Pekka Kuusisto aloitti viulunsoiton opiskelun 3-vuotiaana, eli 1979-1980 tienoilla. Tällaisessa elämässä vastaan tulee lukuisia moninaisilla tavoilla elämää muuttavia teoksia Sibeliuksen viulukonsertosta Stravinskin Kevätuhriin, mutta me juttelimme Pekan kanssa jostain aivan muusta.
1980-luvun puolessa välissä Pekka Kuusisto altistui kahdelle eri tavoin ajattelua muuttaville kappaleelle. Ensimmäistä, jossain 1980-luvun puolessa välissä tehtyä on vaikea löytää…
- Kuulimme veljeni Jaakon kanssa jotain Yamahan urkumallia mainostavan sinkun, jossa jutun pointti oli se, että kaikki levyllä oleva musiikki oli tehty sillä urulla.
Mikä siinä oli järisyttävää? Oletettavasti ei kuitenkaan sävellys?
- Minun ja Jaakon koko musiikillinen elämä oli pyörinyt orkesterin ja muunlaisen yhteissoiton parissa. Meistä oli ällistyttävää, että yksi ihminen voi tehdä kaiken yksin ja mietimme, että tässä on tulevaisuus. Musiikista tuli muistaakseni mieleen Rocky IV ja Stallonen serkku.
Tsemppirokkia?
- Joo.
Toisesta tuon myrskyisen, juppisuomen korskeudesta laman aallonpohjaan viettävän vuosikymmenen mullistavasta musiikkikokemuksesta vastasi Pekan ja Jaakon Lappeenrannassa asuva serkku.
- Serkku johdatti meidät Toton pariin, kun The Seventh One ilmestyi. Pamela ja Stop Loving You olivat kovia – atleettisia ja aika mahtipontisia biisejä.
Bändi kolahti heti ja veljekset hankkivat bändin koko diskografian.
- Luulen, että se iski Lappeenrannassa mimmejä soittamalla sitä Toton levyä autossa. Serkku oli vähän juppityylinen ja kapinoi muusikkoperheen jäsenenä muusikkoutta vastaan. Altisti minut ja Jaakon Toton lisäksi todella monelle muullekin hienolle jutulle, joita emme olisi kotona kuulleet: Herreys, Europe, Beverly Hillsin kytän ja Haamujengin soundtrackit…
Toto on vuonna 1977 Yhdysvalloissa perustettu, aikansa kovimmista studiomuusikoista koostuva bändi, joka on vuosien varrella myynyt miljoonia levyjä. Suosion huippu ajoittuu 1980-luvun alkupuolelle ja 1970-luvun lopulle - biisit kuten Africa, Hold The Line ja Rosanna olivat massiivisia hittejä.
Johtuen osittain imagostaan sekä musiikistaan ja osittain aikakaudesta jolloin orkesteri oli näkyvimmillään, Toto mielletään juppibändiksi. Monien orkesteria inhoavien mielestä siinä kiteytyy kaikki, mikä on musiikissa paskaa. Monille se edustaa kaiken sen vastakohtaa, joka tekee rockista arvokasta kulttuuria. Tämän katsantokannan omaavien mielestä jonkinlainen kapina on usein oleellinen osa rock-kulttuuria.
Totoa on kutsuttu ”rock-musiikin Espooksi”.
Monien muiden mielestä Toto taas edustaa täydellisyyttä. Bändin levyjä löytää usein kalliita hifi-laitteita myyvien kauppojen testilevyhyllystä Dire Straitsin Brothers In Armsin vierestä. Bändi kiertää yhä ja myy isojakin keikkapaikkoja täyteen.
The Seventh One julkaistiin vuonna 1988. Sinä vuonna Mihail Gorbatshov aloitti perestroikaksi nimetyn yrityksen liberalisoida Neuvostoliiton talous- ja poliittista elämää. Samana vuonna Neuvostoliitto aloittaa perääntymisen Afganistanista. Mauno Koivisto varoitti uudenvuoden puheessaan kansalaisia orastavasta lamasta. Koivisto aloitti toisen virkakautensa maaliskuussa. Huhtikuussa Finlandia-talossa juhlittiin 40-vuotista YYA-sopimusta. Sittemmin suureen kansainväliseen suosioon noussut Celine Dion voitti Dublinissa järjestetyt Euroviisut kappaleella Ne parte sans moi.
Monesti sanotaan aikakausien hengen, zeitgeistin, ilmentyvän vahvimpana juuri aikakauden vedellessä viimeisiään. Ehkä Mauno Koiviston lisäksi Toto jotenkin ennusti Suomen ja monen muun kannalta suotuisien suhdanteiden olevan historiaa.
Pekka Kuusisto on klassinen viulisti, pelimanni, kokeellinen muusikko ja festivaalipromoottori, joka tunnetaan ennakkoluulottomasta ja raja-aitoja rikkovasta lähestymisestään musiikkiin. Tänä vuonna Pekka voitti Pohjoismaiden neuvoston musiikkipalkinnon ja hänen johtamansa Meidän Festivaali sai musiikin valtionpalkinnon.
toimittaja: Arttu Tolonen
Kommentit (0)