Kommentit
Ei kommentteja.
Tutkimuksessa pantiin kaupan tiskille kymmenen satunnaista mutta epätavallista esinettä - muun muassa leikkibussi ja säästöpossu - ja kysyttiin kaupassa käväisseiltä ihmisiltä, mitä he olivat havainneet.
Huonolla säällä esineet jäivät ihmisten mieleen. He eivät myöskään keksineet niitä omasta päästään, kuten sään suosiessa kävi.
Tutkimusta johtanut professori Joseph Forgas päättelee Journal of Experimental Social Psychology -lehdessä, ettei selittävä tekijä ole suoraan sää vaan sen aiheuttama negatiivinen mielentila.
Ihmisen muistiin jää huonolla ilmalla enemmän yksityiskohtia kuin hyvällä säällä, kertoo australialainen tutkimus. New South Walesin yliopiston tutkijat havaitsivat, että sateinen, tuulinen tai kylmä sää on muistamiselle kolmin verroin otollisempaa kuin lämmin auringonpaiste.
Onnellisuus heikentää keskittymiskykyä ja lisää itseluottamusta ja hajamielisyyttä, Forgas sanoo.
Ei kommentteja.