Iskelmällä meni 1970-luvulla hyvin, kun kansainväliset virtaukset solahtivat kevyesti kotimaiseen makuun sopiviksi. Edellisen vuosikymmenen suuri myllerrys oli nostanut esiin uudet solistitähdet ja uudet soundit kaukana Pohjolassakin. Lukuisat sittemmin iskelmätähdiksi leimautuneet hahmot miellettiin tähän aikaan pikemminkin poplaulajiksi: Markku Aro paahtoi keikoilla soulia ja Kisu rockia, Lea Laven lauloi suomeksi Cheriä, ja Frederik Jeesus Kristus Supertähti -oopperan materiaalia.
Musiikkielämän realiteetit pakottivat kuitenkin yhden toisensa jälkeen siirtymään englannin kielestä suomeen ja popista iskelmään. C-kasetti mullisti musiikkimarkkinat. Hurjassa nousukiidossa viilettävä suomalainen musiikkiteollisuus ruokki armotonta kysyntää käännösiskelmillä. Alun perin levysarjan nimeksi kehitetystä Finnhits-termistä tuli symboli koko 1970-luvun iskelmäbuumille: Janan ääripäissä vaikkapa slippattu, suurieleinen Fredi ja teini-ikäinen voimapakkaus Vicky Rosti.
Tuontitavaran rinnalla nousi esiin myös uusi iskelmäntekijöiden polvi, joka ymmärsi niin uusien rytmien kuin vanhojen konstien päälle. Säveltäjä Veikko Samuli oli mukana synnyttämässä omaleimaista kotimaista discomusaa, jossa varpaat kurotettiin uuden tanssimusiikin puolelle, mutta kantapäät juntattiin tukevasti molli-iskelmän maaperään. Tanssinopettaja Åke Blomqvist opasti myös aikuisia ”diskofiilingiin” opetusvideollaan ja tunneillaan. Suomessa omaksuttiin eurodiskon 1/8-poljento, jota oli helppo tanssia myös humpan ja tangon askelin. Suomalaiseksi käännösdiscoleidiksi nousi Eini Orajärvi Baccara-hitillä Yes sir, alkaa polttaa.
1970-luvun iskelmätulvaa oli vielä tehtailtu muhkein orkesteritaustoin, mutta 1980-luvulla isot yhtyeet korvautuivat rumpukoneilla ja syntetisoijilla. Rohkein konemusiikin kokeilija oli Jori Sivonen, joka kuitenkin samalla osasi läpikotaisin Suomi-iskelmän perinteen. Sivosen läheinen yhteistyökumppani oli sanoittaja Raul Reiman, jonka kanssa ovat syntyneet mm. Kake Randelinin maataloushenkinen Avaa hakas, Einin Jossakin jos haluat ja Frederikin Titanic.
Finnhitsien ja suomidiscon nousukiitoa kesti seuraavan vuosikymmenen puoliväliin saakka, jolloin alettiin puhua iskelmän kriisistä. Uudeksi tanssilattioiden valtiaaksi nousi rautalangan kanssa liittoutunut perinneiskelmä Agentsin ja Topi Sorsakosken johdatuksella.
Yes Sir - kun Suomi-iskelmistä tuli Finnhitsejä -kooste löytyy täältä.
Teksti: Pekka Laine/Iskelmä-Suomi & Jukka Lindfors
Kommentit (0)