yle.fi


Piratismi pelastaa elokuvan

Piratismi pelastaa elokuvan

24. toukokuuta 2010 Kommentit: 18

Hiljattain julkaistun Captain Nation -hankkeen innoittamana päätin kirjata ylös oman näkemykseni piratismiin. Syynä tähän on ensisijasesti se, että tämä läpeensä (joskin tarkoituksella) nolo hahmo on saanut kansainvälistä huomiota, vaikka sen alkuperäinen tarkoitus lienee ollut ”herättää keskustelua molemmin puolin pöytää”.

Captain Nation, episodi 1

Tämä ei suinkaan ole ensimmäinen kerta, kun ”sotaan piratismia vastaan” käydään myötähäpeän voimalla.
The Worst Anti-Pirace ad Ever

Ja jatkoa tähän seuraa:
Don’t Copy That Floppy, part 2

Neuvottelupöydän toiselta puolelta ovat kuluttajat ja piraatit, jotka tarjoavat numerotietoja ja riippumattomia tutkimuksia, mutta teollisuus tarjoaa hassuja hahmoja. Tämä ei vastaa käsitystäni siitä, millaista keskustelua aiheen ympärillä soisi käytävän.

Piratismi edistää markkinataloutta

Itse uskon piratismiin – voisi sanoa, että olen piratismiuskovainen. En kuitenkaan pidä piraattipuolueiden viestiä, joka tekee piratismista poliittisen kysymyksen, kovinkaan relevanttina, enkä sen takia esimerkiksi itse ole valmis seisomaan piraattipuolueiden viestin takana yhtä vahvasti kuin monet. En myöskään usko, että kaiken nettimateriaalin ilmaislevitys on kestävä ratkaisu, ja että kaikkien pitäisi automaattisesti saada aina kaikki ilmaiseksi.

Piratismissa on kysymys puhtaasti markkinataloudesta – kysynnästä, tarjonnasta ja niiden väliin putoavasta saatavuudesta. Nykyisessä muodossaan piratismi on avainasemassa tulevaisuuden liiketoimintamalleja suunniteltaessa. Se pakottaa mediayhtiöt ja hallitsevat elimet mukautumaan kuluttajien vaatimuksiin.

Piratismi on mielenosoitus, joka pakottaa päättäjät muuttamaan politiikkaansa kansalaisten vaatimusten mukaiseksi.

Tämä voi kuulostaa aiheen politisoinnilta, mutta sitä se ei ole: kuluttajan asemasta, digitaalisesta levityksestä ja mediakaupasta päättävät henkilöt eivät istu eduskunnassa, vaan korkeiden pilvenpiirtäjien kattotoimistoissa. Piratismi ei ole poliittinen kysymys, eikä sitä ratkaista poliittisella tahdolla, vaan kyseessä on ensisijaisesti kaupallinen ongelma.

 

Annetaan ymmärtää, muttei ymmärretä antaa

Elokuvateollisuus on perustanut koko jakelunsa satavuotiaan historiansa aikana territorioihin ja julkaisuikkunoihin; Yhdysvalloissa julkaistu elokuva on markkinoitu paikallisille markkinoille isolla puhinalla, ja kun muiden alueiden aika on tullut, on markkinointi aloitettu näille territorioille. Katsellessani 70-luvun elokuvalehtiä huomaan, että homma on aikanaan toiminut kauniisti: jenkeissä julkaistu leffa on pysynyt jenkkimarkkinoilla, ja vasta kun levittäjä on saanut suomessa elokuvan näppeihinsä, siitä on ylipäätään alettu puhumaan laajemmin.

Markkinointi on kaksiteräinen miekka: oikein tehtynä se herättää kuluttajien kiinnostuksen, mutta jos siihen ei voida vastata, se voi karahtaa omaan nilkkaan. Elämme internet-ajassa, jossa käsitys territorioista on kuollut. Kaikki viestintä päätyy kaikkien saataville samaan aikaan ympäri maailmaa: kun Yhdysvalloissa julkaistaan hittielokuva tai TV-sarja, suomalainen kuluttaja on siitä välittömästi tietoinen. Tälle kuluttajalle on kyettävä tarjoamaan mitä hän haluaa silloin kun se on saatavilla, ei silloin, kun näin halutaan tehdä. Jos kuluttaja haluaa ostaa tuotteen, mutta hänelle ei sitä myydä, tuote haetaan sieltä, mistä sen saa.

Täydellisessä maailmassa kuluttaja toteaa, että hittielokuvaa voi odottaa puoli vuotta Suomen teattereihin. TV-sarjojen kanssa taas vaaditaan vielä enemmän kärsivällisyyttä – vuoden kuluttua sarjan alkamisesta se on tilattavissa DVD- tai BluRay –levyinä ulkomailta, ja joskus seuraavan kolmen vuoden sisällä se saattaa – jos kanavapomot suovat – laskeutua jopa kotimaiseen televisioon.

Todellisessa maailmassa uutuusleffan ja TV-sarjojen jaksot saa vertaisverkoista saman tien ilmaiseksi, hyvälaatuisena ja kaikin tavoin helpommin kuin laillisista palveluista, joten onko ihme, että ihmiset äänestävät tämän vaihtoehdon puolesta. Ärsyttävintä on, että maksaa ei saa, vaikka haluaisi.

 

Piratismi on potku perseelle

Elokuvateollisuus on luultavasti tämän hetken hitaimmin muutokseen mukautuva ala, joka takertuu edelleen sitkeästi vanhoihin toimintamalleihinsa - tai tältä se ainakin kuluttajan näkökulmasta näyttää. Nykyiset digitaaliset elokuvapalvelut eivät ole muodostuneet alan sisäisen innovaation vaan puhtaan väkipakon kautta - ja se näkyy. Kuluttajille tarjotaan kalliita ja huonoja palveluja, joiden käyttäminen on merkittävästi vaikeampaa kuin laittomien latauspalveluiden; itse asiassa on usein vaivattomampaa käydä hakemasta naarmuinen DVD-levy vuokraamosta kuin koettaa katsoa laillinen elokuva verkosta. Samaan aikaan teollisuudessa kauhistellaan, kun kuluttajalle ei kelpaa mikään.
 
Vastuu ratkaisun keksimisestä ei ole kuluttajan, vaan teollisuuden. Piratismi on pistooli teollisuuden ohimolla, joka pakottaa miettimään ratkaisun, tai kaikki leviää käsiin.

Musiikkiteollisuus on pyrkinyt ratkaisemaan ongelmaa muokkaamalla levy-yhtiöiden asemaa musiikkiyhtiöiksi joka ei huolehdi enää vain levityksestä, vaan kaikesta mahdollisesta musiikkiin liittyvästä. Eräs näistä lähestymistavoista on Spotify, joka ei varmasti ole artistin kannalta ideaali, mutta kukaan palvelua käyttävä ei voi kiistää sen erinomaisuutta kuluttajan näkökulmasta.

Piratismi tulee pakottamaan myös elokuvateollisuuden tekemään rankasti tarvittuja suunnanmuutoksia. Jos näin ei tapahdu, vain jättimäiset blockbusterit kykenevät enää tekemään rahojaan takaisin, ja elokuvakulttuurin viimeisetkin rippuset vedetään kaupallisuuden asettamien paineiden johdosta alas vessanpytystä.

Piratismi pakottaa rakentamaan digitaalisen, toimivan levityskanavan, joka ei ole riippuvainen territorioista eikä kompastu saatavuuteen, laatuun tai käytettävyyteen.

Tällainen jakelukanava tarjoaa valtavat mahdollisuudet myös uudistaa elokuvaa kulttuurialana. Onko mahdollista, että 90 minuuttia ei olisikaan paras mahdollinen kerrontamuoto? Entä jos halutaankin tehdä pelimaailmasta tuttuja ”lisäosia”, jossa selvitetäänkin Star Wars –esimerkkiä mukaillakseni Han Solon ja Lando Calrissianin taustatarina 15-minuutin lyhytelokuvana, ja kerrotaan pari pientä stooria ewokkimaailmassa – kaikki hankittavissa liitännäiseksi päätarinan yhteydessä? Tai mitä tahansa muuta, mitä rajaton, aikaan sitoutumaton ja kenen tahansa ulottuvilla oleva julkaisukanava tarjoaa jatkossa. Kukaan ei tiedä, mutta tarinankertojat ovat vuosituhansien ajan keksineet uusia tapoja. Sitä kutsutaan luovuudeksi.

 

Häviäjänä kuluttaja

Tulevaisuus näyttää vielä synkältä: elokuvateollisuuden satavuotias järjestelmä on muodostanut valtavat määrät valtavan resurssirikkaita portinvartijoita, joilta uhkaa lähteä työ, koska heitä ei digitalisoituneessa maailmassa enää yksinkertaisesti tarvita. Nämä tahot ovat valmiit taistelemaan ja lobbaamaan jokaisen viimeisen penninsä ennen kun myöntävät hävinneensä.

Valitettavasti taistelu käydään yksittäisiä kuluttajia vastaan. Monen kuluttajan koko tulevaisuus tullaan tuhoamaan, ennen kuin myönnetään, että olemme astuneet uuteen aikakauteen.

Itse en ole sitä mieltä, että piratismi ja kaiken levittäminen ilmaiseksi on tulevaisuudessa kestävä ratkaisu. Kannatan artistien ja artistia tukeneiden tahojen rahalliseen hyötyyn nyt ja jatkossa. Mutta uskon, että piratismi on kauan kaivattu välttämättömyys, joka pakottaa järjestelmän uusiutumaan, sillä omin avuin satavuotias brontosaurus ei tule sopeutumaan kulttuurin ja teknologian ilmastonmuutokseen.

Kuluttajat elävät tätä päivää, teollisuus vielä 80-luvulla. Pian olisi aika kuroa tämä kuilu umpeen.

 

Iron Sky ja Star Wreck

Entä sitten omat elokuvani? Star Wreck levitettiin aluksi käsipelillä, markkinointimoottorinaan ilmainen nettijulkaisu, ja myöhemmin kehiin astuivat lukuisat levittäjät pitkin palloa ja nappasivat jo ilmaislevityksessä olleen elokuvan ennakkoluulottomasti katalogeihinsa, erinomaisin tuloksin.

Koska Iron Skyllä tähdätään ensisijaisesti kansainväliseen elokuvateatterilevitykseen ja sen budjetti on liki seitsemän miljoonaa euroa, ilmaisjakelu ei nykyisessä markkinailmapiirissä ole oikea ratkaisu.

Yksityisen ei-kaupallisen ilmaislevityksen sallimisen puolesta on monia hyviä argumentteja, mutta tekijän näkökulmasta käteen jää aina se yksi seikka: kun on kuluttanut 6,5 miljoonaa euroa elokuvan tekemiseen, jostain ne pitäisi saada myös takaisin.

Ihmiset kyllä maksavat siitä, mistä he pitävät, joten tärkeintä on tehdä hyvä tuote reilulla asenteella, minkä jälkeen sen ostamisesta ja siitä maksamisesta pitää tehdä yhtä helppoa kun sen laittomasta kopioimisesta - tai helpompaa. Tämä on ainoa oikea tapa taistella – ei, vaan kilpailla - piratismia vastaan.

Musiikki- ja pornopuolella tähän on jo lähes päästy, mutta elokuva- ja TV-alalla on jenkkilän ulkopuolella nipin napin aloitettu.

Sitten ei voida kuin odottaa, että työ alkaa kantaa hedelmää. Nyt on kasvatettu sukupolvi, joka on tottunut siihen, että laillinen on hankalaa ja mediafirmat etujärjestöineen ovat kuluttajan arjesta täysin pihalla olevia pahiksia. Tämän asenneilmapiirin muuttaminen on suurempi juttu kuin mikään tekninen haaste.

On tärkeä muistaa, että vaikka allekirjoittaneilla on vahvojakin mielipiteitä tekijänoikeuksista ja levitysbisneksestä, me emme ole ensisijaisesti tekijänoikeusaktivisteja emmekä levittäjiä: me olemme elokuvantekijöitä, joiden päämääränä on tehdä helvetin hyvä tarina ja helvetin hyvä tuote.
 

Timo Vuorensola & Janos Honkonen

                                                                    Yksi tekijä piratisminvastaisessa taistelussa on myös kohtuus, joka on lähtenyt täysin hanskasta määriteltäessä esimerkiksi ladattujen musiikkikappaleiden markkina-arvoa.

    
 

Muutamia artikkeleita aiheesta:
TechDirt: ”Oh look, UK Piracy Statistics Are Based On Nonesense Too”
TechDirt: ”GAO Conculdes Piracey Stats Are Usually Junk, File Sharing Can Help Sales”
Advertising Age: ”Media Cos.’ Best Customers: Those Who Steal Their Content”
The Guardian: ”Study Finds Pirates 10 Times More Likely To Buy Music”
Michael Geist: ”U.S. Government Study: Counterfeiting And Piracy Data Unreliable”
Music Dish: ”Nielsen Ratings System At Odds With RIAA’s Claim Of ”Lost Sales”

 
Tein myös ZombieRoom -blogiini joku tovi sitten pienen katsauksen tuolloin saatavilla oleviin VOD-palveluihin. Tässä ne:
 
 

 

Lisää näihin:
2
tykkää tästä

Kommentit

Pekko Pesonen 24.05.2010, 13:49

Aivan. Leffa-ala saa syyttää piratismista itseään. Onneksi nettijakelu on kehittymässä. Itse olen esim. vuokrannut kolme kertaa leffan tuolta: http://www.film2home.fi/fi.aspx
Hyvin on toiminut Macillakin, laatu on riittävän hyvä, leffa lähtee pyörimään heti, valikoima on kohtuullinen ja hinta on sama kuin vuokraamossa. Suosittelen.

Anonyymi 24.05.2010, 17:30

Sinällään on tosiaan surullista, että Yhdysvalloissa vaikkapa Netflix on oikeasti varteenotettava vaihtoehto jos haluaa katsoa jotain koneellaan heti ja vielä maksaakin siitä.

Anonyymi 24.05.2010, 19:59

"[Iron Skyn] ilmaisjakelu ei nykyisessä markkinailmapiirissä ole oikea ratkaisu". Missä ilmapiirissä? Olisiko se aikaisemmin ollut oikea ratkaisu, tai ehkä sitten tulevaisuudessa?

Anonyymi 24.05.2010, 20:28

Erikoinen kirjoitus - ensin pitää saada kaikki heti ja ilmaiseksi, mutta kun on kyse omasta työstä niin sitä ei enää sallitakaan. Onko se niin että muilta kuin itseltä saa varastaa?

Piratismiuskovaiset elokuvantekijät ovat sitten ihmeissään kun heidän seitsemän miljoonan euron budjetilla tehty elokuva laitetaan heti ilmaiseen jakeluun ja tekijät jäävät ilman rahojansa. So sad - really.

Anonyymi 24.05.2010, 20:47

Jos tässä jotain erikoista on niin edellisen kirjoittajan sisälukutaito: "Itse en ole sitä mieltä, että piratismi ja kaiken levittäminen ilmaiseksi on tulevaisuudessa kestävä ratkaisu. Kannatan artistien ja artistia tukeneiden tahojen rahalliseen hyötyyn nyt ja jatkossa."

Joonas Mäkinen 24.05.2010, 20:48

"Missä ilmapiirissä? Olisiko se aikaisemmin ollut oikea ratkaisu, tai ehkä sitten tulevaisuudessa?"

Timo puhunee nykyisistä markkinoista siinä mielessä, että kun saatu tällainen rahoitus, niin on tehty paljon sopimuksia kaikkien tahojen kanssa, jotka käytännössä estävät sen, että tekijät itse laittaisivat työnsä vapaaseen levitykseen.

Grade 25.05.2010, 11:31

Timon kirjoituksessa on monta eeerittin hyvää ja terävää pointtia. keskittyäkseni vain yhteen, jota en ole nähnyt muualla: Idea lyhyistä lisä/rinnakkaisosista on loistava jo pelkästään kasuualiviihteen kuluttamisen näkökulmasta. Niiden toimivuus markkinointivälineenä lienee jo tyhjentävästi todistettu Galactican webisodien tapauksessa.

Vaikka Iron Sky on näin kuluttajalle vasta suht nebylöösi näky, voisin kuvitella, että valmiissa muodossa se sisältää useita mahdollisuuksia juuri tuon kaltaisiin Extended Universe -tyyppisiin lyhäreihin.

Lisäksi: Käytännössä ilmaisessa digitaalisessa tuotteessa on se hyvä puoli, että ei silleen harmita, jos tuote olikin ihan kompostin raaka-ainetta. Itse en erityisemmin tykännyt Wreck 6:sta sen ilmestymisaikaan, mutta kun se oli ilmainen, jäi se kuitenkin kovalevylle ja tuli katsottua useampaan kertaan.

Äsken katselin sitä varmuuskopiolevyltä uudemman kerran ja ilmeisesti vanhuudenhöpertyminen on alkanut, kun Wreckki tuntui saaneen mukavasti kalkkunapatinaa pintaansa. DVD-version ostaminenkin on alkanut lepattaa mielen perukoilla.

Viihdemoguleilla on, myönnetääm kyllä, kivinen ja kyinen pelto kynnettävänä, jotta digijakelu saadaan asiakkaiden mieleen mallilleen. Piraattisatamien seireenilaulu kun ei rajoitu pelkästään siihen ilmaisuuteen, kuten Timo huomautti.

Minäkin haluan leffoja ostaessani, että kaikki toimii ja on mukavaa ja tapahtuu minun ehdoillani ja että viehkot myyjäbotit leyhyttävät minua palmunlehvillä kun teen ostoksia netissä. Mutta minulla on siihen oikeus, koska annan myyjälle rahaa. Minun rahaani. Ja se ken toimivan nettipohjaisen kaupallisen jakelukanavan ensinnä pystyyn pistää, on saava ne rahat ja myös monien muiden. Ja hän on tekevä Aivan Ällöttävän Paljon Massia(tm).

Kun piakkoin juhlistan retro-ropehuumassani Cyberpunk-roolipelin taustamaailman alkamisvuotta, toivon että tuolloin uutuudenkiiltävä Merchantman Bay tarjoaa minulle seuraavan palvelun. Kun imuroin trackerin kautta esim. Lars von Trier Neuromancer -The Dogma Stage Editionin, se sisältää tyytyväisyystakuun. Jos päätän, ettei tuote olekaan hyvä, saan rahani, tai ainakin Merchantman Bayn virtuaalidubloonit takaisin yhdellä klikkauksella ja sen optinaalisella varmistuksella.

Jos myyjäbotti haluaa samalla tarjota minulle mahdollisuutta vaihtaa epäonnistunut tuote vaikkapa Professori Balthazar Reimagined -kokoelmaan, "kun sulla on noita lapsiakin", niin sen kanssa voi elää. Vaikka kuitenkin tuen kotimasta ja otan Iron Skyn uusimman lisälyhärin.

mr_Zombie 25.05.2010, 12:18

"En kuitenkaan pidä piraattipuolueiden viestiä, joka tekee piratismista poliittisen kysymyksen, kovinkaan relevanttina, enkä sen takia esimerkiksi itse ole valmis seisomaan piraattipuolueiden viestin takana yhtä vahvasti kuin monet."

Piratismin politisoiminen nykylaajuuteen ei ole kyllä piraattipuolueiden ansiota. Se on kaikkien olemassaolevien puolueiden ansiota, kun ne ovat jankuttaneet kyllästymiseen asti tekijänoikeusteollisuuden propagandaa, eivätkä ole suostuneet tunnustamaan maailman kehityksen suuntaa. Tämä on pakottanut kulttuuria rakastavat ihmiset lähtemään itse politiikkaan ja vaatimaan muutosta sitä kautta. Pakko tehdä niin, jotta tulisi kuulluksi.

Uskokaa pois, itsekin käyttäisin aikani paljon mieluummin moneen muuhun asiaan. Kuitenkin nykypoliitikoiden täydellinen ymmärtämättömyys nettiaikakauden kulttuurista pakottaa minut mukaan. Jos poliitikot olisivat puhuneet aiheesta rehellisesti ja tutustuneet siihen avoimesti, tuskin mitään piraattipuolueita olisi syntynyt yhteenkään maahan.

"Piratismi ei ole poliittinen kysymys, eikä sitä ratkaista poliittisella tahdolla, vaan kyseessä on ensisijaisesti kaupallinen ongelma."

Vaikka tästä olenkin eri mieltä, niin täytyy sanoa, että tässä on kuitenkin totuuden siemen mukana. Oltiin tekijänoikeuslainsäädännöstä mitä mieltä tahansa, niin teknologinen kehitys pitää silti piratismin hengissä. Se on vähän kuin luonnonvoima, jota ei poliitikoiden höpötyksillä pysäytetä. Mihin lopputulokseen tekijänoikeuksien suhteen tullaankaan, niin silti luovilla aloilla bisnestä tekevät joutuvat väistämättä mukautumaan muuttuneisiin markkinoihin.

"Nyt on kasvatettu sukupolvi, joka on tottunut siihen, että laillinen on hankalaa ja mediafirmat etujärjestöineen ovat kuluttajan arjesta täysin pihalla olevia pahiksia. Tämän asenneilmapiirin muuttaminen on suurempi juttu kuin mikään tekninen haaste."

Tämä on kieltämättä hyvin hankala ilmiö. Negatiivinen suhtautuminen potentiaalisiin asiakkaisiin on aina huono juttu bisneksen kannalta, ja kun sitä tehdään laajamittaisesti ja kauan, koko alan tulevaisuutta haitataan. Nyt aletaan olla jo siinä pisteessä, että mitään helppoja ratkaisuja asiaan ei ole. Kuluttajien kunnioituksen saaminen takaisin ei tule olemaan nopea prosessi. :(

Timo Vuorensola 25.05.2010, 18:56

Mainittakoon myös tämän artikkelin lukeneille jatkomateriaaliksi juuri julkaistu avoin kirje ministeri Wallinille, joka kirjoitettiin herran hiljattaisen kannanoton innoittamana:

http://blog.starwreck.com/2010/05/25/avoin-kirje-ministeri-stefan-wallinille/

Aino Partonen, PP:n jäsen 27.05.2010, 19:20

Kirjeenne Wallinille ei uusimpien tietojen mukaan (radiohaastattelu) tullut luetuksi. Mitä jos teidän ja Piraattipuolueen edustajat voisivat vierailla Wallinin luona? Jos Piraattipuolue järjestää niin lupaatteko jonkun mukaan?

Haluaisin muistuttaa, että Piraattipuolueen asialistalla on muitakin kuin tekijänoikeusasioita. Tekijänoikeusasian kääntöpuolella ovat yksityisyydensuojan ja ilmaisunvapauden ongelmat.
Piraattipuolue vastusti sähköisen äänestyksen kokeilua, ja mitenkä kokeilu menikään? Ketkä keksivätkään tuhlata verovaroja sellaisten asioiden korjaamiseen, jotka eivät ole rikki?

Minä koen hyvin tärkeäksi jokaisen ihmisen oikeuden oppimiseen Internetin välityksellä. Piraattipuolue on tietoyhteiskuntapuolue laajassa käsityksessä. Tekniikan kehitys vie muutakin kuin kullttuurintuotantoa eteenpäin.

Muistan, että olen vastuussa siitä, mitä kirjoitan. IP-osoitteeni tallennetaan. Liian pitkään. Osaan laskea.... yksi, kaksi... 15

Timo Vuorensola 28.05.2010, 07:03

Kyllä vain, Wallinilta ei ole tullut minkäänlaista signaalia että ministeri olisi ehtinyt lukea kirjeen - kunhan sanoi, että "kirjoitelkaa vaan lisää"...

Jos siis joku järjestää tapaamisen Wallinin kanssa, meidän jengistä lähtee mukaan varmasti joku (kenties joku minua viisaampi).

Leffa-fani 30.05.2010, 12:14

"TV-sarjojen kanssa taas vaaditaan vielä enemmän kärsivällisyyttä – vuoden kuluttua sarjan alkamisesta se on tilattavissa DVD- tai BluRay –levyinä ulkomailta, ja joskus seuraavan kolmen vuoden sisällä se saattaa – jos kanavapomot suovat – laskeutua jopa kotimaiseen televisioon"

En ole tietoinen miten leffojen tv-oikeuksia myydään, mutta eikö sarjan tehnyt taho halua ensin rahastaa dvd- ja blu-ray -mediat ja sitten vasta myydä oikeudet telkkuun. Ei kai olekkaan mitään syytä yhtäaikaa tuota tehdä. Menisikö kukaan sitten leffaankaan, kun se ilmestyisi julkaisun jälkeen jokaisella media-alustalla, telkku mukaan lukien.

Elokuvat on tosiaan tehty alunperin elokuvissa katsomiseen, ei pienessä telkussa tuijottamiseen. Nykyisin kotiteatterit ja uudet hienot monituumaiset: LED / LCD / PLASMA -töllöttimet ovat jo hyviä suuntaa antamaan. Minä en ymmärrä sellaista ollenkaan, että elokuvat katsotaan jostain tietokoneen ruudulta, se ei vain mielestäni toimi. Saahan ne nykyisin jo kytkettyä töllöttimeenkin sieltä tietokoneesta, vaatii vain hieman kytkentöjä ja säätöä. Monikanavaäänetkin on oma juttunsa.

Elokuvateollisuuden uusin juttu on 3-D. Jo 50-luvulla piti keksiä televisiolle kilpailija ja se oli silloin laajakuvatekniikka.
3-D pitää pintansa vielä todella pitkään, sitä ei täysin samanlaisena kotia ole tarjolla.

Loppukommentti: Minä en imuroi leffoja ilmaiseksi netistä, ostan ne kaupasta, sillä haluan omistaa ne. Enkä jaksaisi alkaa tulostamaan kotona netistä imuroidulle leffalle kansiakaan, jne.

Timo Vuorensola 31.05.2010, 06:34

TV-sarjojen oikeuksien kanssa en ole paininut paljon, mutta sen verran mitä ymmärrän, ensin myydään kanava ja sitten vasta tallenne. Tarkoittaen sitä, että periaatteessa kullakin territoriolla sarja tulee ensin televisiosta ennen kuin se tehdään tallenteeksi. Muistan ainakin keskustelua siitä, että Sopranos-DVD-setin julkaisua jouduttiin myöhästyttämään Suomessa koska sarja pyöri vielä TV:ssä.

Joku asiasta paremmin tietävä voisi kertoa tästä politiikasta.

3D-telkut tulevat jo kovaa kyytiä, ja juuri itse istuin toimistolla katsomassa punaviherlasit silmillä 3D-YouTube -videota. Tokikaan leffateatterin vaikutelmaa ei sillä rintamalla saavuteta pelkän tuumakoonkin takia, aivan kuten leffatettereita ei minkään valtakunnan TV tai videotykki tule korvaamaan, mutta erinomaista kotivastinetta nähdään varmaan jo yleisesti ihmisten kodeissa parin vuodenkin kuluttua.

Mitä tulee leffaimurointiin, käsittääkseni kovalevytila alkaa olla halvempaa kuin DVD-tila, eli printtailun ja DVD-polttamisen sijaan halvempaa on vaan hankkia kunnon kovalevy jonne varastoida kamaa. Tämäkin on typerä tapa, ja parasta olisi jos kaikki löytyisi jostain keskuspalvelusta netistä, kuten Spotifyssä.

Mutta sitten piratismi- ja omistuskysymykseen: itse olen vielä sitä sukupolvea, joka tykkää DVD-koteloista ja fyysisestä omistamisesta. Mutta hyvin nopeasti se sukupolvivaikutus katoaa, kun parempi järjestelmä tarjoillaan digitaalisesti. Ennen omistin satojen CD-levyjen kokoelman ja pidin niitä kovasti arvokkaana, mutta sinä päivänä kun Spotify avattiin laitoin myös viimeisen kerran CD-levyn soittimeen.

takin napit auki 31.05.2010, 08:29

"Ihmiset kyllä maksavat siitä mistä pitävät."
Esimerkiksi kalastus (siis ihan oikea kalojen narraaminen) on varsin suosittua ja yksi kaikenikäisten harrastus ja vaa-ajanviettotapa. Siitä huolimatta ihmiset eivät maksa kalakortista.
Yllä oleva lainattu väite ei pidä paikkaansa. Vapaamatkustajia riittää.

Svensson 31.05.2010, 20:43

Tämä ei liity piratismiin vaan julkaisupolitiikkaan:
Ruotsissa julkaistiin Stieg Larssonin Millennium-trilogia yhtä aikaa sekä televisiossa että elokuvissa, ainakin joku leffoista. Samalla otettiin uusintapainos kirjasta. Eri tahoilla julkaistun, periaatteessa saman tuotteen, myynnit ruokkivat toisiaan.

Janos Honkonen 02.06.2010, 14:27

takin napit auki: "Yllä oleva lainattu väite ei pidä paikkaansa. Vapaamatkustajia riittää."

Maailma ei myöskään ole mustavalkoinen paikka jossa olemassa ovat vain ääripäät - tässä tapauksessa ne henkilöt, jotka eivät koskaan ikinä maksa mistään mitään jos siitä voi välttyä. Jokainen työtön ei ole sosiaalipummi ja jokainen netistä jotain kopioiva ei ole vapaamatkustaja.

Tuosta ministeri Wallinille lähetetystä kirjeestä, ministerille golf-aplodit siitä että vastasi suoraan blogikommenttiin (kyllä, kirjoittaja on vahvistettu):

http://blog.starwreck.com/2010/05/25/avoin-kirje-ministeri-stefan-wallinille/comment-page-2/#comment-111888

Anonyymi 16.06.2010, 10:21

Siis mitä v****a ???? luulettekos että ne jotka "tukevat" artisteja on ansainnut ne rahat mitä tienaavat ????? tienaavat moninkertaisesti sen mitä artisti itse tienaa !!!!
se että kotimaassa artisti maksaa esim teostolle jokaisesta kappaleesta tietyn summan rahaa että firma tätä "suojelee" ja paskat suojelee...
ottaa vain lisää rahaa jokaisesta soittokerrasta ja antaa muutaman pennin artistille.. saa oikeasti olla todella paljon soitettu artisti ennenkuin tienaa edes tuon levyn biisien maksut mitä joutunut maksamaan teostolle ensin..
ja paljonko on siinä välissä teoston pomot tienannut taskuun 5-10 kertaisen rahamäärän ja ilmaiseksi !!!!

tekemättä yhtään mitään...

artistit tienaa pääosin rahansa keikoista ainakin suomessa ja pätee varmasti myös muualle maailmaan pitkälle..

sanokaapa moniko on ladannut netistä jonkun biisin joko maksanut siitä tai ollut maksamatta ja lopulta päätynyt kauppaan ostamaan kyseisen levyn koska on hyvä... mitä helvettiä kukaan tekee musalla mistä ei pidä ? en minä ainakaan suostu maksamaa sellaisesta mitä en edes kuuntele..

ja moni lataa netistä musiikkia vaikka ei välttämättä koskaan sitä kaupasta ostaisikaan.. kunhan vaan lataa ja naureskelee että mitä paskaa sitä suolletaankin ja siitä pitäisi maksaa..

se että netin kautta artistit voisivat itse levittää muutaman kappaleen ilmaiseksi jakeluun ja myydä itse noita levyjään niin jäisi verenimijä firmat välistä pois.. näin on muutamat artistit tehneet ja heidän mukaansa olleet erittäin tyytyväisiä kun onkin jäänyt käteen enemmän rahaa..

kaikki kopiosuojaukset sun muut mistä maksatte elokuvissa, peleissä ja ohjelmissa ei ole mitään järkeä.. miksi niitä edes yritetään tehdä ohjelmiin sun muihin ??? ne kaikki tullaan purkamaan ja poistamaan 100% varmuudella joten miksi käyttää miljoonia niihin ? jos nuo poistuisivat olisi elokuvien sun muiden tuotteiden hintakin alempi ja niitä voisi useampi myös ostaa alemman hinnan puolesta.

ja miksi ihmiset lataavat netistä tv-sarjat ?? no miksiköhän ?? eivät osta näitä suomeen kuin vasta kun hinta on mieleinen tv pomoille suomessa.. eli koitetaan vaan säästää.. en rupea odottamaan vuotta jotain sarjaa jonka tahdon nähdä kun sen sitten vuoden päästä "ilmaiseksi" telkkarista kuitenkin nään niin miksei sitä voisi ihan hyvin katsella netin kautta ladatusta tiedostosta etukäteen ?

Ylekin pyörittää yleensä ikivanhoja rainoja kanavillaan... dokumentit ovat hyviä ylellä sitä en kiellä... mutta niitäkin katson ehkä kerran vuoteen.. koska moni dokkari mitä toivoisi ei koskaan tule ylen kanavalta... ylellä tuntuu olevan tuo raha tärkeintä... ostetaan ikivanhoja melkein ilmaisia levityksiä ja toistellaan kotimaisia sarjoja jotka pyörineet jo 60 luvulla telkussa.. mitä helvettiä..
onko tämä sitten tv-lupamaksujen oikeinkäyttöä ??? ja mietitääns paljonko ylellä on rahaa ja paljonko maksaa johtoportaalle kuukaudessa rahaa... taitaa vaatia aika monta tvlupamaksua ennenkuin nämä on katettu alta pois !!!!!

sanoisin että kaikki kanavat tvkortin alle niin saattepahan ylelläkin nähdä että kuka oikeasti kanavianne tahtoo katsella... varsinkin jos sama tarjonta jatkuu...

Anonyymi 03.12.2010, 00:07

Ihan tällalailla vähävaraisen perspektiivistä katsellen. Keneltä se on pois, jos lataan netistä ilmaiseksi vaikkapa jonkun leffan tai biisin, johon ei ole muutenkaan ole varaa sijoittaa rahaa? Ai niin, mutta kun vähävaraisten pitäisi vaikka nälkäkuoleman partaalla elättää rikkaammat, tai sitten siirtyä asumaan luoliin nuotion ääreen ilman mitään nykypäivää, joka sekään ei enää onnistu nyky-yhteiskunnassa.

Häpeän sitä, mihin maailma on menossa. Muutosta tarvitaan.

test

  • Tuotannon takaa

    Timo Vuorensola on netissä päivät pitkät roikkuva leffantekijä, joka tekee työkseen kuunatseista kertovaa Iron Sky -elokuvaa, ja ärjyy vapaa-ajallaan noisebändi Älymystön vokalistina.

Uusimmat kommentit

Pertti

Sanotaan että ennen Whistleriä Lontoossa ei ollut sumua.