yle.fi


Rondo - käsikirjoitus 1. versio

Rondo - käsikirjoitus 1. versio

14. huhtikuuta 2010 Kommentit: 0

Käsikirjoituksen ensimmäiseen versioon pääset käsiksi alla olevasta linkistä:

Timo Louhikari: Rondo

Rondo

Ensin – ja vielä - tarinaan. Iinan ja Rondon suhde on tulossa entistä paremmin näkyviin, hyvä. Rondon ja Artsin kuvio toimii, kuten on toiminut jo treatment-vaiheessa. Ilarin kanssa tulen entistä paremmin toimeen :) Sen sijaan Tarun ja Monan kanssa minulla on vaikeuksia.

Kaipaan ja tivaan motivointia sille, miksi Taru rakastuu heti ja täpöillä Rondoon. Ja käyttäytyy kuin teini-ikäinen. Okei, kässärissä viitataan heidän teini-ihastumiseensa, mutta tuntuu, ettei se pelkästään riitä. Onko Taru jäänyt kiinni tähän nuoruudentunteeseen? Onko se haitannut hänen elämäänsä? Onko hän yksinäinen? Onko hänellä ollut ketään Rondon jälkeen? Tuntuisi siltä, että juuri joku tällainen äärilaitaan asti viety perustelu voisi olla paikallaan, koska myös Tarun toiminta viittaa siihen suuntaan. Varmaan Tarun tällaisena äärimmäisyysihmisenä pitäisi myös toimia Rondon suuntaan suuremmalla energialatauksella.

Toisaalta kysyn vieläkin, onko Taru välttämätön henkilö tarinassa? Kehyskertomus asettaa väkisin Tarun ja Monan vastakkain, mutta itse tarinassa ja toiminnassa tätä vastakkainasettelua ei ole. Lisäksi tuntuu siltä, ettei oikein ole myöskään, ja ehkä juuri tästä syystä, tilaa Rondon ja Monan suhteen uudelleen lämpiämiselle. Ehdotan, että mietit tämän vielä kertaalleen.

Sitten avaukseen. Ensin tutustumme Iinaan ystävineen synttärijuhlissa kolmen kohtauksen ajan. Tämän jälkeen Nikander hakee Rondon vankilan portilta. Onko järjestys oikea? Vai pitäisikö avata päähenkilö Rondon vapautumisella?  Kysymys on sikälikin tärkeä, että ellen olisi lukenut tarinaa ennakkoon, en tietäisi, mikä on Rondon tavoite. Hän on päättänyt alkaa elää kunniallista elämää ja pysytellä kaidalla polulla. Tämä meidän pitää nähdä mahdollisimman nopeasti. Ja erityisen mieluusti vielä toiminnan kautta. Rondon tulisi joutua koetukselle heti ensimmäisillä minuuteilla. Selvittääkö hän haasteen vai hairahtuuko heti ja joutuu sitten kokoamaan itsensä uudestaan? Tätä katsojan tulisi lähteä seuraamaan ja jännittämään.

Kohtausten tasolla suosittelen kiinnittämään seuraavalla kirjoituskierroksella huomiota erityisesti kolmeen paholaiseen: informaatioon, selittelyyn ja muisteluun. Nämä ovat nimittäin siitä kavalia että asettuessaan kässäriin ne onnistuvat poikkeuksetta laimentamaan jännitteet kohtauksesta.

Kaikkia näitä vastaan käytävässä taistelussa luulisin, että saat paljon puoli-ilmaiseksi, mikäli aloitat perkaustyön kiinnittämällä huomion kohtauksiin, jossa Rondo tapaa jonkun entuudestaan tuntemansa ihmisen, ihmisen entisestä elämästään. Näitä kohtauksia on paljon! Ansa on tietysti heti viritetty ja vaikeasti vältettävissä; tyypit alkavat kaatua taaksepäin eli puhua menneistä ajoista ja lisääntyneistä kiloistaan. Julmaa mutta valitettavan totta: tarinan kannalta nämä keskustelut eivät vie mitään eteenpäin.

Mieti siis, voiko joitakin kohtaamisia välttää, ja niiden kohdalla, joiden on pakko olla mukana tarinassa, etsi jokin yllättävä kulma tulla sisään kohtaukseen.

Selittely taas tarkoittaa pääsääntöisesti liikaa puhetta. Samoin sillä on kohtausta latistava vaikutus. Pari esimerkkiä: kohtaus (s.10), jossa Rondo on asuntoesittelyssä ja tapaa Sutkin. Miehet puhuvat melkein liuskan verran menneestä. Tässä käy ilmi että Sutki on myös entinen, tapansa parantanut rikollinen ja se, että Rondo ”kokeilee jotain samantapaista”. Tämän voisi siis kertoa paljon lyhyemmin ja ytimekkäämmin. Usein liika puhe myös hämärtää sen mikä kohtauksessa on tärkeää.

Lisäksi minua ihmetyttää Rondon sanavalinta (lainaus yllä). Tämä lienee ensimmäinen kerta, jolloin saamme kuulla Rondon tavoitteesta (eli liian myöhään). Ja hän ilmaisee asian kovin laimeasti. Eikö hän olekaan varma asiastaan?

Toinen esimerkki: kutsut Monan luona (alkaen s.26) on 2,5 liuskan kohtaus, jossa periaatteessa voisi kyllä puhua niitä näitä kakusta ja Ilarista (miksi muuten hän ei tullut mukaan, Iinan ja Ilarin välisestä aiemmasta dialogista sai sen käsityksen että Ilari nimenomaan on tulossa), jos sillä olisi funtio toimia kiusallisen ilmapiirin näkyväksi tekijänä. Parhaimmillaan sen avulla voisi ladata tilanteen vaikka miten absurdiksi asti, näyttää miten jokainen pakenee todellisista ja kipeistä asioista puhumista, kunnes sitten räjähtää. Ja yleensä tällaisissä paineisissa tilanteissa räjähtää kunnolla, eikä aina kovin rationaalisesti.

Nyt sen sijaan Iina ja Rondo puhuvat molemmat tavallaan puhki hyvän jännitteen, koska he kertovat aivan suoraan, miltä itsestä tuntuu ja ujuttavat vielä informaatiotakin mukaan: Iina kertoo olleensa 10-vuotias ja nähneensä miten poliisit hakivat isän, Rondo taas selvittää, ettei ole koskaan käyttänyt huumeita, ainoastaan diilannut. Informaatio tappaa tunnekuljetuksen. Koeta seuraavalla kierroksella tiivistää dialogia ja ladata sinne se kipu, joka takuuvarmasti sekä isällä että tyttärellä tässä tilanteessa on. Lisäksi, mikäli Rondon ja Monan välillä tunteet lämpenevät tarinan aikana, tässä olisi oivallinen paikka istuttaa sitä, lisätä odotusta siihen suuntaan.

Edellisen uudestaan kirjoittamisen jälkeen olisi varmasti myös helpompi löytää tiukempi kulma kohtaukseen Rondon ja Monan välillä, joka alkaa sivun 28 alalaidasta. Varmaan tässä puhutaan Iinasta, mutta kyllä kai kummankin osapuolen ajatukset ovat aivan toisaalla…?

Pieni detalji vielä Monaan liittyen: alussa olisi syytä tarkentaa, että Rondo antaa Monalle tehtävän ”tiedustelu-upseerina” Iinan suuntaan. Nyt katsoja näkee Monan soiton Iinalle joko tavanomaisena mitä-kuuluu –soittona tai sitten informaationa siitä että isä on päässyt vapaalle.

Lopuksi vielä esimerkki jännitteen kasvattamisesta. Kohtauksessa Iinan ja Ilarin välillä (alkaen s.30) puhutaan ruuasta, mutta katsoja tietää, että Ilari haluaisi Iinalta rahaa huumeisiin. Nyt Ilari pääsee helpolla. Entä jos Iina alkaisi oikeasti ihmetellä Ilarin pyyntöä, koska jääkaappissa on tosiaan ruokaa, vastahan Iina palasi ruokakaupasta. Ilari joutuu selittelemään, syntyy väärinkäsitys, Iina ihmettelee, Ilari selittää itseään entistä enemmän kuseen ja tilanne päättyy jonkinlaiseen ristiriitaan, joka sitten Ilarin ja Iinan seuraavassa kohtauksessa on selvitettävä. Tällä tavoin kohtausten välille saisi myös syntymään odotusarvoa ja jatkuvuutta.

Työniloa !

sekä pyyntö: sivunumerot ja / tai kohtausnumerot helpottaisivat palautteen antamista ja vastaanottamista.

Leena Virtanen

Lisää näihin:
1
tykkää tästä
Asiasanat:

Kommentit

Ei kommentteja.

test

  • Rondo

    Timo "Lousku" Louhikari on tylsistymistä aktiivisesti välttelevä kirjoittaja, joka muun sähläämisen ohessa istuutuu välillä näppäimistön eteen ellei pyykinpesu ole kesken. Kirjoittaja herkistyy hyvin tehdyn draaman äärellä ja järjestää sitä itsekin tarvittaessa.

Pertti

Jos minun pitää valita kahdesta pahasta, valitsen aina isomman.