Iskelmä-Suomi: Kohtalon tähdet

Iskelmä-Suomi: Kohtalon tähdet

03.02.2013

Areena-sisältöä ladataan..
Jos soitin ei lataudu, voit katsoa klipin myös Areenassa

Areena-sisällön näkyminen vaatii Javascriptin päälläolon sekä Flash-liitännäisen

 

Ensiesitys: Yle Teema 4.2. klo. 21.00. Yle Teeman ohjelmasivu.
Kilpailu: Kaikkien aikojen paras iskelmäsanoitus

 

Kaikki lähtee Puccinista

 

Kitaristi Jukka Orman ensimmäinen iskelmään liittyvä muisto koskee Satumaata ja erityisesti kohtaa, jossa lauletaan: ”vaan siivetönnä en voi lentää / vanki olen maan.”

- Se oli ensimmäinen iskelmä, jonka muistan kuulleeni ja myös ensimmäinen, josta muistan pitäneeni. Se kuva on niin vahva ja unenomainen. Kuulin sen ensimmäistä kertaa joskus 1960-luvun alussa, 4- tai 5-vuotiaana. Mä ajattelin, että seison lentokentällä ja siellä on paljon lentokoneita, mutta mä en pääse niihin sisään. Vanki olen maan.

 

Reijo Taipale nosti Unto Monosen tekemän kappaleen klassikoksi

 

Jos tämä oli ensimmäinen iskelmään liittyvä muistosi, mikä tulee mieleen voimakkaimpana?

- Luulen, että se on tuo sama. Se kuva oli oikeasti niin vahva. Tai sitten Iskelmätaivas-projekti, jonka teimme Vanhalla 1980-luvun alussa. Soitimme iskelmiä kokoonpanolla, jossa oli laulajana Ismo (Alanko), Affe (Forsman) rummuissa, Sakari Kuosmanen bassossa Karri Koivukoski viulussa ja Pedro Hietanen soitti pianoa. Se oli hieno projekti.  

 

Lyhytikäisestä iskelmätaivas-kokoonpanoista versoi pian Sielun Veljet

 

Oliko sinulla vaihetta elämässä jolloin pidit iskelmää jotenkin nolona?

- Ei oikeastaan, mutta mä ajattelenkin iskelmäksi mun lapsuus- ja nuoruusajan iskelmän. Danny ja Armi ei esimerkiksi mulle enää edusta iskelmää. Italialaistyyppinen tai se suomalais-italialainen iskelmä on muhun aina vedonnut. En ole myöhempiin kauhean vakavasti suhtautunut.

Ensimmäinen Iskelmä-Suomi -jakso käsittelee rakastettuja tähtiä, joissa on särö ja jotka elivät traagisen elämän. Tällainen hahmo on aika olennainen osa iskelmän mytologiaa. Tuleeko mieleen yhtään ulkomaista tähteä, joka sopisi samaan traagiseen raamiin kuin nämä kotimaiset?

- Se ulkomaisten starojen traagisuus on niin glorifioitua, suurempaa ja rikkaampaa. Luin juuri Amy Winehousen isän kirjoittamaa kirjaa ja jos Amy soitti isälleen ja sanoi, että tarvitsee asunnon Trafalgar Squarelta, se järjestyi. Kaikkeen oli varaa. Se, että Taisto Tammella ja Baddingilla ei ollut rahaa, on olennainen osa sitä traagisuutta. Ehkä traagisuus on aina lokaalia, jolloin kaikki on pienempää ja surkuteltavampaa.

Eli kun englantilainen tai amerikkalainen menestyy ja tulee väistämättä globaaliksi staraksi, hän siirtyy väistämättä pois traagisuuden piiristä. Traaginen amerikkalainen tähti olisi ehkä joku Philadelphian kovin soul-laulaja, josta ei omien kulmien klubien ulkopuolella koskaan kuultu.

- Joo, tulee mieleen se Rodriguez, joka on nyt vuosien jälkeen löydetty taas sen elokuvan ansiosta. Traagisuuteen liittyvät ne taloudelliset vaikeudet.

Jos haluaisit esitellä asiaan vihkiytymättömälle mitä iskelmä on, minkä kappaleen soittaisit?

- Boulevard of Broken Dreams / Särkyneiden toiveiden katu


Seija Karpiomaan soundi on kosmopoliittinen

 

Onko sellaisia sinulle rakkaita iskelmiä, jotka ovat vähän valtavirrasta unohtuneita helmiä?

- En tiedä onko se kauhean unohtunut, mutta Italian Euroviisu vuodelta 1975, kappale nimeltään Era.

 

Italian Euroviisuedustajat funkkaavat letkeästi

 

Tai La Bambola, jonka Fredi äänitti suomeksi, mutta mä tykkään tästä Patty Pravon versiosta.

 

Patty Pravon maaginen versio Fredinkin tulkitsemasta klassikosta

 

Iskelmä on sulle selvästi aika kansainvälinen juttu?

- No italialaisuus ja italialaisen iskelmän maailma on mulle se juttu. Pidän kielestä vaikka en ymmärrä sitä kauheasti ja laulajat ovat pettämättömän hienoja. Kaikki lähtee oopperasta, Puccinista ja Verdistä, ja niiden aarioista. Jos jotain iskelmässä täytyy olla, niin se on vahva melodia.

Seuraatko lainkaan, mitä iskelmässä on myöhemmin tapahtunut?

- Kyllä mä jonkin verran seuraan. Tykkään esimerkiksi Anna Erikssonista ja sen tulkinnoista. Ja Johanna Kurkelan Sun särkyä anna mä en on hienoa iskelmää tavalla, jota mä en löydä Dannysta ja Armista. Iskelmään kuuluu voimakas mielikuva ja tarina. Tästä se löytyy.

 

Johanna Kurkela on nykyiskelmän voimakkaimpia tulkitsijoita

 

Sä aloitit urasi 1970-luvun lopulla. Oletko koskaan päässyt säestämään iskelmän legendaarisia laulajia?

- Soitin Hotelli Sointu-nimisen ohjelman orkesterissa ja sain siinä hommassa kaikki päänahat Tapani Kansasta Katri Helenaan. Se oli kokemuksena loistava, aivan herkullinen.  Siihen aikaan tehtiin vielä kiinnostavia livemusiikkiohjelmia.

Soinnussa vierailleista Tapani Kansa oli persoonana ihan omalla planeetallaan. Se on oikea solisti, jolla on hyvät solistiset ominaisuudet. Hyvässä tai pahassa, solistin on hyvä olla vähän omanlaisensa. Ja Tapani on. Tapani vetäs Beatles-biisin. Pettämättömällä omalla stailillaan.

Millaista tulevaisuutta toivoisit iskelmälle?

- Mä toivoisin, että se olisi edelleen voimakkaan tunteellista, hyvin melodista ja jollain tavalla myös kytköksissä aikaan ja paikkaan. Mutta sellaisella tavalla, että se sopii mihin tahansa aikaan. Ja paikkaan.

 

Teksti: Arttu Tolonen

Kommentit (0)

Uusimmat

  • Tuure Kilpeläinen pohtii ulkopuolisuutta

    Tuure Kilpeläinen oli halunnut mukaan Hetkiä Kalliossa -sarjaan siitä lähtien, kun oli nähnyt Eero Raittisen Purple Rain -vedon. Mahdollisuus koitti sarjan toisella kuvauskierroksella. Kilpeläinen halusi versioida tässä päivässä kiinni olevaa ja tuoretta musiikkia.
  • Samaen hyvä päivä M1-studiossa

    Ylen M1-studioon laulaja-lauluntekijä otti mukaan jousikvartettinsa, joka koostuu Helsingin Kaupunginorkesterissa sekä Radion Sinfoniaorkesterissa soittavista muusikoista. Yleisön edessä taltioidussa sessiossa kuullaan lauluja Koskisen neljältä sooloalbumilta.
  • Sallan ja Miron suomenkieliset suosikit

    Jos yhtyeen nimi on pitkä, täytyy sen kasaaman Viikonloppulistankin olla mittava. Näin tuumasivat Sallan ja Miron matka maailman ympäri -yhtyeen Salla-Marja Hätinen ja Miro Palokallio kun pistivät kasaan kuusikymmentäseitsemän suomenkielistä kappaletta sisältävän soittolistansa.

Suosituimmat

  • TÖRKEÄÄ! Fintelligensin tuotanto on kopioitu 1930-luvulta, katso tunnustusvideo!

    Fintelligensin riimivirta ei olekaan niin loputon kuin Elastinen ja Iso H ovat antaneet ymmärtää, paljastui Emma-gaalassa. Kaksikko on plagioinut surutta savolaisen kansanmuusikon tuotantoa jo vuosia. Iso H myöntää, että uran alussa nuoria räppäreitä kiinnosti enemmän bilettäminen kuin studiotyöskentely, joten omien sanoitusten tekemiseen ei ollut osaamista eikä aikaa. Kaikki Emma-gaalasta osoitteessa www.yle.fi/emmagaala [1]. [1] http://www.yle.fi/emmagaala
  • Paula Vesala (kuva: Yle)

    Shokkipaljastus! Paula Vesala myöntää: ”Koskaan en ole riviäkään kirjoittanut”

    PMMP:n Paula Vesala ja Mira Luoti myöntävät, että bändi on ollut laskelmointia alusta saakka. Biisien tekemiseen naiset eivät ole koskaan osallistuneet millään tavalla, paljastui Emma-gaalassa. Taloudellisen hyödyn toiveessa naiset suostuivat antamaan kasvot huonona pitämälleen musiikille. ”Vaadittiin osuuksia biiseistä, että pystytään nettoamaan”, Vesala tilittää. Naiskaksikko syrjäytti PMMP:tä edeltäneen epäonnisen poikaduon, joka on jäänyt täysin unholaan. Kaikki Emma-gaalasta osoitteessa www.yle.fi/emmagaala [1]. [1] http://www.yle.fi/emmagaala
  • Kuperseikkailu - Lataa laulut ilmaiseksi

    Askartele ikioma Kuperseikkailu-levy! Yle on tuottanut uutta musiikkia lasten ideoista. Päätimme joulunhengessä jakaa aineettoman *Kuperseikkailu-lahjan: *ilmainen, ladattava levy täynnä uutta musiikkia. Ihanaa joulunaikaa sekä riemukasta uutta vuotta 2014! 
Muualla Yle.fi:ssä