Vahvoja tarinoita ja uusia muotoja:
Vahvoja tarinoita ja uusia muotoja:
"I think you could argue that theatre became cinema became television which becomes the internet”, totesi vuonna 2008 Luke Hyams, menestyksekkään KateModern internet-draaman pääkäsikirjoittaja.
Tähän asti edellinen sitaatti on tarkoittanut meille hyvästä draamasta nautiskeleville lähinnä medioiden sulautumista yhteen, konvergenssia ja uusia jakelumuotoja. Ns. ”perinteinen draama” on löytänyt kodin luontevasti myös netistä: esimerkiksi YLE Areenan suosituimpia sisältöjä ovat draamasarjat sekä radiokuunnelmat ja –luennat.
Hyvä tarina saa koukkuun välineestä riippumatta. Jakelutienä verkon rooli on kiistaton, mutta tarinankerronnan muotojen innovatiivisena ympäristönä vielä tiensä alussa.
Verkkoa voi hyödyntää luovasti monella tapaa. Kirjallisuuden puolelta mainio esimerkki on ns. Google-runous, jossa hakukoneet toimivat sisällöllisenä metodina. Sosiaalinen media tarjoaa keinoja yhteisölliseen tarinankerrontaan ja käsikirjoittamiseen. Tietokonepeleistä on tehty elokuvia ja päinvastoin. Tarinoita on muotoiltu lineaarisesti ja epälineaarisesti erilaisiin visuaalisiin käyttöliittymiin. Pari kokeilua löytyy myös ns. interaktiivisesta draamasta, jossa yleisö voi vaikuttaa juonenkäänteisiin.
Kotimaisena esimerkkinä mainittakoon pari vuotta sitten TV1:n ja Taideteollisen korkeakoulun yhteistyössä tuottama Sydän kierroksella -niminen interaktiivinen draama, jossa katsoja pystyi tekstiviestillä vaikuttamaan päähenkilöiden tunteisiin ja sitä kautta tarinan etenemiseen. Ohjelma ei löytänyt suurta yleisöä ja interaktiivisuuden kehittäminen tuntui ajavan vahvan käsikirjoituksen ohi. Toki hanke oli erittäin ansiokas avaus lajityypissään - kutsuttiinhan se kilpailemaan myös digitaalisista Emmy-palkinnoista.
Maailmalta löytyy pari menestyksekästä draamaa, joissa on hyödynnetty eri välineiden ja kanavien ominaisuuksia kiinnostavalla ja tuoreella tavalla. Englantilaisen "Kate Modern" – fiktion aiheena oli videobloggaaja Katen suuri salaisuus, jonka ratkomista seurasi ensimmäisellä tuotantokaudella jopa 1,5 miljoonaa katsojaa viikoittain. Toisella tuotantokaudella katsojamäärät nousivat jopa 2,5 miljoonaan. Ruotsalainen "Sanningen om Marika" venytti monimediaisuuden ja kerroksellisuuden rajoja äärimmilleen, onnistuen kuitenkin pitämään kokonaisuuden kiehtovalla tavalla koossa. Molemmat draamat perustuivat salaisuuksien ratkomiseen ja sisälsivät peleistä tuttuja elementtejä, joissa yleisö pääsi osallistumaan mysteerien selvittämiseen.
Meiltä puuttuu vielä suuri suomalainen läpimurto: menestystarina, joka koukuttaa, puhuttelee ja herättää tunteita. Hyvin tuotettu, verkon ominaisimpia piirteitä ennakkoluulottomasti hyödyntävä draama. Unohtakaa ilmeisin, kuten tarina, jossa yleisöt valitsevat vaihtoehdon A ja B väliltä. Valitkaa yllättävin. Luottakaa yleisön kykyyn nauttia hyvästä tarinasta, koska siitä pohjimmiltaan on kyse. Niin ikään osallistuminen ja ihmisten kontribuutio on rikkaus, ei uhka draamakerronnalle. Muotoa voi lähestyä myös käyttötilanteiden kautta: haluammeko viihdyttää työmatkalaista lyhyellä mobiilisti nautittavalla kerronnalla vai kutsummeko mukaan pidemmälle, moniulotteisemmalle ja osallistavalle matkalle, jossa sekoitetaan TV:n, radion ja netin vahvuuksia ristiin toisiaan täydentäen?
Haussa ovat siis hyvät, puhuttelevat ja kokeilevat käsikirjoitukset, joissa on klassikkoainesta. Tarvitsemme kokemuksia, onnistumisia ja erehtymisiä, jotta draama kehittyy edelleen ja elää elinvoimaisena ajassa kiinni.
Esimerkkejä:
KateModern, englantilainen internet-draama (2007-2008, EQAL ja Bebo):
http://katemodern.bebo.com
http://en.wikipedia.org/wiki/KateModern
Sanningen om Marika, ruotsalainen palkittu draamasarja (2007, SVT ja The Company P):
http://www.youtube.com/watch?v=iX_ZJkwvKR8
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Truth_About_Marika
Apartment Red, YouTubissa vahvasti elävä irlantilainen tuotanto (2008-2009, RTÉ):
http://www.youtube.com/apartmentred
Sydän kierroksella (2006-2007, YLE ja TaiK)
http://yle.fi/sydan/index.html
Kommentit
Ei kommentteja.
test
Uusimmat blogimerkinnät
Uusimmat kommentit
- Casaubon
- Anonyymi
- Anonyymi
- Jukka Halttunen
- Anonyymi
- Olli Haapanen
- Jussi Koivisto
- Kommenti
- Millerin Broidi
Pertti
Runouden tehtävä on vietellä.