Elävän arkiston bonus: Show pyörii ja iskelmä-Suomen rajat paukkuvat

Elävän arkiston bonus: Show pyörii ja iskelmä-Suomen rajat paukkuvat

17.03.2013

Danny Rock Side Storyn väkivaltakohtauksessaDanny Rock Side Storyn väkivaltakohtauksessa

 

Iskelmätähteyteen kuuluu kasvun logiikka: se pyrkii joskus olemaan "elämää suurempaa". 1960-luku synnytti modernin suomalaisen vastineen Elviksen ja Tom Jonesin edustamalle maailmoja syleilevälle estraditähteydelle. Musiikin ja laululyriikan suurieleisyys heijastui estradi-iskelmässä myös artistien tapaan esittää asiansa. Kansainvälisen viihde-estetiikan ja kotimaisen reaalitodellisuuden yhdistäminen ei sujunut täysin kivuttomasti.

Kotimaisen lavakulttuurin keskeinen mullistaja oli Danny, joka jo varhaisessa vaiheessa asetti tavoitteekseen ”esittää hyvää popmusiikkia teatterin keinoin”. D-tuotannon kesäkiertueiden näyttävät lavaspektaakkelit olivat täysin uutta maassa, jossa esiintyjät olivat siihen asti seisoneet jäyhinä paikallaan. Esityksissä käsiteltiin myös maailmantapahtumia ja yhteiskunnallisia aiheita, kuten Vietnamin sotaa, väkivaltaa tai huumeongelmaa, tosin vain ”leikkimielisen osallistumisen” merkeissä.  Dannyn showohjelmisto poikkesi melkoisesti hänen levytysrepertoaaristaan, eikä menestys kiertuerintamalla välttämättä näkynyt enää 1970-luvun levylistoilla.

Tapani Kansa teki läpimurtonsa vuonna 1968 paatosta uhkuvalla Delilah-käännöshitillä. Seuraavalla vuosikymmenellä hittiputki ehtyi joksikin aikaa, kunnes Jukka Kuoppamäen säveltämä R-a-k-a-s ampaisi vuonna 1976 myyntitilastojen kärkeen. Rockabillykuumeen vallatessa Suomea Kansa rakensi kesäshow’nsa rocknostalgian varaan ja niitti suosiota koomisella Rokkivaari Hotasellaan. Kansa esitti laulujen lisäksi kuuluvasti myös mielipiteensä viihde-elämästä. Huoli nuorison syrjäytymisestä ja näköalattomuudesta ilmeni myös Kansan monissa ”yhteiskunnallisissa iskelmissä”. Tapani Kansan käsitys siitä, mitä iskelmäalulaja saa laulaa, poikkesi muutenkin radikaalisti totunnaisesta. Iso ääni riitti kunnianhimoisiinkin tulkintoihin, ja löytöretket ulottuivat vuosi vuodelta laajemmalle ja veikin taiteilijan tanssilavoilta konserttisaleihin.

Jari Sillanpää voitti vuonna 1995 tangokuninkaan tittelin. Hänen läpimurtonsa levymarkkinoilla oli Jukka Kuoppamäen kirjoittama Satulinna. Komea ja puhdasääninen laulaja saavutti lavoilla valtavan suosion. Sillanpää omasi epäsuomalaisen kepeän ja värikkään lavakarisman, joka ei taipunut iskelmän normeihin. Tanssilavojen orjallisen ”kaksi tangoa - kaksi humppaa - kaksi valssia”-kaavan sijaan hän halusi tuoda teatraalisempaa ”show’ta”. Huvijärjestäjien vastahakoisuudesta huolimatta Sillanpää piti päänsä ja löysi visioilleen toteutusväyliä konsertti- ja ravintoestradeilta.

Anna Erikssonilla on monen muun kollegan tavoin myös soul- ja rockmenneisyys. Ensimmäisiä iskelmämenestyksiä oli käännösversio Ruotsin euroviisusta Juliet ja Joonatan. Erikssonista tuli nopeasti yksi Suomen menestyneimmistä naislaulajista, 2000-luvun popvaikutteisen iskelmän edelläkävijä ja soittolistojen valtiatar, jonka isoimpia hittejä oli Kun katsoit minuun. Hurjatahtinen tanssikeikkailu ja menestyslevyjen urakointi poltti laulajan kuitenkin ennen pitkää loppuun. Uran jatkamisen kannalta ratkaisevaa oli, että Eriksson alkoi tehdä omia kappaleita. Vuonna 2010 hän julkaisi ensimmäisen englanninkielisen albuminsa. Arto Nybergin haastattelussa Eriksson totesi tuolloin olevansa epävarma siitä, kuuluiko enää laisinkaan iskelmän piiriin.

Show pyörii ja iskelmä-Suomen rajat paukkuvat -kooste löytyy täältä.


Teksti: Pekka Laine/Iskelmä-Suomi & Jukka Lindfors

Kommentit (0)

Uusimmat

  • Tuure Kilpeläinen pohtii ulkopuolisuutta

    Tuure Kilpeläinen oli halunnut mukaan Hetkiä Kalliossa -sarjaan siitä lähtien, kun oli nähnyt Eero Raittisen Purple Rain -vedon. Mahdollisuus koitti sarjan toisella kuvauskierroksella. Kilpeläinen halusi versioida tässä päivässä kiinni olevaa ja tuoretta musiikkia.
  • Samaen hyvä päivä M1-studiossa

    Ylen M1-studioon laulaja-lauluntekijä otti mukaan jousikvartettinsa, joka koostuu Helsingin Kaupunginorkesterissa sekä Radion Sinfoniaorkesterissa soittavista muusikoista. Yleisön edessä taltioidussa sessiossa kuullaan lauluja Koskisen neljältä sooloalbumilta.
  • Sallan ja Miron suomenkieliset suosikit

    Jos yhtyeen nimi on pitkä, täytyy sen kasaaman Viikonloppulistankin olla mittava. Näin tuumasivat Sallan ja Miron matka maailman ympäri -yhtyeen Salla-Marja Hätinen ja Miro Palokallio kun pistivät kasaan kuusikymmentäseitsemän suomenkielistä kappaletta sisältävän soittolistansa.

Suosituimmat

  • TÖRKEÄÄ! Fintelligensin tuotanto on kopioitu 1930-luvulta, katso tunnustusvideo!

    Fintelligensin riimivirta ei olekaan niin loputon kuin Elastinen ja Iso H ovat antaneet ymmärtää, paljastui Emma-gaalassa. Kaksikko on plagioinut surutta savolaisen kansanmuusikon tuotantoa jo vuosia. Iso H myöntää, että uran alussa nuoria räppäreitä kiinnosti enemmän bilettäminen kuin studiotyöskentely, joten omien sanoitusten tekemiseen ei ollut osaamista eikä aikaa. Kaikki Emma-gaalasta osoitteessa www.yle.fi/emmagaala [1]. [1] http://www.yle.fi/emmagaala
  • Paula Vesala (kuva: Yle)

    Shokkipaljastus! Paula Vesala myöntää: ”Koskaan en ole riviäkään kirjoittanut”

    PMMP:n Paula Vesala ja Mira Luoti myöntävät, että bändi on ollut laskelmointia alusta saakka. Biisien tekemiseen naiset eivät ole koskaan osallistuneet millään tavalla, paljastui Emma-gaalassa. Taloudellisen hyödyn toiveessa naiset suostuivat antamaan kasvot huonona pitämälleen musiikille. ”Vaadittiin osuuksia biiseistä, että pystytään nettoamaan”, Vesala tilittää. Naiskaksikko syrjäytti PMMP:tä edeltäneen epäonnisen poikaduon, joka on jäänyt täysin unholaan. Kaikki Emma-gaalasta osoitteessa www.yle.fi/emmagaala [1]. [1] http://www.yle.fi/emmagaala
  • Kuperseikkailu - Lataa laulut ilmaiseksi

    Askartele ikioma Kuperseikkailu-levy! Yle on tuottanut uutta musiikkia lasten ideoista. Päätimme joulunhengessä jakaa aineettoman *Kuperseikkailu-lahjan: *ilmainen, ladattava levy täynnä uutta musiikkia. Ihanaa joulunaikaa sekä riemukasta uutta vuotta 2014! 
Muualla Yle.fi:ssä