yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Mainoskuva

Mainoskuva pyrkii myymään jotain tuotetta, ideaa tai henkilöä. Kuva on osa mainosta, joka sekin suostuttelee ja pyrkii vaikuttamaan.

Mainoskuva voi esittää tuotteen havainnollisesti ja houkuttelevasti, mutta se luo myös mielikuvia tuotteesta tai tuotteen käyttäjästä – joskus niin, ettei itse tuotetta edes näytetä. Ks. brändi

Mainoskuvaa analysoidessa voi kysyä esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

  • Kuka kuvalla myy ja mitä?
  • Miten tuote mainoksessa esitetään: valaisu, kuvakulma, koko ja asettelu.
  • Mihin tilanteeseen, millaiseen käyttäjään ja millaiseen elämäntapaan tuote liitetään? Millainen mielikuva siitä luodaan?
  • Mitä tekniikkaa on käytetty: onko mainoskuva piirros, valokuva vai joku muu kuva? Miten kuvaa on käsitelty?
 
 

Poimintoja  

ylpallo

Julkisuuden tähden

Mediajulkisuus on nykyajan valuuttaa. Julkisuuden myötävaikutuksella tullaan valituksi eduskuntaan, hankitaan mandaatti päätöksille, myyd... Lue lisää