yle.fi


Rondo - step outline 1. versio

Rondo - step outline 1. versio

25. maaliskuuta 2010 Kommentit: 1

PROLOGI:
1. EXT. RAVINTOLAN EDUSTA – ILTA
Näemme paperisilppua satavan taivaalta. Silpun lähestyessä maata erotamme paperinpalasten olevan seteleitä, jotka leijuvat kevyessä kesätuulessa.

2. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, OLOHUONE – PÄIVÄ
Artsi läimäyttää sohvalla istuvaa Ilaria avokämmenellä naamaan, Ilari pitää kädellä silmäkulmaansa. Asunnossa on Artsi sekä kaksi tämän ”henkivartijaa”. Artsi on tullut kovistelemaan Ilaria, joka on jäänyt hänelle velkaa huumeiden ostosta ja välittämisestä. Artsi antaa ukaasin Ilarille, että rahat velkoihin on löydyttävä pian.

3. EXT. VANKILAN PORTTI – PÄIVÄ
Nikander istuu autossa vankilan edessä ja odottaa Rondoa vapautuvaksi. Rondo astelee portista ja Nikander nousee autosta, vinkkaa Rondolle. Miehet halaavat kaverillisesti ja Rondo katsoo Nikanderin autonrämää hypäten kyytiin.

4. INT. AUTO (LIIKKUVA) – PÄIVÄ
Nikander ja Rondo istuvat autossa ja vaihtavat kuulumisia. Rondo kysyy onko ok, että hän asuu muutaman päivän Nikanderin luona kunnes löytää oman kämpän. Nikanderille se sopii.

5. INT. NIKANDERIN TALO, OLOHUONE – PÄIVÄ
Rondo ihmettelee varastetun tavaran paljoutta Nikanderin talossa. Nikander toteaa, että jollain se on elettävä ja sähköt maksettava. Rondo sanoo lähtevänsä hoitamaan omia asioitaan ja lainaa Nikanderilta autoa.

6. INT. TAVARATALO – PÄIVÄ
Rondo menee tapaamaan ex-vaimoaan Monaa. Mona yllättyy nähdessään Rondon, joka haluaa saada tyttärensä Iinan yhteystiedot. Mona ei anna niitä, hän haluaa ensin itse jutella Iinan kanssa.

7. INT. VALOKUVAUSSTUDIO – PÄIVÄ
Iinalla on kuvaus menossa studiolla ja joka puolella häärää ihmisiä, studiolla on hektinen tunnelma. Kuvaussessio päättyy, Iina menee vaihtamaan vaatteita kun puhelin soi, hän vastaa siihen tervehtien äitiään. Iina jää kuuntelemaan tätä, istuutuu hiljaa alas eikä sano mitään.

8. INT. AUTO (LIIKKUVA) – PÄIVÄ
Rondo ajaa autolla lähiössä. Hän huomaa kiinteistövälittäjän kyltin asunnonnäytöstä ja pysäyttää auton. Hän peruuttaa kyltin kohdalle, katsoo sitä ja ajaa sitten kerrostalon pihaan.

9. INT. ASUNTO (ASUNTONÄYTTÖ) – PÄIVÄ
Rondo on muiden kanssa katsomassa asuntoa. Kiinteistövälittäjä kysyy Rondolta, minkälaista asuntoa tämä etsii, Rondo vastaa että juuri tämänlaista mutta vuokra-asuntoa. Välittäjä sanoo, että valitettavasti tämä asunto ei ole vuokrattavana.

10. INT. PORRASKÄYTÄVÄ (ASUNTONÄYTTÖ)– PÄIVÄ
Rondo poistuu asuntonäytöstä, kiinteistönvälittäjä tulee asunnosta tämän perään käytävälle ja huutaa Rondoa nimeltä. Rondo kääntyy katsomaan, välittäjä paljastuu Rondon vanhaksi rikoskaveriksi Sutkiksi, joka on parantanut tapansa. Sutki lupaa yrittää auttaa Rondoa vuokra-asunnon löytämisessä.

11. INT. NIKANDERIN TALO – ILTA
Rondo on yksin Nikanderin talossa kun ovikello soi ja Rondo avaa oven, oven takana seisoo Artsi kahden apurinsa kanssa, he tulevat taloon sisään. Rondon ja Artsin keskustelu, Artsi haluaa Rondon takaisin toimintaan mukaan, käyttää kiristyksenä Rondon velkaa hänelle. Rondo ilmoittaa olevansa muuttunut mies, häntä ei enää kiinnosta rikollinen elämäntapa.

12. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, PIHA – ILTA
Rondo ja Nikander ovat Iinan omakotitalon yläkerrassa sijaitsevan asunnon ulkopuolella. Rondo katsoo kädessään olevaa osoitetta, sitten taloa. Hän menee arkaillen oven luo ja soittaa ovikelloa.

13. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, OLOHUONE – ILTA
Rondo ja Iina yrittävät saada keskustelua aikaiseksi huonolla menestyksellä ja Nikander yrittää keventää tunnelmaa, hän ei saa silmiään irti Iinasta. Selviää, että talon omistavat Ilarin vanhemmat, he vain asuvat yläkerrassa vuokralla ja että Ilarin vanhemmat ovat lomamatkalla. Vierailu on lyhyt, Rondo päättää poistua että molemmat saavat rauhassa sulatella ensitapaamista.

14. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, PIHA – ILTA
Rondo ja Nikander ovat poistumassa talosta kun Ilari tulee heitä vastaan silmä mustana ja sekavan oloisena kitara selässään. Ilari tervehtii Rondoa hajamielisenä ja jatkaa matkaansa pysähtymättä. Rondo katsoo Ilarin perään, sitten Nikanderia.

15. INT. AUTO – ILTA
Rondo ja Nikander saapuvat Nikanderin talolle ja Nikander pysäyttää auton. Rondo huomaa tumman auton odottavan pihalla, autoa vasten nojailee Artsin apuri. Autosta nousee Artsi, joka katsoo tulijoita. Rondo ja Nikander nousevat myös autosta ulos.

16. EXT. NIKANDERIN TALO, PIHA – ILTA
Artsi kertoo Rondolle mitä hän haluaisi tämän nyt tekevän ja pyytää tätä mukaansa, Rondo kieltäytyy. Artsi sanoo, että jos tämä ei lähde niin Nikander joutuu vaikeuksiin hänen lisäkseen, samassa sisältä talosta tulee Artsin toinen apuri ulos kahden varastetun läppärin kanssa. Rondo nousee vastahakoisesti Artsin kyytiin.

17. EXT. RAHTITERMINAALIN EDUSTA – ILTA
Artsin auto pysähtyy hallin eteen ja miehet nousevat autosta, Artsin apurit ovat hieman kauempana. Artsi sanoo Rondolle, että tähän halliin tulee hänelle kolmen päivän päästä huumelasti Virosta minkä Rondo saa tulla noutamaan. Rondo kysyy miksei Artsi laita omia miehiään asialle, tämä vastaa että he eivät ole hänelle mitään velkaa ja he edustavat vain voimaa, Rondo puolestaan älyä.

18. INT. NIKANDERIN TALO, KEITTIÖ – AAMU
Rondo tulee keittiöön missä Nikander on tehnyt aamiaisen. Nikander kysyy miten Artsin kanssa oli mennyt, Rondo on vaitonainen. Rondo kysyy Nikanderilta, onko tällä vielä rahat tallessa jotka hän jätti tälle kätkettäväksi ennen vankilaan joutumista, Nikander vastaa myöntävästi.

19. INT. VANHUSTEN PALVELUTALO – PÄIVÄ
Rondo ja Nikander ovat saapuneet vanhustentaloon, missä Nikanderin dementoitunut äiti asuu. Miehet menevät tämän huoneeseen, Nikander irrottaa varovasti piirongin sokkelin ja kaivaa paketin esiin ja ojentaa sen Rondolle, Rondo toteaa rahojen olevan hänen avain nyt todelliseen vapauteen. Rahojen paikan ihmettelyyn Nikander vastaa Rondolle, että ne ovat olleet samassa piilossa jo vuosia eikä hän ole viitsinyt pitää niitä kotona kun poliiseja saa pelätä koko ajan.

20. INT. TYÖVOIMATOIMISTO, AULA – PÄIVÄ
Rondo on työvoimatoimiston aulassa odottamassa vuoroaan. Hän katselee seiniltä vapaiden työpaikkojen ilmoituksia kun hänen vuoronumeronsa ilmestyy taululle. Rondo yrittää etsiä tiskiä mutta ei löydä sitä ajoissa ja numerot taululla vaihtuvat nopeasti muiden asiakkaiden kiilatessa hänen ohi.

21. INT. TYÖVOIMATOIMISTO, VIRKAILIJAN HUONE – PÄIVÄ
Vihaisen oloinen Rondo saapuu huoneeseen ja kysyy ärähtäen onko hän nyt oikeassa paikassa, istuutuu alas. Rondo kertoo tilanteensa työvoimavirkailijalle, joka näpyttelee tympääntyneen oloisena edessä olevaa päätettä. Virkailija kertoo, ettei löydä Rondolle mitään työtä, kaikissa vapaissa paikoissa kun pitää olla nuhteeton tausta ja ehdottaa Rondolle työnhakukurssia.

22. INT. TYÖVOIMATOIMISTO, KÄYTÄVÄ – PÄIVÄ
Rondo tulee vihaisena työvoimavirkailijan huoneesta ulos ja läimäyttää oven voimakkaasti kiinni. Käytävässä hän melkein sananmukaisesti törmää Taruun ja Taru jää katsomaan Rondoa, Rondokin pysähtyy hämillään. Taru esittäytyy ja Rondo tunnistaa tämän vanhaksi koulukaveriksi, Taru pyytää Rondon huoneeseensa juttelemaan.

23. INT. TYÖVOIMATOIMISTO, TARUN HUONE – PÄIVÄ
Rondo tilittää äskeistä kokemustaan toisen virkailijan luona ja kertoo juuri vapautuneensa vankilasta ja etsivänsä töitä, turhaan. Taru toimii kuuntelijana, katsoo samalla koneelta paikkoja ja löytää yhden juuri tulleen. Taru printtaa paikan tiedot Rondolle ja antaa myös käyntikorttinsa ja pyytää soittamaan jos on jotain ongelmia.

24. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, KUISTI – PÄIVÄ
Ilari polttelee pilveä kuistilla raukean oloisena, kitara nojaa ovenpieltä vasten. Hän huomaa Iinan saapuvan, stumppaa sätkän nopeasti ja heittää sen pois. Iina saapuu, halaa Ilaria ja katoaa sisälle taloon.

25. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, OLOHUONE – PÄIVÄ
Ilari kyselee Iinan kuulumisia, Iina on ollut koko päivän kuvauksissa. Iina kertoo päivän menneen hyvin, kyselee Ilarilta päivän tapahtumista, Ilari kertoo tehneensä bändilleen uutta biisiä. Iina kertoo äidin kutsuneen hänet illalliselle johon Rondokin osallistuu, epäilee koko homman olevan turhaa.

26. INT. MONAN ASUNTO – ILTA
Rondo ja Iina ovat saapuneet Monan luokse illalliselle, Rondo ja Iina juttelevat jo hiukan vapautuneemmin. Keskustelu kiertyy Rondon menneisyyteen sekä siihen, miten Iina on kokenut kaiken aikoinaan. Kun päihteistä tulee puhe, Rondo huomauttaa Ilarinkin polttelevan pilveä mutta Iina ei usko tätä vaan syyttää Rondoa yrityksestä rikkoa hänen ja Ilarin välinen suhde; hän suuttuu ja poistuu paikalta.

27. INT. RAVINTOLA, RONDON TYÖPAIKKA, SALI – PÄIVÄ
Rondo on saanut työpaikan ravintolan keittiöstä astioiden kerääjänä/tiskaajana. Hän on juuri hakemassa tarjotinvaunua salin puolelta, kun kolme asiakasta työntää tarjottimensa täysinäiseen vaunuun. Rondo katsoo heitä vihaisesti ja huomaa Artsin sekä tämän apurit, Artsi muistuttaa Rondoa keikasta ja toteaa, että muuten tällä menolla ja työllä Rondon velanmaksu kestää vuosia.

28. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, OLOHUONE – PÄIVÄ
Iina on lähdössä kuvauksiin, pirteän oloinen Ilari antaa tälle hellästi pusun. Ennen kuin Iina lähtee, Ilari kysyy olisiko tällä antaa muutama kymppi lainaksi jotta hän saisi ostettua kaupasta ruokaa. Iina vastaa ettei ole, hänen pitää käydä pankkiautomaatilla mutta lohduttaa Ilaria, että jääkaapista löytyy kyllä syötävää. Ilari katsoo poistuvan Iinan perään.

29. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO (ILARIN VANHEMPIEN ASUNTO) – PÄIVÄ
Ilari avaa vanhempiensa asunnon oven avaimella ja pujahtaa sisään. Hän menee vanhempiensa makuuhuoneeseen, avaa äitinsä korurasian ja katselee koruja tunnustellen niitä kädessään. Hän ottaa yhden korun ja sulkee rasian.

30. EXT. NIKANDERIN TALO, PIHA – ILTA
Rondo kävelee pihalla kännykän kanssa hermostuneesti ja alkaa näppäillä numeroita, lopettaa sitten äkisti ja kävelee lisää. Sitten hän katsoo korttia kädessään, valitsee jälleen numeron, nyt loppuun asti. Rondo soittaa Tarulle, pyytää tätä ulos treffeille.

31. INT. RAVINTOLA – ILTA
Taru on suostunut treffeille Rondon kanssa, juttelevat kouluaikaisista tapahtumista sekä Rondon nykyisestä työstä. Molemmat näyttävät nauttivan tilanteesta. Kesken illallisen Mona soittaa ja kertoo Iinan soittaneen hänelle, että joku hiippailee talon ympärillä tarkkaillen tätä, Rondo lupaa lähteä katsomaan.

32. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, PIHA – ILTA
Rondo saapuu Iinan asunnolle ja törmää suureksi hämmästykseksi Nikanderiin, joka on pusikossa kyttäämässä taloa. Rondo kysyy mitä Nikander täällä tekee, ei saa selvää vastausta tältä ja samassa talon ovi aukeaa. Rondo passittaa Nikanderin juuri parahiksi matkaan kun Iina ilmestyy ovelle.

33. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, OLOHUONE – ILTA
Iina on kutsunut Rondon sisään kahville, keskustelevat hiipparista, Iina ei ollut nähnyt Nikanderia. Rondo katsoo Iinasta otettua kaunista valokuvaa ja Iina kertoo Ilarin olevan bändinsä harjoituksissa. Seinällä roikkuu useampi akustinen kitara ja Rondo nappaa yhden niistä käsiinsä tapaillen sitä. Hän ihmettelee kitaran sisältä kuuluvaa rahinaa, ravistaa sitä ja sisältä tippuu käärö; Rondo poimii sen lattialta avaten sen, sisältä paljastuu kannabista.

34. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, PIHA – ILTA
Rondo lähtee Iinan luota pois. Ulkona hän huomaa tutun mustan auton lähestyvän ja Artsin auto pysähtyy portin eteen. Artsi apureineen sekä Ilari nousevat autosta ulos, Artsi käskee Ilaria hakemaan loputkin korut.

35. EXT. KATU – ILTA
Artsi jää tuijottamaan hölmistyneenä Rondoa ja Rondo puolestaan Artsia ja Ilaria. Artsille selviää, että Rondon tytär asuu Ilarin kanssa ja Rondolle puolestaan se, että Ilari on velkaa Artsille. Rondo ottaa ohjat käsiinsä ja vaatii Artsia päästämään Ilarin vapaaksi luvaten hoitaa homman, Artsi suostuu lopulta ja Ilari luikkii taloon sisään.

36. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, OLOHUONE – ILTA
Iina katsoo ikkunasta kadulle, missä näkee Rondon keskustelevan Artsin kanssa. Ilari tulee asuntoon ja Iina kysyy mitä ulkona tapahtuu ja Ilari sanoo Rondon keskustelevan joidenkin huumehörhöjen kanssa. Iina huokaa, heittää Rondon löytämän kannabiksen pöydälle Ilarin eteen ja poistuu huoneesta.

37. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, KEITTIÖ – ILTA
Iina istuu keittiössä, Ilari tulee sinne hiljaa ja kiertää Iinan taakse. Ilari yrittää selittää, että kyse on vain miedoista aineista, Iina saa hepulin ja sanoo, ettei hän siedä minkäänlaisia huumeita ja että Ilarin pitäisi tietää se hänen isänsä menneisyyden takia. Ilari pyytää anteeksi, yrittää hätäpäissään vierittää kaiken Rondon syyksi, Iina ei tiedä mitä uskoa.

38. EXT. NIKANDERIN TALO, PIHA – ILTA
Rondo tulee talosta ulos rahojen kanssa, pihalla Artsi kumppaneineen odottavat häntä. Rondo iskee setelinipun Artsin kouraan ja tämä laskee saamansa rahat. Rondo sanoo summan kattavan Ilarin velat ja käskee jättämään pojan rauhaan, Artsi katsoo nyökäten Rondoa, heittää tälle Ilarin kotoaan varastaman korun.

39. INT. NIKANDERIN TALO, OLOHUONE – ILTA
Rondo tulee sisään, Nikander katsoo ikkunasta Artsia ja kysyy mitä Artsi taas täällä tekee. Rondo sanoo, että siinä meni juuri hänen vapautensa hinta. Rondo menee sohvalle makaamaan, hypistelee saamaansa korua kädessään, jää tuijottamaan televisiota.

40. INT. RAVINTOLA, RONDON TYÖPAIKKA, SALI – PÄIVÄ
Rondo on huonolla tuulella töissä ja kerää astioita vaunuun, osa lautasista ja kupeista tippuu lattialle. Kuin kohtalon oikusta Artsi on taas paikalla ja muistuttaa tätä huomisesta keikasta, Rondo lähtee työntämään vihaisena tarjotinvaunua keittiöön.

41. INT. RAVINTOLA, RONDON TYÖPAIKKA, KEITTIÖ – PÄIVÄ
Rondo työntää vaunun keittiöön ja ravintolan omistaja tulee paikalle ja alkaa jutella Rondolle. Omistaja sanoo, ettei tuollainen käytös sovi oikein tällaiseen paikkaan, varsinkin kun paikka on illalla hänen mukaansa paremman luokan ravintola. Omistaja kertoo, että on tutkinut Rondon taustan ja sekään ei puolla jatkamista; Rondo saa kohtauksen ja heittää kädessään olevan tarjottimen astioineen seinään ja poistuu.

42. INT. TARUN ASUNTO – ILTA
Rondo on saapunut Tarun asunnolle kylään, keskustelevat päivän tapahtumista ja Rondon potkuista. Taru lohduttaa, että kyllä uusia työpaikkoja vielä löytyy, ei kannata murehtia vaikka ensimmäisessä paikassa ei onnistunutkaan. Rondon puhelin soi, Sutki soittaa että nyt olisi vuokra-asunto tarjolla jos vain kiinnostaa.

43. INT. VUOKRA-ASUNTO – ILTA
Rondo ja Taru ovat katsomassa vuokra-asuntoa, näytön ohessa miehet puhuvat menneistä ja Rondoa kiinnostaa miten Sutki on selvinnyt noin hyvin kaikesta vanhasta. Rondo sanoo pitävänsä asunnosta ja ottavansa sen ja lupaa maksaa vaaditun vuokraennakon. Rondo katsoo onnellisena Tarua, ensimmäinen konkreettinen asia uudelle elämälle on juuri tapahtunut.

44. EXT. AUTO (IINAN JA ILARIN ASUNTO) – PÄIVÄ
Rondo istuu Iinan ja Ilarin talon ulkopuolella parkissa ja hän näkee kuinka Iina tulee talosta ulos, Iina ei huomaa häntä. Rondo odottaa ja katsoo peilistä niin kauan kun Iina näkyy ja katoaa kulman taakse. Sitten hän nousee autosta ulos, menee talon pihaan.

45. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, PIHA – PÄIVÄ
Rondo katsoo ympärilleen talon pihassa hetken ja soittaa sitten ovikelloa. Kukaan ei tule avaamaan ja hän soittaa uudestaan, hakkaa lopulta nyrkeillä ovea. Unisen oloinen Ilari avaa oven ja katsoo pelästyneenä Rondoa, Rondo työntyy hänen ohitseen sisään.

46. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO – PÄIVÄ
Rondo kovistelee Ilaria huumeiden käytöstä ja Ilari sanoo, että kyse on hänen elämästään ja hän haluaa elää näin, yhteiskunnan ulkopuolella. Rondo kimmastuu ja sanoo itse eläneensä niin koko ikänsä ja hän voi antaa siitä Ilarille oppitunnin, mutta sen hinta on sitten korkea ja siihen pakettiin ei enää kuulu Iina mukaan. Rondo mainitsee maksaneensa Ilarin velat, keskustelun keskeyttää Iinan puhelu Ilarille, Ilari sanoo jonkun seuraavan Iinaa, Rondo kiroaa ja puhuu lyhyesti Iinan kanssa, poistuu.

47. EXT. VALOKUVAUSSTUDIO, PIHA – PÄIVÄ
Rondo saapuu valokuvausstudion pihaan ja soittaa puhelimella Iinalle, Iina tulee rakennuksesta ulos. Hän keskustelee hetken Iinan kanssa ja Iina osoittaa aidan takana kyykkivää hahmoa ja Rondo juoksee sinne ja törmää Nikanderiin. Rondo kimmastuu tälle ja vetää tämän esiin vaatien selitystä, Nikander myöntää ihastuneensa Iinaan.

48. INT. AUTO (LIIKKUVA) – PÄIVÄ
Rondo ja Nikander istuvat autossa ja Rondo pyytää jo hieman anteeksi suuttumistaan ja kertoo olevansa vain niin tarkka Iinan suhteen, vaikka hänellä ei ole ollutkaan tämän kanssa mitään tyypillistä isä-tytär suhdetta. Nikander sanoo ymmärtävänsä sen. Rondon kännykkä soi, kuuntelee, murahtelee lyhyesti.

49. EXT. RAHTITERMINAALI – PÄIVÄ
Rondo astelee tutun terminaalin edustalla ja pälyilee hermostuneesti ympärilleen odottaen kontaktihenkilöä. Rondon puhelin soi ja hän vastaa siihen, katselee ympärilleen. Hän huomaa terminaalin päässä sivuovella miehen joka viittilöi hänelle.

50. INT. RAHTITERMINAALI – PÄIVÄ
Rondo menee terminaaliin sisään, juttelee murtaen suomea puhuvan miehen kanssa joka johdattaa Rondon sivummalle ja vetää hyllyjen alta esiin paketin. Rondo nostaa paketin mukanaan tuomaan reppuun. Mies nyökkää lähellä olevaa varauloskäyntiä kohti, Rondo poistuu siitä ulos.

51. EXT. IINAN JA ILARIN TALO, PUUTARHA – PÄIVÄ
Iina ja Ilari istuvat puutarhassa kun Rondo saapuu. Iina pyytää Rondolta anteeksi sitä, että haukkui tätä Monan luona koskien Ilarin huumeiden käyttöä, Ilari on puolestaan pahoillaan että on pettänyt Iinan luottamuksen ja saattanut Rondon tukalaan tilanteeseen. Asia saadaan sovittua ja Rondo nousee lähteäkseen, kääntyy vielä ympäri ja heittää Ilarille takaisin tämän äitinsä korurasiasta kähveltämänsä korun.

52. EXT. VARASTO, PIHA – ILTA
Rondo saapuu vanhalle sokkeloiselle varastoalueelle, sammuttaa auton ja ottaa takakontista repun. Hän katsoo ympärilleen, paiskaa takaluukun kiinni ja lähtee menemään varaston ovea kohti. Huomaamme jonkun kiikaroivan häntä läheiseltä katolta.

53. INT. VARASTO – ILTA
Rondo astuu sisään Artsin käyttämään varastoon repun kanssa, Artsin apurit ovat myös paikalla. Rondo katsoo Artsia ja laskee repun lattialle ja Artsi toteaa, että on arvokasta nähdä, että vanhaan kaveriin voi luottaa ja ettei tämä häipynyt kamojen kanssa omille teilleen. Rondo sanoo ettei käynyt mielessäkään.

54. EXT. VARASTO, PIHA – ILTA
Varaston autiolle pihalle ilmestyy sokkeloiden kätköistä poliiseja luotiliivit yllä ja aseet esillä. Miehet ryhmittyvät saman oven eteen mistä Rondo meni äsken sisään. Yksi poliiseista nyökkää, toinen avaa oven ja miehet katoavat äänettömästi sisään.

55. INT. VARASTO – ILTA
Artsi seisoo Rondon edessä ja ottaa repusta yhden paketin ja avaa sen korostetun huolimattomasti; valkoinen jauhe leviää lattialle ja Rondo katsoo Artsia ihmeissään. Artsi sanoo, että tämä oli vasta testi, oikeat keikat ovat vasta edessäpäin, tämä jauhe on vain pyykkipulveria. Artsi jatkaa, että hän halusi omin silmin nähdä vieläkö lojaalisuus on kunniassaan ja hän heittää repun päin hölmistynyttä Rondoa ja alkaa nauraa apureidensa kanssa.

56. INT. VARASTO, KÄYTÄVÄ – ILTA
Poliisit hyökkäävät varastoon ja käskevät kaikkia olla liikkumatta. Rondo puristaa reppua hädissään rintaansa vasten, Artsi nostaa kylmän rauhallisesti kädet ilmaan, levittää jalkansa valmiiksi kuin elokuvissa ja katsoo välinpitämättömästi poliiseja. Poliisit laittavat paikalla olijat rautoihin, myös Rondon.

57. INT. POLIISILAITOS – PÄIVÄ
Rondo istuu poliisilaitoksella vanhemman poliisin huoneessa. He keskustelevat ja poliisi sanoo, että olipa lähellä ettei Rondo joutunut takaisin kiven sisään mutta toteaa heti perään, että harvoinhan sitä vankilaan joudutaan repullisesta pyykkipulveria. Keskustelusta käy myös ilmi, että Artsia on seurattu jo pidemmän aikaa ja oli vain ajan kysymys koska tämä pidätettäisiin.

58. EXT. RAVINTOLA, KATTOTERASSI – ILTA
Rondo ja Taru ovat illastamassa kahdestaan ravintolan kattoterassilla, molemmat ovat umpirakastuneen näköisiä. He keskustelevat ja Taru kysyy peruiko Rondo Sutkin kautta löytyneen vuokra-asunnon. Rondo vastaa myöntävästi, kyllähän he mahtuvat Tarun asuntoon molemmat asumaan jos tämä kerran niin nyt haluaa.
Rondo näyttää Iinalta saamaansa samaa valokuvaa jota hän ihasteli aikaisemmin, valokuvan takana on teksti ”Isälle, Iina”.

Rondo laittaa kuvan povitaskuunsa ja ottaa sieltä samalla rahatukon esiin ja maksaa laskun tarjoilijalle. Taru sanoo, että Rondon pitäisi hankkiutua eroon noista lopuistakin Artsin likaisista rahoista jos hän todellakin haluaa aloittaa elämänsä alusta, muuttuneena miehenä. Rondo sanoo, että jos se on siitä kiinni, niin tehdään se sitten heti ja hän heittää setelit tuulen vietäväksi.

59. EXT. RAVINTOLAN EDUSTA – ILTA
Näemme Rondon suutelevan Tarua seteleiden lennellessä heidän ympärillään kevyessä kesätuulessa.
 

Rondo

Ensin itse tarinaan. Tästä step outlinesta on nyt helppo nähdä eri juonien painotussuhteet. Artsin kiristysjuoni on selkeästi painokkain. Mielenkiintoista on, että kun outlinen juonirakenteen purkaa, kiristysjuoni ei hallitse erityisesti määrällisesti mutta kylläkin ”laadullisesti”. Se on kaikkien dynaamisin, se vie koko ajan toimintaa eteenpäin, rakentaa jännitteitä ja aiheuttaa Rondolle esteitä, ongelmia ja sietämättömiä tilanteita. Lisäksi juuri tämän juonen kautta opimme tuntemaan päähenkilöä koko ajan enemmän. Tässä tuntuu olevan moni asia siis kohdallaan.

Asian kääntöpuoli on toistaiseksi se, että muut juonet ja henkilösuhteet tahtovat vielä jäädä tämän ”actionin” varjoon. Niistä tärkein on tietysti Rondon ja Iinan suhteen henkiin herättäminen. Siihen ei oikein missään vaiheessa päästä keskittymään; tapaaminen Monan luona on rakennettu tilanteena ruokapöytäkeskusteluksi, joka ei ominaislaatunsa vuoksi tuota muuta kuin – ruokapöytäkeskustelua. Ellei siitä sitten rakenna esimerkiksi Thomas Vinterbergin Juhlat –elokuvan tyyppistä valheenpaljastussessiota.

Se voi toki toimia tilanteena tällaisenaankin, mutta silloin se kertoo lähentymisen vaikeudesta. Tämä taas edellyttäisi, että jatkossa isän ja tyttären välillä tapahtuisi jotakin enemmän. Nyt tuntuu, että aina kun käsikirjoittaja petaa siihen mahdollisuuden, jotakin tulee väliin, yleensä Ilari. Olisiko tässä muuten yksi mahdollinen suunta? Iina on yrittänyt päästä eroon rikollistaustaisesta isästään ja alkanut seurustella pikkurikollisuutta kovaa vauhtia lähestyvän miehen kanssa, kohtalon ivaa on että nyt hänellä on ”kaksi rikollista” seuranaan, joista kummastakin hän etääntyy tarinan aikana. Tai vielä radikaalimmin: tarvitaanko Ilaria ollenkaan? Ilman häntä vältyttäisiin ainakin siltä juonelliselta ongelmalta, että nyt Artsi ”sattumalta” perii saataviaan myös Ilarilta. Voihan Iina olla sinkkukin, ja voisiko hän polttaa pilveä ???

Oli miten oli, isän ja tyttären loppupuolella tapahtuvaa sovintoa ennen haluaisi nähdä tämän suhteen virkoamisen haavoittuvuuden ja kipupisteet.

Unohtamatta kolmatta, Nikanderia. Hänen ihastumisensa Iinaan on surkuhupaisaa? Voisiko Iina tulla siitä tietoiseksi ja mitä se aiheuttaisi? Saisiko tästä juttuun vapauttavan naurun hetkiä?

Nikander- ja Tarja –kuljetuksia vaivaa vielä helppous. Nikanderin asunto ja rahakätkö auttavat Rondoa valtavasti. Mitä jos asiat eivät olisi tältä osin näin helppoja? Ja Tarja sitten, hän ensin ihastuu, sitten nopeasti rakastua rätkähtää ja viimein tarjoaa asuntoaankin Rondolle. Mihin Tarja Rondossa ihastuu? Miksi luottaa näin äkkiä ja näin isosti? Entä jos Rondo joutuisi tekemään työtä orastavan suhteen eteen, todistamaan olevansa muuttunut mies?

Seuraavassa versiossa kannattaisi siis kiinnittää huomiota tavallaan kaikkeen muuhun paitsi Artsin aiheuttamaan piinaan. Rondon yritykset päästä kiinni normaaliin elämään ravintolan keittiössä ovat toimivia tilanteita, joilta katkaistaan kerta toisensa jälkeen siivet. Vastaavaa taistelua elintilasta haluaisi nähdä enemmän ja kautta linjan, niin elämän perustarpeiden tyydyttämisen osalta kuin tunnetasollakin.

Lopuksi muutaman asia ajateltavaksi  tuotannollisesta näkökulmasta. Olisi hyvä tsekata tarinassa käytettävät lokaatiot. Miten monta interiööriä ja eksteriööriä? Jos ulkokuvauspaikkoja on kovin paljon, kannattaa katsoa, voiko niitä yhdistää / karsia, koska ne ovat tuotannollisesti kalliita toteuttaa. Onko mukana paikkoja, joita käytetään vain kerran? Ne kannattaa heti suosiolla karsia pois ja siirtää kohtaus jonnekin sellaiseen paikkaan, jota jo muutenkin käytetään.

Ja vihonviimeiseksi tuotannollinen näkökulma kiertyy koko prosessin alkuun – henkilöön. Viimeistään tässä vaiheessa on syytä tarkastaa, ettei mukana ole yhtään ylimääräistä henkilöä, sellaista jota ei oikeasti ja todella tarvita tarinan kuljettamisen kannalta tai sellaista, joka vain vilahtaa tarinassa. Rondon osalta Mona on tällainen henkilö. Eikö hänestä selviäisi pelkän dialogin tasolla?

Tuotannollinen näkökulma nostaa esiin vielä kaksi lokaatioihin liittyvää kysymystä. Vanhusten palvelutalossa käydään vain kerran, paikka on siis heti ”tappolistan” keulilla.  Lisäksi juuri sinne on sijoitettu Rondon pelastavat rahat. Hieno, aivan uskomaton paikka piilolle, mutta julma kysymys kuuluu, tarvitaanko rahoja ollenkaan, helpottavatko ne päähenkilön elämää liiaksi?

Samoin valokuvastudiolla käydään kerran (ja ulkopuolella toisen kerran). Myös tästä herää suoraan tarinaan liittyvä kysymys: mitä lisäarvoa Iinan työ (ja työpaikka) tuo tarinaan?

Voisi olla hyvä ajatella ja / tai kirjoittaa kaikki henkilöt ja heidän tilanteensa tarinassa kerran läpi pelkästään tunteen kautta. Mitä kukin tuntee – tai on tuntematta – ja mitä tästä seuraa jatkossa henkilölle itselleen ja hänen ympäristölleen? Uskoisin, että sen avulla löytyy vastauksia myös yllä esitettyihin kysymyksiin.

Leena Virtanen

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Pertti 25.03.2010, 16:42

Kaikille kirjoittajille vihjeeksi: jos suinkin ehditte, lukaiskaa myös muiden saamat palautteet. Sekä Leena että Mikko ovat antaneet kaikille kirjoittajille yleisiä tv-draaman käsikirjoittamiseen ja tuotantoon liittyviä ohjeita.
Terveisin,
Pertti

test

  • Rondo

    Timo "Lousku" Louhikari on tylsistymistä aktiivisesti välttelevä kirjoittaja, joka muun sähläämisen ohessa istuutuu välillä näppäimistön eteen ellei pyykinpesu ole kesken. Kirjoittaja herkistyy hyvin tehdyn draaman äärellä ja järjestää sitä itsekin tarvittaessa.

Pertti

Kaikki ideat eivät ole varastamisen arvoisia.