pitää enemmän ruoanlaitosta kuin liikunnasta, mutta pyöräilee kesät talvet työpaikalleen hyvää tahtovaan järjestöön.

Pertti

Pakko ja tyhjä pankkitili ovat erinomaisia motivaattoreita