yle.fi


Rondo - avainkohtaus

Rondo - avainkohtaus

1. huhtikuuta 2010 Kommentit: 1

Pääset lukemaan kohtausnäytteet käsikirjoitusformaatin mukaisessa muodossa alla olevasta linkistä:

Timo Louhikari: Rondo, pdf / käsikirjoitusformaatti

Rondo

Kohtaukset ovat hyvin valitut; koko tarinan tuntien on helppo nähdä, että näissä kolmessa tilanteessa keskeisillä henkilöillä on paljon pelissä.
Ensimmäisessä Rondo (ja katsoja) tajuaa, että hänellä ei ole vaihtoehtoja Artsin kiristyksen suhteen, toisessa kulminoituu Iinan ahdinko isän ja poikaystävän välissä ja kolmannessa näemme, että päähenkilö aikoo pysyä päätöksessään.

Jokaisen kohtauksen osalta kannattaa seuraavalla kirjoituskierroksella kiinnittää huomiota ennen kaikkea kolmeen asiaan:  miten informaatiota jaetaan katsojalle (+ henkilöiden välillä), mitkä ovat kunkin kohtauksessa esiintyvän henkilöt tavoitteet ja millaisia strategioita henkilöt käyttävät päästäkseen päämääräänsä.

Kohtaus 1:

Artsi tulee tilanteeseen luonteensa mukaisella tavalla, lupaa kyselemättä. Mutta eteisessä tapahtuvan intron jälkeen hänen toimintatapansa tuntuu jotenkin muuttuvan, kun dialogi tulee mukaan. Hän puhuu aika paljon ja tuntuu olevan vähän liian tosissaan tilanteessa, jossa hänellä on kaikki valtit. Ja Artsi tietää sen. Periaatteessa tällaisen hahmon ei tarvitsisi paljon muuta kuin olla, siitä syntyy jo kohtaukseen riittävä jännite, jota muut henkilöt omalla, vastakkaisella toiminnallaan vielä pönkittävät.

Kohtauksen puolivälissä Artsi kertoo Rondon olevan itselleen velkaa. Kyllähän nämä molemmat miehet sen tietävät, eikö vain? Jos siis Artsi puhuu velasta, hänen on tehtävä se tässä tilanteessa jostakin muusta syystä kuin siksi että kirjoittajan on pystyttävä antamaan katsojalle  riittävästi informaatiota.

Tämä on yleinen käsikirjoittajan riesa, varsinkin ensimmäisissä versioissa. Eli miten antaa informaatiota niin, että se ei tunnu puisevalta faktatietojen syöttämiseltä?

Artsin toimintastrategia pitää siis valita. Yksi vaihtoehto voisi olla esimerkiksi se että Artsi, täysin tietoisena johtajan roolistaan, leikkisi Rondolla kuin kissa hiirellä. Pelaisi hiljaisuudella, antaisi Rondon puhua, ties vaikka äityä jopa selittelemään ja niittaisi miehen kohtauksen lopussa ottamalla esiin velka-asian. Tällöin velkaan liittyvä informaatio saataisiin kerrottua katsojalle, mutta se sisältäisi samalla yllätyksen, käänteen kohtauksen lopussa, jossa katsoja tajuaa, että Rondohan on tosiasiassa kiipelissä tämän Artsin kanssa.

Samalla tavoin kohtaus tulee miettiä myös Rondon kannalta. Millaisen asenteen hän ottaa suhteessa Artsiin ja siihen että tämä saapastelee lupaa kysymättä häntä ahdistelemaan? Pelkoa, ahdistusta, epätoivoa, sankarillista uudesta päämäärästä kiinni pitämistä, aggressiota? Ja jotta homma ei olisi liian helppo, kannattaa muistaa vielä sekin, että tämä lienee yksi ensimmäisistä kohtauksista, jossa me tutustumme päähenkilöön.

Kohtaus 2:

Tässä on haasteellisinta se, miten näyttää Iinan oivallus siitä, että hän on valinnut omasta mielestään poikaystävän,  joka aiheuttaa hänelle samanlaista onnettomuutta kuin isä aikanaan lapsuudessa. Tällaista on huono sanoa suoraan, siinä on aina vaara, että henkilön aito tuska liudentuu sanoihin.

Voisiko asiaa auttaa esimerkiksi sillä, että Ilari on itsekeskeisesti huolissaan vain siitä, aikooko Iina mahdollisesti jättää hänet? Vaikka Iinan huoli on paljon monikerroksisempi. Pelkääkö Iina muuten Ilarin töppäysten paljastuttua myös sitä, että hänen orastava suhteensa isään on tästä syystä vaarassa?

Lisää kierroksia kohtaukseen tulisi ladata myös Ilarin kautta. Mitä hän tässä kohtauksessa haluaa? Lohduttaa Iinaa, kyllä, mutta tilanteesta saisi irti enemmän. Missä Ilarin ajatukset todellisuudessa ovat? Artsissa ja omassa selviytymisessään? Vai näkeekö hän esimerkiksi tässä tilaisuutensa hankkia Iinalta vähän rahaa rauhoittavaan savukkeelliseen?

Entä mitä katsoja jää odottamaan, kun kohtaus päättyy? Mitä hän toivoo tapahtuvaksi?

Kohtaus 3:

Tässä kohtauksessa viestini on sama kuin ykkösen kohdalla: aika paljon suoraa informaatiota. Lisäksi se antaa tässä Rondosta hiukan flegmaattisen kuvan. Mies sanoo ”kyllä mä koitan korvata jotenkin” – tämä Kunnian Mies?! Eikö hän ole se, joka tekee enemmän ja puhuu vähemmän? Voisiko hän siis puheen sijasta aloittaa korvaamisensa jo tässä?

Mikäli oikein ymmärrän Rondo on saanut uuden työpaikan, koska hänellä on huoltofirman vaatteet päällään. En voi olla muistelematta tässä samalla step outlinea ja siksi herää kysymys, olemmeko nähneet Rondon hankkivan ja saavan uuden työpaikan? Ellemme ole, tässä kohtauksessa asia on kerrottava jollakin tavoin, se on nimittäin päähenkilön ja tarinan aiheen kannalta merkittävä juttu, jota ei voi jättää pelkän vaatteen varaan.

Nikander kohtauksen lopussa on hauska, tällaista Nikanderia enemmän kehiin tarinan varrella!

Leena Virtanen

 

Lisää näihin:
1
tykkää tästä

Kommentit

Timo Louhikari 01.04.2010, 17:41

Hei,

ja kiitos Leena kommenteista, tästä se aukikirjoittaminen alkaa!

Tuohon kolmanteen kohtaukseen liittyen (Rondo huoltofirman vaatteissa) niin sitä ei tosiaan ollut step outlinessa. Tarina elää vielä sen verran, että uusia elementtejä ja ideoita tulee mukaan jatkuvasti. Luonnollisesti tuo vaateseikka pedataan mukaan tarinaan aikaisemmassa vaiheessa kuten moni muukin asia tässä luovassa myllerryksessä. Ei siis ole tarkoitus saattaa katsoja hämmennyksen valtaan vetämällä mukaan selittämättömiä yllätysmomentteja kesken pelin :-)

test

  • Rondo

    Timo "Lousku" Louhikari on tylsistymistä aktiivisesti välttelevä kirjoittaja, joka muun sähläämisen ohessa istuutuu välillä näppäimistön eteen ellei pyykinpesu ole kesken. Kirjoittaja herkistyy hyvin tehdyn draaman äärellä ja järjestää sitä itsekin tarvittaessa.

Pertti

Jos uskoisin kaiken, mitä epäilijät sanovat, en saisi mitään aikaiseksi.